Με τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση (και εν συνεχεία απέσυρε, λόγω της εμβαλωματικής εμφύτευσης ασχέτων διατάξεων σε σχέδια νόμου με εντελώς διαφορετικό αντικείμενο), ο υπουργός Εξωτερικών επιχείρησε, στο άρθρο 12, παρ.3 του υπό συζήτησιν νομοσχεδίου με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και άλλες διατάξεις», να συστήσει θέση Γενικού Γραμματέα Αποδήμου Ελληνισμού.
Σύμφωνα με την Ειδική Έκθεση που υπογράφει και ο Υπουργός Εθνικής οικονομίας Γιάννης Στουρνάρας, η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από την δημιουργούμενη θέση Γενικού Γραμματέα Αποδήμου Ελληνισμού ανέρχεται ετησίως σε 100.000 Ευρώ. Οι προβλεπόμενες θέσεις Γενικού Διευθυντή Αποδήμου Ελληνισμού και Αναπληρωτή του, θέσεις μετακλητών υπαλλήλων, παραμένουν.
Στο Υπουργείο Εξωτερικών υπάρχει ήδη θέση Υπηρεσιακού Γεν. Γραμματέα, Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα, θέση Γενικού Γραμματέα Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, θέση Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και θέση Αναπληρωτή του, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Επίσης υφίσταται Ειδική Γραμματέας Αξιοποίησης Διεθνών Προγραμμάτων και Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων (ΕΥΣΧΕΠ) με επικεφαλής μετακλητό Υπάλληλο. Τέλος, δεν έχει καταργηθεί το αξίωμα του Γενικού Διευθυντή της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Βοήθειας (Υπηρεσίας που βαρύνεται με συστηματική κατασπατάληση δημοσίων πόρων την τελευταία 10ετία). Πρόκειται, με άλλα λόγια, για εκτεταμένο οργανόγραμμα που καλύπτεται ήδη από παχυλά αμειβόμενους, σε περίοδο που η πατρίδα χειμάζεται από οξύτατη οικονομική κρίση.
Κατόπιν τούτων, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί Εξωτερικών και Οικονομικών :
α) Για ποιο λόγο, με ποια δικαιολογητική βάση κρίνεται απαραίτητη στο ΥΠΕΞ η δημιουργία και έκτης θέσης Γενικού Γραμματέα και δη με αποδοχές (100.000 ετησίως) που υπερβαίνουν κατά πολύ τις 5.000 Ευρώ (μικτά μηνιαίως), που ανακοίνωσε προσφάτως ο Υφυπουργός Oικονομικών κ. Σταϊκούρας για τους Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων;
β) Για ποιο λόγο, με ποια δικαιολογητική βάση διατηρούνται οι δύο θέσεις ανώτατων μετακλητών Γενικών Διευθυντών υπό τον νέο Γενικό Γραμματέα; Με τι ποσά αμείβονται ετησίως οι εν λόγω;
γ) Για ποιο λόγο, με ποια δικαιολογητική βάση θεωρείται απαραίτητη η διατήρηση πέντε (5) Γενικών Γραμματέων στο ΥΠΕΞ, (ήτοι: α) Υπηρεσιακός Γενικός Γραμματέας, β) Αναπληρωτής Υπηρεσιακός Γενικός Γραμματέας - ο οποίος δια της αποσυρθείσης, προσωρινώς, τροπολογίας (άρθρο 12, παρ.2) επιχειρείται να μετονομασθεί σε Γενικό Γραμματέα Διοίκησης και Οργάνωσης -, γ) Γενικός Γραμματέας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, δ) Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων ε) Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων), μιας Ειδικής Γραμματέως (Αξιοποίησης Ειδικών Προγραμμάτων) και τριών ανώτατων μετακλητών Γενικών Διευθυντών στην Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) και στη Γραμματεία Αποδήμου Ελληνισμού; Ποιες οι προβλεπόμενες ετήσιες αμοιβές εκάστου των ανωτέρω; Ποιες οι πρόσθετες παροχές (κρατικά αυτοκίνητα, οδηγοί άνδρες ασφάλειας, οδοιπορικά κλπ.) εκάστου των ανωτέρω;
δ) Τέλος, πως συμβιβάζεται ο συνωστισμός τόσων πολιτικά διορισμένων και υψηλά αμειβομένων αξιωματούχων σε ένα μόνο Υπουργείο (καθώς και η προσωρινώς ματαιωθείσα επιδίωξη για δημιουργία επιπρόσθετων θέσεων) με τις επαγγελίες της Κυβέρνησης για λιγότερο κράτος και περικοπή των δημοσίων δαπανών; Δεν συνιστά πρόκληση αυτή η μεθόδευση, ειδικά δε σε μια στιγμή που χιλιάδες πολίτες, και δη δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και απλοί υπάλληλοι του υπουργείου, καλούνται να σφίξουν το ζωνάρι στο πλαίσιο των μνημονιακών πολιτικών; Δεν πρόκειται για διακριτική, σε βάρος τους, κατάσταση;
Η ερωτώντες βουλευτές
Ειρήνη Δούρου
Ευκλείδης Τσακαλώτος