Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
26/07/2013

Το μέλλον των μαθητών Επαγγελματικών Λυκείων - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Με την ψήφιση του άρθρου 82 του πολυνομοσχεδίου και με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στην εκπαίδευση, είναι κοινή πεποίθηση όλων μας, ότι για τα παιδιά μας, δεν είναι μόνο το μέλλον τους αβέβαιο, αλλά υπονομεύεται και το παρόν τους, αφού ο θεσμός της δωρεάν εκπαίδευσης ροκανίζεται συστηματικά. Ήδη το Υπουργείο Παιδείας και ο κ. Υπουργός κατέβασε τον διακόπτη για δεκάδες ειδικότητες της Τεχνικής Εκπαίδευσης.

Οι ιδιωτικές σχολές ωφελούνται από όλη αυτή την αλλαγή καθώς «όλως τυχαίως» έχουν ακριβώς τις ειδικότητες που καταργούνται. Πρόκειται για ειδικότητες χαμηλού κόστους και μεγάλης ζήτησης. Είναι λοιπόν ευνόητοι οι λόγοι που καταργούνται.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει συγκεκριμένα ότι: καταργούνται οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών προτού καταργηθούν τα τμήματα στα οποία οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί εργάζονταν μέχρι σήμερα (πχ τμήματα Υγείας και Πρόνοιας, Γραφικών Τεχνών κλπ).

Αναφέρεται το Υπουργείο Παιδείας σε 7 ειδικότητες επαγγελμάτων οι οποίες αφορούν επαγγέλματα Υγείας και Πρόνοιας των οποίων οι απόφοιτοί τους στην πλειοψηφία τους δεν βρίσκουν επαγγελματική αποκατάσταση. Δηλαδή, αυτές οι ειδικότητες οδηγούν σε ανεργία - ενώ όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση;

Ας κατονομάσει ο κ. Υπουργός Παιδείας τις ειδικότητες εκείνες που κατά τη γνώμη του οδηγούν στην ανεργία και κατόπιν να τις διαγράψει και από τα δημόσια ΙΕΚ. Όλοι μας γνωρίζουμε ότι τα δημόσια ΙΕΚ έχουν δίδακτρα.

Επομένως οι μαθητές θα πληρώνουν δίδακτρα στα δημόσια ΙΕΚ ή στα ιδιωτικά ΙΕΚ για να βγουν στην ανεργία;

Ο ΣΕΒ δημοσίευσε 87 επαγγέλματα τα οποία θα έχουν αυξημένη ζήτηση, αν το Υπουργείο Παιδείας έχει άλλες μελέτες, ας τις δημοσιοποιήσει.

Το κόστος για τους μαθητές, αν πάνε ακόμη και σε δημόσιο ΙΕΚ, για μια φτωχή έως μέσου εισοδήματος οικογένεια, είναι δυσβάσταχτο. Στα ιδιωτικά δε ΙΕΚ απαιτούνται περίπου 1.800 ευρώ κάθε εξάμηνο. Ποια είναι λοιπόν η παροχή πραγματικής ισότητας ευκαιριών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης;

Την ίδια στιγμή η κατάργηση συγκεκριμένων ειδικοτήτων (αισθητικής, Κομμωτικής, βοηθός φαρμακείου, νοσηλευτικής κλπ), στις οποίες φοιτούσαν σχεδόν εξ΄ολοκλήρου κορίτσια, οδηγεί στον έμπρακτο αποκλεισμό τους από τα Τεχνικά Σχολεία! Πρόκειται για άλλη μια διάκριση σε βάρος των μαθητριών – γυναικών, καθώς θα πρέπει, και αυτές, να καταβάλλουν το υψηλό τίμημα για να παρακολουθήσουν τις συγκεκριμένες ειδικότητες σε ιδιωτικά ΙΕΚ.

Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. υιοθέτησαν, σχετικά με το εκπαιδευτικό τους σύστημα, την αρχή σύμφωνα με την οποία δεν απορρίπτεται ούτε εκδιώκεται κανείς σε καμία εκπαιδευτική βαθμίδα αλλά πιστώνεται, ανάλογα με το χρόνο της φοίτησής του, με έμφαση στην τεχνική/επαγγελματική εκπαίδευση των χωρών τους, διευρύνοντας τις παραγωγικές δυνάμεις του κάθε ανθρώπου και παρέχοντας εξειδικευμένες επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες.

Στη χώρα μας, εν μέσω οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης, πράττουμε ακριβώς το αντίθετο, χωρίς κανένα σχέδιο. Αντί πρώτα να ψηφιστεί το πως θα λειτουργεί το νέο Τεχνικό Λύκειο (γίνεται λόγος από το 2010...) και μετά να απολυθούν οι εκπαιδευτικοί που δεν θα εντάσσονται στο νέο σχήμα, μετά από αξιολόγηση, η κυβέρνηση καταργεί καταρχήν τις ειδικότητες – δηλαδή προχωρά σε απολύσεις - με αποτέλεσμα το κλείσιμο δημοσίων σχολών. Καταργούνται με τον τρόπο αυτό ολόκληροι τομείς, όπως αυτός της Υγείας και Πρόνοιας και άλλους, ωθώντας χιλιάδες μαθητές-πελάτες στα ιδιωτικά ΙΕΚ, τα οποία ανταγωνίζονται ευθέως τις σχολές του Δημοσίου.

Με άλλα λόγια, το υπουργείο Παιδείας κλείνει τα δωρεάν δημόσια σχολεία και στέλνει τους μαθητές που τα χρειάζονται, στην αγκαλιά των ιδιωτικών. Τιμωρούνται δηλαδή οι νέοι και οι νέες καθώς και οι γονείς τους που δεν έχουν να πληρώσουν.

Τούτων δοθέντων, ερωτάται ο κ. Υπουργός Παιδείας:

•    Πώς θα αντιμετωπίσει το υπουργείο τους μαθητές της Βʼ τάξης Λυκείου που μέχρι πρότινος φοιτούσαν στις καταργηθείσες ειδικότητες ΕΠΑΛ, τον Σεπτέμβριο; Θα τους παροτρύνει να κατευθυνθούν στην ιδιωτική εκπαίδευση; Ή να αλλάξουν κατεύθυνση;

•    Κι αν πράξει το δεύτερο, κρίνει παιδαγωγικά ορθό να αλλάξει ο μαθητής τομέα σε σχέση με την αρχική του προτίμηση;

•    Πώς αντιμετωπίζει την ουσιαστική διάλυση της δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, της μόνης οδού για τη ραγδαία συρρικνούμενη αγορά εργασίας, χιλιάδων νέων που ανήκουν σε οικογένειες που πλήττονται από την οικονομική κρίση;

•    Με βάση ποια λογική (παιδαγωγική, τεχνοκρατική) το υπουργείο προχώρησε στην κατάργηση συγκεκριμένων ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ, με τρόπο ώστε αντικειμενικά να ευνοούνται τα ιδιωτικά ΙΕΚ;

Οι ερωτώσες βουλευτές

Ειρήνη (Ρένα) Δούρου

Θεανώ Φωτίου