1. Στις εκλογές του Ιουνίου, πάνω από 1.650.000 πολίτες ψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ – εκλογικό αποτέλεσμα που είναι σε μεγάλη αριθμητική απόσταση από τις οργανωμένες δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ. Ήδη πριν από τις εκλογές του Μαιου, δεκάδες πολίτες προσέρχονταν στις Τ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και στις εκλογικές επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, ζητώντας οι ίδιοι και οι ίδιες να συνδεθούν με κάποιο τρόπο με τον ΣΥΡΙΖΑ, να εκφραστούν, να συμμετέχουν, να διατυπώσουν γνώμη. Οι πρόσφατες εξελίξεις και το εκλογικό αποτέλεσμα του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ κάνουν σαφές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να περάσει σε νέα φάση, δρομολογώντας μεγάλες αλλαγές και στην οργανωτική του δομή. Έτσι κι αλλιώς, η μεγάλη εισροή νέου κόσμου στις (αναντίστοιχες, πολλές φορές) υπάρχουσες οργανωτικές δομές του ΣΥΡΙΖΑ επιβάλλει σημαντικές αλλαγές.
Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε να αρχίσει άμεσα η διαδικασία για τον μετασχηματισμό του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ σε ενιαίο πολιτικό φορέα, στη βάση των κοινών αποφάσεων, της κοινής δράσης και της κοινής παρουσίας. Είναι προφανές ότι η απόφαση αυτή απαιτεί τόσο γενναίες αποφάσεις όσο και προσεκτικά, σταθερά βήματα. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ –ένας έτσι κι αλλιώς πρωτότυπος και τολμηρός πολιτικός σχηματισμός– οφείλει να αντιμετωπίσει την πρόκληση ενός μαζικού αριστερού ενιαίου πολιτικού φορέα που θα εκφράζει τις κοινωνικές ανάγκες του σήμερα και του αύριο, θα αντιστοιχεί στις ανάγκες της Αριστεράς του 21ου αιώνα, θα αποτελεί χρήσιμο «εργαλείο» για την ανάπτυξη κοινωνικών αγώνων, για την πολιτική ανατροπή, για την κοινωνική αλλαγή, για να έρθει στην εξουσία ο λαός.
2. Ο ενιαίος πολιτικός φορέας δεν ξεκινάει από μηδενική βάση, αλλά αποτελεί μετασχηματισμό του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ. Έτσι, ο φορέας αυτός
α) έχει ιδεολογικό πλαίσιο αναφοράς (που αποτυπώνεται στα ντοκουμέντα και στη Διακήρυξη του ΣΥΡΙΖΑ)·
β) στηρίζεται στην πολιτική ενότητα (συμπεριλαμβάνει δυνάμεις της ριζοσπαστικής Αριστεράς, της κομμουνιστικής Αριστεράς, της ριζοσπαστικής οικολογίας, των κινημάτων αντίστασης και δυνάμεις προερχόμενες από την αριστερή σοσιαλδημοκρατία). Επιπλέον, αυτό το νέο πολιτικό υποκείμενο έχει ενιαίο πολιτικό σχέδιο και ένα συνεχώς επικαιροποιούμενο εναλλακτικό ριζοσπαστικό πρόγραμμα, που απορρέουν από τα συσσωρευμένα τεράστια κοινωνικά προβλήματα, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Μόνο αν απαντάει πειστικά σε αυτά τα προβλήματα της κοινωνίας θα μπορέσει να αποτελέσει τον καταλύτη για την ανατροπή των πολιτικών και κοινωνικών συσχετισμών και για τη δημιουργία μιας νέας κοινωνικής και πολιτικής πλειοψηφίας.
γ) έχει συγκεκριμένες δημοκρατικές οργανωτικές δομές και διαδικασίες.
3. Το όνομα του ενιαίου φορέα θα περιέχει οπωσδήποτε τη λέξη ΣΥΡΙΖΑ, μιας και είναι ένα όνομα καταξιωμένο και αναγνωρίσιμο στην κοινωνία. Το όνομα θα αποφασιστεί τελικά από το συνέδριο του ενιαίου σχήματος.
4. Τα στάδια της ενιαιοποίησης του πολιτικού μας φορέα θα είναι, συνοπτικά, τα εξής:
α) Αρχίζει αμέσως καμπάνια εγγραφής μελών στον ενιαίο φορέα, παράλληλα με ανοιχτές συνελεύσεις των Τ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ μαζί με τις επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, το διάστημα του καλοκαιριού και του Σεπτεμβρίου. Μέλη θεωρούνται όσοι/ες προσέρχονται για να εγγραφούν, αποδέχονται το πλαίσιο του σχήματος και συμμετέχουν στις διαδικασίες του. Αντικείμενο των συνελεύσεων είναι η αποτίμηση των εκλογών, η οργάνωση της δράσης και η εκλογή Συντονιστικής Γραμματείας, όπου χρειάζεται. Όπου δεν υπάρχει Τ.Ε., συγκροτείται, στη βάση της αυτοοργάνωσης. Οι Τ.Ε. συγκροτούνται σε επίπεδο τοπικό, κλαδικό, χώρου εργασίας ή θεματικό και νομιμοποιούνται από τα κεντρικά όργανα του ΣΥΡΙΖΑ.
Όλη αυτή η διαδικασία σε επίπεδο βάσης ξεκινάει από σήμερα, από τώρα, χωρίς να περιμένουμε την ολοκλήρωση των συνολικών διαδικασιών, και απευθύνεται σε όλον αυτό τον κόσμο που βρέθηκε κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ το τελευταίο διάστημα.
β) Τον Σεπτέμβριο, και ενώ συνεχίζεται η καμπάνια εγγραφής νέων μελών, οι συνελεύσεις των Τ.Ε. εκλέγουν/επιλέγουν αντιπροσώπους για Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ.
γ) Στα τέλη Σεπτεμβρίου ή το αργότερο τον Οκτώβριο πραγματοποιείται η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, που αποφασίζει τις διαδικασίες (τον «οδικό χάρτη») προς τον ενιαίο φορέα, καθώς και κωδικοποιεί εκ νέου το επικαιροποιημένο πρόγραμμα.
δ) Η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη εκλέγει Κεντρικό Όργανο που, μεταξύ άλλων, θα οργανώσει και το συνέδριο που θα ακολουθήσει τη συνδιάσκεψη.
ε) Το Κεντρικό Όργανο εκλέγει Γραμματεία.
στ) Μέχρι να υπάρξει άλλη απόφαση, οι αποφάσεις παίρνονται σύμφωνα με την απόφαση της 4ης Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης του ΣΥΡΙΖΑ (αυξημένη πλειοψηφία 2/3). Μέχρι τη συνδιάσκεψη, λειτουργούν η Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ και η Επιτροπή Πολιτικού Συντονισμού του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ.
Σε όλες τις διαδικασίες, από τις συνελεύσεις των Τ.Ε. μέχρι τη συνδιάσκεψη, παίρνουν μέρος όσες δυνάμεις του συμμαχικού σχήματος επιθυμούν.
ζ) Η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη θα συζητήσει τη διενέργεια συνεδρίου του ενιαιοποιημένου φορέα, που θα πραγματοποιηθεί περίπου την άνοιξη ή στις αρχές του καλοκαιριού του 2013, συνεκτιμώντας τις πολιτικές συνθήκες και εξελίξεις.
η) Στο διάστημα αυτό, οι στόχοι είναι:
– η μεγαλύτερη ενοποίηση σε επίπεδο βάσης·
– η εκλογή ενδιάμεσων οργάνων σε περιφέρειες και πόλεις·
– η επικαιροποίηση του προγράμματος και της διακήρυξης·
– η προετοιμασία του καταστατικού χάρτη·
– η επεξεργασία των οργανωτικών προτάσεων για τον ενιαίο φορέα·
– η ενοποίηση στον συνδικαλιστικό χώρο·
– η ενοποίηση σε επίπεδο νεολαίας·
– η ενοποίηση των ΜΜΕ ή η ίδρυση νέων μέσων του ενιαίου φορέα·
– το ενιαίο ίδρυμα θεωρητικής επεξεργασίας.
θ) Η ΠΣΕ εξουσιοδοτεί τη Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ να συγκροτήσει τις αντίστοιχες επιτροπές που θα διερευνήσουν και θα καταθέσουν προτάσεις για όλα τα εκκρεμή ζητήματα.
5. Ο νέος φορέας θα είναι ενιαίος και πλουραλιστικός. Η τελική μορφή και δομή λειτουργίας του θα εξεταστεί από το ίδιο το συνέδριο, όπως και η σχέση του με τις συνιστώσες οι οποίες έχουν το αυτονόητο δικαίωμα της αυθυπαρξίας και του αυτοπροσδιορισμού τους σε σχέση με τον ενιαίο πολιτικό φορέα.
6. Όλη αυτή η διαδικασία μετάβασης απαιτεί σοβαρές και αξιόπιστες συλλογικές διαδικασίες, ουσιαστική και μεγάλη συμμετοχή κόσμου (πρέπει να βάλουμε έναν υψηλό στόχο για την εγγραφή νέων μελών), καθώς και να αποτελεί υπόδειγμα δημοκρατίας σε όλα τα επίπεδα.
Επίσης, πρέπει να είναι μέρος μιας εξωστρεφούς διαδικασίας επαφής με την κοινωνία, δράσης κ.λπ. Με άλλα λόγια, όλη η οργανωτική διαδικασία θα συνδυαστεί με ένα εξωστρεφές πολιτικό σχέδιο δράσης που να εμπνέει και να προωθεί τη συμμετοχή του κόσμου.
Επιπλέον, ο μετασχηματισμός σε ενιαίο φορέα πρέπει να συνδυαστεί με την επιμονή στην πρόταση για την ενότητα της Αριστεράς, μια πρόταση που αποτελεί στρατηγική επιλογή μας και έχει γίνει αποδεκτή από μεγάλα κομμάτια της κοινωνίας.
Είναι προφανές ότι αυτή η πορεία ανασυγκρότησης/μετασχηματισμού του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ δεν είναι οργανωτική αλλά βαθιά πολιτική διαδικασία, που θα καταλήξει σε έναν πραγματικά ευρύ, ενιαίο, πολυτασικό, πλουραλιστικό, δημοκρατικό, μαχητικό φορέα της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, ικανό να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των σημερινών δύσκολων συνθηκών στην κοινωνία.
7. Τέλος, με απόλυτο σεβασμό στην αυτονομία των νεολαιών των δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ, η ΠΣΕ προτείνει να επεξεργαστούν την ιδέα και τη δυνατότητα ενός κοινού φεστιβάλ της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ το φθινόπωρο.
Το εκλογικό αποτέλεσμα της 17ης Ιουνίου έδωσε στον ΣΥΡΙΖΑ μια Κοινοβουλευτική Ομάδα πολύ πιο πολυάριθμη από την προηγούμενη. Ως εκ τούτου, στις νέες συνθήκες είναι εξαιρετικά αυξημένη η ευθύνη της Κ.Ο., τόσο μέσα στη Βουλή όσο και στους κοινωνικούς αγώνες. Έχουμε πλέον κάθε δυνατότητα αφενός της άρτιας παρουσίας σε όλες τις πλευρές της κοινοβουλευτικής μάχης και αφετέρου να στηρίζουμε ακόμη περισσότερο τους κοινωνικούς αγώνες συμμετέχοντας ακόμη πιο ενεργά σʼ αυτούς και μεταφέροντας τη φωνή τους στις θεσμικές διαδικασίες. Επιπλέον, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ μπαίνει σε μια δύσκολη φάση οικοδόμησης ενός ενιαίου φορέα, η Κ.Ο. θα συμβάλει με όλους τους δυνατούς τρόπους στην μεγαλύτερη ανάπτυξη αυτής της διαδικασίας οικοδόμησης του ενιαίου φορέα σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Συγχρόνως χρειάζεται να εξασφαλιστεί η μόνιμη και σταθερή σχέση με τα πολιτικά όργανα του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, μιας και ο/η βουλευτής χρειάζεται να συμβάλλει και στην όλη λειτουργία και ανάπτυξη του πολιτικού σχήματος. Μεταξύ άλλων, πρέπει να υπάρξει στενή σχέση (π.χ. με τη συμμετοχή του ίδιου του βουλευτή) ανάμεσα στις ομάδες ανά υπουργείο και τις θεματικές του ΣΥΡΙΖΑ, όπου υπάρχουν. Όσον αφορά τη σχέση της Κ.Ο. με τα κεντρικά όργανα του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, προτείνεται να εξακολουθήσει προς το παρόν να ισχύει ο τωρινός κανονισμός της Κ.Ο., που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2008, με την προσθήκη της Επιτροπής Πολιτικού Συντονισμού του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ όπου περιγράφεται η σχέση της Κ.Ο. με τη Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ.
Ιδιαίτερης σημασίας ζήτημα είναι η αξιοποίηση των βουλευτών στην επαφή του ΣΥΡΙΖΑ με τον κόσμο, η παρουσία των βουλευτών «έξω από τη Βουλή», στους λαϊκούς αγώνες, η περιοδική λογοδοσία για τη δράση τους σε λαϊκές συνελεύσεις κ.λπ.