Στον προηγούμενο - καταργηθέντα - νόμο 4014/2011 περί αυθαιρέτων και προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα του προσδιορισμού των προστίμων των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές που δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης (Τ.Ζ.) σύμφωνα με το σύστημα των αντικειμενικών αξιών, είχε τεθεί η εξής διάταξη (άρθρο 24, πργ. 7):
«Στην περίπτωση που δεν έχει καθοριστεί τιμή ζώνης σύμφωνα με το σύστημα των αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών στην περιοχή του ακινήτου, για τον υπολογισμό της αξίας των κτισμάτων λαμβάνεται υπόψη η ελάχιστη τιμή ζώνης που ισχύει στο δημοτικό διαμέρισμα του αυθαιρέτου και αν δεν έχει καθοριστεί σε αυτό η ελάχιστη τιμή ζώνης που ισχύει στον Δήμο και εάν δεν έχει καθοριστεί σε αυτόν η ελάχιστη τιμή ζώνης που ισχύει στην περιφερειακή ενότητα, όπου βρίσκεται το ακίνητο».
Αυτή η διάταξη επιβάρυνε υπέρμετρα τα εκτός σχεδίου ακίνητα και γι' αυτό το ΥΠΕΚΑ προχώρησε σύντομα σε τροποποίηση της παραπάνω διάταξης και με το άρθρο 49 πργ. 8 του Ν. 4030/11 αντικαταστάθηκε η παραπάνω πργ. 7 με τις πργ. 7α, για τα ακίνητα που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά Κρήτη και Εύβοια και την πργ. 7β για τα υπόλοιπα ακίνητα της Επικράτειας. Με τον τρόπο αυτό, όμως, διευθετήθηκε το παραπάνω πρόβλημα μόνο για τα ακίνητα που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά Κρήτη και Εύβοια, ενώ δεν άλλαζε τίποτα για τα υπόλοιπα ακίνητα της Επικράτειας, δηλαδή για τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους. Γι' αυτό ακολούθησε ο Ν. 4042/12, που με το άρθρο 50 πργ. 2α λύνει το πρόβλημα και αποκαθιστά ισοτιμία και δικαιοσύνη για ολόκληρη την Επικράτεια με τη παρακάτω διατύπωση:
«Ειδικά δε για τα ακίνητα του προηγούμενου εδαφίου που βρίσκονται σε περιοχές εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός ορίων οικισμού, που δεν έχει καθοριστεί τιμή ζώνης, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών, για τον υπολογισμό των προστίμων λαμβάνεται υπόψη η ελάχιστη τιμή ζώνης που ισχύει στο Δήμο και εάν δεν έχει καθοριστεί σε αυτόν, η ελάχιστη τιμή ζώνης που ισχύει στην περιφερειακή ενότητα, εφόσον στην οικεία τοπική ή δημοτική κοινότητα η μέγιστη τιμή ζώνης δεν υπερβαίνει τα 2.000 ευρώ σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% της έκτασής της. Για τη συνδρομή της παραπάνω προϋπόθεσης εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οικείου Δήμου.»
Τώρα, στο νέο νόμο περί αυθαιρέτων (Ν. 4178/13), τελείως αδικαιολόγητα επαναλαμβάνεται (αρ. 22, παρ. 1 και 2) ο άδικος διαχωρισμός των ακινήτων που βρίσκονται σε ηπειρωτική Ελλάδα, Κρήτη και Εύβοια και αυτών που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους. Συγκεκριμένα η ρύθμιση του ν. 4042/12 συνεχίζει να ισχύει, με αυξημένο μάλιστα όριο ανώτατης τιμής ζώνης τα 2.200?, αποκλειστικά για ηπειρωτική Ελλάδα, Εύβοια και Κρήτη, ενώ για όλες τις άλλες περιοχές, επαναφέρει την ρύθμιση του ν. 4014/11.
Μετά τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιος ο λόγος επαναφοράς της άνισης μεταχείρισης μεταξύ περιοχών της επικράτειας ως προς τον υπολογισμό της τιμής ζώνης;
2. Βάσει ποιάς εκτίμησης σκοπιμότητας - και μάλιστα σε περίοδο κρίσης - ορίστηκε ως όριο ανώτατης τιμής τα 2.200? για την εφαρμογή των προβλέψεων του ν.4178;
3. Προτίθεται να προβεί στην αποκατάσταση της παραπάνω ανισοτιμίας μεταξύ διαφόρων περιοχών της επικράτειας με τροποποίηση του άρθρου 22 του Ν. 4178/2013, αντικαθιστώντας τις πργ. 1 και 2 με την παραπάνω διατύπωση του Ν. 4042, άρθρο 50, πργ. 2α;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιάννης Ζερδελής
Κώστας Μπάρκας
Στέφανος Σαμοΐλης
Χαρά Καφαντάρη
Αλέξης Μητρόπουλος
Στάθης Παναγούλης
Κατερίνα Ιγγλέζη
Αγνή Καλογερή
Ηρώ Διώτη
Δέσποινα Χαραλαμπίδου