Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
02/11/2012

Αποσπάσματα ομιλιών των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ στη συζήτηση επερώτησης, αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σχετικά με την άμεση αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων του αγροτικού κόσμου


 

Αποστόλου Βαγγέλης

Στην απάντηση σε ερώτηση που σας καταθέσαμε πριν 2,5 μήνες – στην αρχή της κυβερνητικής σας θητείας - για τα μέτρα που θα πάρετε προκειμένου να αποτρέψετε τις αυξήσεις στις τιμές  των τροφίμων και των ζωοτροφών περιγράψατε εισαγωγικά την κατάσταση που επικρατούσε στον αγροτικό χώρο αναφέροντας: «Οι λανθασμένες προτεραιότητες σε εθνικό αλλά και Ευρωπαϊκό επίπεδο κατέστησαν τη χώρα μας ελλειμματική και αρνητικό το εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων. Οι Έλληνες παραγωγοί δοκιμάζονται, πράγματι, από τον άνισο ανταγωνισμό εισαγόμενων προϊόντων, από την έλλειψη ρευστότητας, από την αστάθεια των αγορών και των τιμών». Τα ίδια περίπου μας είπατε και πριν 1,5 μήνα όταν σας καλέσαμε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου .

Στις διαπιστώσεις σας αυτές συμφωνούμε, τις γνωρίζουμε και ουσιαστικά αποτελούν το ερέθισμα της επερώτησής μας. Για τις παραλείψεις και τις αδυναμίες σας να προχωρήσετε σ΄ εκείνες τις αλλαγές που θα αντιμετωπίσουν αυτά τα προβλήματα και θα αλλάξουν τη ρότα στον αγροτικό χώρο σας επερωτάμε.

Βιώνουμε μια παρατεταμένη οικονομική κρίση, που γρήγορα θα μας αναδείξει και μια άλλη της μορφή, την επισιτιστική. Ήδη άρχισαν να πέφτουν ιδέες για κατανάλωση ληγμένων. Φανταστείτε λοιπόν πόσο σκληρή θα είναι η κατάσταση τη στιγμή που έρχεται και σε μια περίοδο διατροφικής εξάρτησης από εισαγωγές αλλά και ανεξέλεγκτης ασυδοσίας στη διακίνηση των βασικών διατροφικών αγαθών. Οι λιανικές τιμές των τροφίμων συνεχίζουν να τινάζουν στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Σας καταθέτω σχετική λίστα  με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που δείχνει ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι αυξήσεις των βασικών ειδών διατροφής κυμάνθηκαν από 4 μέχρι 30%. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αναλογία μεταξύ τιμών παραγωγού και τιμών καταναλωτή στη χώρα μας είναι 1 προς 6, ενώ στην Ευρώπη δεν ξεπερνά το 1 προς 3. Πρόκειται για τη πλέον μακρόβια και άθικτη απάτη στη χώρα μας που σπρώχνει παραγωγούς και καταναλωτές στην ανέχεια και στη συνεχή συρρίκνωση των εισοδημάτων τους .

Το θέμα είναι κοινωνικά απαράδεκτο. Η αλληλεγγύη και τα κινήματα των πολιτών δεν λύνουν το πρόβλημα. Απλά δείχνουν το δρόμο .

Υπάρχει μια υπηρεσία που λέγεται Γραμματεία Καταναλωτή. Αθέατη κι ανύπαρκτη. Ήρθε και ορθά ο ΕΦΕΤ στο Υπουργείο σας. Δεν έρχεται κι ένα μέρος της συγκεκριμένης γραμματείας να λειτουργήσει παράλληλα και δίπλα στον υγειονομικό έλεγχο μήπως  και υπάρξει και κάποιος έλεγχος της ασύστολης κερδοσκοπίας, τουλάχιστον στα τρόφιμα;

Τι θα κάνετε με τα δημοπρατήρια  που προγραμματίστηκαν με διοικητικά κριτήρια κι όχι με πληθυσμιακά και χωροταξικής κατανομής της πρωτογενούς παραγωγής; Τι θα κάνετε με τις λαϊκές αγορές που έχουν πλέον μεταβληθεί σε εμποροπανήγυρεις; Πολλά τα ερωτήματα που χρειάζονται απάντηση.

Ασφαλώς γνωρίζετε το έλλειμμα του εμπορικού  ισοζυγίου διατροφικών  προϊόντων. Τι κάνετε όμως για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα; Απολύτως τίποτα. Αντίθετα υπονομεύονται και οι δυνατότητες που έχουμε για να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας . Κι αναφέρω το παράδειγμα της φέτας. Οι εξαγωγές της αυξάνονται κάθε χρόνο. Ενδεικτικά αναφέρω το 2011 στις ΗΠΑ κατά 88%  και στην Αυστραλία κατά 60% Από τους 92.000 τόνους που παρήχθησαν το 2011 εξήχθησαν 36.000.

Ταυτόχρονα, δυστυχώς η παραγωγή αιγοπρόβειου γάλακτος έπεσε κατά 50.000 τόνους. Για το 2012 οι ρυθμοί παραγωγής δείχνουν πτώση του γάλακτος  ακόμη 50.000 τόνους. Κι όλα αυτά χωρίς να μειωθεί ο αριθμός των ζώων. Ο λόγος είναι γνωστός σε όλους τα ζώα υποσιτίζονται: 1) γιατί έχει αισθητά μειωθεί η χρηματοδότηση και μετά τη κατάργηση της αγροτικής πίστης έχει εξαφανιστεί και 2) γιατί οι τιμές των ζωοτροφών έχουν διπλασιαστεί (παράδειγμα η σόγια από 40 λεπτά έφτασε στα 70 και το κριθάρι από 16 στα 32)

Στη συνεδρίαση ενημέρωσης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου είχατε δεσμευτεί ότι θα φέρετε συγκεκριμένη πρόταση για  τα χρέη των αγροτών και των συν/κών οργανώσεων. Τι θα κάνετε τελικά και πότε;

Θα αφήσετε έρμαιο τον αγροτικό χώρο, την αγροτική γη  στα χέρια της  Τράπεζας  Πειραιώς και του εκκαθαριστή; Περίπου 6.000 συν/κές οργανώσεις θα οδηγηθούν  σε εκκαθάριση από έναν εκκαθαριστή, ο οποίος δεν έχει μυρωδιά για το τι σημαίνει αγροτικός χώρος. Θα τους διαλύσετε όλους; 

Είναι γνωστά τα προβλήματα υπερχρέωσης ,αλλά πέστε μας είναι δυνατόν να διαλυθούν τουλάχιστον οι 300 από αυτούς που αποτελούν βασικό μοχλό στη στήριξη της αγροτικής δραστηριότητας;

Δυστυχώς θα συμβεί γιατί  δεν μπορεί πλέον να υπάρξει χρηματοδότηση,. Όπως θα συμβεί και με πολλούς μεμονωμένους παραγωγούς .

Τι θα κάνετε με το ζήτημα της αγροτικής πίστης; Φαίνεται ότι ανακρούσατε πρύμνα. Ενώ ήσασταν ένθερμος υποστηρικτής της αναγκαιότητας δημιουργίας ενός εξειδικευμένου με την αγροτική δραστηριότητα φορέα,  σήμερα  είτε δεν αναφέρεστε στο θέμα, είτε  ψελλίζετε για τη Τράπεζα Πειραιώς. Αν δεν κάνετε κάτι ο αγροτικός ιστός της χώρας θα διαλυθεί κι όλα αυτά που λέτε για το χώρο θα αποτελούν «έπεα πτερόεντα». Εμείς έχουμε δεσμευτεί ότι θα επαναφέρουμε την ΑΤΕ στη πρότερη κατάσταση. Αλλά και για τη σημερινή κατάσταση  σας καταθέσαμε μια πρόταση για χορήγηση καλλιεργητικής κάρτας εγγυημένης  από το δημόσιο, και με στοιχεία που θα προκύπτουν μέσα από τις ενισχύσεις. 

Την ίδια στιγμή οι  ιδιωτικές επενδύσεις έχουν κυριολεκτικά κολλήσει  με αποτέλεσμα  σχέδια βελτίωσης να μην υλοποιούνται, προγράμματα  να μην παρουσιάζουν απορροφητικότητα (στο 10% είναι το Λήντερ ). Δεν τους δίνουν εγγυητικές επιστολές οι τράπεζες. Είστε διατεθειμένοι να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα; Εμείς σας προτείνουμε λύση. Δημιουργήστε ένα Ταμείο Εγγυοδοσίας αντίστοιχο του ΤΕΜΠΕ για τις μικρές και οικογενειακές εκμεταλλεύσεις, χρησιμοποιώντας για αυτό το σκοπό τη νεκρή αλλά τεράστια ακίνητη περιουσία του Υπουργείου σας. Αυτή η αξιοποίηση μπορεί να προσφέρει κάτι στην ανάπτυξη Αν παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ θα χαθεί στη μαύρη τρύπα του δημόσιου χρέους

Τι τελικά θα κάνετε με το Ν. 4015/2011 για τους συν/σμούς; Δημιουργήσατε μια ομάδα εργασίας , σας παρέδωσε ένα πόρισμα .

Δεν μας το δώσατε. Δικαίωμά σας. Δημοσιεύτηκε όμως  σε έντυπο του χώρου  Ποια είναι η άποψή σας; Το δημοσίευμα αναφέρει ότι θα το πετάξετε στο καλάθι των αχρήστων.   Περιμένουμε να  μας  ενημερώσετε σήμερα  .

Η δική μας πρώτη προσέγγιση είναι ότι προχωρεί μόνο σε μερικές τροποποιήσεις του  4015. Δεν εισάγει τη δημοκρατική, τη συμμετοχική και την αυτοδιαχειριστική λειτουργία που αποτελούν για μας τα βασικά ζητούμενα για το χώρο. Θα τα ξαναπούμε όμως γι΄ αυτό όταν  μας καταθέσετε  ολοκληρωμένη τη πρότασή σας .

Το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2013 και το μεσοπρόθεσμο που κατατέθηκαν εκτιμάται ότι  θα προκαλέσουν ετήσια επιβάρυνση στους ασφαλισμένους αγρότες και στους  συνταξιούχους περισσότερο από 1 δις ευρώ.

Προσθέστε σ΄ αυτά τουλάχιστον 250  εκατ. από τη μείωση της επιστροφής ΦΠΑ και του ΕΦΚ πετρελαίου,  500 εκατ. από τη φορολόγηση της αγροτικής γης κι ένα σημαντικό ποσό από την αλλαγή φορολόγησης  του  αγροτικού εισοδήματος και τότε δεν θα είστε μακριά από τα 2 δις ευρώ, δηλαδή από το ποσό των  ετήσιων άμεσων ενισχύσεων .

Η προκλητική υποτίμηση της δυναμικής του αγροτικού χώρου από όλες τις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις  μετέτρεψαν την παραδοσιακά αγροτική χώρα μας σε αιμορραγικά εισαγωγική χώρα τροφίμων, τη κτηνοτροφία της σε πλήρως εξαρτημένη από εισαγόμενες ζωοτροφές, την αγροτική της γη σε πλήρη εγκατάλειψη .

Είναι χαρακτηριστικό  ένα απόκομμα – σας το καταθέτω -από τη παρέμβαση Οκτωβρίου 2012 της  ΟΚΕ  στις τρέχουσες οικονομικοκοινωνικές εξελίξεις. Στο  25σέλιδο κείμενο υπάρχει για το πρωτογενή τομέα μόνο μία παράγραφος 3,5 σειρές.

Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να ανατρέψουμε τη κατάσταση. Η κυβέρνησή σας δέσμια των μνημονιακών πολιτικών που εξαθλιώνουν την ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να  τα καταφέρει. Εμείς μπορούμε.

 

Θανάσης Πετράκος

Η αγροτική παραγωγή έχει εγκαταλειφθεί εδώ και δεκαετίες από εκείνους που κυβέρνησαν τον τόπο και συγκυβερνούν τώρα. Ήδη στα 2 πρώτα χρόνια των μνημονιακων πολιτικών 2010 και 2011 το εισόδημα των παραγωγών μειώθηκε κατα 13,1 %  και στην τελευταία πενταειτία 2007 – 2011 έχει μειωθεί πάνω από 25%. Και ενώ αυτή ειναι η κατάσταση, η συγκυβέρνηση κάνει ότι ειναι δυνατόν για να καταστρέψει εντελώς τους αγρότες και την αγροτική παραγωγή.

Η επιβάρυνση του αγροτικού τομέα από τα σχεδιαζόμενα μετρα, προσεγγίζει το ύψος των 2 δις ευρώ περίπου, μέγεθος το οποίο πλησιάζει το ετήσιο ύψος των κοινοτικών επενδύσεων και αντιστοιχεί στο 20% και πλέον της αξίας της γεωργικής παραγωγής της χώρας. Φτάσατε στο σημείο να φορολογήσετε και την αγροτική γη. Αποτελείται παγκόσμιο πρότυπο οικονομικής σκέψης. Να πάτε στους βιομήχανους λοιπόν και να φορολογήσετε όχι μόνο τα κέρδη αλλά και τα εργοτάσια και τον εξοπλισμό τους!.

Είσαστε υποκριτές διότι ενώ κόπτεσθε για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής γεωργία κάνατε ότι είναι δυνατόν για να αυξήσετε και το κόστος παραγωγής αλλά και όταν το κόστος του χρήματος ειναι 12-13% πως είναι δυνατόν να καλλιεργήσει ο αγρότης όταν με όλα τα προηγούμενα και τα νέα μέτρα, αν περάσουν, το εισόδημα των αγροτών θα μειωθεί πάνω από 50%. Είστε επιπλέον επικίνδυνοι και για τους αγρότες και για την αγροτική οικονομία και για αυτό η καλύτερη προσφορά που μπορείτε να κάνετε ειναι να φύγετε τώρα, διαφορετικά να είστε βέβαιοι ότι ο λαός θα σας ανατρέψει πολύ σύντομα και θα ανοίξει μια προοδευτική αντιμνημονιακή κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ.

 

Λίτσα Αμμανατίδου

Είναι σκανδαλώδες το ξεπούλημα των δημόσιων βιομηχανιών μεταποίησης θυγατρικών της Αγροτικής τράπεζας, το ξεπούλημα της κερδοφόρας ΔΩΔΩΝΗΣ παραδίδει του κτηνοτρόφους βορρά στα καρτέλ, το ξεπούλημα της ΣΕΚΑΠ σε συνδυασμό με τη νέα ΚΑΠ οδηγεί τους καπνοπαραγωγούς και την καπνική καλλιέργεια στον αφανισμό, ενώ το ξεπούλημα της ΕΒΖ, αλλά ουσιαστικά και της εθνικής ποσόστωσης ζάχαρης, αποτελεί έγκλημα, καθώς συνιστά εκχώρηση  ενός στρατηγικού προϊόντος στο κερδοσκοπικό κεφάλαιο, σε μία εποχή που η διατροφική κρίση βρίσκεται προ των πυλών.

Οι δημόσιες βιομηχανίες μπορούν ν' αποτελέσουν τον πυρήνα μίας εναλλακτικής αγροτικής πολιτικής. Μίας πολιτικής που θα εδράζετε σε ένα νέο συνεταιριστικό κίνημα από μηδενική βάση, το οποίο θα εφαρμόσει την καθετοποίηση στην παραγωγή παρακάμπτοντας τους μεσάζοντες και διασφαλίζοντας τον παραγωγό και τον καταναλωτή. Μίας αγροτικής  πολιτικής που θα βασίζεται στην επεξεργασία ενός εθνικού σχεδίου βιώσιμης αγροτικής ανάπτυξης, με στόχο την διατροφική αυτοδυναμία. Μίας εναλλακτικής αγροτικής πολιτικής που θα στηρίζεται στον αγρότη, στον κτηνοτρόφο, στον ψαρά και η οποία θα εξυπηρετεί την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και την διέξοδο της κοινωνίας από την ατέρμονη ύφεση που η πολιτική των Μνημονίων και της Τρόικας την έχει βυθίσει.


Δημήτρης Κοδέλας

Οι ώρες αυτές δεν είναι για συζητήσεις αλλά για πράξεις. Πράξειςσύγκρουσηςμετονέομνημόνιο,γιαναμηνψηφιστεί,πράξειςαπαλλαγήςαπότιςτρόικεςεξωτερικούκαιεσωτερικού.

Και δεν είναι μόνο αυτό.

Όλες οι επιδοτήσεις περνούν πλέον από την Τράπεζα Πειραιώς. Περίπου 2,9 δις θα δανειστεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ από την Πειραιώς για να δώσει τις επιδοτήσεις

Κύριε πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι , δεν έχω καταλάβει. Ποιος είναι υπουργός ΥΠΑΑΤ; Είναι ο κ. Τσαυτάρης ή ο κ. Στουρνάρας ή ο κ Προβόπουλος, ή η τρόικα; Και ρωτώ γιατί πως μπορεί να δουλέψει ένα υπουργείο που έχει στόχο την ανάπτυξη, την αγροτική ανάπτυξη, χωρις εργαλεία. Και μιλώ τόσο για τα νέα μέτρα που θα επιβαρύνουν τα αγροτικά εισοδήματα, όσο και για την πλήρη εξάρτηση της πιστωτικής πολιτικής από τις ορέξεις του φίλου της κυβέρνησης κ Σάλλα, καθώς και το γενικό ξεπούλημα όλων των συνεταιριστικών, ακόμα και κερδοφόρων επιχειρήσεων προς μεγάλη ικανοποίηση των ανταγωνιστών τους και καρτέλ

Παρακαλώ πείτε μου εαν γνωρίζετε τοεπιτόκιοτουδανεισμού, για να υπολογίσουμε πόσο κοστίζει για τους πολίτες και αυτό το δώρο προς τον κύριο Σάλλα.

Σχετικά με ένα άλλο θέμα που απασχολεί έντονα τους παραγωγούς ιδιαίτερα των νομών ου επλίγησαν από ακραία καιρικά φαινόμενα και αφορά στη λειτουργία του ΕΛΓΑ. Με το νόμο 3877/0 για τον ΕΛΓΑ καταλύθηκε ο δημόσιος χαρακτήρας ασφάλισης της παραγωγής έγινε ενα πρώτο βήμα προς την ιδιωτικοποίηση της και καθιερώθηκε η αυστηρή ανταποδοτικότητα με την απόσυρση του κράτους.

Ωστόσο το να αναφερθούμε στην ουσία του ζητήματος του τρόπου ασφάλισης είναι πλέον πολυτέλεια αφού έχουμε πιο απλά ακόμα προβλήματα που δεν έχουμε/έχετε λύσει. Παρά τις υψηλότατες λοιπόν, ασφαλιστικές εισφορές, παρά τους χίλιους δύο τρόπους, εκβιασμούς και παρακρατήσεις, ο ΕΛΓΑ δεν έχει προσωπικό να κανει τις εκτιμήσεις! Επί μήνες περιμένουμε τις προσλήψεις 132 γεωπόνων και αυτή τη στιγμή περιμένουμε αισίως την υπογραφή του κ. Στουρνάρα. Την ίδια στιγμή, όχι μόνο δεν προσλαμβάνεται μόνιμο προσωπικό αλλά προκλητικά ο ΕΛΓΑ προχωρά σε απολύσεις. Επίσης έμπειρο προσωοικό δεν μπορεί να κάνει εκτιμήσεις καθώς έχει συμπληρώσει το όριο των 150 ημερών εκτός έδρας. Παρόμοιοι περιορισμοί έχουν καθηλώσει γεωτεχνικούς των περιφερειακών ενοτήτων με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν οι απαραίτητοι ποιοτικοί και άλλοι έλεγχοι.

Κύριε υπουργέ,

-      τοκόστοςπαραγωγήςδενθέλετενατομειώσετεκαιαντίθεταμετανέαμέτρατοαυξάνετε,

-      συνολικόσχέδιοανασυγκρότησηςτηςαγροτικήςοικονομίαςδενέχετε,

-      χρηματοδοτικάεργαλείαδενέχετεαφούτοδιαπλεκόμενοπολιτικόσύστημαανέθεσετηνχάραξηαγροτικήςπολιτικήςστονκ.Σάλλα,

-      αξιόλογοκαιέμπειροανθρώπινοδυναμικόπαραμένειαπαξιωμένοκαιαχρηστευμένο,

-      εγκλωβισμένοιστιςμνημονιακέςδεσμεύσειςεπαρκήστελέχωσητωνυπηρεσιώνδενθακάνετεούτεθααξιοποιήσετετουςνέουςεπιστήμονες,

-      αγροτικήέρευνακαιγεωργικέςεφαρμογέςχωρίςδημόσιαχρηματοδότησηδεμπορείναγίνει,τουλάχιστονανεξάρτητηαπότασυμφέροντατωνπολυεθνικών,

-      πολιτικήβούλησησύγκρουσηςμετακαρτέλκαιστήριξηςπαραγωγώνκαικαταναλωτώνδενέχετε,

-      λείπειηαίσθησητηςσυγκυρίας,δενκατανοείτεότιχρειάζονταιριζικέςτομέςώστενασυνεχίσειναυπάρχειγεωργία/κτηνοτροφίασεαυτόντοντόποπουναμπορείναθρέψειμιαχώραπουτηνφτάσατεστηνταπείνωση,τηνεξαθλίωσηκαιτηνανθρωπιστικήκρίση.

 

Απευθύνομαι στην κυβέρνηση δηλώνοντας ότι δεν θα σας αφήσουμε να διαλύσετε ότι έχει απομείνει να παράγει σε αυτόν τον τόπο. Είναι ζωτική προϋπόθεση για την επιβίωση για την οικονομικη και πολιτική ανεξαρτησία συτού του τόπου η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Εσείς όχι απλά δεν κάνετε αυτό αλλά προχωράτε σε περαιτέρω αποδιάρθρωση δομων και εργαλειών. Πολύ σύντομα όμως για όλα αυτά θα μιλήσει ο λαός. Την Τετάρτη κοντή γιορτή.

 

Απόστολος Αλεξόπουλος

Πριν από τρεις μήνες μου είχε δοθεί η ευκαιρία να επισημάνω ότι καμιά αναπτυξιακή πολιτική δεν μπορεί να στεφθεί με επιτυχία αν προηγουμένως δεν έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι γι΄ αυτήν υδατικοί πόροι. Αυτό γίνεται καλύτερα αντιληπτό αν αναλογιστεί κανείς τον κυρίαρχο ρόλο του νερού στις καλλιέργειες και την αγροτική παραγωγή.

Είναι γνωστό σε όλους ότι η αρδευόμενη γεωργία είναι παγκοσμίως ο μεγαλύτερος καταναλωτής νερού. Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι καταλαμβάνει το 80% της συνολικής κατανάλωσης του νερού. Αυτό από μόνο του είναι ένα στοιχείο το οποίο θα πρέπει να καθοδηγεί τη σκέψη κάθε σχεδιαστή και να την στρέφει προς δυο κατευθύνσεις: Πρώτον στην εξασφάλιση των απαιτούμενων ποσοτήτων αρδευτικού νερού και δεύτερο στην εξοικονόμηση νερού.

Το πρώτο απαιτεί τη γνώση του υδατικού δυναμικού κάθε περιοχής της χώρας μας. Μα αυτό απαιτεί τη συλλογή πολλών πληροφοριών που σχετίζονται με τις παραμέτρους του υδρολογικού ισοζυγίου. Απαιτεί τη γνώση του όγκου των ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων, της επιφανειακής απορροής, της εξάτμισης της διαπνοής και της κατείσδυσης.

Μα το σημαντικότερο, απαιτεί υπηρεσίες στελεχωμένες με εξειδικευμένο προσωπικό που θα πραγματοποιεί τις μετρήσεις όλων των προηγούμενων παραμέτρων, θα τις επεξεργάζεται, θα δημιουργεί βάσεις δεδομένων όπου σ΄αυτές θα καταχωρούνται και άλλα στοιχεία, προσιτά σε όλους, που θα μπορούν να βοηθήσουν τους γεωτεχνικούς και τους αγρότες. Απαιτεί ακόμη την εκπόνηση εναλλακτικών διαχειριστικών σχεδίων των υφιστάμενων υδατικών πόρων για την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών άλλα και των ανταγωνιστικών χρήσεων του νερού.

Δυστυχώς, στη χώρα μας οι υπηρεσίες αποψιλώνονται και μόνο αποσπασματικές προσπάθειες έχει να καταγράψει κανείς προς την κατεύθυνση συλλογής και επεξεργασίας μετεωρολογικών, υδρολογικών δεδομένων και την εκπόνηση αξιόπιστων διαχειριστικών σχεδίων.

Κι όμως, για τους σκοπούς αυτούς έχουν κατά καιρούς διατεθεί πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ (βλέπε πρόγραμμα Υδροσκόπειο, που αραχνιάζει κάπου μεταξύ Πολυτεχνείου και ΥΠΕΚΑ, βλέπε διαχειριστικά προγράμματα της περιόδου 2005-2008 που μαζί με τους πανίσχυρους για την εποχή τους υπολογιστές και πανάκριβων λογισμικών, αναπαύονται σε κάποια άδεια γραφεία περιφερειακών διευθύνσεων υδάτων, βλέπε διαχειριστικά που εκπονούνται σήμερα που, με ελλειπή ή αμφιβόλου αξιοπιστίας στοιχεία, υποτίθεται ότι θα έχουν πετύχει τους στόχους της Οδηγίας 60/2000 της ΕΕ και που είναι η επίτευξη καλής ποιότητας όλων των υδάτινων σωμάτων, επιφανειακών και υπόγειων μέχρι το 2015).

Προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης αρδευτικού νερού, πολλά πράγματα μπορούν και πρέπει να γίνουν. Είναι εντυπωσιακό να διαπιστώνει κανείς ότι στο 92% των αρδευόμενων εκτάσεων της χώρας μας η άρδευση γίνεται με συστήματα και τεχνικές υψηλών απωλειών, μεγαλύτερες του 50%.

Μα κι εδώ η αδιαφορία της πολιτείας είναι χαρακτηριστική. Έχει αφήσει τους αγρότες στην τύχη τους, τους έχει αφήσει να αυτοσχεδιάζουν τις περισσότερες φορές, να τους αναγκάζει να καταφεύγουν στη διάνοιξη παράνομων υδρογεωτρήσεων, τις οποίες εκ των υστέρων με διαδικασίες φαστ τρακ να τις ψευτο-νομιμοποιούν, σαν τα αυθαίρετα, για εισπρακτικούς και μόνο λόγους. Τους έχει αφήσει να υπερεκμεταλλεύονται τους υδροφόρους ορίζοντες, να προκαλούν την εξάντλησή τους, να υποβαθμίζεται η ποιότητά τους, να προκαλείται διείσδυση θαλασσινού στην ενδοχώρα.

Το νερό είναι ένα δημόσιο, κοινωνικό αγαθό, είναι ένας φυσικός πόρος σε ανεπάρκεια. Είναι επιτακτική και αναγκαία η βιώσιμη διαχείρισή του. Ως υποκείμενο στο νόμο της προσφοράς και της ζήτησης, έχει μια οικονομική αξία. Η Οδηγία 60/2000 της ΕΕ, παρά το γεγονός ότι δέχεται ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν, εν τούτοις επιβάλλει τη τιμολόγησή του.

Κάνει λόγο για ανάκτηση του κόστους για υπηρεσίες ύδατος και καθιερώνει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Δε θα μπω σε λεπτομέρειες για το πώς εκτιμάται το κόστος αυτό. Θα πω μόνο ότι η πολιτεία θα πρέπει να στέκεται στο πλευρό των αγροτών, να μη χρησιμοποιήσει την τιμολογιακή πολιτική του νερού ως ένα ακόμη εισπρακτικό μέσο, να μην επιβαρυνθεί και άλλο το κόστος της αγροτικής παραγωγής που ήδη έχει αυξηθεί κατά πολύ εξ αιτίας της αύξησης των τιμών των λιπασμάτων και των φυτοφαρμάκων.

Να μη ξεχνάμε ότι η αγροτική παραγωγή είναι εκείνη που θα μας κρατήσει ζωντανούς τώρα που, εξ αιτίας της εφαρμοζόμενης σκληρής μνημονιακής πολιτικής, όλα γύρω μας γίνονται συντρίμμια και η επισιτιστική κρίση είναι προ των πυλών.

 

Γελαλής Δημήτρης

Για μας  ζωντανή ύπαιθρος - ζωντανή περιφέρεια χωρίς δυναμικό αγροτικό τομέα δεν μπορεί να υπάρξει Σήμερα μας απασχολεί έντονα η μεγάλη μείωση του αγροτικού εισοδήματος, μας απασχολεί το ότι η αγροτική παραγωγή της χώρας οδηγείται και αυτή σε κατάρρευση, πράγμα που θα έχει αλυσιδωτές αντιδράσεις σʼόλη την παραγωγική βάση της χώρας, θάχει περαιτέρω  επίπτωση στην απασχόληση στο ήδη υπάρχον τρομακτικό ποσοστό ανεργίας του 25%.

Στην χώρα μας η κτηνοτροφία συμμετέχει με ποσοστό περίπου  28-30% έναντι 70-72% της φυτικής στο Α.Ε.Π. του αγροτικού τομέα, πράγμα που θεωρούμε και είναι αρνητικό για την αγροτική οικονομία στο σύνολο της, αυτό φαίνεται συνεχώς  καθαρότερα τα τελευταία χρόνια.

Για μας η  σημασία της κτηνοτροφίας για την χώρα μας, είναι μεγαλύτερη από αυτή που υποδηλώνει το ποσοστό της συμμετοχής της στο Α.Ε.Π. ιδιαίτερα στην περιφερειακή ανάπτυξη,  δεδομένου ότι αποτελεί την κύρια πηγή εισοδήματος αγροτικού πληθυσμού για περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχουν άλλες προοπτικές απασχόλησης, ενώ εκμεταλλεύεται πόρους που αλλιώς θα έμεναν ανεκμετάλλευτοι.

Η  κτηνοτροφία λοιπόν στη χώρα μας εκτός του ότι παράγει προϊόντα – τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας και για μας είναι βασικό να έχουμε τρόφιμα υγιεινά, ασφαλή και προσιτά για όλους, διαδραματίζει και ένα πολύ σημαντικό ρόλο για: την ισόρροπη  περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη, την απασχόληση, την βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου, την διατήρηση του πολιτιστικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, την  προστασία του φυσικού  περιβάλλοντος και την αύξηση της βιοποικιλότητας.

Οι κτηνοτρόφοι μας διαθέτουν εξάλλου περιορισμένη ή καθόλου καλλιεργούμενη γη, και  χρησιμοποιούν στο μεγαλύτερο βαθμό αγοραζόμενες ζωοτροφές, έτσι παράγουν με μεγάλο κόστος και σε χρονιές με υψηλές  τιμές στις ζωοτροφές,  βυθίζονται στα χρέη

Αδύνατο σημείο επίσης της ελληνικής κτηνοτροφίας είναι η μικρή συνεταιριστική παρέμβαση στη παραγωγή την μεταποίηση και την εμπορία των κτηνοτροφικών προϊόντων, Η ΔΩΔΩΝΗ από τις τελευταίες οργανώσεις με ουσιαστική παρέμβαση σε μια ακριτική περιοχή ξεπουλιέται όσο όσο. Έτσι έχουν δημιουργηθεί ιδιότυπα καρτέλ-κυκλώματα που λυμαίνονται τον χώρο και  που η κυβέρνηση τα ανέχεται. Αποτέλεσμα φυσικά είναι να έχουμε στην Ευρώπη ίσως  την μεγαλύτερη ψαλίδα τιμής παραγωγού – τιμής καταναλωτή στα ζωοκομικά προϊόντα .  Τα 4,5 ευρώ στον κτηνοτρόφο για το αρνί, γίνονται 10 με 11 ευρώ  για τον καταναλωτή. Είναι μια μεγάλη αδικία για τον κτηνοτρόφο αλλά και τον καταναλωτή είναι ένα θέμα που μας απασχολεί, το έχουμε καταδείξει και στο παρελθόν και το καταδεικνύουμε πάντα,  είμαστε δίπλα στο κτηνοτρόφο για να το ανατρέψουμε. 

Πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για την κτηνοτροφία μας , να γίνουν άμεσες  ενέργειες  και που με συντομία θα αναφέρω.

·       Γενετική βελτίωση των ζώων για να μην εξαναγκάζεται ο κτηνοτρόφος να καταφεύγει στο εξωτερικό για αγορά ζώων. Για τα πρόβατα στοχευμένη βελτίωση για ζώα υψηλών αποδόσεων προσαρμοσμένα στο μηχανικό άρμεγμα.

·       Ουσιαστική στήριξη και ενίσχυση κατά την ίδρυση της κτην. μονάδας με:ορθολογικό σχεδιασμό (στελέχωση υπηρεσιών), απλές διαδικασίες χωρίς γραφειοκρατία, αποκέντρωση των διαδικασιών, σταύλοι χαμηλού κόστους-δημιουργία προτύπων, ενίσχυση και της αγοράς των ζώων, κατάρτιση και εκπαίδευση και σε πρότυπες μονάδες.

·       Μέτρα πολιτικής γης για την συγκέντρωση και αύξηση του κλήρου ,ο αναδασμός για την συγκέντρωση του κλήρου,οι φορολογικές απαλλαγές και οι πιστωτικές διευκολύνσεις για μεγέθυνση του κλήρου,μέτρα αποθάρρυνσης για όσους έχουν γη και δεν την καλλιεργούν,κληρονομικό δίκαιο

·       Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για  δημιουργία κτηνοτροφικών ζωνών και  απλούστευση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος που διέπει τα βοσκοτόπια, που για μας είναι ένα κομμάτι παραγωγικής γης.

·       Δημιουργία υποδομών στους βοσκότοπους, βελτίωση της παραγωγικής ικανότητας και διαχείριση τους με συμμετοχή και των ίδιων των κτηνοτρόφων.

·       Ενίσχυση της  συνεργασίας και της οργάνωσης των κτηνοτρόφων  σε τοπικό και ευρύτερο επίπεδο. Μέσα από τέτοιες συνεργασίες μπορεί  να επιταχυνθεί η δημιουργία υποδομών, η ορθολογική διαχείριση εισροών (ζωοτροφές, φάρμακα), η τεχνική και επιστημονική στήριξη, η καλλίτερη εκπροσώπηση στις διάφορες  οργανώσεις

·       Μέτρα μείωσης ψαλίδας τιμών παραγωγού – τιμών καταναλωτή  Συστηματικός έλεγχος και ουσιαστική αναβάθμιση, αξιοκρατική στελέχωση και αποτελεσματική δράση της επιτροπής Ανταγωνισμού. Στήριξη συλλογικών δράσεων των παραγωγών για τον έλεγχο της μεταποίησης και της εμπορίας. Ουσιαστικοί έλεγχοι για τον περιορισμό των ελληνοποιήσεων ζωοκομικών προϊόντων. Στήριξη οικογενειακών  μονάδων  παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων σε συνδυασμό με τον αγροτοτουρισμό για να μπορέσει η κτηνοτρ. εκμετάλλευση να πάρει την οποιαδήποτε προστιθέμενη αξία.

·       Πλήρης κάλυψη από τον ΕΛΓΑ των ασθενειών και αιτίων που δεν μπορεί ο ίδιος να ελέγξει και να προλάβει.

·       Ενίσχυση της βιολογικής εκτροφής, δημιουργία προϋποθέσεων εμπορίας των βιολογικών κτηνοτροφικών προϊόντων.

·       Εφαρμογή προγραμμάτων αύξησης των χονδροειδών ζωοτροφών. Θεωρούμε θετικό να ενισχύεται η καλλιέργεια ψυχανθών για παραγωγή σανών στα πλαίσια αμειψισποράς ειδικά στα προγράμματα μείωσης της νιτρορύπανσης

·       Δημιουργία ή και στελέχωση υπαρχουσών δομών στήριξης της κτηνοτροφικής παραγωγής (Δ/νσεις Γεωργίας, Κτηνιατρικής, Έρευνας κ.λ.π.)

·       Συστηματική προβολή των κτηνοτροφικών προϊόντων στην εγχώρια και διεθνή αγορά .