Η κυβέρνηση στις 12 Απριλίου 2013 εξήγγειλε την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους, ανακοινώνοντας και την υπογραφή συμφωνιών με τους Παραχωρησιούχους και τις Κατασκευαστικές Κοινοπραξίες για την αποζημίωση των τελευταίων λόγω «γεγονότων καθυστέρησης ή απαλλαγής» που συνέβησαν στο παρελθόν και θα δοθούν ανεξάρτητα από την επίτευξη τελικά της επανεκκίνησης. Πρόκειται επομένως για μία επί μέρους τμηματική συμφωνία που ανέρχεται στο «ευτελές» ποσό των 400 εκ ?. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας δεν έχουν δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα οι συμφωνίες αυτές, αν και οι αποζημιώσεις έχουν ήδη αρχίσει να εκταμιεύονται, χωρίς η συνολική συμφωνία επανεκκίνησης να έχει ακόμη επιτευχθεί. Ήδη όπως προκύπτει από τον ιστότοπο της Διαύγειας έχουν εκταμιευτεί 60.000.000 ευρώ προς την Ολυμπία Οδό και 25.000.000 ευρώ προς τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
Οι Συμφωνίες αυτές, όπως αναφέρουν στον τίτλο τους, αφορούν συγκεκριμένα άρθρα των Συμβάσεων Παραχώρησης και ειδικότερα αυτά που αναφέρονται σε αποζημιώσεις λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης ή Απαλλαγής και προβλέπεται συγκεκριμένη διαδικασία για τον καθορισμό των αποζημιώσεων λόγω γεγονότων καθυστέρησης ή απαλλαγής.
Ακόμα, οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν και αποζημιώσεις που δεν σχετίζονται κατά κανένα τρόπο με τα Γεγονότα Καθυστέρησης (π.χ. αποζημιώσεις των Κατασκευαστικών Κοινοπραξιών στην περίπτωση που οριστικοποιηθεί η περικοπή φυσικού αντικειμένου, αποζημιώσεις για συντηρήσεις) και μάλιστα χωρίς καμία αναφορά στον τρόπο προσδιορισμού του ύψους τους.
Σε επανειλημμένες απαντήσεις του πρώην αναπληρωτή Υπουργού κ. Καλογιάννη, ειδικά για τον Ε65, αναφέρθηκε ότι η διακοπή των εργασιών ήταν αποτέλεσμα της διακοπής χρηματοδότησης από τις Δανείστριες τράπεζες.
Επί πλέον, το Ελληνικό Δημόσιο, τουλάχιστον στον Ε65 και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, ήδη από το 2011 με σχετικά έγγραφα της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΑΕ (αρ. πρωτ. Α304705/19-9-2011 και Α304704/19-9-2011) είχε λάβει κατηγορηματική και απολύτως σαφή θέση ότι ΔΕΝ αναγνωρίζει και ΔΕΝ αποδέχεται τις απόψεις των Παραχωρησιούχων για αποκλειστική υπευθυνότητα του Δημοσίου για την αναστολή των εργασιών, η οποία αποτέλεσε επιλογή και συμβατική ευθύνη των Παραχωρησιούχων.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Γιατί το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη αναστολής των εργασιών και τη σχετική δαπάνη, τη στιγμή που οι σχετικές εντολές προς τις Κατασκευαστικές Κοινοπραξίες είχαν δοθεί από τους Παραχωρησιούχους; Γιατί το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει κίνδυνο (διασφάλιση δανειακών κεφαλαίων) ο οποίος συμβατικά και χωρίς καμία αμφισβήτηση ή ανάγκη ερμηνείας ανήκει στον Παραχωρησιούχο;
2. Ποιοι λόγοι επέβαλαν κατά τη σύναψη των Συμφωνιών την απόλυτη αλλαγή της θέσης του Ελληνικού Δημοσίου και την ανάληψη της αποκλειστικής ευθύνης και της σχετικής δαπάνης αποζημίωσης από αυτό;
3. Ποια όργανα και φορείς της Ελληνικής Δημοκρατίας ερωτήθηκαν για τη νομιμότητα των Συμφωνιών και του περιεχομένου τους;. Ειδικότερα ποια είναι η άποψη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και του Ελεγκτικού Συνεδρίου;
4. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι μετά την επιχειρούμενη επανεκκίνηση των έργων δεν θα υπάρχουν και άλλα Γεγονότα Απαλλαγής ή Καθυστέρησης, τα οποία σημειωτέον θα κληθεί το Ελληνικό Δημόσιο να αποζημιώσει πλέον με τον τρόπο που έχουν υιοθετήσει οι Συμφωνίες;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ευγενία Ουζουνίδου
Μαρία Κανελλοπούλου
Χρήστος Μαντάς
Δημήτρης Παπαδημούλης
Θανάσης Πετράκος
Γιώργος Σταθάκης