Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
04/06/2013

Σχετικά με τους οδηγούς των τουριστικών λεωφορείων της χώρας - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

Οι οδηγοί των τουριστικών λεωφορείων της χώρας αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων, εξαιτίας των μνημονιακών μέτρων που θέτουν σε κίνδυνο τόσο τη δημόσια ασφάλεια όσο και την προσωπική τους υγεία. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται δραματικά στην τουριστική περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας οι συνθήκες εργασίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων λόγω της εντατικοποίησης της εργασίας τους θυμίζουν μεσαίωνα.

Α) Αναλυτικότερα- αναφορικά με την τήρηση της σύμβασης εργασίας:

Αρκετές επιχειρήσεις δεν προσκομίζουν στους εργαζόμενους αποδείξεις μισθοδοσίας, για κάθε μήνα που πληρώνονται, αγνοώντας επιδεικτικά τις νόμιμες υποχρεώσεις τους. Τελικά ο μισθός που καταβάλλεται στους  εργαζόμενους, είναι διαφορετικός από τον νόμιμο σύμφωνα με την οικεία συλλογική σύμβαση εργασίας τους, αφού άλλα είναι τα οφειλόμενα ποσά σύμφωνα με όσα  δείχνουν τα αποδεικτικά στοιχεία (ταχογράφοι, δελτία κίνησης, δελτία ωρών απασχόλησης) και για διαφορετικά ποσά δεδουλευμένων ασφαλίζεται στο ΙΚΑ και  τελικά πληρώνεται  ο εργαζόμενος.

Μολονότι, λοιπόν, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους διαπιστώνουν συχνά τις παραβάσεις των παρανομούντων ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων, τα πρόστιμα που επιβάλλουν είναι τόσο χαμηλά, που ο εργοδότης προτιμά να πληρώσει αυτά, παρά τις εκ του νόμου προβλεπόμενες υποχρεώσεις του (υπερωριακή απασχόληση μισθωτού, παροχή εργασίας κατά την Κυριακή, τις αργίες και τη νύκτα). Άλλωστε, είναι γεγονός ότι τα κέρδη που αποκομίζουν οι παρανομούντες επιχειρηματίες, είναι δυσανάλογα υπέρ τους σε σχέση με τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν.

Β)  Θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας

Η εγκληματική παραβίαση του ωραρίου απασχόλησης (πολλές φορές και πέραν 18ώρου) οφείλεται και στο γεγονός ότι ενώ προωθήθηκε ο εκσυγχρονισμός του παλαιού τύπου ταχογράφου σε ψηφιακό, δεν υπάρχει η τεχνογνωσία στο ανάλογο προσωπικό  του ελεγκτικού μηχανισμού για τη διενέργεια ουσιαστικού ελέγχου.

Επιπροσθέτως, ενώ οι οδηγοί κατά συντριπτική πλειοψηφία προσφέρουν τις υπηρεσίες τους τουλάχιστον 15 ώρες την ημέρα, 6 ή και 7 ημέρες την εβδομάδα, καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου, είναι δηλωμένοι στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΙΚΑ, ως εργαζόμενοι, με το σύστημα της πενθήμερης απασχόλησης( Δευτέρα- Παρασκευή) και με ωράριο 07.00- 15.00. Κατά συνέπεια, οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων δεν καταβάλουν στους εργαζόμενους τις νόμιμες υπερωρίες ,πέραν του γεγονότος ότι δεν  τηρούν τα στοιχειώδη  βιβλία των υπερωριών και της καταγραφής των αδειών.

Από την άλλη πλευρά, η απροθυμία των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους να σταματήσουν αυτήν την κατάσταση, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις που παρουσιάζουν (υποστελέχωση του ΣΕΠΕ, έλλειψη κονδυλίων για τις δαπάνες μετακίνησης των ελεγκτών και την έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού) συχνά «πριμοδοτούν» την χωρίς όριο παρανομία από την μεριά των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων να παραβιάζουν το ωράριο εργασίας των οδηγών. Άλλωστε, η επιθεώρηση εργασίας σταμάτησε  να θεωρεί τα βιβλία δρομολογίων τη στιγμή που μαζί με τον ταχογράφο αποτελούν τα μοναδικά αποδεικτικά μέσα για την πραγματική ημερήσια απασχόληση των οδηγών.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η φυσική κόπωση των οδηγών μπορεί να προκαλέσει ανά πάσα στιγμή ατυχήματα εξαιτίας της καθημερινής εξάντλησης που προκύπτει από την παραβίαση του ωραρίου εργασίας.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1)    Προτίθεται να ενισχύσει τις ελεγκτικές υπηρεσίες και τους μηχανισμούς του ΙΚΑ, της Επιθεώρησης Εργασίας και του ΣΔΟΕ ώστε να λειτουργήσουν μεταξύ τους ως συγκοινωνούντα δοχεία υποβοηθώντας και επιδίδοντας υπηρεσιακά η μία στην άλλη υπηρεσία, τα στοιχεία των παρανομούντων επιχειρηματιών κατά τη διεξαγωγή ελέγχων;

2)    Γιατί η Επιθεώρηση Εργασίας τοποθετεί επάνω στο βιβλιάριο εβδομαδιαίας ανάπαυσης δύο και τρεις πινακίδες κυκλοφορίας λεωφορείων; Πως θα κάνει έλεγχο ο τροχονόμος; Πώς θα γνωρίζει πόσες ώρες έχουν δουλέψει οι οδηγοί (αφού τους αλλάζουν συνέχεια αυτοκίνητα), κι αν μπορούν να φέρουν σε πέρας την εργασία τους με ασφάλεια; Θα τεθεί ως υποχρεωτική την αναγραφή μίας μόνο πινακίδας κυκλοφορίας λεωφορείου στο βιβλιάριο εβδομαδιαίας ανάπαυσης, ώστε να μπορεί ο τροχονόμος να κάνει ουσιαστικό έλεγχο;

3)    Προτίθεται να πάρει μέτρα ριζικής αναδιάρθρωσης προστίμων ώστε οι ποινές να είναι απαγορευτικές για τους παραβάτες - εργοδότες; (π.χ αύξηση πρόστιμου για τους εργοδότες που δεν ασφαλίζουν τους εργαζόμενους);

4)    Θα επαναφέρει τη ρύθμιση της θεώρησης των βιβλίων δρομολογίων;

5)    Θα προχωρήσει σε ελέγχους από τα αρμόδια όργανα, ώστε όλοι οι οδηγοί να έχουν μαζί τους τα έγγραφα του αυτοκινήτου και το χαρτί της πρόσληψης τους, τα οποία θα πρέπει να επιδεικνύουν υποχρεωτικά;

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Γάκης Δημήτρης

Διακάκη Μαρία

Διώτη Ηρώ

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Κατριβάνου Βασιλική

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Κοντονής Χαράλαμπος – Σταύρος

Κουράκης Αναστάσιος

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Μητρόπουλος Αλέξης

Μπάρκας Κωσταντίνος

Μπόλαρη Μαρία

Ουζουνίδου Ευγενία

Πάντζας Γιώργος

Σαμοΐλης Στέφανος

Σταθάς Γιάννης

Σταμπουλή Αφροδίτη

Στρατούλης Δημήτρης

Τριανταφύλλου Μαρία

Τσουκαλάς Δημήτρης

Χαραλαμπίδου Δέσποινα