Εκρηκτικό είναι το πρόβλημα της έλλειψης επαρκούς αριθμού μηχανοδηγών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μια και εξαιτίας του «συνθλίβονται» οι προσωπικές ζωές των εργαζομένων, λόγω των ατελείωτων υπερωριών και δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα ασφάλειας των δρομολογίων.
Αναλυτικότερα, όπως καταγγέλλει Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ(Π.Ε.Π.Ε) σύμφωνα με τις προγραμματισμένες ανάγκες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έπρεπε να απασχολούνται τουλάχιστον 50 μηχανοδηγοί επιπλέον, ενώ σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο που εκπονήθηκε με βάση το ν.3891/2010 χρειάζονται 100 ακόμα μηχανοδηγοί!
Το πρόβλημα της υποστελέχωσης η εταιρεία το αντιμετωπίζει με τον απαράδεκτο τρόπο της υπερβολικής υπερεργασίας του προσωπικού και με τη μη χορήγηση εβδομαδιαίων αναπαύσεων, τη στιγμή που η διοίκηση οφείλει ήδη στους εργαζόμενους - μέχρι τις 30.09.2012 - 3871 αναπαύσεις και 3089 ημέρες αδειών. Σε αυτές πρέπει να προσθέσουμε και τις 6000 αναπαύσεις που πληρώνονται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ετησίως! Η γενικευμένη έλλειψη του προσωπικού αποδεικνύεται και από το ότι στο εξώδικο που απέστειλε η Π.Ε.Π.Ε πέρυσι , προκύπτει ότι οι οφειλόμενες αναπαύσεις τότε ήταν 2806.Σε ένα χρόνο δηλαδή αυξήθηκαν κατά 1000 επιπλέον, παρότι κάθε μήνα πληρώνονται 500 δεδουλευμένα ρεπό!
Παράλληλα, δεν πραγματοποιείται η καθορισμένη εκπαίδευση των εργαζόμενων σε θέματα ασφάλειας, ακριβώς λόγω της δραματικής έλλειψης μηχανοδηγών. Η έλλειψη αυτή έχει ως βασική αιτία τη μνημονιακή πολιτική της εξώθησης στη σύνταξη έμπειρων εργαζομένων και των δεκάδων υποχρεωτικών μετατάξεων, με το πρόσχημα της ύπαρξης «πλεονάζοντος» προσωπικού στον τομέα έλξης!
Επιπρόσθετα, πρέπει να τονιστεί ότι για να εκπαιδευτούν, να πιστοποιηθούν και να βγουν στην παραγωγή νέοι μηχανοδηγοί χρειάζονται 18 μήνες, γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για το πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορέσει να αναπτύξει το δίκτυό της (εμπορικές συμφωνίες κτλ) το επόμενο διάστημα!
Μάλιστα, με την υπάρχουσα έλλειψη προσωπικού και τις επικείμενες συνταξιοδοτήσεις (το 90% του προσωπικού έλξης είναι πάνω από 50 χρονών!) με μαθηματική ακρίβεια σε μικρό χρονικό διάστημα ΔΕΝ θα έχουμε καθόλου μηχανοδηγούς !
Τα αποτελέσματα αυτής της απαράδεκτης κατάστασης είναι τα σοβαρά προβλήματα ασφάλειας των αμαξοστοιχιών, η καθυστέρηση-υπονόμευση της ανάπτυξης του επιβατικού και εμπορικού έργου της εταιρείας και βεβαίως η «σύνθλιψη» της προσωπικής ζωής των μηχανοδηγών, εξαιτίας των ατελείωτων υπερωριών αλλά και της μη έγκαιρης γνωστοποίησης του προγράμματος εργασίας τους (συνεχώς οι μηχανοδηγοί μαθαίνουν την προηγούμενη μέρα το αν και πόσο θα εργαστούν την επομένη!).
Επειδή τα προβλήματα που δημιουργούνται εξαιτίας της δραματικής έλλειψης μηχανοδηγών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εξαιρετικά σοβαρά.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Θα προβούν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για την επαρκή στελέχωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με μηχανοδηγούς, ξεκινώντας από την επιστροφή των δεκάδων μεταταχθέντων μηχανοδηγών;
2. Τηρείται στο ακέραιο η εργατική νομοθεσία, ως προς την εργασία-υπερεργασία των μηχανοδηγών, καθώς και οι κανόνες για την ασφάλεια των αμαξοστοιχιών ;
3. Θα αναληφθούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να σταματήσει το απαράδεκτο καθεστώς της ανεξέλεγκτης υπερεργασίας των μηχανοδηγών και να προστατευτεί η προσωπική τους ζωή;
4. Πως θα μπορέσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αναπτύξει το δίκτυό της το επόμενο διάστημα (εμπορικές συμφωνίες κτλ) με δεδομένη τη μεγάλη έλλειψη μηχανοδηγών;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μπόλαρη Μαρία
Τσουκαλάς Δημήτρης
Σταθάς Γιάννης
Στρατούλης Δημήτρης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα