Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
29/03/2012

Νίκος Χουντής: Το κούρεμα των αποθεματικών των Νοσοκομείων, των Πανεπιστημίων και άλλων ΝΠΔΔ, αλλά και των ασφαλιστικών ταμείων, παραβιάζει το άρθρο 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Το θέμα του κουρέματος των αποθεματικών των νοσοκομείων, των πανεπιστημίων, των επιμελητηρίων, των ασφαλιστικών ταμείων και κάθε άλλου νομικού προσώπου, που έχει κυριολεκτικά απομειώσει τα περιουσιακά στοιχεία των φορέων αυτών, θέτει με ερώτησή του, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής.

Στην ερώτησή του ο Νίκος Χουντής, θεωρεί ότι έχει παραβιαστεί κατάφωρα το άρθρο 1, της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, για την προστασία της περιουσίας, και επισημαίνει ταυτόχρονα ότι ο τρόπος με τον οποίο η Τράπεζα της Ελλάδας διαχειρίστηκε τα αποθεματικά των ΝΠΔΔ και των ασφαλιστικών ταμείων, συνιστά κραυγαλέα περίπτωση «μη συνετούς διαχείρισης».

Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή έχει ως εξής:

«Σύμφωνα με τα ισχύοντα στην Ελλάδα, τα αποθεματικά των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) (ιδίως Νοσοκομεία και Πανεπιστήμια) αλλά και των Ασφαλιστικών Φορέων (ΑΦ), που δημιουργούνται από τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, τοποθετούνται υποχρεωτικά σε λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), η οποία αμείβεται προκειμένου να έχει την ευθύνη διαχείρισης των αποθεματικών. Με το ξέσπασμα της κρίσης χρέους στην ευρωζώνη, και τον αποκλεισμό της Ελλάδας από τις διεθνείς χρηματαγορές, η ΤτΕ, αγόρασε, σε μεγάλες ποσότητες, ελληνικά κρατικά ομόλογα, χρησιμοποιώντας και τα κεφάλαια που ανήκουν στα ΝΠΔΔ και τους ΑΦ, με τον ισχυρισμό ότι η ελληνική νομοθεσία την υποχρεώνει να τοποθετεί τα κεφαλαιακά διαθέσιμά τους, σε κρατικά ομόλογα ελληνικού δημοσίου. Ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, πολλά  ΝΠΔΔ και ΑΦ βρίσκονται σε δραματική οικονομική θέση, αφού τα αποθεματικά επενδύθηκαν, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους και χωρίς να ενημερωθούν, από την ΤτΕ σε ελληνικά κρατικά ομόλογα, και μάλιστα σε χρονική στιγμή που υπήρχε σοβαρός κίνδυνος «κουρέματος», με αποτέλεσμα να έχει χαθεί το μεγαλύτερο μέρος της αξίας τους, λόγω της συμμετοχής αυτών των ομολόγων στη διαδικασία PSI. Με δεδομένα τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:

1) Γνωρίζει το ύψος των απωλειών των ασφαλιστικών ταμείων και των ΝΠΔΔ, μετά την ολοκλήρωση του PSI, ανά ασφαλιστικό ταμείο και νομικό πρόσωπο;

2) Με δεδομένο ότι στο άρθρο 1 του Πρωτοκόλλου 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, σύμφωνα με το οποίο «κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο δικαιούται σεβασμού της περιουσίας του», θεωρεί νόμιμη την ύπαρξη αναγκαστικού νόμου στα κράτη μέλη που να υποχρεώνει την τοποθέτηση των αποθεματικών κεφαλαίων των ΝΠΔΔ και των ΑΦ, μόνο στις Κεντρικές Τράπεζες και μόνο σε συγκεκριμένους επενδυτικούς τίτλους;

3) Θεωρεί η Κομισιόν ότι οι αγορές ομολόγων που πραγματοποίησε η ΤτΕ, τη συγκεκριμένη κρίσιμη περίοδο, χωρίς να ενημερώσει τις Διοικήσεις των ΝΠΔΔ και των ΑΦ, αποτελούν «συνετή διαχείριση»; Προστάτευσε τα συμφέροντα των υπο διαχείριση φορέων, όπως όφειλε;

4) Ποια είναι η νομολογία του Ευρωπαϊκό Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σχετικά με την καταχρηστική συμπεριφορά του δημοσίου ή φορέων του, σε βάρος της περιουσίας νομικών προσώπων αυτού του χαρακτήρα;».

To Γραφείο Τύπου