Σύμφωνα με δημοσιεύματα, την Τρίτη 4/6/2013, σκάφος τύπου «καταμαράν» που διακινούσε μετανάστες χωρίς νόμιμα έγγραφα, προερχόμενους από τα παράλια της Τουρκίας, εντοπίστηκε ανοιχτά της Σύμης. Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, το σκάφος ακινητοποιήθηκε από το Λιμενικό Σώμα. Στο σκάφος εντοπίστηκαν και συνελήφθηκαν 21 Σύροι μετανάστες, ενώ συνελήφθησαν δύο έλληνες διακινητές, ο καπετάνιος και ένα μέλος του πληρώματος.
Το συγκεκριμένο περιστατικό παρουσιάζει ενδιαφέρον, καθώς σε αντίθεση με το τι συνέβαινε μέχρι σήμερα, η διακίνηση έγινε με τουριστικό σκάφος, από Έλληνες διακινητές. Προβληματισμό δημιουργεί η αναφορά πολλών δημοσιευμάτων, ότι η αντίδραση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου αναφορικά με την ενημέρωση των αρμόδιων συντακτών, δεν ήταν η συνηθισμένη. Συγκεκριμένα, ενώ το περιστατικό συνέβη νωρίς το βράδυ της Τρίτης 4/6/2013, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, ενημέρωσε με λιτή ανακοίνωσή του τους αρμόδιους συντάκτες, μόλις στις 12:38 με e-mail και ενώ είχε ήδη διαδοθεί η είδηση σε τοπικά διαδικτυακά μέσα. Σημειώνεται, ότι οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι δεν είχε προηγηθεί ενημέρωση με SMS των συντακτών, όπως συνηθίζεται.
Έκτοτε δεν υπάρχει καμία νεότερη επίσημη ενημέρωση, γιʼ αυτό, το ιδιαίτερα πολύ σοβαρό περιστατικό, το οποίο δεν μοιάζει με τα όσα συνήθως, συμβαίνουν στα νησιά του Αιγαίου αναφορικά με τα πρόσωπα, τους τρόπους και τα μέσα διακίνησης μεταναστών.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
1. Ποια είναι η ταυτότητα του υπό ελληνική σημαία σκάφους, σύμφωνα με το φάκελο νηολόγησής του; Τα στοιχεία νηολόγησης ισχύουν ή έχουν καθʼ οιονδήποτε τρόπο «αλλαχθεί», ώστε να εξυπηρετηθεί ο σκοπός για τον οποίο χρησιμοποιήθηκε;
2. Το εν λόγω σκάφος διαθέτει ή διέθετε κατά το πρόσφατο παρελθόν, άδεια ιδιωτικού σκάφους αναψυχής ή άδεια επιβατηγού τουριστικού σκάφους;
3. Έχει διερευνηθεί ή πρόκειται να διερευνηθεί κατά πόσο λειτουργούσε νόμιμα κατά το πρόσφατο παρελθόν τουλάχιστον σύμφωνα με την άδεια που διέθετε;
4. Το εν λόγω σκάφος, φέρεται να είχε εμπλακεί παλαιότερα ή έστω να είχε θεωρηθεί ύποπτο από τις αρμόδιες αρχές ασφάλειας, για την ίδια ή άλλες παράνομες πράξεις;
5. Το σκάφος κατά την τελευταία πενταετία ανήκε στο ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή άλλαζε ιδιοκτήτη/ιδιοκτήτες και με ποια συχνότητα;
6. Ποιοι ήταν οι λόγοι για τους οποίους το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής καθυστέρησε να εκδώσει ανακοίνωση για το περιστατικό και γιατί δεν ακολουθήθηκαν οι συνήθεις για ανάλογα περιστατικά διαδικασίες, για την ενημέρωση των συντακτών; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η ανακριτική διαδικασία; Γιατί μέχρι και σήμερα δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Δημήτρης Γάκης
Νίκος Συρμαλένιος
Δημήτρης Τσουκαλάς