Τρεις μήνες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2012- 2013, οι σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Δωδεκάνησα συνεχίζουν να παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις υποδομών και διδακτικού προσωπικού. Οι διδακτικές ώρες των σχολικών προγραμμάτων δεν καλύπτονται σε όλη την περιφερειακή ενότητα, ενώ σε κρίσιμο σημείο έχει φτάσει η υποχρηματοδότηση και η υποστελέχωση των σχολείων τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργία τους.
Σε αυτή την πραγματικότητα η τοπική κοινωνία, οι ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου, οι σύλλογοι γονέων & κηδεμόνων, έχουν επανειλημμένα διαμαρτυρηθεί και επισημάνει τον κίνδυνο κατάρρευσης του δημόσιου σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η κατάσταση είναι πιο κρίσιμη στα μικρά νησιά. Οι ακρίτες Δωδεκανήσιοι ανησυχούν έντονα για τη συνεχιζόμενη απαξίωση του δημόσιου σχολείου και αντιδρούν στην υπολειτουργία των δομών εκπαιδευτικής στήριξης, που αμβλύνουν σε κάποιο βαθμό τις εκπαιδευτικές ανισότητες που αντιμετωπίζουν οι δυσπρόσιτες νησιωτικές περιοχές. Οι πιστώσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τα Δωδεκάνησα, μειώνονται κατά 50%, από 518.000 ? που ήταν το 2012, σε μόλις 200.000 ?, για το 2013. Με την πολιτική σας, δείχνετε πόσο απέχετε από τις σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις και τις ανάγκες της νησιωτικής κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας.
Συγκεκριμένα και ενώ διανύουμε το 2ο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς, τα σχολεία της Δωδεκανήσου συνεχίζουν να παρουσιάζουν ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό. Οι ελλείψεις αυτές, αφορούν σε 15 Θεολόγους, σε 3 Μαθηματικούς, σε 8 καθηγητές Αγγλικής γλώσσας, σε 3 καθηγητές Οικιακής οικονομίας, σε 1 Τοπογράφο, σε 1 Βρεφονηπιοκόμο, σε 3 καθηγητές Ηλεκτρολογίας, σε 4 καθηγητές Κομμωτικής, σε 2 καθηγητές Φυσικοθεραπείας, κλπ.
Οι ελάχιστες πιστώσεις για αποσπασματικές προσλήψεις των αναπληρωτών καθηγητών, που γίνεται σε πολλές φάσεις στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τον προγραμματισμό και την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, όπως θα δυσκολέψουν και κάθε προσπάθεια γραφειοκρατικών μέτρων επιβάρυνσης του εκπαιδευτικού έργου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών.
Επί πλέον, σε σχολεία όπου παρέχεται επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατά συνέπεια απαιτείται πρακτική εξάσκηση, όπως στο Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Ρόδου, έχουν παρουσιαστεί σοβαρά προβλήματα στους χώρους όπου γίνεται η αντίστοιχη εκπαίδευση και στεγάζονται τα εργαστήρια. Σαν αποτέλεσμα, δεν πραγματοποιούνται τα μαθήματα και χάνονται πολύτιμες διδακτικές ώρες πρακτικής εξάσκησης οι οποίες δεν αναπληρώνονται. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι μαθητές των σχολείων αυτών (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ) είναι και εργαζόμενοι και μετακινούνται για την παρακολούθηση των μαθημάτων πολλές φορές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, η έλλειψη κατάλληλων εργαστηριακών υποδομών και η προβληματική πρακτική εξάσκηση έχει πολλαπλές δυσμενείς επιπτώσεις μεταξύ των οποίων και την αποψίλωση των ακριτικών νησιών μας από τον ενεργό πληθυσμό τους.
Ελλείψεις εμφανίζονται και στα ειδικά σχολεία της περιοχής όπως στο ΕΕΕΕΚ Ρόδου όπου σύμφωνα με στοιχεία δεν υπάρχει ούτε σχολικός νοσηλευτής, ούτε κοινωνικός λειτουργός, ούτε ψυχολόγος, ούτε λογοθεραπευτής κατά παράβαση της 91076/Γ6/2002 (ΦΕΚ 1262/τ.Βʼ/26.9.2002). Ελλείψεις υπάρχουν και στα τμήματα ένταξης και στην παράλληλη στήριξη.
Στη βάση όλων των παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα, τρεις μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, σε διορισμούς όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Δωδεκάνησα, τη στιγμή που τα «κενά» και οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς είναι γνωστά στην περιφερειακή διεύθυνση από το καλοκαίρι;
2. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί για την άμεση πρόσληψη διδακτικού προσωπικού, ώστε να καλυφθούν τα κενά εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Δωδεκάνησο τόσο γενικής όσο και ειδικής αγωγής και με ποιό χρονοδιάγραμμα ενεργειών, τη στιγμή που βρισκόμαστε σχεδόν στη μέση της σχολικής χρονιάς;
3. Προτίθεται να προβεί σε άμεσες ενέργειες ώστε να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες διαδικασίες και εργασίες για την έγκαιρη και ασφαλή στέγαση των εργαστηρίων του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου Ρόδου και οι αναγκαίες υποδομές όλων των εργαστηριακών μονάδων στις σχολικές μονάδες της Δωδεκανήσου, προϋπόθεση (μαζί με τη στελέχωση τους) για να αναχαιτιστεί η απαξίωση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ;
Οι ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Γάκης