Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έχει ως σκοπό την οργάνωση και λειτουργία σχολικών μονάδων Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης για την παροχή εκπαίδευσης σε νέους με εκπαιδευτικές, κοινωνικές, πολιτισμικές ή μορφωτικές ιδιαιτερότητες (Νόμος 2413/96, άρθρο 34, παρ.1).
Ως εκ τούτου στα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης εφαρμόζονται τα προγράμματα των αντίστοιχων δημόσιων σχολείων, τα οποία προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και μορφωτικές ανάγκες των μαθητών τους (Νόμος 2413/96, άρθρο 34, παρ.2), προκειμένου η εκπαίδευση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών να γίνει περισσότερο αποτελεσματική και συμμετοχική-ενεργητική, ώστε οι μαθητές αυτοί να ενταχθούν ομαλά και ισόρροπα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Στα πλαίσια της διαπολιτισμικής αγωγής, διαμορφώνεται ένα ευέλικτο σχήμα θεσμικής και διδακτικής παρέμβασης, το οποίο επιτρέπει στο Σύλλογο Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευση, αφού σταθμίσει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών αυτών και τις δυνατότητες της σχολικής μονάδας, να επιλέξει εκείνο το σχήμα που μπορεί να λειτουργήσει ουσιαστικά και αποδοτικά. Το θεσμικό σχήμα έχει τη μορφή: α) Τάξη Υποδοχής Ι, β) Τάξη Υποδοχής ΙΙ, γ) Φροντιστηριακό Τμήμα, δ) Διευρυμένο ωράριο, ε) Ολιγομελή τμήματα (Υπουργική απόφαση αρ. Φ10/20/Γ1/708/7-9-1999).
Οι Σάπες κατατάσσονται σύμφωνα με τα επίσημα και δημοσιευμένα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών στις 40 φτωχότερες περιοχές της Ελλάδας. Σύμφωνα με επίσημα δημογραφικά στοιχεία του Δήμου Μαρωνείας Σαπών, ο πληθυσμός αποτελείται από ντόπιους Χριστιανούς (40%), Μουσουλμάνους (35%) και Πόντιους πρόσφυγες από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (25%).
Η σύσταση του μαθητικού δυναμικού του Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Σαπών είναι η εξής: 39% παλιννοστούντες, 27% Μουσουλμάνοι και 34% Χριστιανοί. Αξιοσημείωτο είναι ότι το σχολείο καλύπτει τις ανάγκες 18 οικισμών. Ενθαρρυντικό στοιχείο που υποδεικνύει την προσφορά του σχολείου αποτελεί ο ρυθμός αύξησης των μουσουλμανοπαίδων τα τελευταία χρόνια, με ποσοστό που σε κάποιες τάξεις αγγίζει το 50% για τη σχολική χρονιά 2013- 2014. Ακόμη, υπάρχει υψηλός αριθμός μαθητών/τριών που φοιτούν στο Τμήμα Ένταξης (15 μαθητές με πιστοποιημένη διάγνωση από τα ΚΕ.Δ.ΔΥ. , αριθμός που πρόκειται να αυξηθεί κατά 5). Παρόλα αυτά δεν υπάρχει μέριμνα από την πλευρά της πολιτείας για τη λειτουργία Τμημάτων Υποδοχής κατά τη σχολική χρονιά 2013- 2014. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εκπαιδευτικοί με οργανική θέση να κρίνονται υπεράριθμοι και να μετακινούνται σε άλλες σχολικές μονάδες του Νομού Ροδόπης, αποδυναμώνοντας έτσι το δυναμικό του Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Σαπών. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές χάνουν την απαραίτητη διδακτική ενίσχυση, την οποία από τον νόμο δικαιούνται σε ένα Διαπολιτισμικό Σχολείο.
Επειδή η πολιτισμική ιδιαιτερότητα της περιοχής είναι αναμφισβήτητη και δεδομένη.
Επειδή υπάρχει δυσκολία εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας από τους παλιννοστούντες και μουσουλμάνους μαθητές.
Επειδή η πολυμορφική σύσταση των τμημάτων απαιτεί μια σωστά οργανωμένη σχολική μονάδα.
Επειδή υπάρχει ανυπαρξία μέτρων που αντιμετωπίζουν τα Διαπολιτισμικά Σχολεία.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1) Ποια μέτρα πρόκειται να πάρει προκειμένου να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Σαπών;
2) Για ποιο λόγο μετακινήθηκαν από το Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών εκπαιδευτικοί που έχουνε οργανική θέση και εξυπηρετούν πάγιες ανάγκες του σχολείο στα Τμήματα Υποδοχής;
3) Θα προχωρήσει το Υπουργείο σε λειτουργία των Τμημάτων Υποδοχής Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 358/Δ4/29.8.2000 (ΦΕΚ 1068/τ.Βʼ/30/8/2000) και την Υπουργική Απόφαση 425/Δ4/28.8.2001 (ΦΕΚ 1130/ τ.Βʼ/30.8.2001) καθώς και το Τμήμα Ένταξης σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 89812/Γ2/12.9.2004 (ΦΕΚ 1400/τ.Βʼ 13/9/2004).
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αϊχάν Καρά Γιουσούφ
Τάσος Κουράκης
Μαρία Κανελλοπούλου
Τζένη Βαμβακά
Γιώργος Πάντζας
Γιάννης Αμανατίδης