Ξεκαθάρισμα των υποθέσεων για αθέμιτες πρακτικές που έχουν καταγγελθεί στην Ελλάδα σε βάρος της εταιρίας Carrefour και ανεξάρτητα με την αλλαγή της μετοχικής της κατάστασης, ζητά με σειρά ερωτήσεών του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντής.
Πιο συγκεκριμένα ο Ν. Χουντής, με ερωτήσεις του, έθεσε τα παρακάτω ζητήματα:
Α) διερεύνηση καταγγελιών ότι η Carrefour μέσω διαδοχικών εικονικών πωλήσεων και μεταπωλήσεων προϊόντων της σε διάφορες χώρες της ΕΕ και σε συγγενείς της εταιρίες, πετύχαινε την μη απόδοση του ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος
Β) Συσχέτιση, καταδικαστικών αποφάσεων γαλλικών δικαστηρίων εις βάρος της Carrefour, για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης έναντι των προμηθευτών με ανάλογες καταγγελίες στην Ελλάδα
Γ) Την πλήρη συμμόρφωση της Carrefour με απόφαση της Ελληνικής Αρχής Ανταγωνισμού και της ελληνικής Δικαιοσύνης για «παύση αθέμιτων πρακτικών από την εταιρία προς τους επιχειρηματίες που έχουν ενταχθεί στο σύστημα franchising που διαχειρίζεται».
Τα πλήρη κείμενα των ερωτήσεων έχουν ως εξής:
1. Φορολογικές παραβάσεις μέσω ενδοομιλικών συναλλαγών πολυεθνικής εταιρίας
Μετά από έλεγχους που πραγματοποίησαν οι ελληνικές αρχές διαπιστώθηκε ότι υπήρξαν εικονικές συναλλαγές της εταιρίας Carrefour – Μαρινόπουλος ΑΕ, τουλάχιστον με μια εταιρία που εξέδιδε συστηματικά πλαστά εικονικά τιμολόγια.
Ταυτόχρονα έχει διαταχθεί έλεγχος από τις αρμόδιες εισαγγελικές ελληνικές αρχές για διερεύνηση καταγγελιών ότι η ανωτέρω εταιρία μέσω διαδοχικών εικονικών πωλήσεων και μεταπωλήσεων προϊόντων της σε διάφορες χώρες της ΕΕ και σε συγγενείς της εταιρίες, πετύχαινε την μη απόδοση του ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος.
Με δεδομένο ότι στη συγκεκριμένη υπόθεση εμφανίζονται να εμπλέκονται φορολογικές αρχές τουλάχιστον από τρεις χώρες Βουλγαρία, Κύπρο, Ολλανδία και αντίστοιχος αριθμός συγγενών, της Carrefour, εταιριών,
Ερωτάται η Επιτροπή: α) τι γνωρίζει για την συγκεκριμένη υπόθεση; Προκειμένου να μην τελματωθεί ο έλεγχος εξαιτίας των “γραφειοκρατικών” προβλημάτων, που συνήθως προκύπτουν, ποιους πρακτικούς τρόπους προτείνει η Επιτροπή προκειμένου να διευκολυνθεί και να επιταχυνθεί η άμεση συνεργασία μεταξύ των φορολογικών αρχών ώστε να διαλευκανθεί η συγκεκριμένη υπόθεση;
β) Δεδομένου ότι από ερώτησή μου Ε- 001951/2012 για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, προκύπτει ότι οι ελληνικές αρχές δεν έχουν επιβάλλει μέχρι σήμερα πρόστιμα και κυρώσεις “που θα μπορούσαν να θεωρηθούν σοβαρές σύμφωνα με την σύμβαση διαιτησίας” και ότι το ζήτημα θα μπορούσε να τεθεί στην επερχόμενη φορολογική μεταρρύθμιση, γνωρίζει η Επιτροπή ποια είναι η σχετική πρόοδος;
2. Κοινοποίηση αποφάσεων εθνικών αρχών για αθέμιτες πρακτικές επιχειρήσεων
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, στις 2/2/2012 το εφετείο των Παρισίων επέβαλε στην εταιρία Carrefour να επιστρέψει στους προμηθευτές της 17 εκατομμύρια ευρώ και επιπλέον να καταβάλει 2 εκατομμύρια ευρώ ως πρόστιμο, για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Πιο συγκεκριμένα το γαλλικό κράτος (Γενική Διεύθυνση Κατανάλωσης, Ανταγωνισμού και Καταπολέμηση της Απάτης (DGCCRF) του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών), από το 2006 ξεκίνησε έλεγχο για τους όρους που επιβάλλονται στους προμηθευτές της εταιρίας και έκρινε ότι οι ρήτρες που επέβαλλε η εταιρία στους προμηθευτές της ήταν καταχρηστικές και ότι η εταιρία επωφελούνταν από «σαφώς δυσανάλογες αμοιβές». Το γαλλικό Υπ. Οικ. Προσέφυγε στην δικαιοσύνη δύο χρόνια αργότερα, όπου η Carrefour καταδικάστηκε με πρόστιμο 2 εκατομμυρίων ευρώ και άσκησε έφεση. Το εφετείο των Παρισίων, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, όχι μόνο επιβεβαίωσε το πρόστιμο αλλά επέβαλε την επιστροφή στους προμηθευτές 17 εκατομμυρίων ευρώ. Με δεδομένο ότι υπάρχουν καταγγελίες και στην Ελλάδα για ανάλογες πρακτικές της ίδιας εταιρίας,
Ερωτάται η Επιτροπή: θα μπορούσε να παρουσιάσει τα βασικά σημεία της παραπάνω γαλλικής υπόθεσης; Μπορεί να διευκολύνει στην ανεύρεση των συγκεκριμένων αποφάσεων ώστε να βοηθηθεί και η σχετική έρευνα στην Ελλάδα;
3. Κυρώσεις για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές σε πολυεθνικό όμιλο λιανικού εμπορίου
Με την απόφαση η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Ελλάδα έκρινε ότι η εταιρία "Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ" ακολουθούσε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές σε βάρος όσων επιχειρηματιών εντάχθηκαν στο σύστημα του franchising της Carrefour αλλά και εν τέλει σε βάρος των καταναλωτών γιατί επέβαλλε συγκεκριμένες τιμές λιανικής πώλησης στα προϊόντα του δικτύου.
Πιο συγκεκριμένα με την απόφαση ΑΡΙΘΜ. 495 /VΙ/2010 η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλλε στην εταιρεία πρόστιμα για παραβάσεις του άρθρου 101 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ και του άρθρου 1 του ελληνικού νόμου 703/77. Τα πρόστιμα ανέρχονται στο ύψος των 6.728.272 για τον «καθορισμό τιμών μεταπώλησης» και 5.784.576 ευρώ για «τον περιορισμό αμοιβαίων προμηθειών μεταξύ των διανομέων -δικαιοδόχων της». Επίσης η απόφασή υποχρέωνε την ανωτέρω εταιρία να “αναδιατυπώσει (ή να απαλείψει) εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης συμβατικούς όρους που συνεπάγονται, άμεσα ή έμμεσα, καθορισμό τιμών μεταπώλησης και περιορισμό αμοιβαίων προμηθειών μεταξύ των διανομέων –δικαιοδόχων της”.
Η Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ, προσέφυγε στο διοικητικό Εφετείο Αθηνών, το οποίο με την απόφασή 2803/2011, τροποποίησε την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και μείωσε τα πρόστιμα, για µεν την παράβαση του καθορισμού τιμών μεταπώλησης, σε 5.282.129 ευρώ, για δε την παράβαση του περιορισμού των αμοιβαίων προμηθειών μεταξύ των διανομέων-δικαιοδόχων σε 4.338.432 ευρώ και συνολικά στο ποσό των 9.620.561 ευρώ.
Ερωτάται η Επιτροπή
1) γνωρίζει αν εισπράχθηκε ποτέ το παραπάνω πρόστιμο;
2) γνωρίζει αν η εμπλεκόμενη εταιρεία έπαυσε να εφαρμόζει τις πρακτικές για τις οποίες της επιβλήθηκαν τα πρόστιμα και οι οποίες παραβίαζαν στην Κοινοτική νομοθεσία;
To Γραφείο Τύπου