Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
11/12/2012

Προάσπιση Δημόσιας Περιουσίας και Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Οικονομικών

Με τον πρόσφατο νόμο 4992/2012 (Μνημόνιο 3) θεσπίστηκαν διατάξεις που καταργούν το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.) και την υποχρέωση εκτίμησης για τον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας των ακινήτων που πωλεί ή αγοράζει το Ελληνικό Δημόσιο και τα κρατικά νομικά πρόσωπα. Σχετικώς, αναφέρεται ότι το Σ.Ο.Ε. ιδρύθηκε και λειτουργούσε έως τώρα με αποκλειστικό σκοπό να αποτελέσει το επίσημο εκτιμητικό όργανο του κράτους. Δικαιολογητική βάση θέσπισης και διεύρυνσης της υποχρεωτικής εκτιμητικής αρμοδιότητας του Σ.Ο.Ε. ήταν διαχρονικά η με αξιόπιστα και συγκριτικά στοιχεία αντικειμενικότητα και ενότητα των εκτιμήσεων των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου και περαιτέρω η διαφάνεια στον τομέα της μεταβίβασης ακινήτων με άμεση συνέπεια τη διασφάλιση του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος (ΝΣΚ Ολομέλεια 68/2009) και ως εκ τούτου η προάσπιση της δημόσιας περιουσίας. Από τα παραπάνω καθίσταται προφανές, ότι το Σ.Ο.Ε. αποτέλεσε το επίσημο εκτιμητικό όργανο της Πολιτείας. Είναι προφανές, ότι η κατάργηση του Σ.Ο.Ε., εφόσον δεν δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, θα οδηγήσει σε διακύβευση των εννόμων συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου. Μετά την κατάργηση του Σ.Ο.Ε. και την απελευθέρωση του επαγγέλματος του Ορκωτού Εκτιμητή, η εκτίμηση της αξίας των ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου θα ανατίθενται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις ή ιδιώτες (οι οποίες από τη φύση τους λειτουργούν με σκοπό το κέρδος) χωρίς συχνά να υφίσταται έλεγχος της αντικειμενικότητας αυτών. Σε αυτή την περίπτωση οδηγούμαστε αναγκαία στη σκέψη, ότι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος επαφίεται πλέον στην καλή διάθεση ιδιωτών, εταιριών ή φυσικών προσώπων, τα οποία έχουν ως θεσμικό σκοπό τους τη δημιουργία κέρδους.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ, Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ:

1.    Πώς σκοπεύετε να επιβάλλετε την αποφυγή κατά το δυνατό αθέμιτων και βλαπτικών του δημοσίου συμφέροντος πρακτικών, σε μια περίοδο που βρίσκεται σε εξέλιξη ευρύτατο πρόγραμμα παραχώρησης δημόσιας περιουσίας σε ιδιώτες;

2.    Με ποιο τρόπο σχεδιάζεται τη διασφάλιση της διαφανούς διαδικασίας αξιολόγησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου -υπέρ του εθνικού συμφέροντος- και με ποιο ακριβή τρόπο θα ρυθμίζεται ή θα αυτό-ρυθμίζεται η εν λόγω διαδικασία;  

3.    Με ποια διαδικασία θα αξιολογείτε η θεωρητική κατάρτιση και το εμπειρικό υπόβαθρο των εταιρειών, των γραφείων ή άλλων φυσικών προσώπων που πρόκειται να αναλάβουν υποθέσεις και καθήκοντα αξιολόγησης της ακίνητης δημόσιας περιουσίας;

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΣΤΑΘΗΣ Β. ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ