Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
24/10/2013

Τοποθετήσεις Ζωής Κωνσταντοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Ηλεκτρονική επιτήρηση υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια» (23/10/2013)

Πρωτολογία

Κύριε Υπουργέ,

αναφερόμενη στην προηγούμενη ιδιότητά σας, θα σας θυμίσω ότι η Δικαιοσύνη είναι ένα πολύ δύσκολο πράγμα.

Θα  σας θυμίσω ακόμη ότι δίκαιος είναι αυτός που μπορεί να αδικήσει και δεν το κάνει.

Και κυρίως μπορούμε να αδικήσουμε, όταν βρισκόμαστε σε θέσεις εξουσίας είτε δικαστικής είτε εκτελεστικής είτε νομοθετικής είτε διοικητικής.

Και κρινόμαστε για το εάν κάνουμε κατάχρηση ή κακή χρήση αυτής της εξουσίας.

Ιδίως, μάλιστα, σε εποχές και περιόδους που οι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να εκχωρήσουν τις κατοχυρωμένες ελευθερίες τους υπό το κράτος του φόβου, της προπαγάνδας, του εκβιασμού, τότε πρέπει ακόμη περισσότερο να ενεργοποιούνται τα δημοκρατικά και δικαιοκρατικά αντανακλαστικά, οι αξιακές αναφορές, στα ανθρώπινα δικαιώματα και στις κεκτημένες και κατακτημένες, θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος. Τα λέω αυτά γιατί αυτά αναζητούμε σε ένα νομοσχέδιο και σε ενδεχόμενες τροπολογίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης και δεν τα βρίσκουμε.

Κύριε Υπουργέ,

δεν θέλατε να συζητηθεί το νομοσχέδιο αυτό σήμερα ή –το χειρότερο- δεν θέλατε να συζητηθούν και να γίνουν αντιληπτές οι τροπολογίες –πέντε τον αριθμό- με πληθώρα σκανδαλωδών και προκλητικών διατάξεων, που έχουν έντονη οσμή διαφθοράς, διαπλοκής και αντιδραστικής, αυταρχικής αντίληψης.

Στα επτά λεπτά που δίνονται σε έναν ομιλητή για να διατρέξει το νομοσχέδιο και πέντε πολυσχιδείς τροπολογίες, προφανώς δεν του δίνεται η δυνατότητα να τις αναλύσει. Πάντως, το ότι φέρνετε σωρηδόν πακτωλούς ρυθμίσεων αποδεικνύει ότι νομοπαρασκευαστικός οίστρος υπάρχει, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο επιτακτικά τα ερωτήματα:

Γιατί ακυρώσατε τη συζήτηση των αντιρατσιστικών νομοσχεδίων; Το νομοσχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ έχει κατατεθεί από τις 4 Ιουνίου.

Γιατί δεν καταθέτετε κυβερνητικό νομοσχέδιο για την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ρατσιστικής βίας; Μήπως διότι δεν καταδικάζετε, τελικά, τη ρατσιστική βία «απʼ όπου και αν προέρχεται;»

Έρχομαι πολύ σύντομα στο νομοσχέδιο. Σας τα είπαμε αναλυτικά και στην Επιτροπή. Το μόνο δικαίωμα που επιτρέπεται να στερείται ένας κρατούμενος είναι η ελευθερία του, δεν είναι η προσωπική του αξιοπρέπεια, δεν είναι κανένα άλλο δικαίωμα που άπτεται της ανθρώπινης ύπαρξής του. Το μόνο δικαίωμα που επιτρέπεται να στερείται ο υποβαλλόμενος σε περιοριστικούς όρους είναι η ελευθερία κίνησης.

Οι συνθήκες κράτησης στα καταστήματα «σωφρονισμού» –κατʼ ευφημισμόν- της επικράτειας συνιστούν –και αυτό έχει κριθεί με δικαστικές αποφάσεις, των οποίων αντίγραφα σάς προσκόμισα στην Επιτροπή- παραβίαση του άρθρου 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, που απαγορεύει τη σκληρή και απάνθρωπη μεταχείριση και τα βασανιστήρια.

Ζητείτε συναίνεση; Μα, κορυφαίο δείγμα διακομματικής συναίνεσης είναι το σχέδιο Σωφρονιστικού Κώδικα που έχει υποβληθεί από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και εκκρεμεί στα συρτάρια σας ή στις ελληνικές καλένδες.

Αντʼ αυτού φέρνετε ένα νομοσχέδιο με το οποίο επιβάλλονται επαχθέστατα μέτρα σε ανηλίκους, ενώ οι ανήλικοι δεν πρέπει να υποβάλλονται σε κράτηση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τοποθετηθεί ευθέως κατά των φυλακών ανηλίκων. Θα άξιζε ίσως να διαβάσετε ένα βιβλίο που λέγεται «Κάτεργο ανηλίκων» και περιγράφει την τραγική εμπειρία που ενέγραψε ως βίωμα και τραύμα ένας τέτοιος ανήλικος.

Επιβάλλετε την ηλεκτρονική επιτήρηση σε υποδίκους και ανοίγετε έτσι ένα τεράστιο πεδίο δημιουργίας μιας κοινωνίας της ηλεκτρονικής επιτήρησης, την ίδια στιγμή που η παγκόσμια κοινή γνώμη βοά για τις παραβιάσεις του ιδιωτικού βίου,  του απορρήτου των επικοινωνιών και των προσωπικών δεδομένων των πολιτών όλης της υφηλίου:

Στο Λουξεμβούργο, παραιτήθηκε η Κυβέρνηση Γιούνκερ.

Στη Γαλλία ο Πρωθυπουργός κάνει διαβήματα για τα εβδομήντα εκατομμύρια παρακολουθήσεων πολιτών.

Στη Γερμανία εκδόθηκε προχθές απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου για παρακολούθηση Βουλευτή της Αριστεράς.

Περιμένουμε ακόμη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας να προσκληθεί ο Διοικητής της ΕΥΠ. Εσείς φέρνετε όμως άλλο ένα πεδίο επιτήρησης χωρίς καμμία εγγύηση, η οποία εκχωρείται σε ιδιώτες, κατά την προσφιλή σας τακτική, με κόστος που μετακυλίεται σε ποιον; Στον κρατούμενο, στον υπόδικο, στον αδειούχο, στον προσωρινώς υποβαλλόμενο σε περιοριστικούς όρους, αυτόν που μπορεί βεβαίως να ανταποκριθεί οικονομικά.

Την ίδια στιγμή εισάγετε εξαιρέσεις -σκανδαλώδης πρακτική που έχετε υιοθετήσει- με τις οποίες τι επιχειρείτε; Την ευθεία παρέμβαση στη δικαστική εξουσία. Δεν δέχεσθε τις ποινές που επιβάλλουν τα δικαστήρια και λέτε ότι υπάρχουν κάποια αδικήματα που είναι πιο ευγενή από τα άλλα και κάποια που είναι πιο επονείδιστα, ανεξαρτήτως της ποινής. Μπορεί να έχουν επιβληθεί ισόβια για εσχάτη προδοσία και πενταετής κάθειρξη για ληστεία και εσείς λέτε ότι είναι χειρότερη η πενταετής κάθειρξη.

Και, βέβαια, δεν μπορεί κανείς παρά να παρατηρήσει ότι από αυτή την υποκριτικά ηθικοπλαστική ιεράρχηση που κάνετε ωφελούνται οι μονίμως επωφελούμενοι από σκανδαλώδεις ρυθμίσεις που περνούν και μέσα από αυτήν εδώ τη Βουλή, κατά την πατέντα του κ. Βενιζέλου που ακολουθεί την πρακτική της αυτο-αμνήστευσης και της ασυλίας εαυτού και «ημετέρων».

Κι εσείς επιχειρήσατε προ ελαχίστων εβδομάδων να φέρετε μία τέτοια τροπολογία για το «πόθεν έσχες». Φέρατε αντίστοιχη τροπολογία για την παραγραφή αδικημάτων των καρτέλ, για τον ανταγωνισμό. Τις αποσύρατε και τις δύο.

Η κυβέρνηση Σαμαρά έχει ων ουκ έστιν αριθμός καταγεγραμμένες διατυπώσεις τροπολογιών-«ντροπολογιών», με τις οποίες ωφελούνται εκείνοι τους οποίους έχετε τοποθετήσει στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, εκείνοι οι οποίοι έχουν καθήκον υπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος και βρίσκονται διωκόμενοι από τη Δικαιοσύνη. Τους ξέρετε ποιοι είναι και με αυτό εδώ το νομοσχέδιο εξασφαλίζετε ότι αυτό το μέτρο, που είναι ένας εναλλακτικός τρόπος έκτισης ποινής, αλλά και όχι μόνο, θα είναι προσιτό σε αυτή την κατηγορία και δεν θα είναι σε καμμία άλλη κατηγορία.

Έρχομαι πάρα πολύ σύντομα, εντελώς διαγωνίως, στις τροπολογίες και θα επιφυλαχθώ στη δευτερολογία μου.

Πέντε είναι οι τροπολογίες, κύριε Υπουργέ, και τις φέρνετε με πονηρό τρόπο γιατί βάζετε στο ίδιο άρθρο καλές ρυθμίσεις μαζί με κακές. Βάζετε τις υπερωρίες των σωφρονιστικών υπαλλήλων μαζί με την εκ των υστέρων αναδρομική νομιμοποίηση συμβάσεων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από την Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Φέρνετε επίσης μία σειρά ρυθμίσεων για τον Κώδικα Δικηγόρων που δεν ψηφίστηκε -σας το θυμίζω ξανά, γιατί με πλαστά Πρακτικά δεν υπάρχει ψηφισμένος κώδικας- και φέρνετε ταυτόχρονα σε αυτή την τροπολογία- «σκούπα» ή «αχταρμά», όπως την αποκάλεσε η κ. Σταμπουλή, υπερεξουσίες για ποιους; Για το επιστημονικό προσωπικό που αποσπάται στον Εισαγγελέα Διαφθοράς. Τι έλεγχο έχετε κάνει και δίνετε μία τέτοια εξουσία;

Φέρνετε αλλαγή της απαρτίας στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας και λέτε ότι αρκούν δεκαεπτά παρόντες αντί για εικοσιπέντε. Και στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας γνωρίζετε ότι κρίνονται μείζονες υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και η υπόθεση της ΕΡΤ. Πώς το κάνετε αυτό έτσι ανερυθρίαστα;

Φέρνετε ακόμη το άρθρο 458Α για το οποίο καταπλήσσομαι με την εντελώς ανιστόρητη ανάλυση που έγινε από εκπροσώπους των κυβερνητικών κομμάτων, αλλά και από τη ΔΗΜΑΡ. Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ είναι ένα εκτελεστικό όργανο και μάλιστα με μη δημοκρατική σύνθεση του ΟΗΕ. Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ είναι αυτή που έχει την ευρεία δημοκρατική νομιμοποίηση. Εσείς θέλετε να περιβάλετε με αξία μάλιστα απροσμάχητου κύρους τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

 Σας θυμίζω ότι αυτού του τύπου οι αποφάσεις είναι αποφάσεις που λαμβάνονται κατʼ άρθρο 41 και 42 του Χάρτη του ΟΗΕ –ελπίζω να τον έχετε  υπʼόψιν σας- και περιλαμβάνεται η δυνατότητα του Συμβουλίου Ασφαλείας να αποφασίσει διακοπή πλήρη ή μερική των οικονομικών σχέσεων, των σιδηροδρομικών, θαλασσίων, εναερίων, ταχυδρομικών, τηλεγραφικών, ραδιοφωνικών και λοιπών μέσων συγκοινωνίας, καθώς και τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων και ακόμη, κατά το άρθρο 42, αποκλεισμό και άλλες επιχειρήσεις από αέρος, θαλάσσης ή ξηράς.

Δηλαδή αν κάποιος αντιτίθεται φερʼ ειπείν στο να δώσουμε τη βάση μας στη Σούδα ως προπύργιο επιθετικών ενεργειών αποφασισθεισών από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, είναι υπόλογος. Αυτό λέτε. Λέτε ακόμη ότι όποιος αμφισβητεί το δικαίωμα ενός εκτελεστικού οργάνου να στερήσει επικοινωνίες, τροφή, νερό, καύσιμα ή οτιδήποτε άλλο από έναν πληθυσμό και αυτός είναι υπόλογος.

Βάζετε αυτό το άρθρο υποκριτικά στο 27ο Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα, δηλαδή, στις τελικές διατάξεις, μαζί με τι; Με μια πρόβλεψη προστίμου 59 ευρώ, που είναι το άρθρο 458 για τις παραβάσεις διοικητικών διατάξεων και την παράβαση αστυνομικών διατάξεων.

Δεν είναι αυτά, κύριε Υπουργέ, ενδείξεις δικαιοσύνης και δικαιότητας.

Ξέρω ότι έχω υπερβεί το χρόνο, γιʼ αυτό θα κάνω μια τελευταία παρατήρηση ως προς τις τροπολογίες και επιφυλάσσομαι στη δευτερολογία μου να επανέλθω.

Εγώ δεν θα παραστήσω ούτε το μηχανικό, ούτε τον αρχιτέκτονα, ούτε τον τοπογράφο. Μας φέρατε, όμως, με την τροπολογία να κυρώσουμε και κάποια τοπογραφικά. Αυτά είναι τοπογραφικά της εταιρείας «Θέμις Κατασκευαστική» για κατασκευή κτηρίου είκοσι δικαστικών αιθουσών στην Ευελπίδων, μεταξύ άλλων.

Σας επεσήμανα προ μηνός ότι φέρατε τροπολογία για τη «Θέμις Κατασκευαστική», η οποία είχε οσμή σκανδάλου. Δεν απαντήσατε. Σήμερα φέρνετε σε τροπολογία, μεταξύ πολλών άλλων, να κυρώσει η Βουλή τοπογραφικά για κτήριο. Έτσι θέλετε να γίνεται η νομοθέτηση;

Εμείς αντιλέγουμε σʼ αυτό τον τρόπο και σας προσκαλώ να σταματήσετε να υποβαθμίζετε το Κοινοβούλιο με αυτού του είδους τις πρακτικές. Καταθέτω αντί άλλων τα πρόσφατα δημοσιεύματα της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» για τις αποκαλύψεις για την εταιρεία «Θέμις Κατασκευαστική» και πώς εφαρμόστηκαν άλλα τιμολόγια και άλλη αξιολόγηση σε έξι πανομοιότυπες φυλακές.

Ευχαριστώ.

Δευτερολογία

Κύριε Υπουργέ, πρέπει δυστυχώς να ανατρέξουμε στην άλφα βήτα του κράτους δικαίου και αυτό είναι οδυνηρό και οχληρό εν έτει 2013.

Βασική αρχή του κράτους δικαίου είναι η αρχή της νομιμότητας, η αρχή «καμία ποινή, κανένα έγκλημα χωρίς νόμο». Και όταν λέμε νόμο, εννοούμε νόμο ψηφισθέντα από Κοινοβούλιο που εκφράζει τη λαϊκή κυριαρχία. Εσείς με τη διάταξη που φέρνετε, επιχειρείτε να νομοθετηθεί ως έχουσα ισχύ νόμου η εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που πρέπει να σας ενημερώσω ότι,  σε αντίθεση με όσα είπατε, δεν λαμβάνεται με την αρχή της ομοφωνίας. Ομοφωνία πρέπει να υπάρχει στα λεγόμενα μόνιμα μέλη, τους «ισχυρούς πέντε» της υφηλίου, αλλά αρκούν εννέα στις δεκαπέντε ψήφους του Συμβουλίου Ασφαλείας για να ληφθεί μία απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Όταν φέρνουμε τέτοιες διατάξεις, είναι καλό να το γνωρίζουμε, όπως είναι καλό να γνωρίζετε και να γνωρίζει και ο ελληνικός λαός ότι το έτος 2001 το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, σε μία εποχή που η παγκόσμια κοινωνία ήταν διατεθειμένη να κάνει εκπτώσεις στις ελευθερίες της λόγω των επιθέσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, τότε, λοιπόν, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ που συνεδρίασε στη Νέα Υόρκη -που είχε μόλις δεχθεί το πλήγμα των τρομοκρατικών επιθέσεων- αποφάσισε ότι είναι αρμόδιο να υπαγορεύει και ποινικούς νόμους, δηλαδή να επεμβαίνει στην ποινική νομοθεσία των κρατών, μια αντιδραστική αντίληψη που δυστυχώς πολλοί πολίτες ήταν έτοιμοι να δεχθούν ακριβώς κατατρομοκρατηθέντες όχι μόνο από τα ίδια τα τρομοκρατικά χτυπήματα, αλλά και από την εκφοβιστική προπαγάνδα.

Σʼ αυτό το σημείο θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, από τα πιο νηφάλια όργανα, έχει ακυρώσει κατʼεπανάληψη μέτρα εκτελεστικά τέτοιου είδους αποφάσεων και κυρώσεων, σε μια περίπτωση ακυρώνοντας μέτρα που ελήφθησαν κατά πολιτών με κατάσχεση των περιουσιών τους υπό το πρόσχημα υποψίας χρηματοδότησης τρομοκρατίας και σε άλλη περίπτωση ακυρώνοντας την αθρόα χορήγηση από αεροπορικές εταιρίες των προσωπικών δεδομένων επιβατών που ταξίδευαν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

Ας είμαστε, λοιπόν, πιο κοντά στις αρχές μας, ας είμαστε λίγο πιο ανένδοτοι σε εκείνα που αποτελούν τον αξιακό πυρήνα της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου και τότε δεν θα ψελλίζουμε ότι δεν ξέρουμε γιατί ψηφίσαμε ή γιατί νομοθετήσαμε ή γιατί φέραμε διατάξεις που απορώ γιατί δεν τις αναλύετε σήμερα στο Κοινοβούλιο και λέτε ότι θα μας τις πείτε αύριο. Ελπίζω ότι θα τις αποσύρετε αύριο, όπως είχατε κάνει και με τη διάταξη για το «πόθεν έσχες» και με τη διάταξη για την παραγραφή αδικημάτων των καρτέλ.

Θα κάνω δύο σύντομες παρατηρήσεις. Ήδη υπερέβην το χρόνο μου. Ένα λεπτό θα χρειαστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, λέτε ότι είναι ζήτημα ανάγκης να γίνουν φυλακές. Κύριε Υπουργέ, εγώ σας λέω ότι δεν διαθέτω τις γνώσεις και δεν θα παριστάνω ότι διαθέτω τις γνώσεις για να κυρώσω αυτό το ρυμοτομικό σχέδιο που μας ζητάτε να εγκρίνουμε. Εσείς τις διαθέτετε; Χτες είχαμε τον κ. Μητσοτάκη στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης που είπε ότι διαθέτει γνώσεις μαιευτικής και γυναικολογίας. Εσείς διαθέτετε τις γνώσεις ρυμοτομίας και πολεοδομίας για να μας ζητάτε να κυρώσουμε αυτά τα σχέδια της εταιρείας «Θέμις Κατασκευαστική»; Νομίζω ότι δεν τις διαθέτετε και καλό θα είναι, αντί να χρησιμοποιείτε τη Βουλή ως «πλυντήριο» και «επικυρωτήριο» και μέσο νομιμοποίησης ανομημάτων άλλων, να είστε πιο επιφυλακτικός σε τέτοιου είδους πιέσεις, αν υπάρχει οποιαδήποτε πίεση, γιατί η τροπολογία δικαιολογείται μόνο υπό την πίεση επείγοντος και δεν μας εξηγήσατε κανένα επείγον σε σχέση μʼ αυτά τα θέματα.

Θα πω μία τελευταία φράση για το νομοσχέδιο που το αδικήσαμε, γιατί το αδικήσατε φέρνοντας αυτές τις πέντε τροπολογίες. Δεν μπορεί να μιλάτε για οικειοθελή υποβολή στο μέτρο, όταν τα δικαστήριά μας έχουν κρίνει περιγράφοντας με τον πιο ζοφερό τρόπο ότι οι συνθήκες κράτησης συνιστούν τέτοια παραβίαση της αξιοπρέπειας, τέτοια παραβίαση των υπερνομοθετικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, ώστε ακόμα και εκείνοι που απέδρασαν, αθωώνονται.

Είναι η υπʼ αρ. 682/2012 απόφαση του δικαστηρίου της Ηγουμενίτσας.

Λέτε, λοιπόν, ότι αυτός που του ζητούν να κοιμάται με άλλους τριάντα, σε 15 τ.μ., χωρίς κλίνες, έχοντας μία τουαλέτα μέσα στον ίδιο χώρο, που δεν προαυλίζεται και στοιβάζεται με συγκρατούμενους του οι οποίοι δεν έχουν καμμία πρόσβαση σε υγιεινή για μήνες, θα ζητήσει οικειοθελώς το μέτρο;