Και η φετινή τουριστική περίοδος θα χαθεί για τους δημιουργούς έργων λαϊκής τέχνης. «Η εκτίμησή μας είναι, … το ερχόμενο εξάμηνο να μπορέσουμε να αρχίσουμε να αποδίδουμε πλέον το σήμα ελληνικού προϊόντος στα προϊόντα.» είπε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, κ. Σ. Ξυνίδης απαντώντας στην Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Μ. Κριτσωτάκη, με θέμα: «Λαϊκή Τέχνη: Έρμαιο στις κερδοσκοπικές διαθέσεις και πρακτικές μεγαλοεισαγωγέων».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί έργων λαϊκής τέχνης επισημαίνοντας ότι: «υπάρχουν σημαντικές αιτίες και ευθύνες γιʼ αυτήν την κατάσταση. Πρώτον, είναι η έλλειψη πιστοποίησης σήμανσης κατοχύρωσης των έργων τους και δεύτερον, είναι η αθρόα και ανεξέλεγκτη εισαγωγή και διάθεση στην αγορά αντιγράφων χωρίς ένδειξη τόπου προέλευσης και υλικών κατασκευής».
Απαντώντας ο Αναπληρωτής Υπουργός είπε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε αποδεκτό το σχετικό σχέδιο νόμου κι όλες οι ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου «που εισάγεται αυτές τις μέρες στη Βουλή και το οποίο αφορά τη δημιουργία ενός εθνικού brand name στα προϊόντα μας», αλλά και «δημιουργείται λεκτική έννοια διαμορφωμένη σε σχήμα λογότυπου, που θα ταυτοποιεί την ελληνική προέλευση μιας σειράς προϊόντων διαφόρων κατηγοριών», χωρίς να δημιουργούνται συνθήκες προτίμησης που θίγουν τον ανταγωνισμό, ανακοινώνοντας επίσης την «τήρηση ηλεκτρονικού μητρώου ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών».
Ο Μ. Κριτσωτάκης σημείωσε: «Ελπίζω ότι αυτό που είπατε σήμερα, κύριε Υπουργέ, θα είναι και πρακτικά εφαρμόσιμο, … θα ήταν πολύ σημαντικό να μην δούμε απλά να αναγράφεται, αλλά και να εφαρμόζεται» και επέμεινε στα θέματα των αθρόων κι ανεξέλεγκτων εισαγωγών αντιγράφων χωρίς αναφορά σε χώρα κατασκευής και την επικινδυνότητα υλικών κατασκευής τους αλλά και σε συγκεκριμένα προβλήματα του ΒΙΟΠ Ανωπόλεως.
Τόνισε επίσης ότι το θέμα αφορά και δημιουργούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών κι ενημέρωσε «ότι έχουμε ήδη ετοιμάσει παρέμβαση με τον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκο Χουντή γιʼ αυτό το θέμα, ώστε να συζητηθούν τρόποι καταπολέμησης των φαινομένων αυτών και σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Ακολουθούν τα πρακτικά της Βουλής:
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το παρακάτω Πρακτικό δεν αποτελεί το τελικό κείμενο, διότι εκκρεμούν ορθογραφικές, συντακτικές και νομοτεχνικές διορθώσεις.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΖ΄
Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012
Αθήνα, σήμερα στις 20 Φεβρουαρίου 2012, ημέρα Δευτέρα και ώρα 18.00΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Α΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. Γρηγόριου Νιώτη.
…………………..
Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 528/14-2-2012 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σχετικά με τη λήψη μέτρων ενεργοποίησης ελεγκτικών μηχανισμών προς αποφυγή των φαινομένων «ελληνοποίησης» εισαγόμενων αντιγράφων έργων λαϊκής τέχνης.
Στην ερώτηση του κ. Κριτσωτάκη θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Σωκράτης Ξυνίδης.
Παρακαλείται ο ερωτών Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης να λάβει το λόγο και να διατυπώσει την ερώτησή του.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, απʼ ό,τι βλέπω, εδώ υπάρχει μια μοναδικότητα. Είναι η μοναδική ερώτηση από το δεύτερο κύκλο που θα συζητηθεί και θα απαντηθεί.
Κύριε Υπουργέ, η επίκαιρη ερώτηση αφορά ένα θέμα αρκετά σοβαρό. Αφορά το θέμα της λαϊκής τέχνης, που στην Κρήτη έχει μια ιδιαίτερη παράδοση, μια ρίζα και αφορά και το θέμα των κερδοσκοπικών καταστάσεων και διαθέσεων, των πρακτικών των μεγαλοεισαγωγέων, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει μια κατάσταση που είναι δραματική πια.
Ξέρετε τη σημασία της λαϊκής τέχνης και δεν θέλω να αναφερθώ για να κερδίσω χρόνο. Τα τελευταία χρόνια οι λαϊκοί δημιουργοί του τόπου αναγκάζονται ακόμα και να εγκαταλείψουν την τέχνη τους. Θα σας πω ότι σε μία επίσκεψη που έκανα στο ΒΙΟΠΑ, το οποίο λειτουργεί εδώ και περίπου πέντε χρόνια, είναι ελάχιστοι από εκείνους που εγώ γνώριζα σε παλαιότερες επισκέψεις. Αυτό έχει να κάνει και με την οικονομία, αλλά και με τη λαϊκή τέχνη και την παράδοση του τόπου. Οι Έλληνες δημιουργοί δεν έχουν καν τη δυνατότητα να πιστοποιήσουν την εργασία τους, αφού δεν υπάρχει φορέας πιστοποίησης, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαθέτουν το δικό τους αναγνωρισμένο και κατοχυρωμένο σήμα.
Επίσης, δεν αρκεί η παράδοση και οι ικανότητες, αλλά χρειάζονται και ειδικές ευνοϊκές συνθήκες για να αναπτυχθεί η λαϊκή τέχνη, που δεν υπάρχουν. Και θα σας πω ότι και εκείνες οι ελάχιστες που υπήρχαν, καταργούνται για διάφορους λόγους που θα πούμε παρακάτω.
Επειδή αποτελεί στοιχειώδη υποχρέωση της πολιτείας η λήψη μέτρων για την υποστήριξη και προστασία των δημιουργών έργων λαϊκής τέχνης, ώστε να γίνει εφικτή η διατήρησή της, έχουμε κάνει δύο ερωτήματα. Θα διευκολύνω, όμως, τον κύριο Υπουργό, λέγοντας πρώτα ότι αυτό που πιστεύουν οι ίδιοι και αυτό που έχουν ως αίτημα είναι ότι υπάρχουν σημαντικές αιτίες και ευθύνες γιʼ αυτήν την κατάσταση. Πρώτον, είναι η έλλειψη πιστοποίησης σήμανσης κατοχύρωσης των έργων τους και δεύτερον, είναι η αθρόα και ανεξέλεγκτη εισαγωγή και διάθεση στην αγορά αντιγράφων χωρίς ένδειξη τόπου προέλευσης και υλικών κατασκευής. Εάν το Υπουργείο μπορούσε να κάνει μία παρέμβαση σε αυτά τα δύο πράγματα που είναι το δικό τους αίτημα, μπορώ να σας πω ότι θα έχει μια πολύ θετική δράση.
Οι ερωτήσεις είναι συγκεκριμένες, κύριε Υπουργέ: Ποια συγκεκριμένα μέτρα θα λάβετε για την ενεργοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών προς αποφυγή των φαινομένων «ελληνοποίησης» εισαγομένων αντιγράφων έργων λαϊκής τέχνης; Έχουν ελεγχθεί, πότε και από ποιες υπηρεσίες τα εισαγόμενα αυτά προϊόντα; Αν ναι, ποια τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών; Αν όχι, θα προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για να μπορούν να γίνονται οι έλεγχοι από εδώ και πέρα; Σε ποια συγκεκριμένα μέτρα και ενέργειες θα προβείτε και μέσω ποιων υπηρεσιών για την προστασία των Ελλήνων δημιουργών και την πιστοποίηση των έργων τους, ώστε επιτέλους να διαθέτουν το δικό τους αναγνωρισμένο και κατοχυρωμένο σήμα;
Να σας πω μία τελευταία φράση, κύριε Πρόεδρε. Υπάρχει μια απάντηση από το Υπουργείο Οικονομικών που είναι μη απάντηση. Είναι διαπιστωτική. Δεν λένε ότι σ' αυτό που και εσείς διαπιστώνετε και το Υπουργείο διαπιστώνει, αυτό θα κάνουμε. Αυτό νομίζω ότι δεν είναι απάντηση. Θα ήθελα να μην έχουμε τέτοιου είδους απάντηση που είναι μη απάντηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Το λόγο έχει ο κ. Σωκράτης Ξυνίδης, Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΞΥΝΙΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι εδώ είμαστε σε μία από εκείνες τις περιπτώσεις όπου υπάρχει απάντηση. Δεν είμαστε στην κατηγορία των μη απαντήσεων. Και αυτό διότι το συνολικότερο πρόβλημα που βάζετε μέσω των ειδών λαϊκής τέχνης ισχύει για πάρα πολλά προϊόντα της εγχώριας παραγωγής. Υπήρξε μεγάλος προβληματισμός στο Υπουργείο Ανάπτυξης για το κατά πόσο σήμερα και με τους ισχύοντες κανόνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουμε τα όπλα να αμυνθούμε απέναντι σε κακέκτυπα, σε αντίγραφα, σε προϊόντα χαμηλής ποιότητας.
Ευτυχώς σε αυτή τη συζήτηση υπήρξαν μέσα στο Υπουργείο Ανάπτυξης στελέχη τα οποία επιχειρηματολόγησαν –και η άποψή τους αυτή έγινε αποδεκτή- προκειμένου να συσταθεί μια νομοπαρασκευαστική επιτροπή για να προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά και τον τρόπο απονομής ενός ελληνικού σήματος στα προϊόντα που θα περιγράφει την ελληνικότητα των προϊόντων και θα παραπέμπει στο κλίμα το οποίο περνά ένα ελληνικό προϊόν, αλλά από την άλλη πλευρά θα πιστοποιεί την ποιότητα αυτού του προϊόντος. Τα αποτελέσματα αυτής της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής διαβιβάστηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αρκετές επιφυλάξεις καταρχήν στο σχέδιο αυτό, επαναδιατυπώθηκαν αρκετά σημεία από το Υπουργείο και ξανακρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τελικά, έγινε αποδεκτό το σχέδιο νόμου το οποίο μάλιστα συμπεριλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης που εισάγεται αυτές τις μέρες στη Βουλή και το οποίο αφορά τη δημιουργία ενός εθνικού brand name στα προϊόντα μας, αυτό που ονομάζουμε σήμα ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Είναι στο κεφάλαιο ΙΒ΄ του σχετικού πολυνομοσχεδίου. Το σήμα αυτό αποτελεί την πιστοποίηση των ελληνικών προϊόντων και ταυτίζεται στη συνείδηση των εγχώριων και ξένων καταναλωτών με την προέλευση και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πατρίδας μας. Για το σκοπό αυτό δημιουργείται και λεκτική έννοια διαμορφωμένη σε σχήμα λογότυπου, που θα ταυτοποιεί την ελληνική προέλευση μιας σειράς προϊόντων διαφόρων κατηγοριών και θα αποπνέει την ελληνικότητα, χωρίς όμως να προσκρούει στους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρίς να υποδηλώνεται προτίμηση αγοράς, ακριβώς για να μην έχουμε και εμπλοκή σε σχέση με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμη προβλέπονται οι μηχανισμοί ελέγχου και τήρησης των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που το χρησιμοποιούν και η τήρηση ηλεκτρονικού μητρώου ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών. Επίσης περιγράφονται και οι λόγοι διαγραφής από το ως άνω μητρώο και στοχεύουν στην προβολή της ελληνικής προέλευσης των διακρινομένων υπό το σήμα αυτό προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εκτίμησή μας είναι, με δεδομένο ότι τον ερχόμενο μήνα θα περάσει από την Ελληνική Βουλή το σχετικό νομοθέτημα, με έναν υπολογισμό που έχουμε κάνει το ερχόμενο εξάμηνο να μπορέσουμε να αρχίσουμε να αποδίδουμε πλέον το σήμα ελληνικού προϊόντος στα προϊόντα.
Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου με κάποιες συμπληρωματικές ενέργειες που αποσκοπούν ακριβώς στον περιορισμό της εισαγωγής λαθραίων και απομιμήσεων των ελληνικών προϊόντων λαϊκής τέχνης, αλλά και όλων των υπολοίπων.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Το λόγο έχει ο κ. Κριτσωτάκης, Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, για την ανάπτυξη της ερώτησής του.
ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, εγώ χαίρομαι που ακούω ότι θα υπάρξει αυτή η νομοθετική παρέμβαση. Αυτό είναι πολύ αναγκαίο και θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολύ καιρό και θα είχε θεραπεύσει πολλές καταστάσεις γιατί εδώ και ένα μεγάλο χρονικό διάστημα έχουν γίνει πολλά αρνητικά πράγματα.
Θα σας πω βέβαια ότι πέρα από την έλλειψη πιστοποίησης, σήμανσης και κατοχύρωσης που υπάρχει, όπως λένε όσοι ζουν το πρόβλημα και εκτός από την αθρόα και ανεξέλεγκτη εισαγωγή και διάθεση, υπάρχουν και άλλα θέματα, όπως το θέμα της αδιαφορίας της πολιτείας που δεν πράττει τα δέοντα για την ανάδειξη της παράδοσης και του έργου των καλλιτεχνών λαϊκής τέχνης. Δεν υπάρχει καν έλεγχος, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει αυστηρός έλεγχος για τις εισαγωγές στην αγορά, όπως δεν υπάρχει και έλεγχος των υλικών κατασκευής των εισαγόμενων προϊόντων. Έχουμε προϊόντα επικίνδυνων υλών, τα οποία είναι καρκινογόνα και δεν υπάρχει κανένας έλεγχος.
Οι ίδιοι επιθυμούν τα έργα τους να διαθέτουν το δικό τους αναγνωρισμένο και κατοχυρωμένο σήμα. Ελπίζω ότι αυτό που είπατε σήμερα, κύριε Υπουργέ, θα είναι και πρακτικά εφαρμόσιμο, διότι έχουμε δει αρκετές φορές και κυρίως όταν έχουμε θετικές παρεμβάσεις, αυτές να μην φθάνουν ως εκεί που πρέπει. Γι ʽαυτό θα ήταν πολύ σημαντικό να μην δούμε απλά να αναγράφεται, αλλά και να εφαρμόζεται ο νόμος. Αυτή είναι μια παρατήρηση που νομίζω ότι δεν είναι άδικη ούτε υπερβολική.
Υπάρχει όμως και ένα θέμα με τις εισαγωγές, αυτές που είναι εκτός των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα μπορούσε εκεί να υπάρχει ένας διαφορετικός έλεγχος, όμως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει. Δεν ξέρω εάν το νομοσχέδιο, που αναφέρατε, μεριμνά γιʼ αυτό.
Θα σας παραθέσω και κάποια έγγραφα, τα οποία θα καταθέσω στα πρακτικά. Αυτά μιλούν για πολυεστερικά καρκινογόνα μουσειακά αντίγραφα. Φανταστείτε ότι παίρνει κάποιος ένα μουσειακό αντίγραφο και κινδυνεύει η υγεία του. Επίσης μιλούν για τοξικά χρηστικά κεραμικά και άλλα κακέκτυπα εισαγόμενα -υποτίθεται ελληνικά- είδη λαϊκής τέχνης, που τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν κυριαρχήσει κυριολεκτικά στην ελληνική αγορά και είναι κυρίως κινέζικα.
Το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο τους Έλληνες δημιουργούς, αλλά και δημιουργούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Γιʼ αυτό θα μπορούσατε να το είχατε θέσει θέμα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σας λέω ότι έχουμε ήδη ετοιμάσει παρέμβαση με τον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ Νίκο Χουντή γι ʽαυτό το θέμα, ώστε να συζητηθούν τρόποι καταπολέμησης των φαινομένων αυτών και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Διότι καταλαβαίνουμε ότι ορισμένα πράγματα μπορούμε να τα λύνουμε στη χώρα μας, αλλά ορισμένα διευκολύνει να λυθούν αλλού, ώστε να λυθούν και στη χώρα.
Οι Έλληνες δημιουργοί διαμαρτύρονται για τις ελληνοποιήσεις. Θα σας καταθέσω ένα αντίγραφο μήνυσης για να δείτε τι μπορεί να πάθει κάποιος που έχει δίκιο. Μπλέκεται στην ελληνική δικαιοσύνη, γιατί δεν υπάρχει τίποτα -από την πλευρά της ελληνικής νομοθεσίας- που να υπερασπίζεται το δίκιο και την ντόπια παραγωγή, ειδικά αυτή που είναι ιδιαίτερη παραγωγή.
Κλείνοντας θέλω να σημειώσω κάτι, κύριε Υπουργέ, το οποίο νομίζω ότι είναι αρκετά ενδιαφέρον. Αφορά τον ΒΙΟΠΑ στην Άνω Πόλη έξω από την πόλη του Ηρακλείου. Υπάρχει ένα πάρκο εβδομήντα δύο στρεμμάτων, στο οποίο δραστηριοποιούνται είκοσι δύο επιχειρήσεις, κυρίως δημιουργοί λαϊκής τέχνης, αγγειοπλάστες, κεραμίστες, μαχαιροποιοί -θα έχετε ακούσει για τα κρητικά παραδοσιακά μαχαίρια- αγιογράφοι, κατασκευαστές μπρούντζινων αγαλματιδίων, αντιγράφων μουσείων, κομπολογιών, παραδοσιακών βαρελιών κ.λπ. Λειτουργεί εδώ και έξι περίπου χρόνια, αλλά στερείται ακόμη βασικών υποδομών, εξωτερικού φωτισμού, δηλαδή οδικής σήμανσης, κυκλοφοριακής σύνδεσης με τον κεντρικό δρόμο κ.λπ.. Είναι δηλαδή ένα πολύ ωραίο πράγμα απομονωμένο από τον υπόλοιπο κόσμο. Θα σας πω ακόμη ότι και άλλα δεν έχουν ολοκληρωθεί, όπως το πωλητήριο, το εκθετήριο κ.λπ.
Θα τελειώσω με λόγια που δεν είναι δικά μου αλλά των ίδιων των δημιουργών της λαϊκής τέχνης εκεί στον ΒΙΟΠΑ κι όχι μόνο και μάλιστα απʼ όλη σχεδόν την Κρήτη -γιατί είναι και Ρέθυμνο και Λασίθι και Ηράκλειο, οι τρεις από τους τέσσερις νομούς, που λένε αυτά τα πράγματα- και οι οποίοι λένε ότι «χρειάζεται θέληση, πολλή δύναμη και τόλμη να συγκρουστείτε με μεγάλα συμφέροντα που λυμαίνονται το χώρο. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Το έχουμε χρέος στην πατρίδα, το έχουμε χρέος στην κρητική και την ελληνική παράδοση και Ιστορία, που δυστυχώς εξευτελίζεται και μετατρέπεται σε υποχείριο εφήμερου κέρδους στα χέρια κερδοσκόπων και στην ουσία ανθελλήνων. Το έχουμε χρέος προς τους εαυτούς μας και τις επόμενες γενιές».
Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, να μας πείτε και για τον ΒΙΟΠΑ. Είπατε κάτι για τον νόμο. Διευκρινίσετε το αν θέλετε περισσότερο, αν είστε σε θέση τώρα να το κάνετε. Πείτε μας όμως και για τον ΒΙΟΠΑ. Διότι κι αν λυθούν τα προβλήματα που λέμε τώρα -κάποια τουλάχιστον απʼ αυτά- τι θα γίνει μʼ αυτόν τον ΒΙΟΠΑ; Έχουν δοθεί χρήματα εκεί, τα οποία χρήματα όμως δεν αξιοποιούνται ή τέλος πάντων δυσκολεύουν τους ίδιους τους ανθρώπους που είναι εκεί.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Το λόγο έχει ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Ξυνίδης.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΞΥΝΙΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Θα μπορούσα να απαντήσω πιο συγκεκριμένα στο θέμα του ΒΙΟΠΑ, αν τυχόν συμπεριλαμβανόταν μέσα στην ερώτηση και είχα φροντίσει να έχω μια σχετική ενημέρωση. Εκείνο όμως που γενικά ισχύει είναι ότι για εκείνα τα ΒΙΟΠΑ που ανήκουν στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ αρμόδια για τις υποδομές είναι η εταιρεία αυτή. Από εκεί και μετά, για τα υπόλοιπα ΒΙΟΠΑ ο τελευταίος νόμος, τον οποίο ψηφίσαμε το προηγούμενο καλοκαίρι, προβλέπει τη δημιουργία των φορέων της οργάνωσης των ΒΙΠΕ. Απευθείας η κεντρική Κυβέρνηση, το Υπουργείο, σε σχέση με τις υποδομές των βιομηχανικών περιοχών πλέον δεν παρεμβαίνει. Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια παλιά εκκρεμότητα στην οποία αναφέρεστε, την οποία βεβαίως θα μπορούσαμε να την δούμε, αλλά δεν έχω τα σχετικά στοιχεία πρόσφορα αυτή τη στιγμή.
Θα ήθελα τώρα να αναφερθώ σε κάποια γενικότερα ζητήματα που αφορούν την πρόληψη του παραεμπορίου που σχετίζεται με τα προϊόντα λαϊκής τέχνης, αλλά θα ήθελα πρωτύτερα να σας πω όσον αφορά αυτή την περίπτωση του σήματος ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, επειδή αναφερθήκατε και σε μια προσπάθεια που κάνει το κόμμα σας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ότι αποδεικνύει ακριβώς πως όταν πηγαίνουμε με συγκροτημένη άποψη η οποία έχει επίγνωση των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παλεύει για κάποια πράγματα μέσα σʼ εκείνα τα πλαίσια, μπορεί και πετυχαίνει στόχους που κατʼ αρχήν φαίνονται ότι είναι ανέφικτοι. Δηλαδή αν απευθυνόμασταν σε οποιονδήποτε πριν από κάποιο χρονικό διάστημα και λέγαμε ότι θα επιτρέψει η Ευρωπαϊκή Ένωση τη χρήση σήματος ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, σίγουρα θα σας έλεγε ότι απαγορεύεται να το επιτρέψει. Κι όμως το επέτρεψε, γιατί ακριβώς εξηγήσαμε ότι η στόχευση δεν είναι να πλήξουμε τον ανταγωνισμό μεταξύ των ελληνικών και των ξένων επιχειρήσεων, αλλά να στέλνουμε ένα συγκεκριμένο κωδικοποιημένο μήνυμα στον καταναλωτή, ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει συγκεκριμένες ιδιότητες.
Από εκεί και μετά, όσον αφορά το παραεμπόριο, είναι ένα τεράστιο θέμα που έχει συζητηθεί πάρα πολλές φορές μέσα σʼ αυτή την Αίθουσα. Εγώ θέλω να αναφερθώ ξανά στη σημαντική πρωτοβουλία που πάρθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο –νομοθετικά το περασμένο καλοκαίρι- με την άμεση καταστροφή των προϊόντων με ανεξίτηλα σπρέι και τη διαδικασία εκείνη που δίνει τα όπλα στα όργανα ελέγχου και στα ΚΕΛΑΥΕ, την ανασυγκρότηση των οποίων επιδιώκουμε, για άμεση δράση όταν εντοπίζονται τέτοιου είδους προϊόντα, για να μην ξαναπέφτουν στην αγορά, όπως επίσης και την προμήθεια των ειδικών σκάνερς για τις πύλες εισόδου. Διότι ξέρουμε ότι το πρόβλημα κυρίως δημιουργείται στις πύλες εισόδου της χώρας και μετά είναι πάρα πολύ δύσκολο να περιορίσεις το παραεμπόριο, ενώ εκεί είναι πιο συγκροτημένη η κατάσταση για να μπορέσεις να χτυπήσεις το κακό στη ρίζα του.
Επίσης θα ήθελα να αναφερθώ στη Διεύθυνση Ελέγχου της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς, που στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους βρίσκεται συνεχώς σε ελέγχους για τις ενδεικτικές πινακίδες, με έμφαση ως προς το είδος, την ποιότητα και την προέλευση των προϊόντων αυτών.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Αναπληρωτή Υπουργού)
Και τέλος την αγορανομική διάταξη την 7/2009, όπου επιβάλλεται πλέον με αυτήν την αγορανομική διάταξη, με αυστηρές ποινές πλέον, η αναγραφή της χώρας παραγωγής υποχρεωτικά στην πινακίδα πώλησης των προϊόντων.
Είναι κάποια μέτρα, τα οποία βεβαίως αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι επαρκή για να καταπολεμήσουν το πρόβλημα του παραεμπορίου. Αλλά σε συνδυασμό και με τις ενέργειες αυτές που σας είπα στις πύλες εισόδου, στην παράλληλη δράση του ΣΔΟΕ και της Δημοτικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Αστυνομίας, όπου ζητείται η συνδρομή της, γίνεται ένας καθημερινός αγώνας για τον περιορισμό του δύσκολου αυτού φαινομένου.