Σχολιάζοντας τις απαντήσεις του κου Υπουργού, ο Θανάσης Πετράκος δήλωσε: Ο κος Καλογιάννης
Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της πρωτολέγεις και δευτερολογίας:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Παρακαλώ πολύ να μην υπολογιστεί στο χρόνο μου κάτι που θέλω να πω στον κύριο Υπουργό.
Κύριε Υπουργέ, να πείτε στον κ. Χατζηδάκη και στον κ. Σκορδά όταν κάνουν αντιγραφές –το είπα και στο νομοσχέδιο του κ. Μανιτάκη- να μην εκθέτουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Διότι έχω στα χέρια μου το Προεδρικό Διάταγμα υπ. Αριθμ. 1, Αρ. Φύλλου 3 και ημερομηνία 8 Ιανουαρίου 2013 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με τίτλο «Καθορισμός βαθμίδων επαγγελματικών προσόντων για την επαγγελματική δραστηριότητα της εκτέλεσης συντήρησης, επισκευής και επιτήρησης της λειτουργίας ψυκτικών εγκαταστάσεων και προϋποθέσεις για την άσκηση της δραστηριότητας αυτής από φυσικά πρόσωπα», όπου λέει ότι ο κύριος Υπουργός εντέλλεται για τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος.
Υπογράφει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και πριν από την υπογραφή του έχει την ημερομηνία: «Βερολίνο, 7 Ιανουαρίου 2013». Θεωρώ ντροπή αυτό το οποίο γίνεται! Καταθέτω το έγγραφο στα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αθανάσιος Πετράκος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα τουλάχιστον να τους ενημερώσετε. Παρακαλώ, όταν κάνουν αντιγραφές, τουλάχιστον να αλλάζουν τον τόπο και να μην υπογράφουν από το Βερολίνο!
Έχει περάσει ενάμιση μήνας, κύριε Υπουργέ, από τότε που σας έχουμε καταθέσει πρόταση να συζητηθεί το θέμα των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων, για τους οποίους έχετε συνυπογράψει ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία τις λεόντειες υπέρ των παραχωρησιούχων και σε βάρος του δημοσίου και των πολιτών συμβάσεις παραχώρησης, παρά τη ριζική αντίθεση τότε του ΣΥΡΙΖΑ. Συγχρόνως σας καταθέσαμε και ερώτηση. Αναγνωρίζω ότι είχε πάρα πολλά ερωτήματα. Βέβαια, μας δώσατε εκπρόθεσμα μια απάντηση, η οποία, όμως, δεν απαντά επιπλέον σε ουσιώδη ερωτήματα.
Το πρώτο, λοιπόν, που θέλω να θέσω στην πρωτολογία μου είναι το εξής: Πρώτον, να δεσμευτείτε σήμερα εδώ πότε θα έρθετε στην Επιτροπή να το συζητήσουμε, διότι μέσα σε πέντε λεπτά πρωτολογίας και δευτερολογίας είναι αδύνατον να συζητηθεί ένα τόσο μεγάλο θέμα.
Θέλω, όμως, να σας επισημάνω πολύ συνοπτικά –επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε- το εξής: Παρά το λεόντειο μέγεθος των συμβάσεων, η σύμβαση έχει και κάτι το οποίο είναι υπέρ του δημοσίου. Λέει ότι «είναι υποχρέωση του παραχωρησιούχου να χρηματοδοτεί το έργο με ίδια και δάνεια κεφάλαια, ενώ ορίζει ότι ο παραχωρησιούχος είναι υπεύθυνος να διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ανά πάσα στιγμή διαθέσιμη χρηματοδότηση για την πλήρη και προσήκουσα εκτέλεση του έργου. Σε αντίθετη δε περίπτωση συντρέχει γεγονός αθέτησης παραχωρησιούχου».
Ο κ. Χατζηδάκης, όταν στις 12 Δεκέμβρη έκανε τις ανακοινώσεις του για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους, είναι προφανές ότι από την ανακοίνωσή του αυτή λείπουν πάρα πολλά πράγματα και πάνω απʼ όλα απουσιάζει παντελώς η πολιτική βούληση, για να υλοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη των συμβάσεων παραχώρησης. Επαναλαμβάνω πως είναι η μόνη διάταξη η οποία είναι υπέρ του δημοσίου.
Είναι, λοιπόν, σαφές ότι με την ανακοίνωση εκείνη, πρώτον, ειπώθηκε ότι ολοκληρώθηκε η φάση διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους και λείπει με τις Τράπεζες. Ένα, λοιπόν, είναι το κρατούμενο αυτό. Δεν έχουμε πλήρη ενημέρωση από τότε.
Κατά τη γνώμη μας, είναι κενή περιεχομένου η συμφωνία σας, γιατί, όπως σας είπα, πρώτον, αρνείστε να αναδείξετε τις τεράστιες ευθύνες των παραχωρησιούχων. Δεύτερον, περικόπηκαν σημαντικά τμήματα των έργων, όπως το έργο της Ολυμπίας Οδού, για το οποίο θέλουμε σαφείς απαντήσεις, διότι είναι γνωστή η άποψη όλων των φορέων Μεσσηνίας, Ηλείας και Αχαΐας, με την οποία ζητούν την ολοκλήρωση όλου του φυσικού αντικειμένου της Ολυμπίας Οδού.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Σαφώς, κύριε Πρόεδρε. Γιʼ αυτό ζητούσαμε να έρθει στην Επιτροπή.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Μπορώ να του τα πω επιγραμματικά, για να είναι έτοιμος.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Εντάξει, το σέβομαι.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε και σέβομαι την παρατήρησή σας.
Φυσικά και έχει δίκιο ο κύριος Υπουργός. Θέλω να πω ότι είναι από τους λίγους Υπουργούς της Κυβέρνησης ο οποίος είναι συνεπέστατος και σέβεται το Κοινοβούλιο και έρχεται πάντα στον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Αυτό πραγματικά, είναι προς τιμήν του κυρίου Υπουργού.
Όμως θα μου επιτρέψετε, κύριε Υπουργέ, να σας πω ότι η ουσία της παρέμβασής μας να συζητήσουμε στην Επιτροπή ήταν για να συζητήσουμε στα πλαίσια του Κοινοβουλίου σε Επιτροπή του Ελληνικού Κοινοβουλίου και να ακούσετε τις γνώμες των Βουλευτών όλων των κομμάτων για το πώς πρέπει να χειριστείτε τα θέματα. Αυτό είναι ουσιώδες. Δεν ζητούσαμε μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας να γίνει. Αλλά για να είστε έτοιμος όταν θα έρθετε, θέλω να σχολιάσω, να πω τα εξής, με βάση τις απαντήσεις σας και τις μη απαντήσεις σας στις ερωτήσεις μου:
Πρώτον, δεν υπάρχει, κύριε Υπουργέ, αναφορά στην κρίσιμη επισήμανση ότι με τη διακοπή της χρηματοδότησης του έργου συντρέχει γεγονός αθέτησης παραχωρησιούχων.
Δεύτερον, δεν αναφέρονται στην απάντησή σας οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις του Ειδικού Διαπραγματευτή κ. Βιδάλη.
Τρίτον, δεν αναφέρθηκαν στοιχεία για την είσπραξη των διοδίων για τα έργα του Ε65 και του Μαλιακός-Κλειδί. Για το έργο που αναφέρθηκε, την Ολυμπία Οδό, -που είναι σημαντικό- κύριε Υπουργέ, έκανα την πρόσθεση και προκύπτει ότι η συμμετοχή του δημοσίου συν τα χρήματα που έχουν εισπραχθεί από τα διόδια είναι 625 εκατομμύρια. Οι εκτελεσμένες εργασίες του παραχωρησιούχου, ο οποίος τις διέκοψε αναιτιολόγητα και ο δρόμος είναι καρμανιόλα, ήταν 617 εκατομμύρια. Γιατί τουλάχιστον γιʼ αυτόν το δρόμο δεν τον εγκαλέσατε;
Τέταρτον, δεν δόθηκαν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα, όπως ποιες είναι οι απαιτήσεις των παραχωρησιούχων, των κατασκευαστών για το κόστος επανεκκίνησης.
Πέμπτον, απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε αναφορά σε δάνεια και τράπεζες.
Έκτον, ουδεμία απάντηση δόθηκε στα ερωτήματα που αφορούν την υποθαλάσσια σήραγγα της Θεσσαλονίκης.
Έβδομον, οι εταιρείες παραχώρησης θα παραιτηθούν από το δικαίωμα προσφυγής στη διαιτησία για τις εν λόγω αξιώσεις; Είναι βέβαιο αυτό; Γιατί λέτε ότι έκλεισε ένα σημαντικό αγκάθι.
Όγδοον, πώς προκύπτει το σχετικό ποσό που αναφέρεται στο κάθε έργο; Είναι σε συμφωνία και με τους παραχωρησιούχους ή μόνο με τους κατασκευαστές;
Δεν υπάρχει, κατά τη γνώμη σας, ευθύνη, συνευθύνη των κατασκευαστών; Έχουν συμπεριληφθεί όλες οι απαιτήσεις ώστε να αποκλείεται μελλοντική διεκδίκηση;
Έχετε θέσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι έχει ευθύνη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καθυστέρηση που υπήρξε για τις εγκρίσεις, με αποτέλεσμα οι παραχωρησιούχοι να ζητάνε χρήματα από το ελληνικό δημόσιο;
Σε ποιους τομείς έχουν διοχετευθεί οι εισπράξεις των διοδίων που για την Ολυμπία Οδό είναι 140 εκατομμύρια ευρώ και για την Ιόνια Οδό είναι άλλα 140 εκατομμύρια ευρώ από την ώρα που σταμάτησαν οι παραχωρησιούχοι να κάνουν οτιδήποτε; Έκλεισαν τα εργοστάσια και απολύθηκαν οι εργαζόμενοι. Τι έχουν γίνει αυτά τα χρήματα;
Στα πλαίσια της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών το ελληνικό κράτος θέτει σʼ αυτή τη φάση που συζητάει, το ζήτημα των παράλογων αξιώσεων των τραπεζών που βγαίνουν στη δημοσιότητα όσον αφορά τα περιθώρια του επιτοκίου δανεισμού κ.λπ.;
Ευχαριστώ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Εκτός από τις δύο που σας είπα.