Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
29/08/2013

Ερώτηση Στ. Σαμοϊλη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Αιγαίου, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων: Να επιλυθεί άμεσα, το σοβαρό συγκοινωνιακό πρόβλημα των νησιών Κάλαμου και Καστού, του Δήμου Λευκάδας.

Τα μικρά νησιά Κάλαμος και Καστός, ανήκουν στο Δήμο Λευκάδας και αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα συγκοινωνίας (ο Καστός έχει πέντε 5 φορές την εβδομάδα συγκοινωνία και ο Κάλαμος καθημερινά μόνο με τον Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας).

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει απευθείας σύνδεσή τους με την έδρα του Δήμου (Λευκάδα) στον οποίο ανήκουν. Η όποια συναλλαγή των κατοίκων για διοικητικά και άλλα θέματα με την έδρα του Δήμου, είναι συχνή και απαραίτητη. Το κόστος, ο κόπος, αλλά και οι χαμένες ώρες που απαιτούνται για τη μεταφορά στη Λευκάδα είναι μεγάλα. Ενδεικτικά, αναφέρουμε το χρονοδιάγραμμα για έναν κάτοικο που θέλει να μεταβεί από τον Καστό στη Λευκάδα. Χρειάζονται περίπου 45ʼ – 60ʼ ανάλογα με το μεταφορικό μέσο (συνήθως λεωφορείο ή Ι.Χ.), με τον αντίστοιχο χαμένο χρόνο αναμονής. Συνολικά, δηλαδή, απαιτούνται περίπου 4 ώρες για μετάβαση και επιστροφή.

Η επιδοτούμενη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και ιδιωτών – ιδιοκτητών μικρών σκαφών (καϊκιών) εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές: α) Καστού – Μύτικα και β) Καλάμου – Μύτικα (το σκάφος διανυκτερεύει στον Καστό). Η σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2013.

Το διαχρονικό αίτημα για αλλαγή – βελτίωση της υπάρχουσας σύμβασης, σύμφωνα με τις προτάσεις των δημοτικών κοινοτήτων και των κατοίκων, ποτέ δεν υλοποιήθηκε (ενδεικτικά αναφέρουμε την  απόφαση 13/2011 και τα αιτήματα 7951/2012 και ΕΣ2/2013, του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Καστού του Δήμου Λευκάδας, ).

Ενόψει πιθανής υπογραφής καινούριας σύμβασης, πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από το Υπ.  Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα εξής:

-    Να δοθεί η δυνατότητα για τον Καστό, ιδιαίτερα τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, να υπάρξουν δύο δρομολόγια, ένα πρωί και ένα απόγευμα. Σήμερα, αν κάποιος (ως τουρίστας) θέλει να επισκεφθεί το νησί και δε διαθέτει σκάφος, μπαίνει το πρωί και δεν μπορεί να βγει το ίδιο απόγευμα, αλλά την επόμενη μέρα.

-    Το σκάφος, με βάση την υπάρχουσα σύμβαση, διανυκτερεύει στον Καστό. Μέχρι σήμερα, κάθε Τρίτη και Πέμπτη που δεν προβλέπεται από τη σύμβαση γραμμή, δεν παίρνει επιβάτες από Καστό, ενώ πηγαίνει στον Κάλαμο και στη συνέχεια στο Μύτικα. Παρά τη θετική γνώμη του Λιμεναρχείου αλλά και του ιδιοκτήτη, το Υπουργείο δεν έλυσε το (τυπικό) πρόβλημα. Σημειώνουμε ότι για τη μεταφορά δεν επιβαρύνεται επιπλέον ο ιδιοκτήτης, που έτσι κι αλλιώς το κόστος του είναι το ίδιο αφού εκτελεί τη διαδρομή. Επιπλέον, θα έχει οικονομικό όφελος, εφόσον οι επιβάτες θα καταβάλουν το εισιτήριό τους. Με τη νέα σύμβαση, πρέπει να δοθεί αυτή η δυνατότητα.

-    Χρειάζεται ένα έξτρα δρομολόγιο, προς Κάλαμο και Καστό, για τη μεταφορά καυσίμων (υγραέριο, βενζίνη κλπ), που σήμερα δεν προβλέπεται.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :

1.    Τι προτίθενται να πράξουν, για την επίλυση του συγκεκριμένου συγκοινωνιακού προβλήματος, που αντιμετωπίζουν τα νησιά Κάλαμος και Καστός;

2.    Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, για τη δημιουργία απευθείας σύνδεσης των νησιών Κάλαμος και Καστός, με ταχύπλοο, μια φορά την εβδομάδα, με την έδρα του Δήμου τη Λευκάδα;

3.    Τι προτίθενται να πράξουν για την έγκριση της σχετικής δαπάνης από την Υπηρεσία Επιτρόπου, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στο Δήμο Λευκάδας, να εκμισθώσει ταχύπλοο σκάφος;

4.    Πότε θα ανανεωθεί η σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και ιδιωτών – ιδιοκτητών μικρών σκαφών και με ποιους αναβαθμιστικούς – βελτιωτικούς όρους;  

Ο ερωτών Βουλευτής

Σαμοΐλης Στέφανος