Το 2003, το ελληνικό Δημόσιο, μέσω της «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.» (το 2004, μετονομάστηκε σε «Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Α.Ε.» και το 2011, απορρόφησε την «Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε.» και την «Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου Α.Ε.» και μετατράπηκε σε «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.»), παραχώρησε 2% των μετοχών του Καζίνο Πάρνηθας («Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.») στην «Athens Resort Casino Α.Ε.» (θυγατρική της «Regency Entertainment Α.Ε.»). Η σύμβαση παραχώρησης του 2%, η οποία καθιστούσε την «Regency» κύρια μέτοχο με 51%, δε δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα. Αυτό δε συνιστά υποχρεωτικά σκάνδαλο.
Σκανδαλώδης είναι ωστόσο η μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας (κάποιες από αυτές παρουσιάζονται στο σχετικό ΦΕΚ 100Α/30.4.2003). Η αποπεράτωση των έργων που αφορούν στη συντήρηση, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των υπαρχόντων υποδομών, παροχών και υπηρεσιών, αλλά και στην επαναλειτουργία και στον εκσυγχρονισμό του ξενοδοχείου «Ξενία», έχει προχωρήσει ελάχιστα έως καθόλου και επί της ουσίας έχει παραπεμφθεί «στις καλένδες», με το Κράτος να επιδεικνύει προκλητική ανοχή.
Παράλληλα, η εταιρεία υποπίπτει σε σωρεία παραβάσεων, που αναφέρονται σε διάφορες στοιχειώδεις υποχρεώσεις υγιεινής και ασφάλειας, όπως προκύπτουν από την υπάρχουσα νομοθεσία (π.χ. αποκατάσταση ζημιών μετά το σεισμό του 1999, καθαρισμός των χώρων του καζίνο, κτλ.).
Ταυτόχρονα, η επιχείρηση του Καζίνο Πάρνηθας έχει τεράστιες οφειλές προς την ΕΤΑΔ Α.Ε. - μια εταιρεία που ανήκει εξ ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο και εποπτεύεται από τον Υπουργό Οικονομικών και την Υπουργό Τουρισμού, όταν αφορά σε ακίνητα, έργα, ή προγράμματα που ανήκαν στον ΕΟΤ (όπως παλαιότερα το Καζίνο Πάρνηθας). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου, μερίσματα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ από το 2009 δεν πληρώθηκαν από το Καζίνο στην ΕΤΑΔ Α.Ε., ενώ, παρότι ο πρόεδρος και άλλα τέσσερα μέλη του ΔΣ του Καζίνο είναι στελέχη της ΕΤΑΔ, κανείς δεν υπερψήφισε την πληρωμή των απαιτήσεων.
Οι ευθύνες των στελεχών της ΕΤΑΔ, κατά τη θητεία τους στο ΔΣ του Καζίνο Πάρνηθας δε σταματούν όμως εδώ: συγκεκριμένα, το 2009 το Καζίνο Λουτρακίου κατήγγειλε το Καζίνο Πάρνηθας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διότι θεώρησε το μειωμένο εισιτήριο του τελευταίου (6 ευρώ) ως πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού
προς τα υπόλοιπα καζίνο (που έχουν εισιτήριο 15 ευρώ). Η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θεώρησε τη διαφορά αυτή ως μεροληψία προς το Καζίνο Πάρνηθας, ζήτησε την εξίσωση της τιμής του εισιτηρίου εισόδου με τα άλλα καζίνο της Ελλάδας και απαίτησε η διαφορά να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση που πρέπει να αποδοθεί. Το εν λόγω πρόστιμο ανέρχεται σε τουλάχιστον 77 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο μάλιστα ανέλαβε να πληρώσει εξ ολοκλήρου η ΕΤΑΔ (δηλαδή το Δημόσιο), με την έγκριση και των πέντε στελεχών της στο ΔΣ!
Φυσικά, διαρκές ζήτημα στην εν λόγω επιχείρηση είναι και το εργασιακό, το οποίο έχει τεθεί ανοιχτά πολλές φορές, τόσο από το Σωματείο Εργαζομένων Καζίνου – Ξενοδοχείου Και Τελεφερίκ Πάρνηθας, όσο και από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ. Οι δεσμεύσεις της εταιρείας περί διατήρησης των υπαρχόντων θέσεων εργασίας και ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού με επιπλέον 400 θέσεις με την ολοκλήρωση των επενδυτικών έργων διαψεύδεται από τη σταδιακή μείωση των θέσεων εργασίας, οι οποίες είναι αυτή τη στιγμή 1.100 (ενώ π.χ. προ πενταετίας οι εργαζόμενοι ήταν 1.400 και σε όλο αυτό το διάστημα η επιχείρηση παραμένει κερδοφόρα).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εργοδοσία πρωτοπόρησε στην εφαρμογή των αντιλαϊκών μνημονιακών νόμων (ιδιαίτερα του περίφημου ν. 4046/12) και υπερέβη ακόμα και το ίδιο το αντεργατικό πλαίσιο, προχωρώντας σε αυθαίρετη μεταβολή του ωραρίου εργασίας από 7 1/2 σε 8 ώρες και κατάργηση του χρόνου ένδυσης – απένδυσης (15 λεπτά πριν την έναρξη και 15 λεπτά μετά τη λήξη της βάρδιας). Όταν δε οι εργαζόμενοι ξεκίνησαν απεργία, η εργοδοσία διέκοψε της διαπραγματεύσεις και απάντησε για 25 ημέρες με το παράνομο μέσο της «ανταπεργίας».
Επειδή αποδεικνύεται στην πράξη ότι δεν υπάρχει ιδιωτικοποίηση δημόσιου πλούτου και φορέων, που να μη συνοδεύεται με σωρεία παραβάσεων
Επειδή η οικειοποίηση προστίμων της Ε.Ε. από το Δημόσιο θέτει σοβαρά ζητήματα βιωσιμότητας του καζίνο
Επειδή, για άλλη μια φορά, την ώρα που οι μνημονιακές κυβερνήσεις διατείνονται με υποκρισία ότι θα δώσουν μάχη για τον περιορισμό των διαφυγόντων εσόδων του Δημοσίου, το μεγάλο κεφάλαιο απολαμβάνει προκλητική ασυλία
Επειδή η σύνδεση της ολοκλήρωσης των επενδυτικών έργων με την αύξηση των θέσεων εργασίας δε διασφαλίζει καμία προοπτική για τους εργαζόμενους του καζίνο, αλλά αντιθέτως, καθιστά το μέλλον τους ιδιαίτερα επισφαλές
Ερωτάσθε κύριε Υπουργέ
1. Σε ποιο σημείο, βάσει προκαθορισμένου χρονοδιαγράμματος, βρίσκονται τα επενδυτικά έργα;
2. Με ποιους συγκεκριμένους τρόπους θα διασφαλιστεί η τήρηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ανάδοχος εταιρεία;
3. Ποια μέτρα θα λάβετε, ώστε να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο με ένα πρόστιμο, που παράτυπα οικειοποιήθηκε, προκαλεί - εν μέσω άγριων περικοπών - το κοινό αίσθημα και επιπλέον, πιθανόν θα αποβεί καταδικαστικό για το μέλλον του ίδιου του καζίνο;
4. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί για τις σχετικές παραβιάσεις των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας που αφορούν σε συνδικαλιστικά δικαιώματα, το ωράριο, την υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζόμενων, καθώς και της ισχύουσας νομοθεσίας γενικότερα;
5. Ποιες είναι οι θεσμικές και πολιτικές πρωτοβουλίες, ώστε να καταβληθούν άμεσα οι οφειλές του Καζίνο Πάρνηθας προς την ΕΤΑΔ;
Αίτηση κατάθεσης εγγράφων:
Τέλος, με βάση τις καταγγελίες των εργαζόμενων του Καζίνο Πάρνηθας, εκτεταμένα δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου και τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της επιχείρησης «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.» για τα έτη 2010 και 2011, ζητάμε
1. να κατατεθεί αντίγραφο της σύμβασης παραχώρησης του Καζίνο Πάρνηθας στην «Athens Resort Casino»
2. να κατατεθεί η στατική μελέτη του κτιρίου
3. να κατατεθεί αντίγραφο της σύμβασης ανακατασκευής του κτιρίου.
Οι ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Σαμοΐλης Στέφανος
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Στρατούλης Δημήτρης