Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
02/10/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων: Για την υπολειτουργία των Ολοήμερων δημοτικών σχολείων και των σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Η έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς επεφύλαξε μία ακόμα δυσάρεστη έκπληξη για γονείς και μαθητές που διαπίστωσαν με το χειρότερο τρόπο την de facto κατάργηση των ολοήμερων σχολείων της χώρας, παρά τον αρχικό σχεδιασμό των σχολείων με την υποβολή αιτήσεων εκ μέρους των γονέων τον Ιούνιο.

Με την εγκύκλιο υπʼ αριθμ. 125334/Γ1 του Υπουργείου Παιδείας με ημερομηνία 9 Σεπτεμβρίου, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ 70 (δάσκαλοι), τοποθετούνται κατά προτεραιότητα στα πρωινά τμήματα και έπεται η απορρόφησή τους στα ολοήμερα προγράμματα των σχολείων, ενώ εξαιρεί τα σχολεία με Ε.Α.Ε.Π., τα οποία προβλέπεται να λειτουργούν μόνο με το διαθέσιμο προσωπικό. Μάλιστα, σημειώνεται ότι η τοποθέτηση εκπαιδευτικού στο ολοήμερο πρόγραμμα των σχολικών μονάδων, πλην των Ε.Α.Ε.Π., γίνεται εφόσον υπάρχει διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Αποτέλεσμα είναι αυτή τη στιγμή στην επικράτεια να υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις αναστολής λειτουργίας ολοήμερων σχολείων λόγω έλλειψης προσωπικού, ενώ ακόμα περισσότερα ολοήμερα λειτουργούν υποστελεχωμένα, δεχόμενα μόνο μαθητές Α΄ και Β΄ Δημοτικού ή λειτουργώντας ορισμένες ώρες και όχι σε πλήρες ωράριο, χωρίς δασκάλους και μόνο με συμπλήρωμα ωρών από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και να μείνουν «ξεκρέμαστοι» χιλιάδες γονείς, που από τον Ιούνιο είχαν αιτηθεί τη φοίτηση των παιδιών τους στα ολοήμερα, ανατρέποντας τον προγραμματισμό τους.

Στις 27 Σεπτεμβρίου, ένα περίπου μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους, ανακοινώθηκε η πρόσληψη 873 δασκάλων μέσω ΕΣΠΑ για την κάλυψη λειτουργικών κενών αποκλειστικά και μόνο στο απογευματινό πρόγραμμα των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων.

Με τη συγκεκριμένη ενέργεια, το Υπουργείο θεωρεί το ολοήμερο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου ως δομή χωρίς μόνιμους εκπαιδευτικούς. Επομένως η σταθερή δουλειά εξοβελίζεται και το πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου θα παρέχεται στους μαθητές μόνο με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια για την χρηματοδότησή του.

     Επίσης το Υπουργείο δεν πραγματοποίησε αποσπάσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών μολονότι, όπως και το ίδιο παραδέχεται με τις παραπάνω προσλήψεις, υπάρχουν κενά. Αντίθετα προχώρησε σε πλασματικές υπεραριθμίες και μετακίνησε εκπαιδευτικούς σε διαφορετικές σχολικές μονάδες ακόμα και διαφορετικών ΠΥΣΠΕ. Η κάλυψη των κενών μέσω ΕΣΠΑ, όχι μόνο υπονομεύει τη σταθερή εργασία στο δημόσιο σχολείο αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών (κατοχύρωση οργανικών θέσεων, δικαίωμα μετάθεσης- απόσπασης, εργασιακό ωράριο) αφού με υποχρεωτικές μετακινήσεις εμποδίζονται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί να καλύψουν υπαρκτές κενές θέσεις στο δημόσιο σχολείο. Τα κενά που υπάρχουν επιλέγεται να καλυφθούν με υποαμοιβόμενη ελαστική απασχόληση, κάτι που προφανώς επηρεάζει το έργο και την ποιότητα του δημόσιου ολοήμερου σχολείου.

Επειδή είναι ανεπίτρεπτο να παίζονται μνημονιακά παιχνίδια εξοικονόμησης πόρων πάνω στις ανάγκες και τα δικαιώματα των πολιτών και ιδιαίτερα των παιδιών,

Επειδή η όλη στάση της κυβέρνησης στο θέμα των ολοήμερων σχολείων αποτελεί εμπαιγμό  της ελληνικής κοινωνίας και καταδεικνύει για ακόμα μία φορά την αναλγησία και την αδιαφορία της για την απόγνωση στην οποία οδηγεί χιλιάδες οικογένειες,

Επειδή πρέπει να μπει επιτέλους φρένο στην κοινωνική κατρακύλα, την υποβάθμιση και ουσιαστικά τη διάλυση του δημόσιου σχολείου,

Επειδή το δημόσιο ολοήμερο σχολείο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως  «αποθήκη» παιδιών, αλλά αντίθετα απαιτεί υλικοτεχνική υποδομή και κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αφού απευθύνεται σε εξαιρετικά μικρές ηλικίες που παραμένουν για υπερβολικά πολλές συνεχόμενες ώρες στο σχολικό χώρο,

Επειδή δεν είναι δυνατόν μόνιμες και διαρκείς ανάγκες του δημόσιου ολοήμερου σχολείου να καλύπτονται εξαιρετικά καθυστερημένα από ελαστικά εργαζόμενους μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ,

Επειδή δεν είναι δυνατόν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών (κατοχύρωση οργανικών θέσεων, δικαίωμα μετάθεσης- απόσπασης, εργασιακό ωράριο) να εμποδίζονται με υποχρεωτικές μετακινήσεις,

ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Σκοπεύει έστω και καθυστερημένα να αποκαταστήσει τη λειτουργία των ολοήμερων Δημοτικών, με την τοποθέτηση του αναγκαίου αριθμού μόνιμων εκπαιδευτικών ώστε να εξασφαλιστεί η εύρυθμη, αποτελεσματική  και αξιοπρεπής λειτουργία τους;

2.    Για ποιο λόγο μετακίνησε εκπαιδευτικούς σε διάφορες σχολικές μονάδες ακόμα και διαφορετικών ΠΥΣΠΕ, όταν στο οικείο ΠΥΣΠΕ στο οποίο ανήκουν βεβαιώνονται κενά, τα οποία πολύ αργοπορημένα επιδιώκεται να καλυφθούν μέσω ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών από προγράμματα ΕΣΠΑ;

3.    Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για την ποιοτική αναβάθμιση των δομών και του προγράμματος του ολοήμερου σχολείου, με δεδομένο ότι σε αυτό φοιτούν επί πολλές ώρες οι μικροί μαθητές της χώρας μας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιάννης  Αμανατίδης

Παναγιώτης Κουρουμπλής

Αναστάσιος (Τάσος) Κουράκης

Ευγενία (Τζένη) Βαμβακά

Παναγιώτα Δριτσέλη

Μαρία Κανελλοπούλου

Αϊχάν Καρά Γουσούφ

Μιχάλης Κριτσωτάκης

Χρήστος Μαντάς

Γιώργος Πάντζας

Νίκος Συρμαλένιος

Θεανώ Φωτίου