Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
23/01/1998

Συνέντευξη Τύπου του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ για τους ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ

23 Ιανουαρίου 1998

Ο Πρόεδρος του Συνασπισμού Νίκος Κωνσταντόπουλος και ο Αλέκος Φλαμπουράρης, μέλος της Π.Γ. του ΣΥΝ έδωσαν σήμερα συνέντευξη Τύπου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και αναφέρθηκαν στις σχετικές κυβερνητικές αποφάσεις και προτάσεις, καθώς και στις προτάσεις του Συνασπισμού.

Ν.ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να εκφράσω την έντονη διαφωνία και ανησυχία του ΣΥΝ για τον τρόπο με τον οποίον ξεκινάει η οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ξεκινάει στραβά, εξ αιτίας λανθασμένων κυβερνητικών χειρισμών. Οι αποφάσεις τις οποίες ανακοίνωσε ο κ. Πρωθυπουργός δεν είναι αντιπροσωπευτικές, ούτε της κυβέρνησής του ούτε των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Είναι αποφάσεις οι οποίες διαμορφώθηκαν στο πρωθυπουργικό γραφείο, χωρίς ευρύτερη συνεννόηση και συναίνεση με κριτήρια ενός εσωτερικού κύκλου γνωστών και φίλων του κ. Πρωθυπουργού, με κριτήρια συμψηφισμού συμφερόντων. Γεγονότα τα οποία με αναγκάζουν να πω ότι οι αποφάσεις αυτές είναι κατώτερες των περιστάσεων.

Εμείς, όπως γνωρίζετε, είχαμε επιφυλάξεις για το εάν και κατά πόσον έπρεπε να διεκδικηθεί η διενέργεια των Ολυμπιακών Αγώνων εδώ. Από τη στιγμή που ανατέθηκε η διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων δηλώσαμε ότι επιθυμούμε να πετύχει η εκδήλωση αυτή. Δηλώσαμε ότι θα συμβάλουμε με τον πιό υπεύθυνο και συστηματικό τρόπο γι� αυτή την επιτυχία και συναρτήσαμε αυτή την επιτυχία από την φερεγγυότητα και την αποτελεσματικότητα των φορέων, από την αξιοπιστία και την αποδοχή των προσώπων και κυρίως από την ύπαρξη διαφάνειας, ελέγχου και ευρύτερης συναίνεσης και στήριξης.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι επιδιώκει την κινητοποίηση όλων των πολιτικών, κοινωνικών, πνευματικών, καλλιτεχνικών και αθλητικών δυνάμεων του έθνους για την άρτια προετοιμασία, διοργάνωση και τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα. Και το νομοσχέδιο το οποίο προτείνει και οι αποφάσεις για την Οργανωτική Επιτροπή δεν ανταποκρίνονται σ� αυτή την κυβερνητική εξαγγελία.

Με τον ίδιο τρόπο η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι επιδιώκει προτάσεις, υποδείξεις, ευρύτερες αποδοχές των επιλογών της. Με τις αποφάσεις, τις οποίες ανακοίνωσε το πρωθυπουργικό γραφείο, ούτε αυτά τα κριτήρια καλύπτονται.

Ως προς το νομοσχέδιο το οποίο έχει κατατεθεί, από την πλευρά μας επισημαίνουμε ότι υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις για ρυθμίσεις, τις οποίες θα επιδιώξουμε κατά την συζήτηση να αλλάξουμε. Συγκροτείται μία Εθνική Επιτροπή που στην ουσία θα είναι η Επιτροπή προβολής και δημοσίων σχέσεων.

Η κυβέρνηση θέλει να αντιμετωπίσει τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων ως αποκλειστική δική της υπόθεση, ως εσωτερική οικογενειακή της υπόθεση. Αναλαμβάνει τη συνολική ευθύνη έτσι των επιλογών και των χειρισμών. Αυτό φαίνεται από την προβλεπόμενη �Ανώνυμη Εταιρεία - Οργανωτική Επιτροπή�, που έχει απεριόριστες δυνατότητες και δίνει υπερεξουσίες στον Διευθύνοντα Σύμβουλο, που τον όρισε, όπως και το Δ.Σ., ο Πρωθυπουργός. Προκύπτει από το σχέδιο νόμου ότι ακυρώνεται ο ρόλος της Βουλής και ως εκ τούτου ακόμα και οι διαρκείς κοινοβουλευτικές Επιτροπές δεν έχουν κανένα περιθώριο να δράσουν, αφού η εποπτεία της ανώνυμης εταιρείας ανατίθεται απ� ευθείας στη διϋπουργική Επιτροπή. Σ� έναν τόσο κρίσιμο τομέα όλα συγκεντρώνονται είτε απ΄ευθείας στον Πρωθυπουργό και τα όργανα που ο ίδιος ορίζει, είτε στην μικρή Διϋπουργική Επιτροπή και την Οργανωτική Επιτροπή, που επίσης ο ίδιος με μονομερείς του πράξεις έφτιαξε.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι εγείρεται ευθύς εξ αρχής σοβαρό πρόβλημα διαφάνειας και ελέγχου. αντιπροσωπευτικότητας και ευρύτερης νομιμοποίησης και συναίνεσης. Πολύ περισσότερο όταν υπάρχει πρόβλεψη με την οποία είναι κατά παρέκκλιση των κειμένων διαδικασιών και ισχυουσών διατάξεων όλα εκείνα τα κρίσιμα ζητήματα έργων, μελετών και προμηθειών, τα οποία σχετίζονται με την υλοποίηση του έργου Ολυμπιακοί Αγώνες 2004.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι οι κρίσιμες για την οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων θυγατρικές εταιρείες, που θα υλοποιήσουν τα έργα και θα διαχειριστούν τους πόρους, δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, αλλά προβλέπεται ότι θα ανακοινωθούν στα πλαίσια των υπερεξουσιών της Οργανωτικής Επιτροπής. Είναι η Ανώνυμη Εταιρεία για την κατασκευή των ειδικών τεχνικών έργων. Η Ανώνυμη Εταιρεία για την τηλεπικοινωνιακή-ραδιοτηλεοπτική υποδομή και τη δημιουργία υποδομής πληροφορικής. Η Ανώνυμη Εταιρεία για τη διοργάνωση της φιλοξενίας και την τουριστική υποστήριξη των Αγώνων. Η Ανώνυμη Εταιρεία διεθνούς προβολής, επικοινωνίας των αγώνων και διοργάνωσης των αντίστοιχων εκδηλώσεων. Η Ανώνυμη Εταιρεία για την οικονομική εκμετάλλευση της διοργάνωσης, εμπορική, διαφημιστική, σπόνσορες και άλλοι. Πέντε ανώνυμες αυτοτελείς εταιρείες τις οποίες έχει τη δυνατότητα κατά νομοθετική πρόβλεψη, κατά το νομοσχέδιο, να συγκροτήσει η Οργανωτική Επιτροπή.

Αυτά που συμβαίνουν μέχρι τώρα δικαιολογούν την έντονη ανησυχία και την έντονη διαφωνία την οποία εμείς, από πλευράς του ΣΥΝ, καταθέτουμε.

Θα ήθελα να επισημάνω, τέλος, ότι υπάρχει και μία συμπεριφορά η οποία εμπαίζει τα κόμματα αλλά και την κοινωνία. Την ώρα που ο Πρωθυπουργός και το περιβάλλον του είχαν καταλήξει στις αποφάσεις, ενεφανίζετο προς τα έξω η κυβέρνηση να αναζητεί προτάσεις και υποδείξεις από τα κόμματα. Την ώρα που ο Πρωθυπουργός είχε ολοκληρώσει τις επιλογές του, ενεφανίζετο προς τα έξω η κυβέρνηση να διακηρύσσει ότι επιδιώκει την ευρύτερη δυνατή κινητοποίηση των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Δεν έχουμε την επιδίωξη της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης, συνεργασίας και αποδοχής κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων. Εχουμε αποφάσεις, οι οποίες για μια ακόμη φορά σ� έναν κατ� εξοχήν κρίσιμο τομέα όπως και σε άλλους τομείς, επιβεβαιώνουν ότι το πραγματικό κέντρο των επιλογών είναι ο Πρωθυπουργός και το γραφείο του, ότι η πραγματική κυβέρνηση είναι ο Πρωθυπουργός και το περιβάλλον του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι για όλες αυτές τις επιλογές οι οποίες ανακοινώνονται υπάρχουν όχι μονάχα παρατηρήσεις, διαφωνίες και ανησυχίες που κατατίθενται από κόμματα και κοινωνικούς φορείς. Υπάρχουν και διαφωνίες στο εσωτερικό της κυβέρνησης.

- Εάν δεν υπάρξουν κάποιες αλλαγές στο νομοσχέδιο, εσείς προτίθεστε να αποχωρήσετε από τις διαδικασίες; Θα συμμετάσχετε στην Εθνική Επιτροπή τελικά;

ΝΙΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς θα πάμε στην Εθνική Επιτροπή και θα αναπτύξουμε αυτές τις παρατηρήσεις και θέσεις μας. Θα επιδιώξουμε πάνω σ� αυτές θέσεις να υπάρξει και η ευρύτερη δυνατή πολιτική, κοινωνική σύμπτωση ώστε να αλλάξουν αυτά τα πράγματα. Θα σας παρακαλούσα να σκεφτείτε στην προοπτική του χρόνου πώς θα παίρνονται οι αποφάσεις για κρίσιμα θέματα όταν νομοθετικά έχει καθιερωθεί αυτό το πλαίσιο λειτουργίας. Σκεφτείτε το 2000 τί αποφάσεις θα παίρνονται και ποιοί θα τις παίρνουν για κρίσιμα θέματα.

Δεν μας απασχόλησε ποτέ το να κάνουμε κριτική σε προσωπικό επίπεδο. Μας ενδιαφέρει το πλαίσιο το θεσμικό, πολιτικό και λειτουργικό πλαίσιο που αναλαμβάνει τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι αυτό το πλαίσιο δεν είναι εκείνο που απαιτεί η σοβαρότητα του έργου. ΄Οτι αυτό το πλαίσιο είναι κατώτερο των περιστάσεων, ότι αυτό το πλαίσιο δεν εξασφαλίζει διαφάνεια, αντικειμενικό έλεγχο, αξιοπιστία και κυρίως ότι αυτό το πλαίσιο δεν ενεργοποιεί το σύνολο των κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών και πνευματικών δυνάμεων της χώρας. Οι επιλογές που έγιναν είναι επιλογές του στενού περιβάλλοντος ενός στενού εσωτερικού κύκλου που περιβάλλει τον κ. Πρωθυπουργό. Δεν είναι επιλογές που έχουν την ευρύτερη αποδοχή και την ευρύτερη συναίνεση, ανεξαρτήτως προσώπων.

Α.ΦΛΑΜΠΟΥΡΑΡΗΣ: Οπως επίσης να σημειώσω, δεν κρίνουμε το πρόσωπο, κρίνουμε τον θεσμό. Κι αν δείτε το σχέδιο νόμου, οι τρομακτικές και έξω από κάθε λογική υπερεξουσίες που έχει ο Διευθύνων Σύμβουλος, ο οποίος δια της υπογραφής του δεσμεύει την ελληνική κυβέρνηση, την επιτροπή κ.λπ. πρώτον. Δεύτερον ότι μπορεί να παίρνει τις αποφάσεις ο Διευθύνων Σύμβουλος έξω και πέρα από τις διαδικασίες και τους θεσμούς οι οποίοι υπάρχουν: είτε ο θεσμός των δημοσίων έργων είτε ο θεσμός που υπάρχει για τις προμήθειες. Εξω απ΄όλες αυτές τις διαδικασίες νομίζω ότι με αυτές τις εξουσίες ένας Διευθύνων Σύμβουλος ούτε Θεός να ήταν δεν θα μπορούσε να ανταπεξέλθει και να έχει την συναίνεση. Η αντίρρησή μας είναι στις υπερεξουσίες που έχει ο Διευθύνων Σύμβουλος, που μπορεί να καταστεί επικίνδυνο.

- Με δεδομένη την θέση του ΣΥΝ περί αντίθεσης για την υποψηφιότητα για την ανάληψη της διοργάνωσης, με δεδομένη την ακαμψία της κυβέρνησης στους χειρισμούς και με κρατούμενο την εμπειρία του πώς λειτούργησε η Επιτροπή 2004, το νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή θα το ψηφίσετε ή όχι;

ΝΙΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγκαίρως κάνουμε αυτές τις παρατηρήσεις. Θα ζητήσουμε να αλλάξουν οι επίμαχες διατάξεις. Ασκούμε έλεγχο και κριτική γιατί οι αποφάσεις έτσι όπως έχουν δρομολογηθεί επαναλαμβάνουν αρνητικές καταστάσεις που κατά καιρούς έχουν ταλαιπωρήσει το δημόσιο βίο της χώρας. Εάν η κυβέρνηση επιμείνει σ� αυτό το πλαίσιο των προδιαγραφών, θα καθορίσουμε την στάση μας αρνητικά.

Απαντώντας σε ερώτηση για τον ελεγκτικό ρόλο του ΣΥΝ, ο Νίκος Κωνσταντόπουλος τόνισε:

Επειδή από την αρχή αυτή η διαδικασία οργάνωσης ξεκινάει στραβά, εμείς θα υλοποιήσουμε αυτή την ιδέα που είχαμε, ώστε να συγκροτηθεί ένα Παρατηρητήριο από προσωπικότητες της κοινωνικής, πνευματικής και πολιτικής ζωής της χώρας, προκειμένου εγκαίρως κι υπεύθυνα να επισημαίνει αναγκαίες αλλαγές, διορθώσεις και να ασκεί την απαιτούμενη κριτική, πέρα από τον αναγκαίο πολιτικό και κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Στην Οργανωτική Επιτροπή που είναι το κατ� εξοχήν αποφασιστικό όργανο, δεν εξασφαλίστηκε ούτε η ευρύτερη αποδοχή ούτε η απαιτούμενη ευρύτερη εκπροσώπηση. Γι αυτό και ασκούμε κριτική στην πρωθυπουργική απόφαση. Δεν μετέχει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, δεν μετέχει το Τεχνικό Επιμελητήριο, δεν μετέχουν επιστημονικοί φορείς που μπορούν να συμβάλουν, δεν μετέχει ο Οργανισμός της Αθήνας. Στη διϋπουργική Επιτροπή δεν μετέχουν αρμόδιοι υπουργοί. Αλλά μετέχουν υπουργοί επιλογής του Πρωθυπουργού. Είναι φανερό λοιπόν ότι υπάρχει ένα πρόβλημα εξισορρόπησης και εξοικονόμησης συσχετισμών τόσο ενδοκυβερνητικών όσο και συσχετισμών και επιρροών που αναφέρονται σε ρόλους αλλά και σε συμφέροντα.

To Γραφείο Τύπου