Η Olympic Catering (Ο.C.), από την ίδρυσή της το έτος 1976 μέχρι και το έτος 2002, δρούσε ως θυγατρική της Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΟΑ). Το αντικείμενο εργασίας της είναι η παραγωγή εδεσμάτων για τις πτήσεις της ΟΑ και τις πτήσεις των περισσοτέρων Ξένων Αεροπορικών Εταιρειών και ο εφοδιασμός αναλωσίμων ειδών. Ταυτόχρονα ασχολείτο, χρησιμοποιώντας ίδια μέσα μέσα, με την φορτοεκφόρτωση των προαναφερόμενων πτήσεων. Είναι εξοπλισμένη με κρύα και ζεστή κουζίνα, ώστε με τα φαγητά που παράγει να μπορεί να εξυπηρετεί και πελάτες εκτός αεροδρομίου , όπως supermarkets ή ιδιώτες. Ωστόσο, το 80% του αντικειμένου της ήταν η τροφοδοσία αφορούσε την εξυπηρέτηση αεροπορικών πτήσεων. Το γεγονός δε ότι επρόκειτο για αρκετά προσοδοφόρα δραστηριότητα επέτρεπε συχνά στην Olympic Catering (Ο.C.) να εξυπηρετεί ταμειακά και την Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΟΑ).
Το 2002 η EVEREST Α.Ε εξαγόρασε το μεγαλύτερο ποσοστό της O.C., με αποτέλεσμα να αρχίσει την επιχειρηματική της δραστηριότητα διαθέτοντας ένα μεγάλο και άρτια εξοπλισμένο κτίριο με υποδομές αλλά και έμπειρο προσωπικό. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η EVEREST να γίνει περισσότερο κερδοφόρα, επειδή με τα μέσα που βρήκε μπόρεσε να εξυπηρετήσει και το δικό της έργο (αλυσίδα καταστημάτων σε όλη την Αττική). Ταυτόχρονα μετέφερε τα γραφεία της στο κτίριο της O.C..
Το 2007 ο όμιλος MIG εξαγόρασε την EVEREST Α.Ε με αποτέλεσμα να αποκτήσει αυτόματα και την O.C. Τον Αύγουστο του 2009 η MIG πατώντας στο σκαλοπάτι της O.C εξαγόρασε την ΟΑ από το ΔΗΜΟΣΙΟ μετονομάζοντας την σε OLYMPIC AIR, τάζοντας “λαγούς με πετραχήλια”, μιλώντας για επέκταση δρομολογίων και για άνοιγμα νέων προορισμών. Η εξαγορά έγινε με την σύμφωνη γνώμη της τότε κυβερνήσεως (Ν.Δ.) και της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΠΑ.ΣΟ.Κ.), με επιβάρυνση του ΔΗΜΟΣΙΟΥ κατά 1,2 δις, διότι λόγω της εθελουσίας εξόδου οι παλαιοί εργαζόμενοι της ΟΑ αποζημιώθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Έτσι η MIG αγόρασε την ΟΑ εντελώς καθαρή από χρέη και διάφορες άλλες υποχρεώσεις.
Μέσα σε λίγους μήνες, όμως, η πολλά υποσχόμενη «ανάπτυξη» επέφερε τη σκόπιμη, όπως έμελλε να αποδειχθεί, μείωση εργασιών και απαξίωση της OLYMPIC AIR και κατ'επέκταση της O.C. Αυτό επετεύχθη με μια σειρά ενεργειών. Συγκεκριμένα, από τον Οκτώβριο του έτους 2009, η OLYMPIC AIR εγκατέλειψε αρχικά τις γραμμές της Γερμανίας, της Ελβετίας και της Μόσχας, παραδίδοντας αυτές στην “υποτιθέμενη ανταγωνίστρια” εταιρεία της AEGEAN. Συνέπεια αυτού ήταν να μειώνεται συνεχώς και η δραστηριότητα της O.C. στον τομέα των αερομεταφορών. Η παράδοση της OLYMPIC AIR στην AEGEAN συνεχιζόταν απρόσκοπτα μέχρι που και οι πρόεδροι των δύο εταιρειών μίλησαν για συνεργασία μεταξύ τους, εννοώντας προφανώς την απορρόφηση της OLYMPIC AIR από την AEGEAN. Η διοίκηση της O.C τότε δεν έκανε κάτι για προσέλκυση νέων πελατών (ΞΑΕ) και όταν ορισμένες ΞΑΕ ενδιαφέρθηκαν να συνεργαστούν με την O.C., τότε η διοίκηση επέδειξε χαρακτηριστική αδιαφορία.
Το Μάιο του 2011, η διοίκηση της O.C. απέλυσε περίπου 100 εργαζομένους, η πλειονότητα των οποίων, όχι συμπτωματικά, προερχόταν από την αεροπορική δραστηριότητα της εταιρείας. Τότε οι εργαζόμενοι έκαναν 48ωρη απεργία με απόλυτη επιτυχία, με αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών να αναλάβουν οι διευθυντές και προϊστάμενοι των OLYMPIC AIR και OLYMPIC CATERING! Παρά την επιτυχία της απεργίας, η απαξίωση της OLYMPIC AIR και της OLYMPIC CATERING συνεχίστηκε κανονικά οδηγώντας στον κατήφορο και τις δύο (2) εταιρείες.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση της OLYMPIC CATERING διέρρεε μέσα από φήμες ότι η δραστηριότητα της εταιρίας θα προσανατολιζόταν στο βιομηχανικό τομέα - EVEREST και GOODY´S- και ότι ο αεροπορικός τομέας ήταν πλέον ήσσονος σημασίας.
Την ίδια περίοδο, στο κτίριο του αεροδρομίου μεταφέρθηκε η Goody's προκειμένου να απαλλαγεί από τα έξοδα ενοικίασης των ακινήτων που χρησιμοποιούσε, ενώ δαπανήθηκε πακτωλός χρημάτων για ανακαίνιση των χώρων που θα καταλάμβαναν τα γραφεία της «νέας συγκάτοικου».
ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ HANDLING
Το καλοκαίρι του 2012 ήταν το αποκορύφωμα του δράματος για την OLYMPIC CATERING και ειδικά για την τροφοδοσία αεροσκαφών.
Βάρδιες των 3 ή 4 εργατών για να καλύψουν περίπου 50 πτήσεις ανά βάρδια. Υπάλληλοι, εργάτες και χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων φόρτωναν και παρέδιδαν ταυτοχρόνως δύο (2) ή τρείς (3) πτήσεις, καταστρατηγώντας τα καθηκοντολόγια (κώδικες που περιγράφουν τις αρμοδιότητες κάθε ειδικότητας) που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ διοίκησης και σωματείου .
Τον Αύγουστο του 2012 στο αεροπορικό κομμάτι της OLYMPIC CATERING την απαιτούμενη παραγωγή διεκπεραίωναν μόνο οι προϋπάρχοντες εργαζόμενοι, υπερβαίνοντας το 110% των δυνατοτήτων τους. Και όλα αυτά με απόντες τους διευθυντές και τους προϊσταμένους.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης πως παρά την συρρίκνωση του handling σε εργαζόμενο προσωπικό δεν έπαψαν να δημιουργούνται την περίοδο εκείνη νέες θέσεις εργασίας για προϊστάμενους, επόπτες βάρδιας κ.ο.κ.
Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, προσελήφθησαν εννέα εποχιακοί εργαζόμενοι για να βοηθήσουν στον αεροπορικό τομέα, των οποίων όμως η σύμβαση έληξε αρχές Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους.
H “περίεργη” επιχειρησιακή ατζέντα άρχισε και εξακολούθησε να υλοποιείται με το στήσιμο ενός εργοδοτικού μηχανισμού που καλλιεργεί την τρομοκρατία στους εργαζόμενους, περιλαμβάνοντας κλήσεις σε απολογίες, τιμωρία με αργίες, πειθαρχικά συμβούλια και συμβούλια απολύσεων.
Επίσης, εφαρμόστηκε σύστημα αξιολόγησης του προσωπικού, με την αξιολόγηση να πραγματοποιείται από ανθρώπους που, όπως οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τους καταγγέλλουν, δε διέθεταν καμία τεχνική κατάρτιση και γνώση και βασίζονται κατά κύριο λόγο σε προσωπικές εμπάθειες και συμπάθειες, με τις εμπάθειες να αφορούν εργαζόμενους, -ες με συνδικαλιστική δράση να βαθμολογούνται με κριτήριο τη συμμετοχή τους σε απεργίες. Χαρακτηριστικά τα παραδείγματα των απολυμένων λόγω συμμετοχής σε απεργία, άρνησης μείωσης αποδοχών ή καταγγελιών στην Επιθεώρηση εργασίας για παραβίαση της υφιστάμενης εργατικής νομοθεσίας.
Επειδή το τελευταίο διάστημα “μεγαλόσχημα” στελέχη διαρρέουν πως ο βασικός πελάτης της Olympic Handling στην αεροπορική δραστηριότητα, η Olympic Air, βρίσκεται σε διαπραγμάτευση για σύναψη συμβολαίου με την ανταγωνίστρια αεροτροφοδοτική εταιρία Newrest ενώ την τελευταία εβδομάδα ο Διευθύνων Σύμβουλος της OLYMPIC CATERING και η Γενική Διευθύντρια αρμόδια με το αεροπορικό κομμάτι, αποχώρησαν από το Δ.Σ.
Επειδή, στο φόντο των επιχειρηματικών ανακατατάξεων, οι εργαζόμενοι της εταιρίας έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Επειδή, αυτή τη στιγμή η OLYMPIC AIR έχει μείνει μόνο με δύο (2) AIRBUS, δέκα (10) BOMBARDIER και τέσσερα (4) DASH αεροσκάφη, εξυπηρετώντας μόνο τις Βαλκανικές χώρες και γραμμές εσωτερικού (κυρίως άγονες για να λαμβάνει την προβλεπόμενη κρατική επιδότηση. Ταυτόχρονα ημερησίως υπάρχουν περίπου 40 πτήσεις της OLYMPIC AIR, ενοικιαζόμενες στην AEGEAN.
Επειδή οι προαναφερόμενες ανακατατάξεις απαξιώνουν την OLYMPIC CATERING ως αεροπορικό τροφοδότη.
Επειδή η «αναπτυξιακή πολιτική» της προσφάτως δικομματικής κυβέρνησης βρίθει παραδειγμάτων επιχειρηματιών που σκόπιμα απαξιώνουν επιχειρήσεις αφήνοντας τους εργαζόμενους έκθετους, απολαμβάνοντας αξιοσημείωτη ατιμωρισία, με πιο πρόσφατο το παράδειγμα της «Κατσέλης».
Επειδή μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει αποφασίσει αν θα επιτρέψει στην Aegean Airlines να απορροφήσει την Οlympic Air, μετά την απόρριψη του πρώτου σχεδίου συγχώνευσης από την Επιτροπή λόγω ανησυχιών για δημιουργία μονοπωλίου.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί ώστε να ελεγχθούν οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες της Olympic Handling;
2. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί ώστε να διασφαλίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων;
3. Η εν λόγω εργοδότρια εταιρία πόσους εργαζόμενους απασχολεί σε κάθε πόστο, σε πόσους ελέγχους έχει υποβληθεί για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και ποια τα αποτελέσματα αυτών;
Παρακαλείται ο κ. Υπουργός όπως καταθέσει στο σώμα τα ζητούμενα έγγραφα.
Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές,-ίνες
Χρήστος Καραγιαννίδης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Κωνσταντίνος Μπάρκας
Μαρία Μπόλαρη
Δημήτρης Στρατούλης
Σταθάς Ιωάννης
Αλέξης Μητρόπουλος