Μετά την κατάργηση ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και την εξαγγελθείσα από το βήμα της Βουλής μεταφορά τους στα Δημόσια ΙΕΚ και μετά την απόφαση ακύρωσης της μεταφοράς των ΔΙΕΚ στις Περιφέρειες, η ανησυχία για το κατά πόσο θα είναι εφικτή η λειτουργία τους, σε λίγες μόνο βδομάδες, μεγαλώνει συνεχώς τόσο για τα διοικητικά στελέχη, τους αποσπασμένους και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς όσο και για τους εκπαιδευόμενους.
Οι διαδικασίες είναι εκτός χρονοδιαγράμματος και απέχουν πολύ από την «αναβάθμιση τους». Να σημειωθεί ακόμα ότι τα ΔΙΕΚ παραμένουν κλειστά από την 1η μέχρι την 16η Αυγούστου, πράγμα που δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση κάνοντας ακόμα πιο ασφυκτικά τα χρονικά περιθώρια. Η τραγική ολιγωρία της πολιτικής ηγεσίας φαίνεται να οδηγεί την δημόσια μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση σε περαιτέρω απαξίωση.
Πρώτον, οι μαθητές που θα ήθελαν να συνεχίσουν στις καταργημένες ειδικότητες των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ δε μπορούν να φοιτήσουν στα υφιστάμενα μεταδευτεροβάθμια ΔΙΕΚ καθώς δεν έχουν απολυτήριο Λυκείου, και ούτε φυσικά καλύπτονται από τις ελάχιστες ειδικότητες των μεταγυμνασιακών Τμημάτων. Η αναντιστοιχία μεταξύ πραγματικότητας και δηλώσεων του Υπουργού είναι προφανής. Αν ήθελε να είναι συνεπής με τις εξαγγελίες της, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έπρεπε πρώτα να δημιουργήσει τα επιπλέον μεταγυμνασιακά τμήματα στα ΔΙΕΚ με τις απαιτούμενες ειδικότητες, να καταρτιστεί το πρόγραμμα σπουδών και να γίνουν και οι απαιτούμενες προσλήψεις. Πρόκειται, εντούτοις, για τη δρομολόγηση μιας διαδικασία που αφενός στέλνει τα παιδιά σε χαμηλότερου εκπαιδευτικού επιπέδου δομές με παράλληλη απώλεια επαγγελματικών δικαιωμάτων και προοπτικών και αφετέρου βρίσκεται σε πλήρη ασυμφωνία με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και στοχεύσεις για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επιπέδου και την αύξηση των αποφοίτων δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλα τα κράτη-μέλη.
Δεύτερον, ενδεικτικό της μη ύπαρξης σοβαρού σχεδιασμού και της ερασιτεχνικής προσέγγισης της πολιτικής ηγεσίας στο χώρο της δημόσιας μεταδευτεροβάθμιας, είναι το γεγονός ότι οι αιτήσεις απόσπασης των εκπαιδευτικών για τα ΔΙΕΚ πραγματοποιήθηκαν εκτός νομοθετικού πλαισίου: οι προκηρύξεις εκδόθηκαν αρκετές μέρες πριν θεσμοθετηθεί το νέο καθεστώς για ΔΙΕΚ, δηλαδή η επιστροφή τους στη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης από τις Περιφέρειες όπου είχαν παραχωρηθεί από 01/07/2013!
Ο ελάχιστος αριθμός του προαπαιτούμενου διοικητικού προσωπικού, που μέχρι τώρα γίνεται –σημειωτέον κατά απαράδεκτο τρόπο– χωρίς μοριοδότηση, βάσει των περσινών στοιχείων ανέρχεται σε περίπου 420 άτομα, αριθμός που θα πρέπει να αυξηθεί με δεδομένη και την εισροή μαθητών από τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που καταργήθηκαν.
Τρίτον, η καθυστέρηση επιλογής των Διευθυντών των ΔΙΕΚ είναι εξαιρετικά σοβαρή από τη στιγμή που η θητεία τους ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου 2013. Οφείλει το Υπουργείο να αποφασίσει άμεσα αν θα προχωρήσει σε ανανέωση της θητείας τους για τη διασφάλιση της έγκαιρης λειτουργίας τους ή αν θα προχωρήσει σε προκήρυξη όλων ή μόνο των εν δυνάμει κενών θέσεων.
Η ταχύτητα και η προχειρότητα, εκτός από τα παραπάνω, αντανακλάται και από τον τρόπο που έχει αντιμετωπιστεί η επικαιροποίηση του κανονισμού λειτουργίας των ΔΙΕΚ, χωρίς δηλαδή ουσιαστική δημόσια διαβούλευση και με ανυπαρξία πολιτικής βούλησης για τον εκσυγχρονισμό τους και για την πραγματική βελτίωση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης.
Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση γίνεται εξοργιστική αν λάβει κανείς υπόψη του τις μελέτες που έχουν ακριβοπληρωθεί σε εταιρίες συμβούλων για τη μετάβαση των ΔΙΕΚ στις Περιφέρειες σύμφωνα με τον 3879/2010, την ανάθεση σε εξωτερικό λογιστήριο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ της οικονομικής διαχείρισης των ΔΙΕΚ και της πλήρους αναντιστοιχίας μεταξύ εξαγγελιών και πρακτικών του Υπουργείου.
Επειδή η εξέλιξη αυτή αφήνει τους ιδιωτικούς παρόχους αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό καθώς λίγο πριν την έναρξη των μαθημάτων κανείς δε γνωρίζει πώς θα λειτουργήσουν τα ΔΙΕΚ.
Επειδή η τραγική ολιγωρία και οι πολιτικές τις τελευταίας στιγμής κρατούν σε ομηρεία χιλιάδες σπουδαστές και εκπαιδευτικούς
Επειδή αναφέρατε στη Βουλή την αύξηση των σπουδαστών από δέκα χιλιάδες σε δεκαπέντε χιλιάδες, ενώ πρέπει να συνυπολογιστούν και οι χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες που λόγω της κατάργησης των ειδικοτήτων και Τομέων στα ΕΠΑΛ & ΕΠΑΣ παραμένουν μετέωροι
Επειδή οι ακραίες επιπτώσεις της υλοποίησης των πολιτικών του Υπουργείου στη δημόσια Τεχνικό-Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, κατʼευφημισμόν «αναβάθμιση» και «εξορθολισμός» πλήττουν πρωτίστως τους κατοίκους νησιωτικών και δυσπρόσιτων περιοχών. Για παράδειγμα, στις Κυκλάδες λειτουργεί μόνο ένα ΔΙΕΚ στη Σύρο με ελάχιστες ειδικότητες και σε καμία περίπτωση δε μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των υποψήφιων σπουδαστών και σπουδαστριών από τα άλλα νησιά.
Με βάση τα παραπάνω:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός :
1. Πότε πρόκειται να ανακοινωθούν και σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα στελεχωθούν με προσωπικό τα μετεγυμνασιακά ΔΙΕΚ, ώστε να μπορέσουν να ενημερωθούν για την ύπαρξη τους οι απόφοιτοι Γυμνασίου και να τα επιλέξουν έναντι των ιδιωτικών μεταγυμνασιακών ΙΕΚ;
2. Με ποιο τρόπο θα γίνει η πλήρωση των θέσεων του διοικητικού προσωπικού και των Διευθυντών, η θητεία των οποίων λήγει τον Αύγουστο μετά και την 2η δοθείσα παράταση; Πώς ακριβώς σκοπεύει να «σπάσει το απόστημα των 3.500 αποσπάσεων το χρόνο […] και στα Δημόσια ΙΕΚ που σήμερα λειτουργούν μόνο με αποσπασμένους», όπως ο ίδιος ανέφερε σχετικά; Πώς θα καλυφθούν οι θέσεις αυτές;
3. Πότε θα καθοριστεί πόσες νέες αλλά και γενικά ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν; Έχουν υπάρξει εισηγήσεις των Περιφερειακών Επιτροπών Δια Βίου Μάθησης για τις ειδικότητες αυτές;
4. Ποια θα είναι η διαδικασία ώστε να ανοίξουν νέα τμήματα; Ποιος τα εισηγείται και ποιος τα εγκρίνει;
5. Πόσες μελέτες έχουν δοθεί σε εξωτερικούς αναδόχους με αντικείμενο τη μετάβαση των ΔΙΕΚ στις Περιφέρειες, ποιο είναι το ύψος των συμβάσεων και από πού προέρχεται η χρηματοδότηση για την καταργηθείσα διαδικασία της μετάβασης;
6. Εγγυάται πως δεν θα μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας ή αντικατασταθούν με ώρες πρακτικής άσκησης των εκπαιδευόμενων, εκτός του διαστήματος της υποχρεωτικής πρακτικής τους άσκησης;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Βάσει των παραπάνω, ζητούμε όπως μας καταθέσετε:
1. Πλήρη φάκελο των μελετών που έχουν εκπονηθεί για τη μετάβαση των ΔΙΕΚ στις Περιφέρειες.
Οι ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές
Χρήστος Μαντάς
Νίκος Συρμαλένιος
Τάσος Κουράκης
Θεανώ Φωτίου
Γιώργος Πάντζα
Ζεϊμπέκ Χουσείν
Αιχάν Καρά Γιουσούφ
Μιχάλης Κριτσωτάκης
Απόστολος Αλεξόπουλος
Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη
Τζενη Βαμβακα
Παναγιώτα Δριτσέλη
Μαρία Κανελλοπούλου
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Γιάννης Αμανατίδης