Η Περιφέρεια Πελοποννήσου την Τρίτη 30 Ιουλίου ανακοίνωσε την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου για τη ΣΔΙΤ διαχείρισης των απορριμμάτων. Η ατμόσφαιρα ήταν πανηγυρική για να μην μείνει καμία αμφιβολία σε κανένα "ότι τα σκουπίδια στους ιδιώτες" είναι πρώτη προτεραιότητα για την μνημονιακή συγκυβέρνηση και τους φίλους της Περιφερειάρχες.
Ο Περιφερειάρχης με την εποπτεία της κυβέρνησης και σε καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας, υπό τις οδηγίες του Φούχτελ και της task force, ολοκλήρωσαν τον διαγωνισμό για τη ΣΔΙΤ και αποφασίζουν για τους πολίτες ερήμην των πολιτών. Δεν δόθηκε ουδεμία απάντηση στα αμείλικτα ερωτήματα που έχουν τεθεί. Ούτε στα αυτοδιοικητικά όργανα ούτε και μέσα στη Βουλή.
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και η αρμόδια Αντιπεριφερειάρχης χαρακτήρισαν τα στοιχεία του διαγωνισμού απόρρητα. Προφανώς για την ηγεσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου η διαφάνεια είναι έννοια άγνωστη, η δημοσιότητα, η ενημέρωση των πολιτών της Περιφέρειας και το δημόσιο συμφέρον θεωρούνται ζητήματα ήσσονος σημασίας.
Είναι πρωτοφανές, να βρίσκονται ο περιφερειάρχης και τέσσερις υπουργοί (Κ.Χατζηδάκης, Ν. Μηταράκης, Γ. Μιχελάκης, Γ. Μανιάτης), να συγχαίρουν εαυτούς για το ότι βρέθηκε προσωρινός ανάδοχος και την ίδια στιγμή να μη λένε τίποτα για τη μέθοδο και την τεχνολογία διαχείρισης που θα χρησιμοποιηθεί, να μη λένε τίποτα για το κόστος που θα έχει η συγκεκριμένη επιλογή για τους πολίτες, λες και μοιράζουν καθρεφτάκια σε ιθαγενείς.
Το μόνο που μάθαμε είναι ότι ο "επενδυτής" θα επιδοτηθεί με 65 εκ. ευρώ και ότι η σύμβαση θα είναι για 25 (!) χρόνια. Προφανώς δεν σκέφτονται την πιθανότητα να θεωρηθεί π.χ. αποτυχημένο το επιλεχθέν μοντέλο ή ακόμα ότι μέχρι τότε πολλά με βεβαιότητα θα έχουν αλλάξει στις μεθόδους διαχείρισης και σίγουρα στον τρόπο ζωής όλων μας.
Και βέβαια καμία κουβέντα δεν γίνεται για την σημερινή κατάσταση, την περιβαλλοντική καταστροφή από τους ανεξέλεγκτους ΧΑΔΑ, για τις επιπτώσεις στη Δημόσια Υγεία από τους δεματοποιητές, ούτε για τα απορρίμματα που μεταφέρονται ακόμη και σε προστατευόμενες δασικές περιοχές. Όμως, λίγες μέρες πριν ο Δήμος Ερμιονίδας κτύπησε πάλι σήμα κινδύνου από τις καταστροφικές συνέπειες "της προσωρινής λύσης με δεματοποιητή"
Το μόνο συμπέρασμα είναι ότι το πάρτυ των μεγαλοεργολάβων, με την εγγύηση του πολιτικού προσωπικού που κυβερνά και διαπλέκεται μαζί τους, συνεχίζεται και θα κληθούν να το χρυσοπληρώσουν για ακόμη μια φορά οι πολίτες.
Επειδή
• Η "Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) τροποποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου" (ΚΥΑ ΑΔΑ ΑΔΑ4Ι010-5) προβλέπεται σε ισχύ έως το 2020.
• Η ΣΜΠΕ προβλέπει τη εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την επιλογή λύσεων κλπ. Επί πλέον, ορίζει ότι σε "Σε περίπτωση τροποποίησης του προγράµµατος, απαιτείται η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται στην ΚΥΑ µε α. π. ΥΠΕΧΩ∆Ε/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006" (αφορά και στη δημόσια διαβούλευση).
• Η "Έγκριση αναθεωρημένου/επικαιροποιημένου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφέρειας Πελοποννήσου" (ΑΔΑ: 4ΙΦΘΙΑΡ-Φ), παραπέμπει σε επόμενο στάδιο την οριστικοποίηση π.χ. για τον ακριβή αριθμό και χωροθέτηση των ΣΜΑ.
• Οι συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι μόνο αποτρέπουν την χρηματοδότηση μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, θεωρουμένων χαμηλής επίδοσης και κατευθύνουν στην πρόληψη, μείωση, διαλογή στη πηγή ανάκτηση, επαναχρησιμοποίηση και κομποστοποίηση.
• Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν και να έχουν λόγο.
Σήμερα, ζητάμε να απαντήσει η κυβέρνηση και να δοθούν όλα τα έγγραφα στοιχεία που συγκροτούν την δεσμευτική τεχνική και οικονομική προσφορά προσωρινού αναδόχου για τη ΣΔΙΤ.
Α. Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
1. Παραμένει σε ισχύ και δεσμεύει τον ανάδοχο η «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) τροποποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου» ως εγκρίθηκε με την ΚΥΑ με ΑΔΑ ΑΔΑ4Ι010-5;
2. Η Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου για την "Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου" ή και η Πρόσκληση υποβολής προσφορών προβλέπει διαδικασία περιβαλλοντικής εξαίρεσης για τα έργα και δράσεις που θα υλοποιεί ο Ανάδοχος;
3. Στην Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου ποιο προβλέπεται να είναι το κόστος / τέλος χρήσης που θα επιβαρύνει τους ΟΤΑ;
4. Προβλέπονται εμπροσθοβαρείς πληρωμές στη σύμβαση ΣΔΙΤ;
5. Αναλαμβάνει το δημόσιο την υποχρέωση να ρυθμίσει ή να εξασφαλίσει με όποιο τρόπο τη διοικητική παύση λειτουργίας υποδομών ή εν γένει δραστηριοτήτων μη συμβατών ή και ανταγωνιστικών με το έργο του Αναδόχου;
6. Τι ειδικότερα προβλέπεται για την επίλυση διαφορών ανάμεσα στο Ανάδοχο και το δημόσιο που συμμετέχει στη ΣΔΙΤ;
7. Προβλέπεται ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων;
8. Προβλέπεται ή υπάρχει ήδη μελέτη σκοπιμότητας για την επιλογή τεχνολογιών, αριθμού μονάδων κλπ , όπως ορίζει η ισχύουσα ΣΜΠΕ;
9. Ποιος προβλέπεται να είναι ο δημόσιος φορέας που συμμετέχει στη ΣΔΙΤ.
10. Προβλέπεται να έχουν λόγο οι ΟΤΑ στην κοστολόγηση των υπηρεσιών;
Β. Υποβάλουμε Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων:
1. Της Πρόσκλησης για υποβολή δεσμευτικών προσφορών συμπεριλαμβανομένων τυχόν παραρτημάτων, ως απεστάλη προς τους διαγωνιζόμενους από την αρμόδια αρχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου .
2. Της Τεχνικής και Οικονομικής Προσφοράς που υπέβαλε ο Προσωρινός Ανάδοχος ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ .
3. Του σχεδίου των όρων σύμβασης για τη ΣΔΙΤ .
4. Του Πρακτικού της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την αξιολόγηση των προσφορών και την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου .
Οι ερωτώντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ζαχαριάς Κωνσταντίνος
Κοδέλας Δημήτριος