Τα 58 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) που λειτουργούν ανά την επικράτεια αποτελούν το μοναδικό πεδίο εφαρμογής της Γενικής Εκπαίδευσης ενηλίκων στη χώρα μας, προσφέροντάς τους τίτλο σπουδών ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου (Ν. 2525/1997). Τα σχολεία αυτά δίνουν στους ενήλικες μια δεύτερη ευκαιρία για τον γενικό και ψηφιακό εγγραμματισμό τους, δηλαδή τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια γενική μόρφωση και να εξοικειωθούν με την ψηφιακή τεχνολογία, αλλά και μια δεύτερη ευκαιρία για την προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική τους ολοκλήρωση. Εξίσου σημαντική είναι η λειτουργία αυτών των σχολείων για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως των 8 ΣΔΕ που λειτουργούν σε ισάριθμες φυλακές της χώρας.
Σε ορισμένες περιοχές της επικράτειας η ανάγκη λειτουργίας τέτοιων σχολείων είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς το ποσοστό οργανικού και λειτουργικού αναλφαβητισμού είναι ιδιαίτερα υψηλό. Για παράδειγμα, στις Κυκλάδες το ποσοστό του πληθυσμού που δεν έχει ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση αγγίζει το 48%, σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, και λειτουργεί μόνο ένα ΣΔΕ στη Σύρο και ένα παράρτημα στη Νάξο και στη Σαντορίνη. Επίσης, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα, Ηλεία), την τρίτη Περιφέρεια της Ελλάδας με το μεγαλύτερο πληθυσμό ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, το ποσοστό ανέρχεται στο 21,12% κατά μέσο όρο την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (σε ηλικίες από 18 έως 50 ετών), και λειτουργούν τρία ΣΔΕ (στο Αγρίνιο, στην Πάτρα και στον Πύργο).
Τα ΣΔΕ αποτελούν Συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα, η Πράξη του οποίου λήγει στις 30.9.2013. Πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι δομές όπως τα ΣΔΕ, που καλύπτουν διαρκείς ανάγκες του πληθυσμού της χώρας, θα πρέπει να χρηματοδοτούνται από τον εθνικό προϋπολογισμό. Με δεδομένη τη σημασία και τη χρησιμότητα των ΣΔΕ, ιδιαίτερα σε αυτές τις συνθήκες παρατεταμένης κρίσης, είναι επιβεβλημένο να βρεθούν τρόποι συνέχισης της λειτουργίας τους, έστω και μέσω των Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, αφού η μνημονιακή κυβέρνηση επιλέγει να αποδίδει μεγάλο μέρος του εθνικού προϊόντος στα τοκοχρεολύσια. Θα έπρεπε συνεπώς να είχε προβλεφθεί η παράταση λειτουργίας των ΣΔΕ, μέσω των Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, μέχρι το τέλος της παρούσας χρηματοδοτικής περιόδου, δηλαδή το 2015, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί, δείγμα του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα σχολεία αυτά από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Επιπλέον δείγμα της αδιαφορίας του Υπουργείου αποτελεί το γεγονός ότι σχεδόν ένα μήνα πριν από την έναρξη του νέου σχολικού έτους οι διαδικασίες που απαιτούνται για την έγκαιρη στελέχωση των ΣΔΕ βρίσκονται σε τέλμα: δεν έχουν πραγματοποιηθεί ούτε η ανανέωση διευθυντικών θέσεων, η θητεία των οποίων λήγει στις 31.8.2013, αλλά ούτε οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι ενημερώθηκαν ότι θα ειδοποιηθούν με άλλη εγκύκλιο-προκήρυξη και όχι με αυτή για τις γενικές αποσπάσεις. Για να ολοκληρωθούν με σωστό τρόπο όλες οι απαιτούμενες ενέργειες ώστε τα ΣΔΕ να υποδεχτούν τους υποψήφιους εκπαιδευόμενους το Σεπτέμβρη απαιτείται τουλάχιστον ενάμισης μήνας. Επίσης, είναι δεδομένη η αρνητική εμπειρία του σχολικού έτους 2012-2013, σχετικά με την πλήρωση θέσεων ωρομισθίων εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ, η οποία ολοκληρώθηκε μόλις το Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους. Με βάση τα παραπάνω, είναι φανερό ότι θα είναι αδύνατον να λειτουργήσουν εγκαίρως τα συγκεκριμένα σχολεία την ερχόμενη σχολική χρονιά.
Κατόπιν των προαναφερθέντων και:
Επειδή τα χρονικά περιθώρια είναι ιδιαίτερα περιορισμένα ώστε να επιτευχθεί η απρόσκοπτη λειτουργία των ΣΔΕ με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς
Επειδή είναι εκπαιδευτικά ορθό να στελεχώνονται τα ΣΔΕ με μόνιμο προσωπικό, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις αυξημένες ανάγκες του ευαίσθητου πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων
Επειδή οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την 5η Προγραμματική Περίοδο όσον αφορά την εκπαίδευση ενηλίκων υπαγορεύουν τόσο την αύξηση του μορφωτικού τους επιπέδου όσο και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων τους
Επειδή είναι στατιστικά αποδεδειγμένο ότι η ανεργία πλήττει πρωτίστως τις ομάδες πληθυσμού που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Προτίθεται να εγκρίνει την τροποποίηση του Τεχνικού Δελτίου, ώστε να παραταθεί η χρηματοδότηση των ΣΔΕ μέσω των Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων;
2. Πώς και πότε θα στελεχωθούν τα ΣΔΕ, με δεδομένο το ασφυκτικά στενό χρονοδιάγραμμα των διαδικασιών που απαιτούνται για να λειτουργήσουν από την 1η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους;
3. Πώς θα αποφευχθεί η καταστροφική επανάληψη του φαινομένου της πλήρωσης θέσεων στα ΣΔΕ με ωρομίσθιο διδακτικό προσωπικό εν μέσω της σχολικής χρονιάς;
4. Υπάρχει στον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η δημιουργία Λυκείου Δεύτερης Ευκαιρίας, ώστε οι απόφοιτοι των ΣΔΕ να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίζουν την εκπαιδευτική του διαδρομή, στο πλαίσιο της διά βίου εκπαίδευσης;
5. Υπάρχει στον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σχεδιασμός που να προβλέπει τη στελέχωση των ΣΔΕ με μόνιμο προσωπικό και όχι με αποσπασμένους και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη
Μαρία Κανελλοπούλου
Νίκος Συρμαλένιος
Αναστάσιος (Τάσος) Κουράκης
Ευγενία (Τζένη) Βαμβακά
Αϊχάν Καρά Γιουσούφ
Γιώργος Πάντζας
Θεανώ Φωτίου