Με το άρθρο 39, παράγραφος 3α του νόμου 4024/2011, «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» (ΦΕΚ Α΄226/27-10-2011) γίνεται ακόμη πιο δυσμενές το ισχύον καθεστώς των απαλλοτριώσεων.
Συγκεκριμένα προβλέπεται πως «η αναγκαστική απαλλοτρίωση αίρεται αυτοδικαίως αν δεν συντελεστεί μέσα σε ενάμιση έτος από τη δημοσίευση της απόφασης προσωρινού καθορισμού της αποζημίωσης και, σε περίπτωση απευθείας οριστικού καθορισμού αυτής, από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης. Η αρμόδια για την κήρυξη της απαλλοτρίωσης αρχή υποχρεούται να εκδώσει μέσα σε τέσσερις μήνες από τη λήξη της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου βεβαιωτική πράξη για την επελθούσα αυτοδίκαιη άρση. Η πράξη αυτή δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πως, σύμφωνα με την «κλασσική» πλέον πρακτική της κυβέρνησης, μέσα σε ένα πολυνομοσχέδιο μη σχετικού περιεχομένου, ψηφίζονται σχεδόν εν κρυπτώ διατάξεις που ουσιαστικά μεθοδεύουν την ακύρωση των απαλλοτριώσεων οικοπέδων που διεκδικούν οι δήμοι, ενώ ευνοούν την άμεση επιστροφή τους ιδιοκτήτες τους. Με τη δραστική περικοπή κατά 60% της κρατικής χρηματοδότησης των δήμων, είναι πέρα από δεδομένο πως αυτοί δεν θα μπορέσουν να αποπληρώσουν τις εκκρεμείς απαλλοτριώσεις μέσα στο εξαιρετικά στενό προβλεπόμενο διάστημα του ενάμιση χρόνου. Το αποτέλεσμα θα είναι να χάσουν οι δήμοι πολύτιμα οικόπεδα που προορίζονται για κοινωφελείς χρήσεις ή για τη διαφύλαξη του αστικού περιβάλλοντος.
Ενδεικτικά μόνο για την πόλη της Θεσσαλονίκης μπορούμε να αναφέρουμε τα πρώην «Μάρμαρα Μόσχου», ένα από τα δημοτικά οικόπεδα που περιήλθαν στην κυριότητα της Εκκλησίας και τα οποία προορίζονται για την ανέγερση σχολείων, ή το παραλιακό μέτωπο στο Καραμπουρνάκι που απειλείται με άμεση οικοδόμηση ή τη διάνοιξη δρόμων που καθυστερεί ή ματαιώνεται από αδυναμία καταβολής των αποζημιώσεων στις υπό απαλλοτρίωση ιδιοκτησίες. Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί πως απειλείται και το οικόπεδο του εγκαταλελειμμένου εργοστασίου «Αλυσίδα», το οποίο προορίζεται για σχολική στέγη και για τον αποχαρακτηρισμό του οποίου έχει γίνει παρέμβαση του Δήμου Θεσσαλονίκης στις 10 Ιανουαρίου 2013.
• Επειδή η παρούσα οικονομική κρίση και η οικονομική ασφυξία των δήμων δεν αποτελεί άλλοθι για την ακύρωση εκείνων των δημοτικών δράσεων που αποσκοπούν στην προστασία του αστικού περιβάλλοντος από την ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση και εκμετάλλευση,
• Επειδή η παρούσα οικονομική κρίση και η οικονομική ασφυξία των δήμων δεν αποτελεί άλλοθι για τη ματαίωση των απαλλοτριώσεων οικοπέδων που προορίζονται για κοινωφελή χρήση στο πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός,
Προτίθεται να προβεί στην άμεση αναθεώρηση της ανωτέρω διάταξης, προκειμένου:
α) να μην ακυρωθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης ανά την Επικράτεια οικοπέδων-ζωτικών χώρων για τους πολίτες;
β) να δρομολογήσει, επιτέλους, την ίδρυση «Τράπεζας Γης», μια «διαρθρωτική αλλαγή» που σκόπιμα έχει παραπεμφθεί στις καλένδες, ώστε να γλυτώσουν οι δήμοι από το ασήκωτο κόστος των απαλλοτριώσεων και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες να αξιοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Τάσος Κουράκης
Ευκλείδης Τσακαλώτος
Λίτσα Αμμανατίδου
Γιάννης Αμανατίδης
Δέσποινα Χαραλαμπίδου
Αϊχάν Καρά Γιούσουφ
Γιώργος Πάντζας
Ιωάννα Γαϊτάνη
Παναγιώτης Κουρουμπλής