Η ενέργεια του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου (YNA) να γνωστοποιήσει τη διαθεσιμότητα 48 υπαλλήλων του Υπουργείου του, με επιστολή του στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αποτελεί μία ακόμα πράξη που αποδεικνύει ότι η κινητικότητα στο δημόσιο τομέα δεν σκοπεύει στην βελτίωση της λειτουργίας του αλλά στην απόλυση χιλιάδων εργαζομένων. Όταν σε ένα ήδη υποστελεχωμένο Υπουργείο που έχει πληγεί από τη διάθεση σε καθεστώς κινητικότητας 23 υπαλλήλων από το χειμώνα, επιλέγουν αυθαιρέτως οι υπουργοί 48 νέες απομακρύνσεις εργαζομένων, δεν μπορεί κανείς να τεκμηριώσει με αξιόπιστο τρόπο ότι στόχος αυτής της διαδικασίας είναι η βελτίωση της λειτουργίας του φορέα.
Η αναξιοπιστία των Υπουργών επιβεβαιώνεται άλλωστε από το γεγονός ότι οι ίδιοι, με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης το Μάρτιο αποφάσισαν πως για τη βέλτιστη στελέχωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου απαιτούνται 590 πολιτικοί υπάλληλοι, δηλαδή όσοι περίπου υπηρετούν σήμερα (594). Ακόμα όμως και αυτή τους την απόφαση, η οποία σαφώς υποεκτιμούσε τις υφιστάμενες ανάγκες σε προσωπικό για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν σεβάστηκαν, αφού με την υλοποίηση της πρότασης για 48 διαθεσιμότητες ο αριθμός των υπαλλήλων που θα υπηρετούν στο Υπουργείο υπολείπεται του αριθμού που οι ίδιοι αξιολόγησαν ως απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών του.
Επιπλέον, οι όποιες πράξεις που θα καταργούν οργανικές θέσεις υπαλλήλων θα είναι παράνομες αφού αντίκεινται στο περιεχόμενο του άρθρου 90 του Ν.4172/2013 που αφορά στη διαθεσιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Ειδικότερα το άρθρο 90 ορίζει με σαφήνεια ότι επιτρέπεται η κατάργηση θέσεων με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του οικείου Υπουργού, σε εκτέλεση σχετικών αποφάσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, μετά από τεκμηρίωση που στηρίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης δομών και σχέδια στελέχωσης. Στην περίπτωση όμως του ΥΝΑ σχέδια στελέχωσης δεν υπάρχουν ενώ το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Πόρων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, όπως ήδη αναφέρθηκε, έκρινε ότι πρέπει να υπηρετούν στο ΥΝΑ 590 υπάλληλοι.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
1. Με ποια λογική μεθοδεύουν την απομάκρυνση 48 υπαλλήλων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με την ένταξη τους στο καθεστώς της διαθεσιμότητας από τη στιγμή που μία τέτοια πράξη έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ορίζει το άρθρο 90 του Νόμου 4172/2013; Ειδικότερα πως είναι δυνατό να προχωρήσουν σε διοικητικές πράξεις για τη διαθεσιμότητα 48 υπαλλήλων αφού:
α) δεν υφίστανται σχέδια στελέχωσης όπως ορίζει ο νόμος;
β) η αξιολόγηση των δομών του ΥΝΑ που έγινε με το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Πόρων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης έκρινε ότι πρέπει να υπηρετούν στο ΥΝΑ 590 υπάλληλοι, όσοι περίπου υπηρετούν και σήμερα (594); .
2. Πως θα εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του ήδη υποστελεχωμένου Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου το οποίο ένα χρόνο μετά την ανασύσταση του κινδυνεύει με πλήρη αποδιοργάνωση των Υπηρεσιών του;
3. Πως θα καλυφθούν τα μεγάλα κενά σε προσωπικό που έχουν προκύψει στις Υπηρεσίες του ΥΝΑ και τα οποία θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερα σε περίπτωση που τεθούν σε διαθεσιμότητα οι 48 υπάλληλοι;
Ο ερωτών Βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας