Οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας ή αλλιώς σταθμοί βάσης εξασφαλίζουν την επικοινωνία μεταξύ των κινητών τηλεφώνων εκπέμποντας συνεχώς ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία υψηλών συχνοτήτων. Η ανεξέλεγκτη εγκατάστασή τους, πολλές φορές παράτυπη ή και παράνομη, σε πυκνοκατοικημένες περιοχές και μάλιστα σε απόσταση αναπνοής από σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, παιδικές χαρές, νοσοκομεία και άλλους χώρους συνάθροισης προκαλεί εύλογες ανησυχίες στους πολίτες. Οι καταγγελίες (πολιτών και φορέων) σε όλη τη χώρα, για τις κεραίες επιμελώς κρυμμένες - καμουφλαρισμένες που εντοπίζουν, πληθαίνουν καθημερινά.
Χαρακτηριστική περίπτωση στο Ηράκλειο της Κρήτης όπου έχει εγκατασταθεί (υπό τη μορφή καπνοδόχου) κεραία επί της οδού Ταγμ. Γιακουμάκη 31 και λειτουργεί υπό το καθεστώς της διετούς προθεσμίας σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4053/2012 (ΕΕΤΤ/ 16-10-13), ενώ στη γύρω περιοχή και σε απόσταση από 70 έως 350 μέτρων λειτουργούν τρία Δημοτικά Σχολεία, τρία Νηπιαγωγεία, ένας Παιδικός Σταθμός, μία ψυχιατρική κλινική, εκκλησία, πολλά φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών κλπ.
Στις τοπικές κοινωνίες επικρατεί αναστάτωση και εκφράζονται φόβοι για τη δημόσια υγεία καθώς η επικινδυνότητα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που εκπέμπουν οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας έχει επισημανθεί τόσο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (τις έχει πλέον χαρακτηρίσει ως «πιθανά καρκινογόνες»), όσο και από πλείστους επιστημονικούς φορείς στην Ελλάδα και παγκοσμίως, οι οποίοι τονίζουν ότι υπάρχει αποδεδειγμένα κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας καθώς και ότι η τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας κοντά σε σχολεία και παιδικούς σταθμούς πρέπει οπωσδήποτε να εμποδιστεί. Το οικονομικό όφελος δεν πρέπει να επιτραπεί να είναι το κυρίαρχο μέλημα.
Δυστυχώς οι μνημονιακές κυβερνήσεις, προτάσσοντας τα οικονομικά συμφέροντα των μεγάλων τηλεπικοινωνιακών ομίλων, αρχικά με την απόφαση Αριθ. 11926/261 (ΦΕΚ Β 453/22-03-2011) περί «Ειδικής διαδικασίας αδειοδότησης», ουσιαστικά νομιμοποίησαν τη μεγάλη πλειοψηφία των τότε εγκατεστημένων παράνομων κεραιών και στη συνέχεια με τους νόμους 4053/2012 και 4070/2012 καθιερώνουν διαδικασίες fast track για την τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας και νομιμοποιούν τις χωρίς άδεια εγκατεστημένες κεραίες δίνοντάς τους προθεσμία μέχρι το Μάρτιο του 2014 για να τακτοποιηθούν.
Άλλωστε και με την προηγούμενη νομοθεσία η υγεία των πολιτών δεν προστατεύεται αφού τα ισχύοντα όρια έκθεσης σε ακτινοβολία από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας έχουν καθοριστεί με βάση τη βραχυπρόθεσμη έντονη έκθεση και όχι τη μακροπρόθεσμη συνεχή έκθεση σε χαμηλής έντασης ηλεκτρομαγνητικά πεδία.
Επειδή η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία αποτελεί μια μορφή ενεργειακής μόλυνσης του αέρα και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται
Επειδή είναι δικαιολογημένοι οι φόβοι για τη δημόσια υγεία και ιδιαίτερα των παιδιών που δεν έχουν ολοκληρώσει την ανάπτυξή τους και θεωρούνται πιο ευάλωτα στις τεχνητές ακτινοβολίες
Επειδή σύμφωνα με τα συμπεράσματα επιστημονικών ερευνών τα τωρινά όρια έχουν αγνοήσει τη διαμόρφωση του κύματος σαν παράγοντα των επιπτώσεων στον άνθρωπο και γιʼ αυτό είναι ανεπαρκή για την προστασία του κοινού από την χρόνια έκθεση σε μορφές παλμικά διαμορφωμένων σημάτων
Επειδή, μια ευνομούμενη Πολιτεία δεν είναι δυνατόν να αποδέχεται και το ελάχιστο ρίσκο στη δημόσια υγεία εξυπηρετώντας τα συμφέροντα κάποιων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων
Επειδή σύμφωνα με στοιχεία που ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων έχει δώσει στη Βουλή «σήμερα έχουμε 7.191 άδειες κατασκευών κεραιών, 3.000 περίπου αιτήσεις χορήγησης αδειών κεραιών και 1.613 αιτήσεις τροποποίησης χορηγηθεισών αδειών»
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να διακοπεί η λειτουργία και να απομακρυνθούν άμεσα οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας - σταθμοί βάσης που έχουν εγκατασταθεί κοντά σε σχολεία και άλλους δημόσιους χώρους συνάθροισης;
2. Προτίθεται να προβούν στην άμεση αναθεώρηση, τροποποίηση ή συμπλήρωση διατάξεων των άρθρων της ισχύουσας νομοθεσίας προς την κατεύθυνση της οριστικής κατάργησης των παράνομων κεραιών κινητής τηλεφωνίας σε όλη την Επικράτεια, της απαγόρευσης εγκατάστασής τους κοντά σε σχολεία προτάσσοντας την απόλυτη και αποτελεσματική προστασία της δημόσιας υγείας;
3. Έχει εξασφαλιστεί η αποτελεσματική παρουσία και παρέμβαση ελεγκτικών μηχανισμών για τον έλεγχο της νομιμότητας εγκαταστάσεων κεραιών και την καταγραφή και έλεγχο της εκπομπής ακτινοβολίας και ποια τα αποτελέσματά τους;
4. Πόσες κεραίες - σταθμοί βάσης και τι δυναμικότητας λειτουργούν στην πόλη του Ηρακλείου καθώς και στον υπόλοιπο νομό και σε ποιες θέσεις; Πόσες και ποιες απʼ αυτές διαθέτουν άδεια, πόσες και ποιες λειτουργούν υπό το καθεστώς της διετούς παράτασης καθώς και ποιες δεν διαθέτουν καμία άδεια;
Oι ερωτώντες βουλευτές
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Διακάκη Μαρία
Ουζουνίδου Ευγενία
Πετράκος Θανάσης
Σακοράφα Σοφία
Τριανταφύλλου Μαρία