Η διακοπή και μάλιστα στη θερινή περίοδο αιχμής, δρομολογίων πλοίων που πλημμελώς εξυπηρετούσαν τα Μέθανα, τον Πόρο, την Ύδρα και τις Σπέτσες, έχει προκαλέσει δικαιολογημένη αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες του Αργοσαρωνικού, καθώς οι αρνητικές επιπτώσεις από αυτή την εξέλιξη, είναι καταστροφικές. Απειλείται η τουριστική δραστηριότητα σε μια περιοχή, που αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Απειλείται, επίσης, η κάλυψη κρίσιμων αναγκών των μονίμων κατοίκων. Να σημειωθεί, ότι και για την Αίγινα και το Αγκίστρι, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και οι πρόσφατες εξελίξεις θα έχουν και εκεί αρνητικές επιπτώσεις.
Τα δρομολόγια περιορίζονται δραστικά -ορισμένα μάλιστα καταργούνται- όχι γιατί δεν υπάρχει ζήτηση, ούτε γιατί έτσι σχεδίασε το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά γιατί μία εταιρεία που κατά παραχώρηση εκμεταλλεύεται εμπορικά αυτές τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, με βάση τους δικούς της επιχειρηματικούς σχεδιασμούς, έτσι αποφάσισε!!!. Η εξέλιξη αυτή, διαψεύδει όσους ισχυρίζονται ότι ο τουρισμός στη χώρα μας, απειλείται από τις απεργίες.
Σημαντική επίσης «παράπλευρη απώλεια», είναι η κατάργηση της έκπτωσης 50% που παρείχετο στους κατοίκους της Ύδρας και των Σπετσών, κάθε Τρίτη και Πέμπτη. Η κατάργηση αυτή, επιδεινώνει ακόμη περισσότερο τη δυνατότητα μετακίνησης των κατοίκων, αλλά και των δημοσίων υπαλλήλων που υπηρετούν στα δύο νησιά (εκπαιδευτικοί και άλλοι). Το μέτρο αυτό, είχε καθιερωθεί προ ετών ως ελάχιστο αντιστάθμισμα της κατάργησης δρομολογίων συμβατικών πλοίων.
Είναι πραγματικά άξιο απορίας, πως το αρμόδιο Υπουργείο ανέχτηκε την αθέτηση συμβατικών υποχρεώσεων. Δεν είναι άραγε κατά νόμο το Υπουργείο εγγυητής της παροχής των υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος μεταφορών;
Ήδη, η Δημοτική Αρχή Τροιζηνίας και από κοινού οι Δήμαρχοι Πόρου, Ύδρας, Σπετσών, έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες ανάδειξης του οξύτατου και υπερεπείγοντος προβλήματος, έχουν απευθύνει εκκλήσεις, έχουν διατυπώσει προτάσεις και διεκδικούν άμεσες λύσεις.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με ποια κριτήρια το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στη συνεδρίασή του της 8ης Ιουνίου 2012 αποδέχθηκε -και μάλιστα ομόφωνα- το αίτημα διακοπής της δρομολόγησης δύο πλοίων, ενός επιβατηγού τύπου καταμαράν και ενός επιβατηγού – οχηματαγωγού; Κυρίως όμως ποιος ήταν ο Υπουργός που ενέκρινε τέτοια απόφαση και με ποιο δικαίωμα, με δεδομένο ότι ο νόμος 2932/01 ορίζει σαφώς, ότι η μεταβολή δρομολογίου επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση που θα κριθεί ότι δεν διαταράσσεται η εξυπηρέτηση της γραμμής;
2. Γιατί δεν έχει ασκήσει το δικαίωμα που του παρέχει το άρθρο 2 παρ. 6 του Ν. 2932/2001, να επιβάλλει την υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας στα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό, ώστε τουλάχιστον για το εναπομείναν διάστημα της τουριστικής περιόδου, να αποκατασταθεί η αναγκαία συχνότητα δρομολογίων;
3. Προτίθεται να δεχθεί τις προτάσεις και επειγόντως να ικανοποιήσει τα αιτήματα των δημοτικών αρχών Τροιζηνίας, Πόρου, Ύδρας και Σπετσών και των τοπικών κοινωνιών δίνοντας άμεσες και επαρκείς λύσεις με βάση το δημόσιο συμφέρον;
4. Προτίθεται να εξασφαλίσει τη συνέχιση του δικαιώματος έκπτωσης στα εισιτήρια, για τους κατοίκους της Ύδρας και των Σπετσών;
5. Προτίθεται, τέλος, να προχωρήσει σε ένα δραστικό επανασχεδιασμό του -δημοσίου συμφέροντος- συστήματος των ακτοπλοϊκών μεταφορών ύστερα από έναν ευρύτατο δημόσιο διάλογο;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά και Νησιών