ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ- ΣΥΝΘΕΣΗ Α΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΑΔΙΟΡΘΩΤΑ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα σήμερα, 24 Ιουλίου 2013, ημέρα Τετάρτη και ώρα 16.15΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κων. Τσαλδάρη (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Γεώργιου Βλάχου με θέμα ημερήσιας διάταξης:
Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης – Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (3η συνεδρίαση).
[….]
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Το πρόβλημα κύριε Υπουργέ είναι ότι η εκκλησία δεν μπαίνει κανονικά στην πολεοδομία.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ενέργειας Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής): Η διάταξη λέει ότι υπάγεται στους νόμους του κράτους και η έγκριση δόμησης γίνεται από το κράτος.
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε δεν θα μπορέσω να είμαι στην βʼ ανάγνωση, επομένως δώστε μου μία άνεση χρόνου εάν υπερβώ τον χρόνο. Όπως είπαμε και χθες στην επί της αρχής ανάγνωση το παρόν νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει την αυθαίρετη δόμηση, όπως είναι ο τίτλος του και αυτό γιατί είναι εκτός της λογικής σας κύριε Υπουργέ, όχι γιατί έχετε κακές προθέσεις, άλλα ότι υπάρχουν διαφορετικά εργαλεία σχεδιασμού στις περιοχές αυθαίρετης δόμησης, στο πλαίσιο μιας πολυκριτηριακής τυπολογίας. Δηλαδή στα πλαίσια ενός διεθνούς προβληματισμού που υπάρχει σε αυτό το πεδίο, η κατάταξη γίνεται με κριτήρια τύπου και όχι με κριτήρια χρονολογίας και μεγέθους. Θα αναφερθώ σε αυτά τα κριτήρια. Παραδείγματος χάριν η τυπολογία εντάσσετε με βάση το κοινωνικό κριτήριο. Τι σημαίνει αυτό το κοινωνικό πρόσημο; Σημαίνει κατοικία μόνιμη ή παραθεριστική υψηλών ή χαμηλών εισοδημάτων μεταναστών ή ρομά, με συγκριμένο δημογραφικό στίγμα σε συνάρτηση με την απασχόληση, τις μεταφορές, με ειδικές ανάγκες τεχνικής και κοινωνικής υποδομής. Δεύτερον, κριτήρια περιβαλλοντικών και αναπτυξιακών προβλημάτων ή δυνατοτήτων κατά περίπτωση. Τρίτον, κριτήρια ως προς την χρήση, αν είναι κατοικία, τουρισμός, παραγωγή αγροτική και μεταποιητική, αλλά ενδεχομένως και ως προς την μορφή, την ποιότητα, τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες των υφισταμένων κατασκευών και χώρων, δημόσιων και ιδιωτικών. Τέταρτον, κριτήρια μηχανισμών παραγωγής του χώρου που θα μπορούσαν να περιλάβουν ίσως συνεταιρισμούς ιδιοκτητών, μορφές αναδασμού, κίνητρα και κριτήρια χρηματοδότησης για περιβαλλοντική αναβάθμιση στο επίπεδο του κτηρίου, αλλά και της οικιστικής ενότητας, μορφές αυτοστέγασης και παραγωγή τεχνογνωσίας. Πώς να αποτρέψεις την αυθαίρετη δόμηση, αν δεν επεξεργαστείς πολιτικές για τις διάφορες ανάγκες ή κατοικία, για την τιμή της, για τη σχέση της για την απασχόληση και την κοινωνική ασφάλεια, αν δεν επεξεργαστείς γενικότερα πολιτικές πρόσβασης στους αστικούς και περιβαλλοντικούς πόρους, αν δεν δεις τι είδους στρατηγικές υπηρετείς, πέρα από την ίδια την κατοικία, αλλά ίσως και τι προτάσεις φέρνεις σε σχέση με τον τρόπο ζωής στην πόλη ή την περιφέρεια. Υποβαθμίζεται τα ζητήματα κοινωνικής δυναμικής που διακρίνονται στο θέμα. Αντίθετα υπάρχουν καταγεγραμμένα σε έρευνες του ΕΚΚΕ και στη σχετική διεθνή εμπειρία.
Πιστεύω με όλα αυτά ότι η καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης δεν θα πρέπει να είναι αντικείμενο μιας ακόμα σταυροφορίας. Ο έλεγχος νομιμότητας των οικοδομών, θα μπορούσε εύλογα να συνδεθεί με βάση τις πωλήσεις και κάθε είδους αξιοποίηση, αλλά η εθνική κινητοποίηση για το σκανάρισμα και τη φορολόγηση των αυθαιρέτων δεν έχει ούτε λογική ούτε μέλλον από μόνη της, θα δώσει μόνο κάποια λεφτά, θα ξεπλύνει μερική σαβούρα κατά προτίμηση προνομιούχων και θα φτιάξει την επόμενη γενιά παρανόμων, νέων αυθαιρέτων. Αυτό θεσμοθετείται σήμερα και αυτό θεωρώ το πιο μεγάλο και βαρύ πρόβλημα, στο οποίο εγγράφεται. Φτιάχνετε τη νέα γενιά αυθαιρέτων.
Αντίθετα το να κατανοήσουμε και να αντιμετωπίσουμε τις λογικές της αυθαιρεσίας, το ξαναείπα και προχθές στη συζήτηση επί του συνόλου, με ευαισθησία και δικαιοσύνη είναι η δική μας λογική, είναι ο προγραμματικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ και αυτή προσπάθησαν να διαγράψουν στο γενικό τους πλαίσιο. Όσον αφορά τα υφιστάμενα αυθαίρετα αυτά αντιμετωπίζονται «ως αγελάδα για άρμεγμα, μόνο που η αγελάδα είναι ισχνή, δεν πρόκειται να αρμέξετε», δυστυχώς. Το πρόβλημα είναι όπως είπα και πριν για την νέα γενιά αυθαιρέτων και θα αναφερθώ ειδικότερα στα άρθρα 31, 32, 33, 34, 35.
Κατʼ αρχήν να πω ότι συμφωνώ με το συνάδελφο από το ΚΚΕ για τις βαρύτατες ποινές για τους μηχανικούς. Ήμουν ενεργή μηχανικός μέχρι να μπω εδώ και ξέρω τι σημαίνει να κάνει ο ιδιοκτήτης με τον εργολάβο παράβαση χωρίς να το γνωρίζεις.
Άρθρο 31, πολεοδομικός σχεδιασμός και πρόστιμο. Εδώ έχουμε ξεκάθαρο σκεπτικό κύριε Υπουργέ, έχουν εγκατασταθεί τα αυθαίρετα καταστρατηγώντας το υφιστάμενο σχεδιασμό και υποθέτουμε άρρητος, δεν το λέμε ρητά, πως όσα είναι τόσα θα παραμείνουν και δίνουμε περιθώριο στο σχεδιασμό να αναπροσαρμοστεί και με βάση τα σημερινά δεδομένα εντός 10 ετών. Είναι εγκληματικά αφελές γιατί προβλέπονται ζώνες εξισορρόπησης περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων εντός εκάστου πρωτοβαθμίου ΟΤΑ, πράγμα που κατά περίπτωση μπορεί να μην είναι καν εφικτό και το ξέρετε.
Έξτρα δυνατότητα εξαίρεσης κατεδάφισης δίνει η Τράπεζα Γης, εφόσον ο ιδιοκτήτης θα αποκτήσει δικαίωμα συντελεστού δόμησης ίσο με την υπέρβαση. Η Τράπεζα Γης και ο αρμόδιος φορέας της έχει σκοπό να δημιουργεί και να διαχειρίζεται πλασματική υπεραξία σε όρους δόμησης και να την θέτει ως αντικείμενο συναλλαγής αγορεάς με κρατικές τιμές με πλασματικούς δικαιούχους που ωραιότατα και ευκρινέστατα περιγράφει το επόμενο άρθρο 34, εκεί βρίσκεται όλο το νόημα. Θα πω τρεις χαρακτηριστικούς πλασματικούς εταίρους στο άρθρο 34. Παραδείγματος χάριν τα στρατόπεδα εξόχως εξοργιστικοί πλασματικοί εταίροι. Ακόμη και αν είναι παραχωρητέα στους όμορους δήμους βάση νόμου, όπως π.χ. τα στρατόπεδα στο Γουδί, πλην ουδέποτε παραχωρηθέντα, αν δεν κάνω λάθος, με το ν.732/1977 παραχωρήθηκαν, πριν ουδέποτε ήταν.
Γιατί να αποζημιωθούν σε συντελεστή δόμησης, τα εγκαταλελειμμένα στρατόπεδα, κ. Υπουργέ; Έχει ο Στρατός αξιώσεις real estate και δεν το γνωρίζω; Ακίνητα για τα οποία ισχύουν απαγορεύσεις δόμησης. Αυτό γιατί και από πού τεκμαίρεται; Ακίνητα για τα οποία ισχύουν απαγορεύσεις δόμησης; Ακίνητα οικοδομικών συνεταιρισμών σε δασικές εκτάσεις, ανεξαρτήτως του πότε αποκτήθηκαν, αποκτούν ανταλλάξιμο δικαίωμα δόμησης. Ανταλλάσσοντας δηλαδή επίπεδα, δηλαδή το δάσος που δεν έχει συντελεστή δόμησης με πραγματικό συντελεστή δόμησης σε άλλη περιοχή.
Όσον αφορά τα ακίνητα υποδοχής, υπάρχει ένα θέμα τεράστιο στο άρθρο 35 όπου στην περίπτωση βʼ επιβαρύνεται τους ήδη επιβαρυμένους οικισμούς με επιπλέον αυθαίρετη δόμηση. Τι σημαίνει αυτό; Είναι που είναι χάλια, βάλτε τους και από πάνω! Αυτό δεν είναι η λογική; Εγώ πιστεύω όλα αυτά είναι εντελώς ζημιογόνα για το περιβάλλον και βέβαια προσπάθησα να σας εξηγήσω την άλλη λογική διότι κάθε φορά μας ρωτάτε ποια είναι η άλλη λογική του ΣΥΡΙΖΑ για την αυθαίρετη δόμηση. Σας ευχαριστώ.