Σε ερώτησή μας στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου στις 10/10/2012 με τίτλο: «Σοβαρά προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιωτικού συμπλέγματος των Φούρνων Ικαρίας – Συνθήκες εγκατάλειψης της Θύμαινας.» είχαμε επισημάνει την καθυστέρηση από την πλευρά του Υπουργείου στην προκήρυξη νέου διαγωνισμού και τα προβλήματα που δημιουργούσε η εξυπηρέτηση της γραμμής Φούρνοι – Θύμαινα – Άγιος Κήρυκος – Καρλόβασι – Βαθύ από ένα μικρότερο πλοίο.
Τότε λέγαμε: “Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει προβλήματα στην ενδονησιωτική σύνδεση του συμπλέγματος των Φούρνων, που εξυπηρετούνται πλέον μόνο από ένα πλοίο μικρού μεγέθους, (5 φορές την εβδομάδα), το οποίο αδυνατεί να ικανοποιήσει τις υφιστάμενες μεταφορικές ανάγκες. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα, αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι του νησιού Θύμαινα, καθώς εξυπηρετούνται αποκλειστικά από το μοναδικό πλοίο που εκτελεί το τοπικό δρομολόγιο, χωρίς να προσεγγίζει εκεί το πλοίο της γραμμής, και το οποίο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ένα μόνο αυτοκίνητο και αυτό μικρού μεγέθους. Κατά συνέπεια εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο, έχει καταστεί αδύνατη η μεταφορά στο νησί μεγάλων αυτοκινήτων όπως φορτηγών, απορριμματοφόρων, οχημάτων κατασκευών και ασθενοφόρων, καθιστώντας πλέον αδύνατη την κάλυψη βασικών λειτουργιών και αναγκών της τοπικής κοινωνίας. Η κατάσταση αυτή που έχει φέρει σε απόγνωση τους κατοίκους του νησιού, αν συνεχιστεί τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια, στην εγκατάλειψή του.”
Παρακολουθήσαμε την εξέλιξη του προβλήματος και είδαμε την 1η Απριλίου 2013 στην «Πρόσκληση για σύναψη Σύμβασης ή συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας, για την αποκλειστική εξυπηρέτηση Ακτοπλοϊκών γραμμών για τρία έτη» με αριθμό πρωτοκόλλου ΔΜ/Φ231.01./2999 το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με Α/Α 16 να ζητά για τη γραμμή Φούρνοι-Θύμαινα-Άγιος Κήρυκος-Καρλόβασι, 5 δρομολόγια την εβδομάδα με τις παρακάτω προδιαγραφές:
1. Ένα Α.Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο
Β. Το πλοίο να έχει κατʼ ελάχιστο τα παρακάτω χαρακτηριστικά
α) Μεταφορική ικανότητα σε επιβάτη 90 (χειμώνα) – 200 (θέρος).
β) Επιφάνεια για φόρτωση παντός τύπου οχημάτων 100 τετρ.μέτρα.
γ) Ολικό μήκος 40m.
Μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη όμως μας περίμενε στην προκήρυξη του Μειοδοτικού διαγωνισμού στις 25/09/2013 με Αριθμό Πρωτοκόλλου 3327.1/64/13 από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου – Διεύθυνση Θαλάσσιων Συγκοινωνιών. Σʼ αυτό προβλέπεται η με Α/Α 13 προκήρυξη της γραμμής Φούρνοι – Θύμαινα – Άγιος Κήρυκος – Καρλόβασι με 4!! (τέσσερα) δρομολόγια την εβδομάδα και με τις παρακάτω προδιαγραφές:
Α) Ένα Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο κλειστού τύπου
Β) Το πλοίο να έχει κατʼ ελάχιστο τα παρακάτω χαρακτηριστικά
α) Να έχει μεταφορική ικανότητα σε επιβάτη 35 (χειμώνα) – 100 (θέρος).
β) Να έχει επιφάνεια για φόρτωση παντός τύπου οχημάτων 50 τ.μ.
γ) Να έχει ολικό μήκος 35m.
Β1) Σε περίπτωση μη υποβολής προσφορών ή απόρριψης αυτών γίνονται δεκτά και Ε/Γ πλοία με ολικό μήκος κατʼ ελάχιστο 35m.
Επειδή διαπιστώνουμε με τον πιο καθαρό τρόπο την πρόθεση της κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των νησιωτών και ιδιαίτερα αυτών που κατοικούν στα πιο μικρά και απομακρυσμένα νησιά
Επειδή απʼ τον περσινό Οκτώβρη μέχρι τώρα έχουν αλλάξει επί τω χείρω οι συνθήκες ζωής των κατοίκων με νέες αποφάσεις της μνημονιακής κυβέρνησης (συνεχιζόμενη υποβάθμιση των δομών υγείας, κλείσιμο της Δ.Ο.Υ. στην Ικαρία, μεταφορά υπηρεσιών στη Σάμο και στον Πειραιά, και πολλά άλλα…)
Επειδή η συνταγματική δέσμευση της νησιωτικότητας (Άρθρο 101 παρ.4) όχι μόνο δεν λαμβάνεται υπʼ όψιν αλλά καταστρατηγείται καθημερινά
Επειδή δεν ανεχόμαστε πια την κοροϊδία και την υποβάθμιση της ζωής μας.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Με ποιο τρόπο σχεδιάζει να διορθώσει το «λάθος» στη νέα προκήρυξη του διαγωνισμού;
2. Τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας των ακριτικών νησιών;
3. Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσει τη συνταγματική επιταγή της νησιωτικότητας έμπρακτα;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αγνή Καλογερή
Θοδωρής Δρίτσας