Στις 19-11-2012 έληξε η διορία για να στείλουν οι διευθύνσεις προσωπικού τα στοιχεία των δημοσίων υπαλλήλων, που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα με βάση τον προσφάτως ψηφισθέντα Νόμο 4093/2012 του Μνημονίου ΙΙΙ. Οι αντιδράσεις από την μεριά των εργαζομένων είναι μεγάλες.
Αρχικά η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, επειδή έβλεπε ότι οι Δήμοι, οι Υπηρεσίες του Δημοσίου και οι εργαζόμενοι δεν θα έστελναν στοιχεία για το ποιοί εργαζόμενοι εμπίπτουν στην διάταξη του Νομού 4093/2012, απείλησε ότι αυτό θα ήταν πειθαρχικό παράπτωμα.
Στη συνέχεια, ανακοίνωσε ότι τα στοιχεία των προς διαθεσιμότητα δημοσίων υπαλλήλων υπάρχουν από προηγούμενη απογραφή και ότι έτσι προχωρά στην εφαρμογή του νόμου, παρά τις μεγάλες αντιδράσεις. Στην απογραφή αυτή δε φαίνεται καν αν ο συγκεκριμένος υπάλληλος που επιλέγεται ουσιαστικά για απόλυση, ανήκει σε κατηγορία που εξαιρείται, π.χ. επικεφαλής μονογονεϊκής οικογένειας.
Το μέτρο αφορά εργαζομένους στα Υπουργεία, Περιφέρειες αιρετές και αποκεντρωμένες, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ μη εισηγμένες στο χρηματιστήριο. Εξαιρούνται οι εργαζόμενοι στα Νοσοκομεία, ΟΑΕΔ, σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας, στη Γενική Γραμματεία πολιτισμού, στις Εφορίες και οι εργαζόμενοι που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
Το σύνολο των εργαζομένων που τίθενται σε διαθεσιμότητα/«συγκεκαλυμμένη απόλυση» είναι περίπου 2.000 άτομα, δημόσιοι υπάλληλοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικότητες Διοικητικού, Λογιστικού, Οικονομικού, Γραμματέα και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που δεν έχουν προσληφθεί μέσω ΑΣΕΠ ή άλλων διαδικασιών επιλογής με αντικειμενικά κριτήρια και δεν ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
Η διαθεσιμότητα και οι απολύσεις γίνονται οριζόντια, χωρίς να γίνει καταγραφή των δομών, των υπηρεσιών, των θέσεων, των ελλείψεων, του πλεονάζοντος προσωπικού, χωρίς αξιολόγηση του προσωπικού, όπως περιγράφει ο Νόμος 4024/2011.
Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να εφαρμόσουν τις επιταγές της τρόικας. Έτσι υπάρχει κίνδυνος, να χάσουν την εργασία τους και να προστεθούν στα εκατομμύρια των ανέργων, εργαζόμενοι με εμπειρία και σημαντική συμβολή στον τομέα δουλειάς τους, που έχουν προγραμματίσει τη ζωή τους με συγκεκριμένο τρόπο και δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και κοινωνικά.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Θέτοντας ως κριτήριο για την διαθεσιμότητα το διορισμό στο Δημόσιο εκτός ΑΣΕΠ, τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε για όσους έχουν διοριστεί πριν απʼ την ύπαρξη του ΑΣΕΠ, όπως για παράδειγμα στην αποκεντρωμένη Διοίκηση στο Βόλο, όπου ουσιαστικά απολύονται άτομα με 25 χρόνια προϋπηρεσία από την προ του ΑΣΕΠ περίοδο;
2. Γιατί τίθενται σε διαθεσιμότητα εργαζόμενοι του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, χωρίς την προϋπόθεση, πρώτα να προσδιορισθεί αν αποτελούν πλεονάζον προσωπικό και μετά να αξιολογηθούν σύμφωνα με το Νόμο 4024/2011;
3. Γιατί ο Νόμος 4093/2012, ενώ εξαιρεί τους δημοσίους υπαλλήλους στις ΔΟΥ, με απόφαση του κ. Στουρνάρα την 1-11-2012, με αντικείμενο τον «Ανακαθορισμό των οργανικών θέσεων προσωπικού του κλάδου Εφοριακών των ΔΟΥ», μειώνει τις οργανικές θέσεις στις ΔΟΥ κατά 1.109 άτομα, δημιουργώντας έτσι πλεονάζον προσωπικό και ίσως εργαζόμενους προς διαθεσιμότητα;
4. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις που θα έχουν οι υπάλληλοι που θα τεθούν για ένα χρόνο σε διαθεσιμότητα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Αλέξανδρος Μιχ. Μεϊκόπουλος
Αλέξης Μητρόπουλος
Δημήτρης Γάκης
Κώστας Ζαχαριάς
Αϊχάν Καρά Γιουσούφ
Δημήτρης Στρατούλης
Βασίλης Χατζηλάμπρου
Δημήτης Γελαλής
Νίκος Μιχαλάκης
Βασίλης Κυριακάκης
Νάντια Βαλαβάνη
Παναγιώτα Δριτσέλη
Κώστας Δερμιτζάκης
Σταύρος Κοντονής
Δημήτρης Κοδέλας
Γιάννης Σταθάς
Μαρία Τριανταφύλλου
Στέφανος Σαμοΐλης
Μιχάλης Κριτσωτάκης