Προς τον κ. Υπουργό
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Θέμα: «Έντονος ο προβληματισμός των παράκτιων αλιέων για τους όρους εφαρμογής του Μέτρο 1.3 «Επενδύσεις επί αλιευτικών σκαφών και επιλεκτικότητα των αλιευτικών εργαλείων» του Ε.Π.ΑΛ. 2007-2013»
Από τον Απρίλιο 2012 προκηρύχτηκε το Μέτρο 1.3: “Επενδύσεις επί αλιευτικών σκαφών και επιλεκτικότητα των αλιευτικών εργαλείων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας 2007-2013”, για την υλοποίηση επενδύσεων σε αλιευτικά σκάφη και μάλιστα «κατά προτεραιότητα χορηγούνται ενισχύσεις για σκάφη παράκτιας αλιείας μικρής κλίμακας και ειδικού τύπου σκάφη», ωστόσο πολλοί σύλλογοι αλιέων ενημερώθηκαν στα μέσα Ιουνίου. Το πρόγραμμα υλοποιείται με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας.
Στο Μέτρο 1.3 υπάγονται επενδύσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας επί του σκάφους, των συνθηκών εργασίας, της υγιεινής των προϊόντων, της ποιότητας των προϊόντων, της ενεργειακής αποδοτικότητας, της επιλεκτικότητας καθώς και αντικατάσταση κινητήρα και αλιευτικών εργαλείων, και άλλες επενδύσεις επί αλιευτικών σκαφών, «υπό τον όρο ότι δεν θα αυξάνεται η δυνατότητα των σκαφών αυτών να αλιεύουν ιχθείς, ούτε η χωρητικότητα των χώρων αποθήκευσης των αλιευμάτων».
Οι παράκτιοι αλιείς καταγγέλλουν ότι όλες ουσιαστικά οι επενδύσεις που βελτιώνουν την ασφάλεια και τις συνθήκες εργασίας τους, όπως αντικατάσταση ή εκσυγχρονισμός μέσων ή εργαλείων πχ αντικατάσταση βίντσι, GPS- το παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού θέσης-, αντικατάσταση διχτύων κλπ, ερμηνεύονται ως αύξηση της δυναμικότητας των σκαφών και ουσιαστικά να αποκλείονται από το πρόγραμμα – δεν γίνονται καν δεκτές οι αιτήσεις. Αντίθετα προκρίνονται μηχανήματα διαλογής αλιευμάτων, αφαλάτωσης νερού, αυτόματοι πιλότοι τα οποία ενδείκνυνται για μεγαλύτερα αλιευτικά σκάφη ή ιχθυοκαλλιέργειες.
Οι παράκτιοι αλιείς επίσης θεωρούν ότι ο χρόνος προετοιμασίας αιτιολογημένης πρότασης, σε συνάρτηση με τα πιστοποιητικά που απαιτούνται, είναι πολύ μικρός.
Επειδή οι επενδύσεις που επιλέγονται στην πραγματικότητα δεν αφορούν τους παράκτιους αλιείς και τα σκάφη τους (μικρά έως 12 μέτρα)
Επειδή ο αλιευτικός στόλος της χώρας μας αποτελείται κυρίως από σκάφη μικρής παράκτιας αλιείας (περίπου 18000 σκάφη)
Επειδή η στήριξη και η ενίσχυση του συγκεκριμένου κλάδου από την πολιτεία, ιδιαίτερα σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία που η ανάπτυξη θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα, είναι αναγκαία και
Επειδή οι διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση της κοινής αλιευτικής πολιτικής ολοκληρώνονται περί τα τέλη του έτους
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να γίνει εφικτή η ένταξη στο πρόγραμμα των επιθυμητών και αναγκαίων επενδύσεων που έχουν ανάγκη οι χιλιάδες έλληνες αλιείς;
2. Προτίθεστε να παρέμβετε για την παράταση του χρόνου υποβολής των αιτήσεων ενίσχυσης-χρηματοδότησης και των σχετικών φακέλων;
3. Έχει διασφαλιστεί η συνολική Δημόσια Δαπάνη που απαιτείται για την υλοποίηση του προγράμματος;
4. Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα ολοκληρώνεται το επόμενο έτος:
• έχουν ενεργοποιηθεί όλα τα προβλεπόμενα μέτρα του προγράμματος
• ποιο είναι το ποσοστό απορρόφησης των κονδυλίων του προγράμματος μέχρι σήμερα
5. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε για την βελτίωση του σημαντικού για την οικονομία κλάδου της αλιείας καθώς και την προστασία του αλιευτικού αποθέματος, του θαλάσσιου πλούτου και περιβάλλοντος.
6. Με ποιές θέσεις η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματεύεται την αναθεώρηση της κοινής αλιευτικής πολιτικής, η οποία πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του χρόνου και με ποιες διαδικασίες; Έχει προηγηθεί συζήτηση-διαβούλευση με αλιευτικούς κι επιστημονικούς φορείς;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Μιχάλης Κριτσωτάκης
Θανάσης Πετράκος
Γιάννης Ζερδελής
Αγνή Καλογερή
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
Ευάγγελος Αποστόλου
Κατερίνα Ιγγλέζη
Δημήτριος Γάκης
Κωστής Δερμιτζάκης
Νίκος Συρμαλένιος
Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος
Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη
Μαρία Κανελλοπούλου
Μπάρκας Κων/νος
Θεοπεφτάτου Αφροδίτη