Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπει η Κομισιόν το αίτημα για ανάδειξη του ποιοτικού ελαιολάδου στους χώρους εστίασης, μέσω της υποχρέωσης των τελευταίων να σερβίρουν ελαιόλαδο τυποποιημένο, με την υποχρεωτική αναγραφή των στοιχείων που προσδιορίζουν την ποιότητα και τη γνησιότητά του.
Αυτό προκύπτει από την κοινή απάντηση του ευρωπαίου Επίτροπου για τη Γεωργία και την Ανάπτυξη της Υπαίθρου, Dacian Ciolos, σε σειρά ερωτήσεων ευρωπαίων ευρωβουλευτών, μεταξύ των οποίων και του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή. Οι ευρωβουλευτές διαμαρτύρονταν για την απόσυρση σχετικής τροποποίησης του Κανονισμού για τα πρότυπα εμπορίας ελαιολάδου, στόχοι της οποίας, μεταξύ άλλων, ήταν «η προστασία και ενημέρωση του καταναλωτή» αλλά και η «διασφάλιση της ποιότητας και γνησιότητας του παρεχόμενου στους καταναλωτές, ελαιολάδου».
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Ciolos, με την απάντησή του, αρχικά επιβεβαίωσε ότι, η επίμαχη τροποποίηση αποσύρθηκε διότι κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της 22/5/2013, «δεν έλαβε την στήριξη της ειδικής πλειοψηφίας των μελών», δηλαδή της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Φινλανδίας, της Αυστρίας, του Λουξεμβούργου, της Δανίας, της Βουλγαρίας, και της Εσθονίας και συνεχίζοντας την απάντησή του, απέρριψε ουσιαστικά το αίτημα των ευρωπαίων ευρωβουλευτών για ανάκληση της απόσυρσής της παραπέμποντας το θέμα στο αόριστο μέλλον και διευκρινίζοντας ότι: «Τους προσεχείς μήνες, η Επιτροπή θα ξαναρχίσει τις εργασίες της προκειμένου να διευκρινισθεί εάν πρέπει να αναληφθούν δράσεις (!!!) σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ενδιαφερόμενων φορέων στον ελαιοκομικό τομέα».
Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή και η απάντηση του Dacian Ciolos, έχουν ως εξής:
Ερώτηση Νίκου Χουντή:
«Στη Σύνοδο Κορυφής της 22/5/2013, αποφασίστηκε η ανάκληση της πρότασης της Επιτροπής για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 29/2012, που αφορούσε στα πρότυπα εμπορίας λαδιού.
Ανάμεσα στους στόχους της αποσυρθείσας τροποποίησης ήταν μεταξύ άλλων, η «προστασία και ενημέρωση του καταναλωτή», μέσω της «διασφάλισης της ποιότητας και γνησιότητας του παρεχόμενου στους καταναλωτές ελαιολάδου», στους χώρους εστίασης.
Με την απόφαση αυτή, η προστασία μέσω της τυποποίησης των μεσογειακών προϊόντων και ιδιαίτερα προϊόντων ιδιαίτερης θρεπτικής αξίας,όπως το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, παραμένουν απροστάτευτα, διαιωνίζοντας την ασυδοσία που επικρατεί στην αγορά ελαιολάδου.
Καθώς η απόφαση απόσυρσης του τροποποιητικού κανονισμού του (EE) 29/2012, εγείρει πολλά ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητα και τα συμφέροντα που εξυπηρετεί,
ερωτάται η Επιτροπή:
Ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που την οδήγησαν στην ανάκληση της τροποποίησης του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 29/2012, όταν στη σύνοδο κορυφής της 22/5/2013, 15 κράτη μέλη από τα 27 υπερψήφισαν την πρόταση (ψήφοι 195 υπέρ, 94 κατά, 53 αποχές);
Με ποιον τρόπο πιστεύει ότι συμβάλλει η απόφαση ανάκλησης στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού ελαιολάδου και ιδιαίτερα του έξτρα παρθένου, αλλά και στην προώθηση των μεσογειακών προϊόντων γενικότερα;»
Απάντηση του κ. Cioloş εξ ονόματος της Επιτροπής (15.7.2013)
«Το σχέδιο εκτελεστικού κανονισμού για την τροποποίηση του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 29/2012 για τα πρότυπα εμπορίας του ελαιολάδου προέβλεπε, μεταξύ άλλων, το μέτρο της διάθεσής του στον τελικό καταναλωτή μέσα στα ξενοδοχεία, στα εστιατόρια και στα μπαρ σε φιάλες μιας χρήσης.
Το εν λόγω σχέδιο κειμένου δεν έχει λάβει τη στήριξη της ειδικής πλειοψηφίας των κρατών μελών και αποσύρθηκε.
Τους προσεχείς μήνες, η Επιτροπή θα ξαναρχίσει τις εργασίες της προκειμένου να διευκρινισθεί εάν πρέπει να αναληφθούν δράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ενδιαφερόμενων φορέων στον ελαιοκομικό τομέα.»
To Γραφείο Τύπου