Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
16/07/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Ναυτιλίας: Προβλήματα στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία στην περιφέρεια Β. Αιγαίου

Η ακτοπλοΐα αποτελεί ένα νευραλγικό κλάδο για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία, με κομβικό ρόλο στη συγκοινωνιακή διασύνδεση, στην ανάπτυξη και στην εργασία.

Διαχρονικά οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αντιμετωπίζουν την ακτοπλοΐα αποκλειστικά ως πεδίο κερδοφορίας των ναυτιλιακών εταιρειών σε βάρος των πραγματικών αναγκών των νησιωτών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται πολιτικές όπως η πλήρης απελευθέρωση των ναύλων το 2005 επί κυβερνήσεως ΝΔ, που ως μοναδικό αποτέλεσμα είχε τη φρενήρη άνοδο της τιμής των εισιτήριων υπέρ των ναυτιλιακών εταιρειών, ή η κατάργηση του "τέλους υπέρ ΝΑΤ" το 2010 επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ που λόγω ελλείψεως πραγματικού ελεγκτικού μηχανισμού ούτε τους επιβάτες ωφέλησε, αφού καμία μείωση της τιμής των εισιτηρίων σημειώθηκε, και το ΝΑΤ στερήθηκε ένα σημαντικό έσοδο.

Το μοντέλο της ελεύθερης αγοράς που τόσο ευλαβικά πιστεύετε έχει οδηγήσει σε αυξανόμενο ολιγοπωλιακό έλεγχο της ακτοπλοΐας, σε συνεχείς αυξήσεις των ναύλων, σε απαράδεκτες συνθήκες εργασίες στα πλοία και στον απομονωτισμό και τη σταδιακή ερήμωση της νησιωτικής περιφέρειας. Η σκανδαλώδης εύνοια που δείχνετε στις ναυτιλιακές εταιρείες σε βάρος των αναγκών των νησιωτών γίνεται εμφανής σε πλείστες περιπτώσεις, όπως την έγκριση έκτακτων δρομολογίων μετά από σχετικό αίτημα των πλοιοκτητριών εταιρειών (που ασφαλώς δεν διατυπώνεται ποτέ), εγκρίνοντας συνεχώς παρατάσεις στην υποχρέωση που έχουν να αντικαταστήσουν τα πλοία που έχουν δρομολογημένα στις άγονες γραμμές με άλλα πιο σύγχρονα, μέχρι το σημείο της λήξης των συμβάσεών τους προκειμένου να μειώσουν το κόστος της εγγυητικής επιστολής, με τη διατήρηση γερασμένων στόλων, κάνοντας τα "στραβά μάτια" στην καθυστέρηση ανακοίνωσης προγράμματος δρομολογίων, με την άρση του καμποτάζ και μια σειρά ακόμη μέτρων που περιλαμβάνονται στο νέο νόμο Μουσουρούλη.

Το δίκτυ προστασίας που απλώνεται πάνω από τους ευνοούμενούς σας πλοιοκτήτες, μεταφράζεται σε πλήρη αδιαφορία για τους κατοίκους της νησιωτικής Ελλάδας που έχετε μετατρέψει σε πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Ειδικά για την περιφέρεια Β. Αιγαίου, η αποψίλωση των νησιών από υπηρεσίες - όπως ΔΟΥ, ΚΕΠΑ, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ενοποίηση νοσοκομείων που βρίσκονται σε διαφορετικά νησιά - και η οικονομική εξαθλίωση στην οποία υποβάλλεται τους πολίτες τείνει να παγιώσει ένα καθεστώς κοινωνικής καταστροφής. Οι υπέρογκοι ναύλοι για επιβάτες και εμπορεύματα (για μια τετραμελή οικογένεια το κόστος υπερβαίνει τα 600 ευρώ για μετάβαση και επιστροφή στην Αθήνα), η μείωση δρομολογίων που έφτασε μέχρι την αποκοπή των νησιών από τη Β. Ελλάδα επί βδομάδες, τα συνεπακόλουθα προβλήματα στην τροφοδοσία, οι ακυρώσεις κρατήσεων εξαιτίας αυτής της κατάστασης που οδηγούν σε ναυάγιο τον τουρισμό έχουν οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες σε αποκλεισμό, οικονομικό μαρασμό και απόγνωση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της καταστροφικής πολιτικής σας στο επίπεδο της ενδοπεριφερειακής ακτοπλοϊκής επικοινωνίας αποτελεί το πρόσφατο περιστατικό που σημειώθηκε στη Λήμνο και αφορούσε σε κάτοικο του νησιού που βρέθηκε νεκρός σε παραλία και καθώς δεν υπήρχε πλοίο να τον μεταφέρει ως τη Μυτιλήνη για την απαραίτητη νεκροψία, οι συγγενείς του αναγκάστηκαν να μεταβούν μαζί με το νεκρό στην Αθήνα και μετά πάλι πίσω για την κηδεία.

Τα παραδείγματα είναι πολλά, καθώς οι συχνές βλάβες, οι πολύωρες καθυστερήσεις, οι αποδρομολογήσεις που οφείλονται σε μονομερείς ενέργειες των ακτοπλοϊκών εταιρειών βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Ταυτόχρονα εγείρονται σοβαρά ζητήματα ασφάλειας στα δρομολόγια των πλοίων ακτοπλοΐας στις περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών (εντείνοντας τον απομονωτισμό των νησιών τους χειμερινούς μήνες), ενώ δρομολογούνται πλοία αναντίστοιχης κατηγορίας, όπως στην περίπτωση της Λήμνου.

Ως νέος Υπουργός δηλώσατε στις 5 Ιουλίου στη συνάντησή σας με τον Σ.Ε.Ε.Ν. ότι:

«Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί το βασικό πυλώνα της συγκοινωνιακής συνέχειας του νησιωτικού μας χώρου»

Επειδή, λοιπόν, πρέπει να διασφαλιστεί η συνοχή του εθνικού χώρου

Επειδή η οικονομία και η τουριστική ανάπτυξη των νησιών αλλά και η ίδια η επιβίωση των νησιωτών εξαρτάται από τη συχνή, ασφαλή φτηνή, αξιόπιστη και γρήγορη ακτοπλοϊκή διασύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και ενδοπεριφερειακά και επειδή αποτελεί δημόσια παροχή υπηρεσίας εκ μέρους του κράτους

Επειδή όσο δεν δίνεται ουσιαστική και οριστική λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας τα προβλήματα θα επανέρχονται σε μόνιμη βάση και θα οξύνονται

Επειδή δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται η ακτοπλοΐα ως παραπολιτική δεξαμενή για τις μετακινήσεις ψηφοφόρων στις εκλογές ούτε για να αποκομίζουν αμοιβαία οφέλη ναυτιλιακές εταιρείες και πολιτικοί πάτρωνες

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Έχει γίνει λεπτομερής καταγραφή των πραγματικών αναγκών των νησιών και των νησιωτών; Βάσει ποιου σχεδιασμού σκοπεύετε να τις καλύψετε;

2.    Πώς σκοπεύετε να δώσετε ένα τέλος στην ομηρία των νησιωτών από την ανεξέλεγκτη επιχειρηματική δράση των ακτοπλόων;

3.    Πώς θα εξασφαλίσετε την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των γραμμών που συνδέουν τα νησιά Ικαρία, Φούρνους, Σάμο, Χίο, Λέσβο, Άγιο Ευστράτιο, Λήμνο με τη Θεσσαλονίκη και Καβάλα με πλοία ασφαλή και σύγχρονα; Σκοπεύετε να αξιοποιήσετε τις δυνατότητες που προσφέρονται από κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία για την ναυπήγηση νέων πλοίων για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος;

4.    Πώς θα διασφαλίσετε την από μέρους των εταιρειών έγκαιρη ανακοίνωση των δρομολογίων;

5.    Ποιες κυρώσεις θα επιβάλλετε στις εταιρείες που δεν τηρούν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους;

6.    Σκοπεύετε να βάλετε τέλος στο απαράδεκτο καθεστώς έγκρισης επάλληλων παρατάσεων στην υποχρέωση δρομολόγησης σύγχρονων πλοίων στις άγονες γραμμές;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιάννης Ζερδελής

Αγνή Καλογερή