Σύμφωνα με την εγκύκλιο 117/1982 (Α.Π. 26052/7352/22.06.1982) του τότε Υπουργείου Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος (Υ.Χ.Ο.Π.) είναι δυνατή η χορήγηση οικοδομικών αδειών σε μη οριοθετημένους οικισμούς προϋφιστάμενους του έτους 1923 μετά από αυτοψία διμελούς επιτροπής μηχανικών των κατά τόπους αρμόδιων πολεοδομικών υπηρεσιών, οι οποίοι και θα διαπιστώνουν αν το οικόπεδο επί του οποίου ζητείται η άδεια οικοδομής βρίσκεται εντός του συγκεκριμένου προϋφιστάμενου του 1923 οικισμού.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 6 στοιχείο ε΄ του Ν. 998/1979 «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας» (ΦΕΚ 289 Α΄/1979) όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 15 του άρθρου 7 του Ν. 4164/13 ( ΦΕΚ 156 Α΄/9-7-2013) δεν υπάγονται στις διατάξεις του εν λόγω Νόμου οι περιοχές που καταλαμβάνονται υπό οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923, τα όρια των οποίων έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης.
Σε γνώση μου περιήλθαν από συμπολίτες μου περιπτώσεις νόμιμης έκδοσης οικοδομικών αδειών σε μη οριοθετημένους οικισμούς με χρήση των οριζομένων στην ανωτέρω εγκύκλιο 117/1982 και των διατάξεων των Π.Δ. 2-3-1981 και Π.Δ. 6-12-1982, ήτοι με όρους δόμησης που αντιστοιχούν σε «εντός σχεδίου» δόμηση για ανέγερση κατοικίας σε οικισμό προϋφιστάμενο του 1923.
Επομένως η διοίκηση, εκπροσωπούμενη στην προκειμένη περίπτωση από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, αδειοδότησε τους ενδιαφερόμενους πολίτες για κατασκευή κατοικίας σε ιδιόκτητο οικόπεδο το οποίο βρίσκεται εντός οικισμού προϋφιστάμενου του έτους 1923.
Μετά την έκδοση της οικοδομικής αδείας η διοίκηση, εκπροσωπούμενη στην προκειμένη περίπτωση από την αρμόδια δασική υπηρεσία, προχώρησε με βάση διατάξεις του Ν. 998/1979 στην έκδοση Απόφασης χαρακτηρισμού τμήματος του οικοπέδου επί του οποίου εκδόθηκε οικοδομική άδεια, ως αναδασωτέου, αν και η εν λόγω έκταση σύμφωνα με τη νομίμως εκδοθείσα οικοδομική άδεια βρίσκεται εντός οικισμού προϋφιστάμενου του έτους 1923 και σύμφωνα με τον ίδιο Ν. 998/1979 οι περιοχές που καταλαμβάνονται υπό οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923 δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του.
Προφανώς η Διοίκηση προχώρησε στην έκδοση της εν λόγω Απόφασης εξαιτίας του γεγονότος πως ο συγκεκριμένος οικισμός δεν είναι οριοθετημένος, επομένως δεν έχει όρια τα οποία έχουν εγκριθεί με πράξεις της Διοίκησης, κατά την έννοια του Ν. 998/1979.
Αυτή της η Απόφαση όμως αναιρεί και την προηγούμενη διοικητική πράξη της νόμιμης έκδοσης οικοδομικής άδειας, όπως εκφράζεται με την εγκύκλιο 117/1982 του Υ.Χ.Ο.Π.
Επίσης δημιουργεί το λογικό παράδοξο, πώς είναι δυνατόν ένα οικόπεδο το οποίο έχει αντιμετωπιστεί από την Διοίκηση (δια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας) ως εντός οικισμού, να τυγχάνει διαφορετικής αξιολόγησης εξαρτώμενης μόνο από την έννοια της ύπαρξης ή μη πράξης οριοθέτησης του οικισμού αυτού. Δηλαδή, αν ο οικισμός ήταν οριοθετημένος η συγκεκριμένη έκταση δεν θα χαρακτηριζόταν ως αναδασωτέα, ενώ τη στιγμή που ο οικισμός δεν έχει οριοθετηθεί, αν και αυτή κείται βεβαιωμένα εντός του, να χαρακτηρίζεται ως αναδασωτέα, κατά προδήλως εσφαλμένη κρίση και παράβαση της αρχής της ενιαίας δράσης των υπηρεσιών της Διοίκησης.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Τι προτίθεται να πράξει ώστε να αποκατασταθεί η ως άνω άδικη μεταχείριση;
2. Θα τροποποιήσει τη σχετική νομοθεσία ώστε στην περίπτωση που δεν έχουν καθοριστεί τα όρια τους με την προαναφερθείσα διαδικασία, «τα τμήματά τους τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί για νόμιμη έκδοση οικοδομικών αδειών με τις διατάξεις της εγκυκλίου 117/1982 του Υ.Χ.Ο.Π. να μην υπόκεινται στη διαδικασία χαρακτηρισμού τους ως αναδασωτέων εκτάσεων κατά το Ν.998/1979»;
Η ερωτώσα βουλευτής
ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ ΌΛΓΑ