Παπαδημούλης:
Οικονόμου:
· «Έχουν γίνει άλλες έντεκα δράσεις για την ενίσχυση της ηλεκτρονικής υποδομής.»
· «Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι ικανοποιημένος με αυτά που έχουν γίνει ή ότι δεν υπάρχει μεγάλο λαθρεμπόριο στα καύσιμα, στα τσιγάρα και στα αλκοολούχα. Αν θέλετε, σε κάποιο βαθμό είναι και αναμενόμενο όσο αυξάνεται η φορολογία. Όσο πιο μεγάλη είναι η φορολογία στη νόμιμη διακίνηση, στη νόμιμη άσκηση του εμπορίου υπάρχει ένα πρόσθετο κίνητρο να υπάρχει λαθρεμπόριο.»
· «{…} η απόφαση για το σύστημα του συμψηφισμού εισροών-εκροών που λέτε ήρθε το Σεπτέμβριο. Σας το είπα και στην Επιτροπή. Υπεγράφη πράγματι –και σας ζήτησα συγγνώμη για την καθυστέρηση- αρχές Νοεμβρίου.»
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τοποθετήθηκε ως εξής:
«Κύριε Υπουργέ, μελέτες και εκτιμήσεις ειδικών λένε ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα είναι μια βαριά και επικερδής για τους λαθρεμπόρους βιομηχανία. Εκτιμούν ότι το δημόσιο ταμείο χάνει κάθε χρόνο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Σας ρωτώ: Πόσα κατά τη γνώμη σας χάνει το χρόνο από τα έσοδα το δημόσιο απʼ αυτό το λαθρεμπόριο καυσίμων;
Οι μέθοδοι με τις οποίες γίνεται το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι πρώτον, με εικονικές εξαγωγές με τη βοήθεια εταιρειών μαϊμού που στήνουν οι λαθρέμποροι στις χώρες δήθεν εξαγωγής και με τη συνδρομή επίορκων κρατικών λειτουργών, τελωνειακών και άλλων, αλλά και δεύτερον, με εικονικές τροφοδοσίες μη ποντοπόρων πλοίων. Σας ερωτώ: Από το «διπλασιασμό» των εξαγωγών καυσίμων στα Βαλκάνια τα τελευταία τρία χρόνια πόσες εξαγωγές ήταν πραγματικές και πόσες κατά την εκτίμησή σας εικονικές; Πιάσατε κανέναν επίορκο τελωνειακό; Ξηλώθηκε κανένας; Πήγε κανένας φυλακή; Πόσα πρόστιμα βεβαιώθηκαν για παραβάσεις και πόσα εισπράχθηκαν;
Για την κομπίνα για τα μη ποντοπόρα πλοία διαπίστωσα μελετώντας το θέμα ότι δεν υπάρχει όριο στο πόσα καύσιμα μπορεί να πάρει ένα μη ποντοπόρο πλοίο και έτσι παραγγέλνουν τρεις, πέντε, δέκα φορές από αυτά που χρειάζονται και τα υπόλοιπα τα διοχετεύουν στην αγορά. Κι είναι πολλά τα λεφτά, κύριε Πρόεδρε! Για κάθε λίτρο λαθραίου καυσίμου το κέρδος για το κύκλωμα των λαθρεμπόρων ένα ευρώ και είκοσι πέντε λεπτά. Αν τα μισά από την αύξηση των εξαγωγών, που είναι έξι εκατομμύρια τόνοι, είναι λαθραία, μιλάμε για δισεκατομμύρια ευρώ.
Τέλος, παρότι είναι πολλά τα λεφτά και δεδομένη η έκταση του λαθρεμπορίου, η εφαρμογή του νόμου για τον περιορισμό από την Κυβέρνηση προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Ένας νόμος που ψηφίστηκε το 2009 ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί, διότι η υπουργική απόφαση για το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών, εκδόθηκε το Δεκέμβριο του 2010, ένα χρόνο και παραπάνω μετά την ψήφιση του νόμου από το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και πάλι δεν ίσχυσε διότι χρειάστηκε ένας χρόνος ακόμα μέχρι το Δεκέμβριο του 2011 για να μπει η υπογραφή του Υπουργού Οικονομικών. Και δεν έχει εφαρμοστεί.
Κλείνω. Θυμόσαστε ασφαλώς την υπόθεση Ήφαιστος – Καπελέρης, που οδήγησε και στην παραίτηση του πρώην Γενικού Γραμματέα.
Τι έχει γίνει με αυτήν την υπόθεση; Είχε ειπωθεί ότι αυτό το σύστημα θα περιορίσει το πρόβλημα, αν δεν θα το λύσει. Είχατε πει ότι θα κοστίσει 1 εκατομμύριο ευρώ το «Ήφαιστος». Κόστισε πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ. Τι αποτελέσματα έχει φέρει; Και επειδή ο κ. Καπελέρης ερευνάται από τη δικαιοσύνη και αναγκάστηκε να παραιτηθεί, διότι έβγαλε μια εγκύκλιο και είπε: «Αναστέλλεται η επιβολή προστίμων που είχαν υπάρξει με βάση το νόμο εν όψει μιας νομοθετικής ρύθμισης», έχουν περάσει μήνες από τότε και αυτή η ρύθμιση που θα έλυνε με νόμιμο τρόπο το ζήτημα δεν έχει ακόμη δοθεί.
Επειδή ο κ. Καπελέρης σε μια δήλωσή του σας ανακάτεψε και εσάς και είπε: «Δεν τα έκανα μόνος μου, σε μια σύσκεψη ήταν και ο κ. Οικονόμου μπροστά» και το ξέρετε το θέμα, θέλω να μου πείτε πώς θα λυθεί αυτό το θέμα, πότε θα λυθεί, πότε θα αντιμετωπισθεί και γιατί η ελληνική πολιτεία μπορεί να λειτουργεί με έναν τρόπο που εκδίδονται εγκύκλιοι εν ονόματι μιας ρύθμισης που «θα» έρθει στη Βουλή και αυτή η ρύθμιση οκτώ μήνες μετά ακόμη δεν υπάρχει.»
Την κυβέρνηση εκπροσώπησε ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Οικονόμου ο οποίος δήλωσε ότι στο θέμα «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»-Καπελέρης, ο κ. Καπελέρης έβγαλε μια εγκύκλιο στην οποία έλεγε: «Επειδή τα πρόστιμα αυτά είναι υπέρογκα, αναστέλλω την καταβολή τους μέχρι να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση», η οποία δεν υπήρξε και σταμάτησε να ισχύει η εγκύκλιος. Πρόσθεσε ότι ζήτησε από την Επιτροπή Οικονομικών να καλέσει σε ακρόαση τους πρατηριούχους στους οποίους έχουν επιβληθεί τα πρόστιμα και επανέλαβε ότι είναι πρόστιμα που δεν έχουν καμία σχέση με λαθρεμπορία, αλλά είναι πρόστιμα διοικητικά και ανάλογα με το συμπέρασμα που θα καταλήξει η Επιτροπή, δέχεται να γίνει νομοθετική διάταξη.
Ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε στα λευκά φορτηγά ότι παρʼ όλο που δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών, επιλέχθηκε από το Υπουργείο, για την παρακολούθηση τους, το σύστημα GPS με διαγωνισμό όπου σήμερα έχει ολοκληρωθεί.
Ο Δημήτρης Παπαδημούλης στην δευτερολογία επέμεινε στο ερώτημα του, πόσα έσοδα χάνει το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο καυσίμων και πόσοι τελωνειακοί τιμωρήθηκαν για αυτό. Τόνισε πως η διεξαγωγή λαθρεμπορίου απαιτεί υποδομή, λεφτά και δύναμη και αναρωτήθηκε εάν η μη πάταξη του λαθρεμπορίου οφείλετε σε ανικανότητα του κράτους ή στην έλλειψη πολιτικής βούλησης;
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε απαντήσεις στο τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση για να περιορίσει τη «μαύρη τρύπα», που στερεί τα δημόσια έσοδα από δισεκατομμύρια ευρώ. κι όχι μόνο τι κάνατε.
Παράλληλα, τόνισε ότι νόμος για το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εισροών-εκροών ψηφίστηκε το 2009, αλλά δεν εφαρμόστηκε.
«Πόσα χάνει το Δημόσιο από έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων την ώρα που κόβει μισθούς, συντάξεις και κοινωνικά δικαιώματα; Υπάρχει μία εκτίμηση που λέει τουλάχιστον 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Εσείς τουλάχιστον τι εκτίμηση έχετε;
Δεύτερον, θεωρείτε αληθείς αυτές τις διπλάσιες εξαγωγές τα τελευταία τρία χρόνια στις βαλκανικές χώρες; Οι πάντες που έχουν σχέση με το αντικείμενο λένε ότι είναι εικονικές σε πολύ μεγάλο βαθμό. Στήνει ο λαθρέμπορος μια εικονική εταιρεία στα Σκόπια, στη Βοσνία - Ερζεγοβίνη ή στην Αλβανία, η οποία λέει «ναι, το παρέλαβα», αντί για βενζίνη ή πετρέλαιο εξάγουν νερό, είναι στο κόλπο κι ένας τελωνειακός και το κράτος χάνει εκατομμύρια έσοδα. Και αυτό το καύσιμο πουλιέται στο εσωτερικό, γιατί υπάρχουν εξακόσια βυτία «λευκά», δέκα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου που λέει για το επώνυμο βυτιοφόρο και γιατί υπάρχουν κι άλλα εξακόσια ξένων χωρών, αδέσποτα.
Δεν σας ρώτησα πόσους τελωνειακούς τιμωρήσατε γενικά. Σας ρώτησα πόσους πιάσατε για λαθρεμπόριο καυσίμων και ποιες είναι οι περιπτώσεις και ποιους ξηλώσατε. Μακάρι να ήταν τετρακόσιοι γιʼ αυτή την περίπτωση. Όμως δεν το νομίζω.
Ποιο είναι τώρα το «ψητό», κύριε Οικονόμου; Για να κάνεις λαθρεμπόριο καυσίμων -δεν είναι λαθρεμπόριο σπίρτων, τσιγάρων, καρφίτσας- θέλεις υπόγειες δεξαμενές, θέλεις βυτιοφόρα, θέλεις υποδομές, θέλεις λεφτά. Πρέπει να έχεις δύναμη. Και το ερώτημα που πλανάται είναι το εξής: Είναι από ανικανότητα τόσα χρόνια που είναι τρύπιο το κράτος ή από έλλειψη πολιτικής βούλησης;
Σας έθεσα ένα απλό ερώτημα κοινής λογικής. Παρακαλώ να μην το αποφύγετε και πάλι. Ένα μη ποντοπόρο πλοίο δεν έχει περιορισμό στο πόσα μπορεί να παραγγέλλει ως καύσιμα, με αποτέλεσμα ένα μέρος απʼ αυτά να μην πηγαίνει ποτέ στο πλοίο, αλλά με διάφορα σλέπια, δηλαδή ειδικά πλοία που μεταφέρουν καύσιμα, να πηγαίνει αλλού και να τροφοδοτεί το λαθρεμπορικό κύκλωμα. Για να το πιάσουν αυτό οι τελωνειακές υπηρεσίες –γιατί υπάρχουν και έντιμοι τελωνειακοί- επειδή δεν έχουν τα ταχύπλοα μέσα για να το ελέγξουν, πρέπει να ειδοποιήσουν το Λιμενικό. Ξέρετε τι μου είπαν οι άνθρωποι; Μου είπαν το εξής: «Όσες φορές ειδοποιούμε να μας δώσουν το ταχύπλοο, το κύκλωμα των λαθρεμπόρων το έχει μάθει πρώτο».
Μπορείτε να μου πείτε ένα υποκύκλωμα έστω, που ξηλώσατε; Μπορείτε να μου πείτε ποιους πιάσατε να έχουν παράνομες αποθήκες καυσίμων και στόλους αδήλωτους; Εγώ σε μία περίπτωση θυμάμαι ότι τιμωρήθηκε ο Πακιστανός φύλακας της εγκατάστασης, αλλά δεν μάθαμε ποτέ αν πλήρωσε ο ιδιοκτήτης.
Το ερώτημα λοιπόν είναι τι θα κάνετε κι όχι μόνο τι κάνατε, για να περιορίσετε αυτή τη «μαύρη τρύπα», αυτή τη μεγάλη βιομηχανία που στερεί τα δημόσια έσοδα από δισεκατομμύρια ευρώ, αν αθροίσουμε τα χρόνια, και από την οποία διάφοροι επωφελούνται τα μάλα. Αυτό είναι το θέμα και σʼ αυτό το θέμα απαιτούνται απαντήσεις.
Κλείνω με το εξής. Σας επαναλαμβάνω τα γεγονότα, γιατί μου είπατε ότι κινείστε γρήγορα. Ο νόμος για το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εισροών-εκροών ψηφίστηκε το 2009, αλλά δεν εφαρμόστηκε, γιατί έπρεπε να βγει μια υπουργική απόφαση από δύο Υπουργεία, το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Οικονομικών. Το Ανάπτυξης έκανε δεκατέσσερις μήνες να ετοιμάσει αυτήν την υπουργική απόφαση και την έβγαλε το Δεκέμβριο του 2010. Και πάλι, όμως, δεν ίσχυσε, διότι το δικό σας Υπουργείο χρειάστηκε άλλους δώδεκα μήνες μέχρι το Δεκέμβριο του 2011 για να την υπογράψει. Η δε υπουργική απόφαση δίνει μία προθεσμία για να εγκατασταθούν αυτά τα συστήματα άλλον ενάμιση χρόνο. Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι! Το πάρτι της λαθρεμπορίας!
Προφανώς, ο «Ήφαιστος» και οι παρατυπίες δεν είναι το λαθρεμπόριο καυσίμων. Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι πολύ πιο μεγάλο πράγμα και πολύ πιο σύνθετο. Γιʼ αυτό σας κατηγορούμε, ότι σε αυτό το θέμα αφήνετε τρύπιο το δημόσιο συμφέρον και αφήνετε να τρυπάνε τα δημόσια ταμεία.»
Ο κ. Οικονόμου στη δευτερολογία του αρκέστηκε να πει ότι δεν είναι ικανοποιημένος με αυτά που έχουν γίνει και θεωρεί, ότι όσο πιο μεγάλη είναι η φορολογία στη νόμιμη διακίνηση, στη νόμιμη άσκηση του εμπορίου υπάρχει ένα πρόσθετο κίνητρο να υπάρχει λαθρεμπόριο. Επιπλέον ανέφερε τα αποτελέσματα των ενεργειών που έγιναν μέχρι σήμερα και δήλωσε ότι ζητά και ψάχνει να κάνει πολύ περισσότερα.