Στην συζήτηση χτες στην βουλή της επίκαιρη ερώτησης, που είχε καταθέσει προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η συντονίστριας της ΕΕΚΕ Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ, Ηρώ Διώτη για την εκποίηση των δημόσιων αγαθών, η βουλευτής τόνισε πως «η πρόσφατη επίσκεψη της κ. Μέρκελ στη χώρα μας αποτυπώνει με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο τις πιέσεις που ασκούνται από τους Γερμανούς επιχειρηματίες, ώστε να τους εκχωρηθούν κοινά αγαθά αλλά και μεγάλοι και σημαντικοί τομείς της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας».
Επικεντρώνοντας στην ιδιωτικοποίηση του νερού και στην διαχείριση των απορριμμάτων η βουλευτής τόνισε ότι «Στην Ευρώπη η ιδιωτικοποίηση του νερού απέτυχε να οδηγήσει στην ορθή διαχείρισή του και τα κινήματα και οι πολίτες αγωνίζονται για την επαναδημοτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης. Για παράδειγμα, στο Παρίσι από την επαναφορά των υπηρεσιών ύδρευσης στη δημόσια διαχείριση το 2010 εξοικονομήθηκαν 35 δισεκατομμύρια ευρώ και μειώθηκαν τα τιμολόγια στους δημότες κατά 8%. Τα δημόσια αγαθά -εμείς στηρίζουμε και αγωνιζόμαστε γι αυτό- δεν είναι μέσα αποπληρωμής του δημοσίου χρέους» και ρώτησε τον Υπουργό αν συμφωνεί με αυτή τη διατύπωση και αν συμφωνεί πως η ενέργεια και το νερό είναι βασικά αγαθά για την ευημερία των πολιτών και αγαθά στα οποία πρέπει να έχουμε όλοι πρόσβαση.
Μιλώντας για τα απορρίμματα στηλίτευσε την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων λέγοντας ότι « προωθούνται σε εθνικό επίπεδο μεγάλης κλίμακας μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων για την παραγωγή ενέργειας, προαναγγέλλοντας φυσικά και την καύση».
Και συνέχισε λέγοντας πως «ο ΣΥΡΙΖΑ/Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο είχε από την πρώτη στιγμή καταγγείλει την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων στην Αττική που προβλέπεται στον περιφερειακό σχεδιασμό, είχε καταδικάσει τη λήψη των αποφάσεων του ΕΣΔΚΝΑ ερήμην των πολιτών και την επιλογή, φυσικά, για ΣΔΙΤ που δεν έχουν εγκριθεί, δηλαδή, το συνολικό τους πλαίσιο δεν έχει εγκριθεί από την Βουλή με τη χρηματοδότηση και εγγύηση του δημοσίου».
Ζήτησε τέλος να δοθούν στην δημοσιότητα « όλα τα στοιχεία που αφορούν το αίτημα και την πρόταση που κατέθεσε ο ΕΣΔΚΝΑ, την απόφαση της Διυπουργικής , την αξιολόγηση της πρότασης από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ και τα στοιχεία των υπηρεσιών που έχουν την ευθύνη παρακολούθησης του θέματος από μέρους του ΕΣΔΚΝΑ».
Η βουλευτής έκλεισε την τοποθέτησή της καλώντας το Υπουργείο να διαλέξει πλευρά και να ανταποκριθεί στο ρόλο του, που είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η υπεράσπιση των δημοσίων αγαθών και των φυσικών πόρων.
Για την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του νερού και των δημόσιων αγαθών, ο Υπουργός δεν τοποθετήθηκε, μίλησε μόνο για την Ειδική Γραμματεία Υδάτων και όσον αφορά το μείζον θέμα των σκουπιδιών είπε ότι το υπουργείο έχει μόνο συντονιστικό ρόλο στην υπόθεση αυτή.
Εκχώρηση δημοσίων αγαθών συζήτησης επίκαιρης ερώτησης
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΑ΄
Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2012
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Επόμενη είναι η με αριθμό 521/29-12-2012 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού Λαρίσης του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς-Ενωτικού, Κοινωνικού Μετώπου κ. Ηρούς Διώτη προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με την εκχώρηση δημοσίων αγαθών.
Η κ. Διώτη έχει το λόγο για δύο λεπτά.
ΗΡΩ ΔΙΩΤΗ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η πρόσφατη επίσκεψη της κ. Μέρκελ στη χώρα μας αποτυπώνει, κατά τη γνώμη μας, με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο τις πιέσεις που ασκούνται από τους Γερμανούς επιχειρηματίες, ώστε να τους εκχωρηθούν κοινά αγαθά αλλά και μεγάλοι και σημαντικοί τομείς της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας.
Άλλωστε, δεν είναι τυχαία και η δήλωση του Προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχάνων Γερμανίας, που είπε πως θα ήταν μία καλή ιδέα η Ελλάδα να ανακηρυχθεί σε ειδική οικονομική ζώνη, που σημαίνει ότι είναι μία ζώνη που το κεφάλαιο ντόπιο και ξένο θα κερδοφορεί σε βάρος των εργαζομένων.
Νομίζουμε ότι είναι πολύ φανερό ότι σε περιόδους κρίσης όσο πιο απαραίτητο για τη ζωή είναι ένα αγαθό, τόσο πιο ελκυστικό γίνεται ως εμπόρευμα, γιʼ αυτό και το πεδίο των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ φαίνεται ότι αποτελεί τον προνομιακό χώρο για μπίζνες. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η διοργάνωση της ελληνογερμανικής συνέλευσης το Νοέμβριο που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη με την TASK FORCE και τον Ράϊχενμπαχ να ξεκαθαρίζουν το τοπίο για το πια είναι τα πραγματικά τους σχέδια. Δημόσια αγαθά, όπως ενέργεια και νερό, αλλά φυσικά και η διαχείριση των απορριμμάτων, όπως και άλλες κοινωνικές υπηρεσίες, όπως είναι η υγεία και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, παραδίδονται με προκάλυμμα τη μεταφορά τεχνογνωσίας και συμβουλευτικής υποστήριξης των Γερμανών στους Έλληνες.
Ήδη χθες ψηφίστηκε νόμος του Υπουργείου Οικονομικών σε ποσοστά που κατείχε το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή της ΔΕΗ, της ΕΥΑΘ, της ΕΥΔΑΠ, τα οποία παραχωρούνται στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση. Γεγονός βέβαια, καθόλου ανεξάρτητο με την ιδιωτικοποίηση των νερών, μέσω των υδροηλεκτρικών φραγμάτων που περιλαμβάνεται στο μεσοπρόθεσμο.
Παράλληλα, στον τομέα των απορριμμάτων προωθούνται πανάκριβες όσο και αποτελεσματικές λύσεις που θα οδηγούν τα σκουπίδια σε φαραωνικά εργοστάσια και μάλιστα δεν αποκλείεται ακόμα και η καύση τους. Μάλιστα αυτή η λύση της καύσης είναι μία λύση ευθέως ανταγωνιστική με τη διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση, η οποία θα παραδίδει φυσικά στους ιδιώτες την αποκομιδή και όλη τη διαχείριση των σκουπιδιών για να είναι κερδοφόρες οι τεράστιες επενδύσεις που θα υποχρεωθούν να πληρώσουν οι πολίτες από την τσέπη τους, σε μία πάρα πολύ δύσκολη εποχή και φυσικά το περιβάλλον και η δημόσια υγεία.
Γιʼ αυτό, λοιπόν, επειδή θεωρούμε ότι η πρόσβαση των πολιτών στα κοινά αγαθά είναι πάρα πολύ σημαντική, όπως δηλαδή στα αγαθά της ενέργειας, στο νερό, αλλά και η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι πάρα πολύ σημαντική, σας ρωτάμε πιο είναι το σχέδιό σας ως Υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να προστατεύσετε αυτούς τους κρίσιμους τομείς, αυτούς τους κρίσιμους πόρους της χώρας, όπως είναι το νερό, η ενέργεια και η διαχείριση των απορριμμάτων από αυτήν την επίθεση που προωθείται.
Δεύτερον, με ποιο τρόπο θα παρέμβετε ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, ώστε να μην παρακάμπτεται η Βουλή σε τέτοια μείζονα ζητήματα και να μην προωθούνται τόσο κρίσιμα θέματα με αποσπασματικές επιμέρους αποφάσεις, χωρίς ένα σαφές πλαίσιο αναφοράς που θα ισχύει για το σύνολο της χώρας;
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε κυρία συνάδελφε.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Σταύρος Καλαφάτης.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ευχαριστώ πολύ, κύρια Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση έχει κινηθεί με αλματώδεις ρυθμούς τους τελευταίους αυτούς μήνες, επιδιώκοντας την άμεση παραγωγή έργου σε όλα τα επίπεδα με στόχο να αναστρέψει το δυσμενές κλίμα που υπάρχει για τη χώρα μας.
Και στόχος αυτού του Υπουργείου είναι ακριβώς να συνεισφέρει σε αυτή την προσπάθεια στο μέτρο των αρμοδιοτήτων του, καταρτίζοντας και υλοποιώντας συγκεκριμένα προγράμματα και στρατηγικές που θα δώσουν διέξοδο στην κρίση και θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, κατʼ αρχήν στον ευαίσθητο χώρο των αποβλήτων έχει εκπονηθεί και λειτουργεί ο Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Στο σχεδιασμό αυτό προβλέπεται δημιουργία συστημάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων που να καλύπτουν όλο το φάσμα των εργασιών διαχείρισης, συλλογή, μεταφορά, μεταφόρτωση και επεξεργασία με στόχο τη μείωση του λεγόμενου βιοαποδομήσιμου κλάσματος των αστικών στερεών αποβλήτων που οδηγείται τελικά σε υγειονομική ταφή και την ανάκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων υλικών.
Επίσης, προβλέπεται και η κατασκευή και λειτουργία της κατάλληλης υποδομής, δηλαδή, χώρος υγειονομικής ταφής αποβλήτων ή υπολειμμάτων.
Κύριοι στόχοι του σχεδιασμού αυτού είναι η προώθηση προγραμμάτων διαλογής των αστικών στερεών αποβλήτων στην πηγή και η ανάκτηση υλικών ή και ενέργειας μετά από επεξεργασία των αποβλήτων συσκευασίας και άλλων προϊόντων με την καθιέρωση και εφαρμογή συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης των υλικών αυτών.
Ο ΕΣΔΑ, ο Εθνικός Σχεδιασμός, εξειδικεύεται σε επίπεδο Περιφέρειας μέσω των ΠΕΣΔΑ, δηλαδή, των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων. Και θέλω να τονίσω στο σημείο αυτό και να γίνει καθαρό –και μου δίνεται η ευκαιρία μέσα από την ερώτηση που υποβάλλεται, κυρία συνάδελφε- ότι η εφαρμογή των σχεδίων αυτών και η χωροθέτηση των χώρων υγειονομικής ταφής είναι αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το Υπουργείο να έχει εποπτικό ρόλο της παρακολούθησης της υλοποίησης των περιφερειακών σχεδιασμών.
Να αναφέρω δε εδώ σε ό,τι αφορά τις μεθόδους διαχείρισης στη χώρα μας είναι θεσμοθετημένες όλες οι παραδεκτές μέθοδοι διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων με εναρμόνιση των Κοινοτικών Οδηγιών. Η επιλογή δηλαδή της κατάλληλης μεθόδου διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων ανήκει στους κατά τόπους φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων, τους γνωστούς πλέον εδώ ένα, ενάμισι χρόνο, ΦΟΔΣΑ και είναι σε συμφωνία με το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων της κάθε Περιφέρειας.
Επιπλέον, προωθείται η ανακύκλωση υψηλής ποιότητας και καθιερώνεται η χωριστή συλλογή αποβλήτων όπου αυτό είναι τεχνικά, περιβαλλοντικά, οικονομικά εφικτό και ενδεδειγμένο. Επιπλέον, εκπονείται το πρόγραμμα πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων και βεβαίως μέσα στα πλαίσια της ενίσχυσης ακριβώς της προσπάθειας που κάνουμε για την καταπολέμηση του φαινομένου, κυρίως από τη μία πλευρά της άμεσης εξάλειψης του δραματικού φαινομένου της λειτουργίας ακόμα χώρων ανεξέλεγκτης διαχείρισης απορριμμάτων, των λεγόμενων χωματερών, και από την άλλη την επιτάχυνση και προώθηση των έργων για αναπτυξιακές υποδομές στο κομμάτι των σκουπιδιών, έχει συσταθεί η διυπουργική επιτροπή και βεβαίως στα πλαίσια αυτής και η εκτελεστική γραμματεία με στόχο ακριβώς τον καλύτερο συντονισμό της προσπάθειας αυτής.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Αναπληρωτή Υπουργού)
Θα μου δώσετε λίγο χρόνο, κυρία Πρόεδρε, γιατί είναι πολλά τα θέματα που έθεσε η κυρία συνάδελφος και πρέπει να απαντήσω.
Η αγωνία μας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για τις καθυστερήσεις των προηγούμενων χρόνων στο ζήτημα -όπως σας ανέφερα προηγουμένως- της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι μεγάλη. Η Ελλάδα έχει καταδικαστεί από το 2005 στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λειτουργία μεγάλου αριθμού χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων, ΧΑΔΑ, και ακόμα επτά χρόνια αργότερα δεν έχει επιτευχθεί συμμόρφωση με την απόφαση του δικαστηρίου για διακοπή λειτουργίας και αποκατάσταση του συνόλου των ΧΑΔΑ. Η υπόθεση πλέον βρίσκεται ένα στάδιο πριν από τη δεύτερη κρίση, που θα αφορά και βεβαίως την επιβολή προστίμου και χρηματικής ποινής.
Κατόπιν αυτού, λοιπόν, ακόμη μία ενέργεια από την πλευρά του Υπουργείου μας είναι να ζητηθεί ενημέρωση από τους Δήμους, στους οποίους –επαναλαμβάνω- ανήκει η αρμοδιότητα χωροθέτησης των εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων, για την τρέχουσα κατάσταση διαχείρισης των απορριμμάτων, την πρόοδο των ενεργειών και τη διακοπή λειτουργίας και αποκατάσταση των ΧΑΔΑ και αναλυτικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης ενεργειών και έργων. Έχει ζητηθεί, επίσης, από τις Περιφέρειες η οριστικοποίηση του πίνακα των υπολειπόμενων υποδομών που προβλέπονται στους ΠΕΣΔΑ και μπορούν υλοποιηθούν εντός της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου.
Επιπρόσθετα, μόλις πριν από λίγες μέρες με προσωπική μου εντολή ενισχύθηκε ο συγκεκριμένος άξονας που αφορά τη διαχείριση απορριμμάτων στα πλαίσια της λειτουργίας του Επιχειρησιακού Προγράμματος για το Περιβάλλον, το λεγόμενο ΕΠΠΕΡΑΑ, με επιπλέον 70 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας στο συνολικό ύψος των 370 εκατομμυρίων ευρώ που έχουμε εμείς δεσμεύσει και διαθέτουμε ακριβώς για να τελεσφορήσει αυτή η προσπάθεια μέσω των αρμοδίων φορέων και των Περιφερειών, αλλά και των Δήμων ειδικότερα.
Αυτό είναι ένα πλέγμα ενεργειών και δράσεων μόλις τους τελευταίους μήνες, με το οποίο ουσιαστικά σας δίνω μια καθαρή εικόνα για το τι κάνουμε για τη διαχείριση των απορριμμάτων, ποια είναι η στρατηγική μας και ποιος είναι ο προγραμματισμός μας.
Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου, για να σας απαντήσω στο ζήτημα της διαχείρισης των υδάτων που είναι πολύ σοβαρό, όπως το θέσατε. Θα σας εκφράσω στη δευτερολογία μου μία αντίληψη για μια αναβάθμιση της υπάρχουσας Ειδικής Γραμματείας των Υδάτων. Αναλαμβάνοντας ήδη, με πρόσφατη απόφαση, αυτή η Ειδική Γραμματεία Υδάτων ρυθμιστικό ρόλο και μάλιστα, αναβαθμισμένο, πιστεύουμε ότι θα έχει μεγάλη σημασία σε σχέση με την ανάπτυξη όχι μονάχα των αγροτικών περιοχών, αλλά και όλης της Ελλάδος και αυτό είναι μια απόφαση η οποία έχει ληφθεί και θα την προχωρήσουμε.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Η κυρία Διώτη έχει το λόγο, για τρία λεπτά.
ΗΡΩ ΔΙΩΤΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, θα περιμένω και τη δευτερολογία σας για να μου απαντήσετε σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των υδάτων, γιατί ούτως ή άλλως, ως Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, είστε υπεύθυνος και γιʼ αυτό.
Παρόλα αυτά, θα ήθελα και μια γενικότερη τοποθέτηση, γιατί μια σειρά από νόμους που έχουν έρθει και έχουν ψηφιστεί πλέον στη Βουλή, με αποκορύφωμα το χθεσινό, «ξηλώνουν» κάθε προστατευτική νομοθεσία απέναντι στα δημόσια αγαθά, στους φυσικούς πόρους και στις υπηρεσίες προς τον πολίτη και εδώ και καιρό έχει φυσικά γίνει καθαρή και ποια είναι η κατεύθυνση της Κυβέρνησης γιʼ αυτό το πράγμα.
Όμως, εσείς είστε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και πρέπει με έναν τρόπο να ανταποκριθείτε και στο ρόλο σας, της προστασίας του περιβάλλοντος.
Κύριε Υπουργέ, η ενέργεια και το νερό, για παράδειγμα, είναι βασικά αγαθά για την ευημερία των πολιτών και αγαθά στα οποία πρέπει να έχουμε όλοι πρόσβαση. Συμφωνείτε με αυτή την διατύπωση;
Δεύτερον, συγκεκριμένα για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, μέσα και από την ένταξή τους στο ΤΑΙΠΕΔ, δεν επιδιώκεται μόνο η πλήρης απαξίωση του δημόσιου τομέα, αλλά στηρίζεται η επικράτηση ενός οικονομικού μοντέλου που ευρωπαϊκά φυσικά έχει αποτύχει και αποκλειστικό στόχο έχει τη μεγιστοποίηση των κερδών μεγάλων πολυεθνικών εις βάρος της κοινωνίας.
Η παγκόσμια εμπειρία -και σας το μεταφέρω για να καταγραφεί στα Πρακτικά της Βουλής- έχει περιγράψει και έχει καταγράψει πολλά περιστατικά μόλυνσης νερών και ταυτόχρονης αύξησης των τιμολογίων μετά την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης, με αποτέλεσμα πολίτες χαμηλών εισοδημάτων να έχουν στερηθεί την πρόσβαση σε νερό από τις ίδιες τις εταιρείες που τώρα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του ποσοστού της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ που κατείχε το δημόσιο.
Στην Ευρώπη η ιδιωτικοποίηση του νερού απέτυχε να οδηγήσει στην ορθή διαχείρισή του και τα κινήματα και οι πολίτες αγωνίζονται για την επαναδημοτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης. Για παράδειγμα, στο Παρίσι από την επαναφορά των υπηρεσιών ύδρευσης στη δημόσια διαχείριση το 2010 εξοικονομήθηκαν 35 δισεκατομμύρια ευρώ και μειώθηκαν τα τιμολόγια στους δημότες κατά 8%.
Τα δημόσια αγαθά -εμείς στηρίζουμε και αγωνιζόμαστε γι αυτό- δεν είναι μέσα αποπληρωμής του δημοσίου χρέους. Εσείς συμφωνείτε με αυτή τη διατύπωση;
Έρχομαι λίγο στο ζήτημα των σκουπιδιών και κλείνω με αυτό. Σας είπα και στην ερώτησή μου ότι η επίσκεψη της Μέρκελ ήταν πολύ στοχευμένη και μέσα από αυτό είδαμε ότι προωθούνται σε εθνικό επίπεδο μεγάλης κλίμακας μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων για την παραγωγή ενέργειας, προαναγγέλλοντας φυσικά και την καύση.
Ο ΣΥΡΙΖΑ/Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο είχε από την πρώτη στιγμή καταγγείλει -γιατί μιλήσατε και για τον περιφερειακό σχεδιασμό της Αττικής- την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων στην Αττική που προβλέπεται στον περιφερειακό σχεδιασμό, είχε καταδικάσει τη λήψη των αποφάσεων του ΕΣΔΚΝΑ ερήμην των πολιτών και την επιλογή, φυσικά, για ΣΔΙΤ που δεν έχουν εγκριθεί, δηλαδή, το συνολικό τους πλαίσιο δεν έχει εγκριθεί από την Βουλή με τη χρηματοδότηση και εγγύηση του δημοσίου.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, σε μισό λεπτό.
Λέτε, λοιπόν, ότι λύνουμε ένα πρόβλημα που επιβαρύνει εδώ και δεκαετίες τους πολίτες και το περιβάλλον. Αυτή είναι η θέση της Κυβέρνησης. Επίσης, προαναγγέλλετε, σύμφωνα με τις δηλώσεις και του κ. Στυλιανίδη, ένα οικονομικό fast track και επικοινωνείτε με το χώρο της δικαιοσύνης για να επιταχυνθούν τα έργα.
Επειδή μιλήσατε για τον περιφερειακό σχεδιασμό, θα θέλαμε να δώσετε στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία που αφορούν το αίτημα και την πρόταση που κατέθεσε ο ΕΣΔΚΝΑ, την απόφαση της Διυπουργικής -είπατε ότι ούτως ή άλλως θα το κάνετε- την αξιολόγηση της πρότασης από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ και τα στοιχεία των υπηρεσιών που έχουν την ευθύνη παρακολούθησης του θέματος από μέρους του ΕΣΔΚΝΑ. Τελικά -και αυτή είναι η ουσία- θα πρέπει το Υπουργείο να διαλέξει πλευρά και να ανταποκριθεί στο ρόλο του, που ο ρόλος του είναι η υπεράσπιση των δημοσίων αγαθών, των φυσικών πόρων και η προστασία φυσικά του περιβάλλοντος.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε και εμείς.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ακριβώς αυτός είναι ο ρόλος, όπως το αναφέρατε και το υπογραμμίσατε στην τελευταία εκφορά του λόγου σας. Ακριβώς ο στόχος ο δικός μας είναι να υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Πιστεύουμε λοιπόν ότι η σειρά των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται από την Κυβέρνηση, καθώς και το έργο που παράγεται τους τελευταίους μήνες, ακριβώς αυτόν το στόχο εξυπηρετεί, να υπερασπιστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το δημόσιο συμφέρον, να καταπολεμηθούν παθογένειες, ιδεοληψίες, αν θέλετε και αγκυλώσεις που υπήρχαν για μία σειρά χρόνων στην Ελλάδα. Και βεβαίως μέσα από έναν εξορθολογισμό και με την εφαρμογή των αρχών ορθής διαχείρισης, όλων και των έννομων αγαθών, να μπορέσουμε να κάνουμε πολύ πιο προσβάσιμο κι αν θέλετε με πολύ πιο αποτελεσματικό τρόπο για τον Έλληνα πολίτη, την πρόσβαση στα δημόσια αγαθά, που προηγουμένως αναφέρατε.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν εντάσσεται όλη η προσπάθεια της Κυβέρνησης και στα πλαίσια αυτά εντάσσονται και τα κομμάτια τα οποία αφορούν στο δικό μας τομέα, όπου πιστεύουμε ακράδαντα ότι ναι, μπορούμε να προωθήσουμε αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που είναι απαραίτητες όσο ποτέ άλλοτε πλέον σήμερα στη χώρα μας, συμπληρωματικά κι αν θέλετε σε παράλληλη πορεία και πολλές φορές γιατί όχι και μαζί με την προστασία του περιβάλλοντος, που θεωρούμε ένα κορυφαίο διακύβευμα εκ των ών ουκ άνευ, που θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε κυβέρνηση, σε όποιον έχει την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση να πω μία κουβέντα μονάχα για τη διαχείριση των υδάτων. Σας είπα την πρόθεσή μας, το στόχο μας για την αναβάθμιση της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων και να έχει εκτός των άλλων κι ένα ρυθμιστικό ρόλο, που αφορά μία ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτων.
Θα ήθελα να πω κάτι συγκεκριμένο σε σχέση με την εκπόνηση μελετών για την κατάρτιση των σχεδίων διαχείρισης των λεκανών απορροής ποταμών όλων των δυτικών διαμερισμάτων, που μέσα από αυτά ουσιαστικά υλοποιούν μία ολοκληρωμένη πολιτική διαχείρισης. Τα σχέδια αυτά διαχείρισης που προέκυψαν από τη μελέτη αυτή θα αντιμετωπίσουν συνολικά και συστηματικά το πρόβλημα της ορθολογικής διαχείρισης και προστασίας των υδατικών πόρων της κάθε περιοχής και θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κατάρτιση μέτρων για την προστασία, αποκατάσταση και αναβάθμιση των επιφανειακών και υπόγειων υδατικών συστημάτων.
Όσον αφορά την ενέργεια, θα αναφερθώ μονάχα σε ένα κομμάτι της ενέργειας. Η ερώτηση σας είχε μεγάλο κομμάτι πολιτικής κρίσης, η οποία αν θέλετε, κατά την άποψή μου καταντάει γενικόλογη. Το αντιπαρέρχομαι αυτό. Προσπαθώ με συγκεκριμένα στοιχεία να σας δώσω τις δράσεις που κάνουμε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, συνεισφέροντας από την πλευρά μας στην προσπάθεια που καταβάλλεται γενικότερα από την Κυβέρνηση.
Θα αναφερθώ μονάχα σε ένα κομμάτι της ενέργειας σε σχέση με μία σωστά σχεδιασμένη αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, που κατά την άποψή μας, οι δυνατότητες μέσα από αυτήν είναι πολλαπλές και τα οφέλη σημαντικά. Νιώθουμε λοιπόν ότι μέσα από μία τέτοια προσεκτικά και σωστά σχεδιασμένη αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, πρώτον τα έσοδα που θα προκύψουν θα τη βοηθήσουν να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες επενδύσεις που χρειάζεται για την ανάπτυξη και της ισχυροποίησή της στην ανταγωνιστική αγορά ενέργειας -δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι υπάρχει μία αγορά εκεί και θα πρέπει η ΔΕΗ να έχει έναν ισχυρό ρόλο σʼ αυτήν την ανταγωνιστική αγορά- δεύτερον, ο καταναλωτής θα επωφεληθεί από τη μείωση του κόστους που συνεπάγεται ο εξορθολογισμός των τιμολογίων από την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Τρίτον, θα ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα και θα μειωθούν οι πιέσεις στα δημόσια οικονομικά, στόχος που είναι, αν θέλετε, κορυφαίος. Τέταρτον, θα έρθουν νέες επενδύσεις, γεγονός που σημαίνει ανάπτυξη και επακόλουθα σημαίνει νέες θέσεις εργασίας, χωρίς να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
Έτσι λοιπόν και στον τομέα της ενέργειας υλοποιείται μία εθνική στρατηγική, που αφορά σε διεθνείς συνεργασίες και όχι μονάχα. Και πιστεύουμε ότι ακριβώς ένας στόχος που πρέπει να επιτευχθεί στον ευαίσθητο αυτό τομέα είναι να σωθεί καταρχήν η αγορά της ενέργειας -γνωρίζετε όλοι ότι έχει πάρα πολύ μεγάλες δυσκολίες και η προσπάθεια που καταβάλλεται από τον αρμόδιο Υφυπουργό στον τομέα αυτό τους τελευταίους μήνες είναι τιτάνια επίσης- και βεβαίως να επέλθει και μια εξισορρόπηση της λειτουργίας της αγοράς, ώστε να μπορέσει να ομαλοποιηθεί το περιβάλλον, το κλίμα για να μπορέσουν να προωθηθούν με καλύτερο τρόπο αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που είναι απαραίτητες όσο ποτέ άλλοτε και στον καταλυτικό και σημαντικό, πολύ κομβικό τομέα της ενέργειας.
Στα πλαίσια αυτά λοιπόν θα θέλαμε σε όλα τα ζητήματα που αναφέραμε να υπάρχουν προτάσεις που να βοηθούν την προώθηση τέτοιων ενεργειών και είναι μία κρίσιμη φάση για τη χώρα μας.
Εμείς νιώθουμε ότι καταβάλουμε την προσπάθεια που μας αναλογεί και θα πρέπει να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο θα συνεχίσει την δύσκολη και επίπονη προσπάθεια, όπως οφείλει να το κάνει, ακριβώς προς όφελος τελικά των ίδιων των Ελλήνων πολιτών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.