Η περιοχή της Τριφυλίας είναι μια από τις σημαντικότερες αγροτικές περιοχές της Μεσσηνίας. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του φράγματος της Λεκάνης των Φιλιατρών, το οποίο είναι συγχρηματοδοτούμενο από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Ανάπτυξης στο πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013 με φορέα εφαρμογής το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, θα συμβάλει στη ανάπτυξη της περιοχής και γενικότερα της αγροτικής οικονομίας. Παρόλο που το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών έχει ολοκληρωθεί, οι εργασίες του έργου το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν παγώσει και ουσιαστικά έχουν σταματήσει.
Το έργο έχει συμβατική υποχρέωση να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Ιουλίου 2014, αλλά πλέον είναι άγνωστο πότε θα τελειώσει αν δεν ξεπεραστούν τα προβλήματα που σχετίζονται με την μη έγκριση μελετών, με τη μη έγκριση μικρό-τροποποιήσεων της μελέτης και με την καθυστέρηση καταβολής ποσών που αντιστοιχούν σε εκτελεσμένες εργασίες. Συγκεκριμένα σύμφωνα με δημοσιεύματα οι αιτίες είναι οι εξής:
1. Yπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην έγκριση της μελέτης ευστάθειας των πρανών, η οποία θα επιτρέψει την άμεση εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών με τη διαδικασία επειγουσών εργασιών αποφυγής κινδύνων, που αφορούν το νέο δρόμο Μόρενα-Φράγμα που έχει χαραχθεί. Η έγκριση αυτής της μελέτης είναι προϋπόθεση για να εκτελεστούν άμεσα οι εργασίες που να απαλύνουν τα πρανή του δρόμου και θα επιτρέψουν την συνέχιση των εργασιών κατασκευής του φράγματος. Η καθυστέρηση αυτή είναι η βασικότερη αιτία που έχουν σταματήσει οι εργασίες.
2. Δεύτερη αιτία είναι η καθυστέρηση έγκρισης μικρό-τροποποιήσεων της μελέτης ώστε να μην απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση και υπέρβαση του προϋπολογισμού του έργου και υπάρξει και άλλη καθυστέρηση στην εκτέλεση του.
3. Τρίτη αιτία είναι οι οφειλές προς την εταιρεία κατασκευής είναι περίπου 1,5 εκ ευρώ.
Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
1. Για ποιο λόγο υπάρχει καθυστέρηση στην έγκριση των μελετών ευστάθειας των πρανών, η οποία θα επιτρέψει να εκτελεστούν άμεσα οι απαραίτητες εργασίες με τη διαδικασία επειγουσών εργασιών αποφυγής κινδύνων, που αφορούν το νέο δρόμο που έχει χαραχθεί Μόρενα-Φράγμα από τις υπηρεσίες του Υπουργείου; Πότε προβλέπεται να υπάρξει η απαιτούμενη έγκριση;
2. Με δεδομένο ότι οι κάτοικοι της περιοχής ονομάζουν αυτό το σημείο «Βυθίσματα», υπάρχει γεωλογική-στατική μελέτη που να διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξει στο μέλλον κατολίσθηση; Έχει εξεταστεί η πρόταση των κατοίκων να τροποποιηθεί η μελέτη ώστε ο δρόμος να πάει ευθεία προς την περιοχή της «Πικρόβρυσης» όπου τα εδάφη θεωρούνται πιο σταθερά;
3. Γιατί καθυστερεί η έγκριση μικρό-τροποποιήσεων της μελέτης ώστε να μην απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση και υπέρβαση του προϋπολογισμού του έργου και υπάρξει και άλλη καθυστέρηση στην εκτέλεση του; Πότε προβλέπεται να υπάρξει η απαιτούμενη έγκριση;
4. Γιατί δεν καταβάλλονται τα ποσά που αντιστοιχούν στις εκτελεσθείσες εργασίες προς την ανάδοχο εταιρείας τη στιγμή μάλιστα που το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Ανάπτυξης;
Ο ερωτών βουλευτής
Πετράκος Αθανάσιος