Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων
1η Συνεδρίαση επί της Αρχής
Εισηγητής: Βασίλης Κυριακάκης, Βουλευτής Φθιώτιδας του ΣΥΡΙΖΑ
Με το παραπάνω σχέδιο νόμου, που εισάγεται σήμερα προς συζήτηση στην ΕΚΥ, η κυβέρνηση για μια ακόμη φορά δείχνει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη νομοθέτηση και τη λειτουργία του κοινοβουλίου. Είκοσι περίπου ΠΝΠ, νομοσχέδια εκατοντάδων σελίδων με τη διαδικασία του κατεπείγοντος σε ένα μόνο άρθρο, αντισυνταγματικές διατάξεις, τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, νομοσχέδια «σκούπα» με αποσπασματικές και «φωτογραφικές» διατάξεις, όπως και το σημερινό ν/σ.
Ειδικότερα για τα νομοσχέδια «σκούπα», με αποσπασματικές και «φωτογραφικές διατάξεις», οφείλουμε να τονίσουμε ότι δεν είναι μια καινούργια νομοθετική πρακτική αποκλειστικά της σημερινής κυβέρνησης, αλλά συχνά χρησιμοποιήθηκαν από όλες σχεδόν τις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις ως νομοθετικό εργαλείο εξυπηρέτησης της διαπλοκής με τα ιδιοτελή συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών lobbies.
Αυτό επιχειρείται σήμερα και με το σημερινό ν/σ, το οποίο καταχρηστικά μόνο αποκαλείται ν/σ του Υπ. Υγείας, αφού 15 από τα 19 άρθρα αφορούν 6 άλλα Υπουργεία και θα μπορούσε κάλλιστα να ονομαστεί «μίνι πολυνομοσχέδιο». Το ζήτημα δεν είναι όμως απλά τυπικό της ονομασίας, αλλά φαίνεται ότι η κυβέρνηση είχε κάθε λόγο να «κρύψει» κάτω από τον τίτλο του νομοσχεδίου το πιο σημαντικό του άρθρο, το άρθρο 18, που αποτελεί ένα μεγάλο δώρο στους μεγαλοκαναλάρχες της διαπλοκής, για να μπουν στην εποχή της επίγειας ψηφιακής εκπομπής από θέση πρωταγωνιστή, αφού βγάλατε έξω την ΕΡΤ, απαλλαγμένοι από τα βάρη και τις αμαρτίες του παρελθόντος, με αντάλλαγμα φυσικά την απρόσκοπτη παροχή πολιτικής στήριξης στα κόμματα της διαπλοκής.
Ουσιαστικά με το άρθρο 18 καταργείτε τις τηλεοπτικές άδειες και νομιμοποιείτε το πέρασμα των διαπλεκόμενων τηλεοπτικών ιδιωτικών καναλιών στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση. Όχι μόνο τους χαρίζετε τις ψηφιακές συχνότητες, όχι μόνο σβήνετε το τηλεοπτικό παρελθόν της διαπλοκής αλλά επιπλέον τους χαρίζετε για τα επόμενα 15 χρόνια ασυλία από οποιοδήποτε θεσμικό έλεγχο και τήρηση όρων και προϋποθέσεων,
αφού με το άρθρο 18 του νομοσχεδίου τα ιδιωτικά κανάλια θα ελέγχονται μόνο για το πρόγραμμά τους, σύμφωνα με την παράγραφο 13 του άρθρου 6 του νόμου Ρουσόπουλου. Με πέντε λεξούλες απαλλάσσονται από όλες τις άλλες υποχρεώσεις που αναφέρονται στο ίδιο άρθρο. Αυτές αφορούν την πληρωμή των συχνοτήτων, τον έλεγχο του απασχολούμενου προσωπικού, τη διαδικασία της αδειοδότησης για την οποία θα ελέγχονταν τα κεφάλαιά τους και οι ιδιοκτήτες. Όλα αυτά είναι που διαγράφονται με την επίκληση της ψηφιακής τηλεόρασης και της παράδοσης των συχνοτήτων στις ιδιωτικές εταιρίες.
Τα ιδιωτικά κανάλια που δεν εκπλήρωσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια σχεδόν καμία υποχρέωσή τους, που δεν πλήρωναν για τις συχνότητες, για το ελληνικό σινεμά κ.λπ., με την απλή βεβαίωση του ΕΣΡ πως εξέπεμπαν την 31η Αυγούστου 2013, αποκτούν το «συχωροχάρτι» της αναλογικής διαπλοκής.
Πρόκειται για μία πρωτοφανή διάταξη που καθορίζει το νέο ψηφιακό χάρτη και χαρίζει στους καναλάρχες δωρεάν τις ψηφιακές συχνότητες. Σε συνδυασμό με μια άλλη πρωτοφανή επίσης στα κοινοβουλευτικά και συνταγματικά χρονικά απόφαση να αφήνεται μια ΠΝΠ να ακυρώνεται, να πάψει να ισχύει, αλλά να παραμένει σε ισχύ το μοναδικό αποτέλεσμα που επέφερε, το μαύρο στην ΕΡΤ, δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το τι ακριβώς είχε στο μυαλό της η κυβέρνηση την 11η Ιουνίου.
Κι όλα αυτά όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση στο όνομα μνημονιακών υποχρεώσεων. Τι πρωτότυπο…
Άλλωστε το σύνολο σχεδόν του νομοθετικού έργου της κυβέρνησης, βασίζεται σε έναν κύριο νόμο, το αρχικό Μνημόνιο, το οποίο μάλιστα πρωτοσυντάχτηκε στα Αγγλικά από την Τρόικα, και το οποίο στελέχη και της σημερινής κυβέρνησης δεν χάνουν την ευκαιρία να εκθειάζουν και να υποκλίνονται σε αυτό ως το «μοναδικό σοβαρό πολιτικό κείμενο» της χώρας που «μακάρι να παραμείνει για 50 χρόνια ακόμη»! Την ίδια βέβαια στιγμή ως συνέπεια του μνημονίου («μνημονιακή υποχρέωση») η κυβέρνηση έχει παραχωρήσει στην Τρόικα, μεταξύ των άλλων, ακόμη και το δικαίωμα καθορισμού του ύψους του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης, καθώς και το δικαίωμα της ρύθμισης χρεών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών.
Έτσι, η κυβέρνηση συνεχίζει να πορεύεται στο δρόμο των μνημονίων και των αλλεπάλληλων εκβιασμών για την εξασφάλιση της επόμενης κάθε φορά δόσης, προκαλώντας συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης και κοινωνικής γενοκτονίας με 4,5 εκ. πολίτες κάτω από το όριο της φτώχειας, 3,5 εκ. ανασφάλιστους, αποκλεισμένους από το δικαίωμα στην υγεία, και 1,5 εκ. ανέργους. Διαλύει το δημόσιο τομέα με μαζικές απολύσεις, κλείνει πραξικοπηματικά τη δημόσια Ραδιοτηλεόραση, γκρεμίζει τη δημόσια Υγεία και Παιδεία, ξεπουλά δημόσια περιουσία και τον εθνικό μας πλούτο, ετοιμάζεται να αρπάξει και την ιδιωτική περιουσία των Ελλήνων πολιτών. Και παρά την ανείπωτη κοινωνική δυστυχία που έχει επιφέρει, επιχειρεί με το νέο προϋπολογισμό να περικόψει παραπέρα τις κοινωνικές δαπάνες και να εξαφανίσει το λαϊκό εισόδημα με εντονότερη ακόμη υπερφορολόγηση και παραπέρα μείωση των συντάξεων. Την ίδια στιγμή, και ενώ η ύφεση συνεχίζεται για 6η συνεχή χρονιά, με τη βοήθεια της δημιουργικής λογιστικής εμφανίζει δήθεν πρωτογενές πλεόνασμα, μιλάει για δήθεν ανάπτυξη, τη στιγμή που μια σειρά επιχειρήσεις εγκαταλείπουν τη χώρα και διαλαλεί την έξοδο από την κρίση την επόμενη χρονιά, τη στιγμή που προετοιμάζει το έδαφος για νέο μνημόνιο και νέα μέτρα σε βάρος του λαού. Προς τούτο, εντείνει με τη θεωρία των δύο άκρων τις προσπάθειες καλλιέργειας διχασμού της κοινωνίας και συκοφάντησης του λαϊκού κινήματος και της Αριστεράς, αξιοποιώντας και την επιχείρηση «εξάρθρωσης» της ΧΑ. Με κάθε δε ευκαιρία καταδεικνύετε το «άλλο άκρο», όπως πρόσφατα το βρήκατε στο πρόσωπο των 18αρηδων μαθητών του 1ου ΕΠΑΛ Λαμίας που καταδικάστηκαν σε φυλάκιση χωρίς καν την παρουσία δικηγόρου!
Αλλά μιας και συζητάμε ν/σ του Υπ. Υγείας, αξίζει να παρατηρήσουμε ότι την ώρα που η ελληνική κοινωνία βιώνει μια υγειονομική κρίση, όπου η ζήτηση υπηρεσιών υγείας στο δημόσιο σύστημα αυξάνεται ραγδαία (~35% αύξηση από το 2010), που λογικά θα έπρεπε να σας έχει οδηγήσει σε νομοθετικά μέτρα στήριξης, βελτίωσης και αναβάθμισης του δημόσιου συστήματος Υγείας, στο φερόμενο ως ν/σ του Υπ. Υγείας μόλις 4 από τα 19 άρθρα αφορούν θέματα Υγείας. Διαλύετε το δημόσιο σύστημα Υγείας με διαδικασίες fast track, χωρίς βέβαια να θεωρείτε σκόπιμο να νομοθετήσετε για τα πολύ σοβαρά προβλήματα στην Υγεία. Έτσι, στο παρόν ν/σ ασχολείστε στο 1ο άρθρο με τα κέντρα αδυνατίσματος (προφανώς «φωτογραφικό» για συγκεκριμένους επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες τους, όπου για τη διευκόλυνση των επιχειρηματικών συμφερόντων τους θα μπορούν να συστεγάζουν στον ίδιο χώρο και με κοινή (!) αίθουσα αναμονής ιατρεία ή οδοντιατρεία, χωρίς μάλιστα εταιρική σχέση των δικαιούχων), καθώς και με τη «διόρθωση» 3 λέξεων στη διάταξη για την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ (άρθρο 3) που ήδη έχει θεσπιστεί με την παρ.4 του αρθ.29 του ν.3918/11 (που προστέθηκε με την παρ.2, αρθ.37, ν.4111/13) και για την οποία ήδη έχετε εκδώσει, καθʼ υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδότησης, την ΚΥΑ αρ.πρωτ.90168/30-9-13. Η περιβόητη Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, που ουσιαστικά θα υποκαταστήσει το διοικητικό συμβούλιο, παρακάμπτοντας οριστικά και τους κοινωνικούς και ασφαλιστικούς φορείς και εκπροσώπους που το απαρτίζουν αποτελεί το όχημα της μετατροπής του ΕΟΠΥΥ σε μάνατζερ και τροχονόμο των χρηματαγορών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (ΠΦΥ), τη μετατροπή του από πάροχο υγείας σε αγοραστή υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα κατόπιν συμφωνίας του Υπ. Υγείας και της Task Force του Ράιχενμπαχ, διαψεύδοντας για πολλοστή φορά τον ίδιο σας τον εαυτό (βλ. πρακτικά ΕΚΥ 17/7/13), και στην οποία Task Force έχετε ήδη αναθέσει από 11/10/13 την υλοποίηση του σχεδίου για τον νέο ΕΟΠΥΥ και ΠΦΥ, εγγράφοντας μάλιστα και τη σχετική δημόσια δαπάνη στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ύψους 4,5 εκ. ευρώ («λεφτά υπάρχουν» ακόμη για τα golden boys της Task Force)!
Μιλάμε για υγειονομική κρίση και συχνά μας κατηγορείτε για υπερβολές, λαϊκισμό κλπ. Ακούστε λοιπόν τη γλώσσα των αριθμών που τόσο αγαπάτε, όταν είναι να περικόψετε δαπάνες ή πλεονάζων προσωπικό, αλλά την ξεχνάτε για τις συνέπειες των μνημονίων στη δημόσια Υγεία:
Συγκριτικά με την προμνημονιακή περίοδο έχει καταγραφεί αύξηση των αυτοκτονιών (22% τη διετία 2009-2011), των καταθλίψεων, των εξαρτήσεων, αύξηση της νοσηρότητας και θνησιμότητας σε χρόνια πάσχοντες και ευπαθείς ομάδες, αύξηση της νοσηρότητας και θνησιμότητας από ισχαιμική καρδιοπάθεια σε νέους άνδρες, αύξηση λοιμωδών παθήσεων από HIV-1 (αύξηση 57,2% μεταξύ 2010-11), από τον ιό του Δυτικού Νείλου (επιδημία στη βόρεια Ελλάδα μεταξύ Ιούλη-Οκτώβρη 2010) και ελονοσίας (επιδημία στη νότια χώρα μεταξύ Μάη-Οκτώβρη 2011). Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η αύξηση της περιγεννητικής θνησιμότητας (από 3,8 θάνατοι/1000 γεννήσεις το 2008 σε 9 θανάτους/1000 γεννήσεις το 2011 – αύξηση κατά 137%!) και της βρεφικής θνησιμότητας (από 2,7 το 2008 σε 3,4 το 2011), η μείωση των γεννήσεων και η αύξηση των εκτρώσεων. Σοβαρούς κινδύνους εγκυμονεί η χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη παιδιών, αλλά και ενηλίκων. Τέλος, υπάρχουν ήδη βάσιμες ενδείξεις για τη μείωση του προσδόκιμου ζωής του πληθυσμού.
Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από τις επίσημες ετήσιες εκθέσεις υγείας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, της ΠΟΥ, της Unicef, του ΟΟΣΑ, στοιχεία του ΚΕΣΥ, της Eurostat, καθώς και δημοσιευμένων επιστημονικών μελετών από Έλληνες και ξένους ερευνητές. Δεν είναι όμως τόσο πρωτοφανή στον πλανήτη, καθώς παρόμοια συμβαίνουν από χρόνια σε τριτοκοσμοικές χώρες της Αφρικής και Ασίας, τα ίδια συνέβησαν σε όλες τις χώρες όπου επιβλήθηκαν ανάλογα προγράμματα από το ΔΝΤ, μια εξέλιξη για την οποία κρούαμε τον κώδωνα κινδύνου από το 2010. Μπορεί λοιπόν κανείς αβίαστα να συμπεράνει πώς τα μνημόνια, όχι μόνο βλάπτουν σοβαρά την υγεία, αλλά κυριολεκτικά αφαιρούν χιλιάδες ζωές.
Κι ενώ υπάρχει αυτή η τραγική πραγματικότητα, εσείς κλείνετε νοσοκομεία, συνεχίζετε τον οικονομικό στραγγαλισμό και την υποστελέχωσή τους, μην εφαρμόζοντας ούτε καν τη μνημονιακή αναλογία 1 προς 10, βγάζετε σε διαθεσιμότητα υγειονομικό προσωπικό, αδιαφορείτε για τις τραγικές ελλείψεις στοιχειωδών αναλώσιμων υλικών, αντιδραστηρίων και φαρμάκων, διατηρείτε το «υγειονομικό απαρτχάιντ» για τους ανασφάλιστους, παραδίδετε σε ιδιωτικές εταιρίες όλο και μεγαλύτερο μερίδιο του δημόσιου συστ. Υγείας, καθιερώνετε την καταβολή του25ευρώ από τον ασθενή για την εισαγωγή του σε δημόσιο νοσοκομείο και ετοιμάζεστε να διαλύσετε και την ΠΦΥ με το κλείσιμο δομών (πολυιατρεία ΕΟΠΥΥ, ΚΥ), ακόμη και με «ξαφνικό θάνατο»! Και για να μην αφήσετε κ. Υπουργέ, καμιά αμφιβολία για το πώς εννοείτε την παροχή υπηρεσιών Υγείας τα επόμενα χρόνια, προσκαλέσατε και συναντηθήκατε μόλις χθες με τον διάσημο Ιρανό νευροχειρουργό, πρόεδρο και δημιουργό του Διεθνούς Ινστιτούτου Νευροχειρουργικής στο Αννόβερο της Γερμανίας Μαντζίντ Σάμι, με στόχο τη δημιουργία στην Ελλάδα ιδιωτικού κέντρου νευροχειρουργικής με την οικονομική στήριξη και συμβολή του κ. Κοντομηνά.
Άλλα και στο χώρο της Υγείας εκτός από τους υγειονομικούς ήδη βρίσκετε απέναντί σας και την υπόλοιπη κοινωνία. Την Παρασκευή 11/10/13 σε 5 κωμοπόλεις του ν. Φθιώτιδας 4000 περίπου πολίτες διαδήλωσαν έξω από τα ΚΥ την πρόθεσή τους να υπερασπιστούν το κοινωνικό αγαθό της υγείας και απαίτησαν την αναβάθμιση του δημόσιου συστήματος Υγείας.
Έτσι προβάλλει ως επιτακτική και ζωτική κοινωνική ανάγκη, ως όρος επιβίωσης του λαού η άμεση ανατροπή κι αυτής της κυβέρνησης και η κατάργηση των μνημονίων και κάθε μνημονιακής και νεοφιλελεύθερης πολιτικής και στην υγεία και η δημιουργία ενός σύγχρονου δημόσιου συστήματος υγείας που θα εξασφαλίζει δωρεάν, υψηλού επιπέδου ολοκληρωμένες υπηρεσίες σε όλους όσοι ζουν στη χώρα μας.
Υπάρχουν όμως κι άλλες «φωτογραφικές» διατάξεις, όπως το άρθρο 7 του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με το οποίο δίνετε «άφεση αμαρτιών» για «ιερές» δασικές εκτάσεις 290 στρεμμάτων στη θέση «Καύκαλος» της περιοχής Τραγάνας Φθιώτιδας που με την ΠΥΣ αρ. 41/3-3-93 (ΦΕΚ Αʼ30) είχαν δοθεί κατά κυριότητα στο Ίδρυμα της Ιεράς Μονής και Αρχιεπισκοπής του Όρους Σινά. Με τη ρύθμιση του άρθρου 7 αίρονται τα εμπόδια για αξιοποίηση της έκτασης από το Ίδρυμα του Όρους Σινά, αφού παρατείνεται η ισχύς της ΠΥΣ μέχρι το 2021 και μάλιστα δε θίγεται το καθεστώς των παραχωρούμενων εκτάσεων από μεταγενέστερο χαρακτηρισμό αυτών ως δάση!
Για τα υπόλοιπα άρθρα (5,6 και 8-17) του νομοσχεδίου θα τοποθετηθούμε αναλυτικά στη συνεδρίαση της ΕΚΥ για την κατʼαρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου.
Προφανώς από την παραπάνω εισήγηση συνάγεται ότι καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής.