Η διορισμένη από τη μνημονιακή κυβέρνηση Διοίκηση της εταιρείας ΟΣΥ Α.Ε., πιστή στη «γραμμή» που έχουν χαράξει οι εντολοδόχοι της, δείχνει και αυτή το αδυσώπητο πρόσωπο και την αναλγησία της απέναντι σε πολίτες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης και βρίσκονται στο όριο της εξαθλίωσης.
Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά με αφορμή ένα περιστατικό που έλαβε χώρα πρόσφατα και το οποίο ανέδειξε το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού. Στο εν λόγω περιστατικό εμπλέκονται μια μακροχρόνια άνεργη 31 ετών και η 53χρονη μητέρα της, η οποία είναι άτομο με ειδικές ανάγκες και ανάπηρη σε ποσοστό 80%. Οι δύο κυρίες ουσιαστικά «ακροβατούν» στη ζωή και διαβιούν χάρη στην πενιχρή βοήθεια που λαμβάνουν από συγγενείς αλλά και στην ανοχή που δείχνει ο ιδιοκτήτης της κατοικίας που νοικιάζουν, καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το ενοίκιό τους από τον Απρίλιο του 2013.
Δυστυχώς, λόγω της σοβαρής οικονομικής αδυναμίας των δύο γυναικών, η 31χρονη επιβιβάστηκε σε λεωφορείο χωρίς εισιτήριο και, σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε από ελεγκτή του ΟΑΣΑ, κόπηκε πρόστιμο 72 ευρώ, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κυρία έχει ενημερώσει επανειλημμένα τον ελεγκτή ότι είναι μακροχρόνια άνεργη. Υπενθυμίζεται ότι σε ανακοίνωση της Ένωσης Εργαζομένων του ΗΣΑΠ, σωματείου που απαρτίζεται από εργαζόμενους σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με αφορμή το θάνατο του 19χρονου Θανάση Καναούτη στο Περιστέρι κατά τη διάρκεια ελέγχου εισιτηρίων σε τρόλεϊ στο οποίο επέβαινε, επισημαίνεται ότι «οι πρακτικές των κυβερνήσεων και των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών τους έχουν μετατρέψει τον έλεγχο εισιτήριων σε "κυνήγι κεφαλών"» Επίσης, η Ένωση Εργαζομένων ΗΣΑΠ διεκδικεί μείωση της τιμής του εισιτηρίου στο 1 ευρώ και δωρεάν μετακίνηση για ανέργους και χαμηλοσυνταξιούχους και το αιτιολογεί, λέγοντας ότι «αυτές οι διεκδικήσεις πρέπει άμεσα να υιοθετηθούν από την κυβέρνηση και να εφαρμοστούν ως ελάχιστη ένδειξη κατανόησης στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία». Η μητέρα της 31χρονης και ασθενής στο Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού ήρθε άμεσα σε επαφή με τις ΟΣΥ Α.Ε. και ενημέρωσε εγγράφως για τη δυσμενή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει, ενώ παράλληλα έστειλε όλα τα έγγραφα που αποδεικνύουν τα λεγόμενά της. Δυστυχώς, οι ΟΣΥ Α.Ε. απάντησαν στις 17/09 ότι το πρόστιμο πρέπει να πληρωθεί, διαφορετικά θα μεταβιβαστεί εντός 20 ημερών στην εφορία, όπου και θα δεκαπλασιαστεί και θα ανέλθει στα 720 ευρώ συνολικά. Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι η εν λόγω εταιρεία είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) και, όπως αναφέρει στην επίσημη ιστοσελίδας της, «λειτουργεί με σκοπό την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και διέπεται από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Είναι Εταιρεία Παροχής Συγκοινωνιακού Έργου (Ε.Π.Σ.Ε.), συντονίζεται και ελέγχεται από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.), υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων». Έτσι, εύλογα προκύπτει η αντίφαση της δυνατότητας παροχής υπηρεσιών για κοινή ωφέλεια με τους κανόνες της «ελεύθερης αγοράς-ιδιωτικής οικονομίας» για αγαθά που είναι άμεσης και καθημερινής ανάγκης για το λαό. Επομένως, για ένα εισιτήριο 1,20 ευρώ το τελικό πρόστιμο που θα πρέπει να πληρώσουν στην εφορία η μακροχρόνια άνεργη και η ασθενής μητέρα της είναι 720 ευρώ!
Παρά τις εκκλήσεις της 53χρονης ασθενούς αλλά και τις δύο έγγραφες εκκλήσεις, τις οποίες απέστειλε στις ΟΣΥ Α.Ε. το ίδιο το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού, στην προσπάθειά του να σταματήσει τη μεταβίβαση της οφειλής στην εφορία, η εταιρεία δεν έχει απαντήσει ακόμη. Με λίγα λόγια, το κράτος ενεργοποιεί όλο τον μηχανισμό του για ένα ποσό, το οποίο ουδέποτε θα εισπράξει και το οποίο αποτελεί το τελειωτικό χτύπημα για τις δύο γυναίκες που βρίσκονται ψυχικά και σωματικά στην εξαθλίωση, ενώ αυτό που ουσιαστικά χρειάζονται είναι κοινωνική ευαισθησία και στήριξη. Επισημαίνεται ότι και η εταιρεία φαίνεται εντελώς αναντίστοιχη με το όραμα της, το οποίο περιγράφεται στη σελίδα 6 του εντύπου «Ετήσιες Οικονομικές καταστάσεις 1/1 – 31/12/2012» και το οποίο είναι η «επαρκής κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών των πολιτών της πρωτεύουσας με υπηρεσίες υψηλού ποιοτικού επιπέδου», ενώ η αποστολή της είναι «η προσφορά συγκοινωνιακών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας με κοινωνική ευαισθησία και σεβασμό στον πολίτη που την εμπιστεύεται για τις καθημερινές μετακινήσεις του».
Επειδή η δυνατότητα μετακίνησης είναι κοινωνικό δικαίωμα, καθώς αποτελεί προϋπόθεση συμμετοχής στην κοινωνική ζωή, την εργασία, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό.
Επειδή σε αυτές τις συνθήκες εξαθλίωσης και αδυναμίας επιβίωσης των πολιτών εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών, το κράτος πρέπει να δείχνει το κοινωνικό του πρόσωπο και να στηρίζει τους έχοντες ανάγκη, αντί να εξαντλεί σε αυτούς όλη την τιμωρητική του διάθεση.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί, ώστε να μην επιβληθεί το σχετικό πρόστιμο στην εν λόγω μακροχρόνια άνεργη κυρία; Πώς θα ρυθμίσει παρόμοια περιστατικά που έχουν συμβεί στο παρελθόν και είναι σε εκκρεμότητα;
2. Με ποια άμεσα μέτρα θα διασφαλίσει την προστασία ευπαθών κοινωνικών ομάδων σε παρόμοιες περιπτώσεις, καθώς και ότι παρόμοια περιστατικά θα αντιμετωπίζονται με περισσότερη κοινωνική ευαισθησία;
3. Θα προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική ρύθμιση, με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα δωρεάν μετακίνησης σε απόρους, ανέργους και άλλες ευπαθείς ομάδες;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Στρατούλης Δημήτρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξόπουλος Απόστολος
Βαλαβάνη Νάντια
Βαρεμένος Γιώργος
Γελαλής Δημήτρης
Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Έφη
Γλέζος Μανώλης
Διακάκη Μαρία
Διώτη Ηρώ
Δούρου Ρένα
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζερδελής Γιάννης
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καφαντάρη Χαρά
Κοντονής Σταύρος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μητρόπουλος Αλέξης
Μπάρκας Κώστας
Μπόλαρη Μαρία
Παναγούλης Στάθης
Σταθάς Γιάννης
Σταμπουλή Αφροδίτη
Τσουκαλάς Δημήτρης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα