Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού και έντυπου τύπου στις 05/06/2013, το Υπουργείο Οικονομικών και οι εκπρόσωποι της τρικομματικής Κυβέρνησης εισηγούνται τη μονιμοποίηση του «χαρατσιού» του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., με τη θεσμοθέτηση ενός ιδιαίτερα σκληρού φόρου ακινήτων, χωρίς οποιαδήποτε πρόβλεψη για θέσπιση αφορολόγητου ορίου και ανεξαρτήτως των περιουσιακών ή εισοδηματικών κριτηρίων για το σύνολο των φυσικών προσώπων - φορολογουμένων.
Δυστυχώς, για ακόμα μια φορά επιβεβαιώνεται ότι κάτω από τον ψευδεπίγραφο τίτλο των «μεταρρυθμίσεων» της τρικομματικής Κυβέρνησης, αναπτύσσεται γόνιμο έδαφος για την καλλιέργεια πολιτικών συμπεριφορών που αγνοούν θεμελιώδεις Συνταγματικές Διατάξεις μπροστά στην ανέλεγκτη εφαρμογή του Μνημονίου, μέσω της θέσπισης έκτακτων μέτρων, χαρατσιών αλλά και μη ρεαλιστικών αντικειμενικών κριτηρίων για την επιβολή τους, που στόχο έχουν εν τέλει τη μονιμοποίησή τους.
Την ίδια στιγμή, η Κυβέρνηση, με προκλητικά παρελκυστικές μεθοδεύσεις, δεν έχει προβεί σε καμία ουσιαστική ενέργεια προκειμένου να βεβαιωθούν και να εισπραχθούν οι αναλογούντες φόροι ακίνητης περιουσίας επί της αξίας των ακινήτων που βρίσκονται στην Ελλάδα και που ανήκουν σε αλλοδαπές εταιρείες οι οποίες δεν έχουν καμία δραστηριότητα στη χώρα της έδρας τους (off-shore).
Τα διαθέσιμα στοιχεία είναι αμείλικτα και επιβεβαιώνουν την ηθελημένη κυβερνητική απραξία. Την ίδια στιγμή που τα ελληνικά νοικοκυριά επιβαρύνθηκαν με 2,6 δισ. ? από την επιβολή του χαρατσιού στα ακίνητα το 2012, η κυβέρνηση προχωρεί σε ευνοϊκές ρυθμίσεις προς τις off shore εταιρείες όπως: α) Από τις 6.500 εξωχώριες εταιρείες στην Ελλάδα που έχουν επιβεβαιώσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ ότι έχουν στην κατοχή τους ακίνητα μεγάλης αξίας, οι 5.000 δεν καταβάλλουν στην Εφορία τον ειδικό φόρο επί των ακινήτων εδώ και χρόνια, β) Από το 2003 που επιβλήθηκε ο φόρος επί των ακινήτων που ανήκουν σε εξωχώριες εταιρείες έχουν συνολικά εισπραχθεί 28,8 εκ. ?, γ) σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, από τις 16.580 που είναι ενεργές εξωχώριες εταιρείες, μόλις 998 υπέβαλαν φορολογική δήλωση το 2011 και αντίστοιχα 965 το 2012, ενώ ο αναλογών φόρος έφτασε μόνο 877, 6 χιλ. ? το 2011 και τα 345,2 χιλ. ?. το 2012.
Δηλαδή μόλις το 6% των off-shore εταιρειών που κατέβαλε φόρο ακινήτων το 2012, πλήρωσε κατά Μ.Ο. 357,7 ? για το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που κατείχε. Όσο δηλαδή αντίστοιχα πλήρωσε ένας ιδιοκτήτης διαμερίσματος 65 τ.μ., 20ετούς κατασκευής, σε μια εργατική συνοικία της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης.
Η Κυβέρνηση, αντί να ενισχύσει και να θωρακίσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι επιλαμβάνονται των διαδικασιών φορολογικού ελέγχου των υπεράκτιων εταιρειών, φρόντισε με αλλεπάλληλα νομοθετήματα να θέσει ανυπέρβλητα τεχνητά εμπόδια στις αρμόδιες διοικητικές αρχές, καθυστερώντας αν όχι τελματώνοντας, τις διαδικασίες αναγνώρισης και βεβαίωσης εσόδων από φόρους ακίνητης περιουσίας.
Αν και σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υφυπουργού Οικονομικών κ. Μαυραγάνη, εδώ και μισό χρόνο βρίσκεται σε εξέλιξη ο έλεγχος από το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αθηνών (Δ.Ε.Κ.) 218 υπεράκτιων εταιρειών και των υπολοίπων από διάφορες Δ.Ο.Υ, με την υιοθέτηση του αρ.34 του Ν.4141/13 μεταφέρεται η αρμοδιότητα του ελέγχου στο νεοσύστατο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.). Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4152/13, παρόλο που όλες οι υποθέσεις για τις οποίες έχει αρχίσει ο έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες, συνεχίζουν να ελέγχονται από αυτές, κατ εξαίρεση οι υποθέσεις αλλοδαπών εταιρειών εκμετάλλευσης ακινήτων μεταφέρονται στο Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. το οποίο υφίσταται μόνο στα χαρτιά, σταματώντας κάθε διαδικασία ελέγχου για τους φόρους που οφείλουν (3% - 15% - ΦΜΑΠ/ΦΑΠ/ΕΤΑΚ). Παραθέτουμε την προκλητική φωτογραφική διάταξη του Ν. 4152 παράγραφος Δ΄, υποπαράγραφος Δ1 περίπτωση 3: «Υποθέσεις για τις οποίες έχει αρχίσει ο έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΑΥΟ ΠΟΛ 1039/2012 όπως ισχύει, μέχρι την ημέρα δημοσίευσης του παρόντος, ελέγχονται από αυτές, εκτός των υποθέσεων που μεταφέρονται στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου». Επίσης η τραγική υποστελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών λόγω των μνημονιακών πολιτικών μείωσης του προσωπικού, η παντελής έλλειψη στρατηγικής και οράματος για μια σύγχρονη και αποτελεσματική διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού και οι συνεχείς ανακατατάξεις και αναδιοργανώσεις των υπηρεσιών (μέσα σε 1,5 χρόνο η ευθύνη του ελέγχου των off shore εταιρειών έχει μεταφερθεί από τις Δ.Ο.Υ στο ΔΕΚ (στο Γαλάτσι) και από το ΔΕΚ στο νεοσύστατο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (στο Μαρούσι), καταδεικνύουν εν τέλει την πλήρη έλλειψη πολιτικής βούλησης για την πάταξη του φαινομένου της φοροαποαφυγής.
Το ζήτημα που ανακύπτει δεν άπτεται μόνο της σφαίρας των δημοσιονομικών συνθηκών και της δικαιοσύνης της εξ αυτών ασκούμενης πολιτικής, αλλά είναι βαθύτατα ζήτημα σεβασμού του πυρήνα των θεμελιωδών ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών. Την περίοδο που το σύνολο σχεδόν των πολιτών και νοικοκυριών της Χώρας στενάζει από την επιβολή δυσβάστακτων χαρατσιών και φόρων, η τρικομματική Κυβέρνηση αποφεύγει συστηματικά να φορολογήσει τον μεγάλο πλούτο που πραγματικά κατέχει σημαντική ακίνητη και κινητή περιουσία και συνεχίζει να θεσπίζει νέα χαράτσια σε αυτούς που αδυνατούν να προσποριστούν ακόμα και τα απαραίτητα «προς το ζην».
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός και ζητείται να προσκομίσει τα απαιτούμενα στοιχεία στη βουλή των Ελλήνων:
1. Πόσες και ποιες είναι οι εξωχώριες εταιρείες που έχουν ακίνητα στη χώρα για τις οποίες έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου από όλες τις φορολογικές υπηρεσίες (Δ.Ε.Κ - Δ.Ο.Υ) και σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο έλεγχος;
2. Υφίσταται στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ συνολικό αρχείο των ακινήτων που ανήκουν σε αλλοδαπές εταιρείες; Πόσα τ.μ. ακινήτων (κτίσματα και γη) σε όλη τη χώρα ανήκουν σε εξωχώριες εταιρείες;
3. Υφίστανται αντίστοιχα στοιχεία για το σύνολο του καταβαλλόμενου φόρου μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ) και για ποια οικονομικά έτη για τις off shore εταιρείες κατοχής ακινήτων;
4. Ποια είναι τα αποτελέσματα των ελέγχων που μέχρι και σήμερα έχουν διενεργηθεί από το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αθηνών (Δ.Ε.Κ.) και τις Δ.Ο.Υ στο σύνολο των υπεράκτιων εταιρειών;
5. Ειδικότερα, όπως φάνηκε από την πρόσφατη έρευνα της Διεθνούς Σύμπραξης Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), μόλις 4 από τις 107 υπεράκτιες εταιρείες με έδρα στις βρετανικές Παρθένους Νήσους, με τις οποίες συνδέονταν Έλληνες φορολογούμενοι, ήταν γνωστές στις αρχές. Έχουν ξεκινήσει διαδικασίες ελέγχου αυτών των 107 υπεράκτιων εταιρειών και των φυσικών προσώπων που τις κατέχουν; Σε ποιο ακριβώς στάδιο βρίσκεται ο έλεγχος;
6. Έχει υπολογίσει το ΥΠΟΙΚ, έστω κατʼ εκτίμηση, σε τι ύψος ανέρχονται οι αναμενόμενοι φόροι από τα ακίνητα των εξωχώριων εταιρειών;
7. Σκοπεύει το ΥΠΟΙΚ να δημιουργήσει ειδικό μητρώο στο σύστημα TAXIS, προκειμένου να καταγράφονται υποχρεωτικά όλες οι συναλλαγές επί των ακινήτων των υπεράκτιων εταιρειών στη χώρα;
8. Έχει το Υπουργείο στοιχεία, και ποια ακριβώς είναι αυτά, για την σημαντική φοροαποφυγή που παρατηρείται και σε μια μεγάλη κατηγορία Μη Κερδοσκοπικών Νομικών Προσώπων, όπου υποκρύπτουν την εμπορική εκμετάλλευση μεγάλης αξίας ακινήτων κάτω από το πέπλο της μη κερδοσκοπικής λειτουργίας τους; Υπάρχουν συγκεντρωτικά απολογιστικά στοιχεία από ελέγχους παρελθόντων ετών που αποκάλυψαν τέτοιου είδους πρακτικές;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιάννης Δραγασάκης
Βαλαβάνη Νάντια
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Σταθάκης Γιώργος
Τσακαλώτος Ευκλείδης