Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
07/03/2012

Προωθείται με αδιαφανείς διαδικασίες η ανοικοδόμηση του οικοπέδου των ΑΛΕΥΡΟΜΥΛΩΝ ΑΛΛΑΤΙΝH παρά τις δύο ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου τις Επικρατείας - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ

Προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και κλιματικής Αλλαγής - Πολιτισμού και Τουρισμού

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού τύπου το υπουργείο Περιβάλλοντος θα προωθήσει στο άμεσο μέλλον νομοθετική ρύθμιση, με την οποία επιχειρείται για μια ακόμη φορά η ανοικοδόμηση του οικοπέδου των ΑΛΕΥΡΟΜΥΛΩΝ ΑΛΛΑΤΙΝH, στη Θεσσαλονίκη. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι δύο ανάλογες προσπάθειες κατά το πολύ πρόσφατο παρελθόν ματαιώθηκαν έπειτα από προσφυγές των κατοίκων και αντίστοιχες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Οι μύλοι Αλλατίνη λειτούργησαν από το 1854 μέχρι τη δεκαετία του ΄80, ενώ νωρίτερα, το 1971, το οικόπεδο είχε χαρακτηριστεί «κοινόχρηστος χώρος πρασίνου», χωρίς ωστόσο ποτέ το δημόσιο να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την απαλλοτρίωσή του.

Η προσπάθεια ανοικοδόμησης του επίμαχου οικοπέδου, συνολικού εμβαδού 26 στρεμμάτων, ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τον Νοέμβριο του 1991, με απόφαση της τότε υπουργού Πολιτισμού Άννας Ψαρούδα-Μπενάκη, βάσει της οποίας ολόκληρο το βιομηχανικό συγκρότημα, τόσο τα κτίρια όσο και το σύνολο του οικοπέδου, χαρακτηρίστηκαν ως «ιστορικά διατηρητέο μνημείο». Το 1992, με νέα υπουργική απόφαση και έπειτα από επανειλημμένες πιέσεις ξεκινά ντόμινο αποχαρακτηρισμών και έπειτα από διαδοχικές υπουργικές αποφάσεις-Προεδρικά Διατάγματα με αποτέλεσμα η ιδιοκτήτρια του οικοπέδου εταιρεία να αποκτά δικαίωμα οικοδόμησης κτισμάτων συνολικού εμβαδού 110.000 τ.μ. Η τεράστια αυτή επιφάνεια προέκυψε από τον αυθαίρετο και σκανδαλώδη ορισμό του συντελεστή δόμησης στο  ποσοστό 4,2%! Αμέσως μετά, με Προεδρικό Διάταγμα οι δικαιούχοι πέτυχαν μεταφορά συντελεστή δόμησης για τα 70.350 τ.μ., διεκδικώντας την ανοικοδόμηση και άλλων 43.000 τ.μ. στο οικόπεδο των Μύλων Αλλατίνη.

Το 2003 εκπονείται σχέδιο ανοικοδόμησης του Αλλατίνη και εγκρίνεται με απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου (ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/3692/ΠΕ/8402/2003). Με εκείνη την απόφαση εγκρίθηκε, με μικρές τροποποιήσεις, το σύνολο της οικοδομικής μελέτης που είχε υποβάλει η ιδιοκτήτρια εταιρεία. Αυτή, εκτός από την εκμετάλλευση των υπαρχόντων κτισμάτων, προέβλεπε την ανέγερση πέντε εξαώροφων οικοδομών, μιας πενταώροφης, μιας τριώροφης, μιας μονοκατοικίας, καθώς και υπόγειου χώρου στάθμευσης 400 θέσεων (12.750 τ.μ.). Έχει στο μεταξύ προηγηθεί τον Απρίλιο του 2002 η συμφωνία των τριών εταιριών «Αλλατίνη ΑΕ», ΑΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙΣ Α.Ε και Θεμελιοδομή Α.Ε καθώς επίσης και η μεταβίβαση ποσοστού 50% από την Αλλατίνη Α.Ε στις δύο άλλες εταιρίες με σκοπό την εκμετάλλευση του οικοπέδου του ιστορικού ακινήτου

Αντίθετοι στην απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού είναι οι κάτοικοι της περιοχής. Την οποία και προέβαλαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την «Ένωση Πολιτών για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό». με αποτέλεσμα  την ακύρωσή της δύο χρόνια μετά από το Ε΄ τμήμα του ΣτΕ. Απέναντι σε αυτήν την αντίδραση των κατοίκων είναι ο τότε δήμαρχος Β. Παπαγεωργόπουλος, ο τότε νομάρχης Π. Ψωμιάδης και ο τότε δημοτικός σύμβουλος και νυν δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, οι οποίοι έκαναν παρέμβαση στο ΣτΕ, υπέρ της υπουργικής απόφασης και εναντίον της προσφυγής των κατοίκων!

Έπειτα από λίγους μήνες οι ιδιοκτήτες υπέβαλλαν νέο σχέδιο ανοικοδόμησης, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις από το προηγούμενο και το οποίο ενέκρινε τον Απρίλιο του 2006 ο τότε υπουργός Γ. Βουλγαράκης. Οι αντιδράσεις των κατοίκων συνεχίζονται και μετά από νέα προσφυγή που κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας η Δημοτική Κίνηση «Θεσσαλονίκη των Πολιτών και την Οικολογίας» και η «Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης», καθώς και 19 κάτοικοι της περιοχής του βιομηχανικού συγκροτήματος της «ΑΛΛΑΤΙΝΗ», εκδίδεται στις 5 Δεκεμβρίου 2007 η προσωρινή διαταγή του προέδρου του Ε΄ Τμήματος, σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται κάθε οικοδομική ή χωματουργική εργασία η οποία δεν σχετίζεται "με την αποτροπή της διατάραξης της δομής των διατηρητέων κτηρίων". Στη συνέχεια τον Απρίλιο του 2010 το ΣτΕ βάζει τέλος στα όποια σχέδια ανοικοδόμησης νέων κτηρίων, καθώς επικαλούμενο  το άρθρο 24 του Συντάγματος κρίνει ότι είναι παράνομη η ανέγερση των οικοδομών, εφόσον για την κατασκευή τους είχε προβλεφθεί συντελεστής δόμησης 4,2, ενώ ο επιτρεπόμενος για την περιοχή είναι στο 2,2.

Αξίζει επίσης να επισημάνουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις για την αξιοποίηση του εν λόγω ιστορικού χώρου, όπως αυτές διατυπώθηκαν κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (4/3/2010), από την «Θεσσαλονίκη των Πολιτών και της Οικολογίας» - προκάτοχος της «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ» - και αφορούν στην απαλλοτρίωση του οικοπέδου από το Δήμο Θεσσαλονίκης και τη μετατροπή του σε πολιτιστικό κέντρο-μουσείο της βιομηχανικής κληρονομιάς της πόλης - οικομουσείο - σε συνδυασμό με τη δημιουργία Αρχείου για την Κοινωνική Ιστορία της Θεσσαλονίκης ή ένα συναφές προς το χώρο θεματικό σχολικό συγκρότημα - σε μια περιοχή μάλιστα που αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα από την έλλειψη σχολικής στέγης - το οποίο θα μπορούσε να ενταχθεί στο «Δίκτυο σχολείων για τη Βιομηχανική Κληρονομιά»

Επειδή ήδη η τοπική κοινωνία έχει εκφράσει επανειλημμένα τη θέση της και μάλιστα έχει αποδείξει την αποφασιστικότητά της για την αποτροπή των σχεδίων ανοικοδόμησης του οικοπέδου

Επειδή οι ως άνω μεθοδεύσεις έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την υποψηφιότητα για την Πράσινη Πρωτεύουσα που έχει υποβάλλει ο Δήμος Θεσσαλονίκης .

Επειδή σύμφωνα με πληροφορίες στην κοινοπραξία συμμετέχει και η Τράπεζα Ωμέγα, η οποία ανήκει πλέον στην Proton Bank, η διοίκηση της οποίας αυτήν την περίοδο απασχολεί κατά κόρον τη δικαιοσύνη.

Επειδή, κατά πληροφορίες, η ιδιοκτήτες έχουν ήδη μεταφέρει σε άλλη περιοχή το συντελεστή δόμησης για τα 70.000 τ.μ.

Επειδή όπως τονίζει η  «Διεθνής Χάρτα για την αναγνώριση και προστασία της Βιομηχανικής κληρονομιάς»: «Το ενδιαφέρον του κοινού και η αγάπη για τη βιομηχανική κληρονομιά καθώς και η εκτίμηση για τις αξίες που εκπροσωπεί αποτελούν τον ασφαλέστερο τρόπο για τη διατήρησή της. Οι αρχές του δημόσιου τομέα θα πρέπει να επεξηγήσουν έμπρακτα τη σημασία και τις αξίες των βιομηχανικών τόπων μέσω εντύπων, εκθέσεων, της τηλεόρασης, του διαδικτύου και άλλων μέσων, επιτρέποντας την πρόσβαση με τρόπο συμβατό σε σημαντικούς τόπους και προωθώντας τον τουρισμό σε βιομηχανικές περιοχές.»

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

1.    Έχουν βάση τα δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία η ρύθμιση ενδέχεται να κατατεθεί από μέρα σε μέρα υπό μορφή τροπολογίας σε κάποιο από τα νομοσχέδια του υπουργείου, ίσως ακόμη και σε αυτό για το πρόγραμμα «Ήλιος», το οποίο θα συζητιέται αυτή την εβδομάδα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής;

2.    Ποιό το περιεχόμενο της νομοθετικής ρύθμισης που μάλιστα φαίνεται να προωθείται σε σύντομο χρόνο ;

3.    Για ποιο λόγο δεν λαμβάνουν υπόψη τις δύο ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ;

4.    Έχει λάβει υπόψη του τις κατά καιρούς προτάσεις της τοπικής κοινωνίας σχετικά με τις ανάγκες της περιοχής και των κατοίκων με γνώμονα πάντα το σεβασμό στο περιβάλλον;

5.    Έχουν διερευνηθεί τρόποι χρηματοδότησης για την απαλλοτρίωση του εν λόγω οικοπέδου με σκοπό την αξιοποίησή του για την ανάδειξη του βιομηχανικού παρελθόντος της πόλης αλλά και ως χώρου εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (οικομουσείο);

Οι ερωτώντες βουλευτές

Τάσος Κουράκης

Ηρώ Διώτη