Οι Αποθήκες Δ' και 1' στον Προβλήτα 1 του ΟΛΘ, οι οποίες είναι διατηρητέα κτήρια (έτος κατασκευής 1904), έχουν μετατραπεί σε κινηματογραφικές αίθουσες και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πρόκειται να παραχωρηθούν σε ιδιώτες.
Συγκεκριμένα στην προκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού (Απρίλιος 2013) αναφέρεται ότι:
“Με την αριθμ. ΥΠΠΟ/ΔΙΟΙΚ./ 16968/27-3-2001 (ΦΕΚ Β΄375/5-4-2001) Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Πολιτισμού και Εμπορικής Ναυτιλίας προσδιορίζεται ότι οι Αποθήκες Δ΄ και 1΄ που έχουν διαμορφωθεί ως χώροι κινηματογραφικών προβολών και συνεδρίων, εκμισθώνονται από την ΟΛΘ ΑΕ στο σύνολό τους για ανάλογη με τον προορισμό τους εμπορική εκμετάλλευση υπό τον όρο ότι και οι τέσσερις αίθουσες θα διατίθενται από το μισθωτή για τις ανάγκες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την πραγματοποίηση προβολών και άλλων εκδηλώσεων. Το διάστημα της χρήσης αυτής από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεν θα υπερβαίνει τις 15 ημέρες το χρόνο και θα γίνεται χωρίς αντάλλαγμα με μόνη την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας και φύλαξης των χώρων”.
Οι Αποθήκες Δ΄ και 1΄ στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όλα τα προηγούμενα χρόνια παρέμεναν αχρησιμοποίητες, εκτός από την περίοδο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Κι αυτό συμβαίνει την ώρα που μια σειρά από πολιτιστικές δραστηριότητες της πόλης παραμένουν “άστεγες”, όπως λ.χ. πολλές εκδηλώσεις των Δημητρίων που φιλοξενούνται σε ιδιωτικούς χώρους, οι παραστάσεις της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης (η οποία δε διαθέτει μόνιμη στέγη μετά από την απώλεια του θεάτρου Αμαλία) καθώς και μουσικές εκδηλώσεις καλλιτεχνών της πόλης, μικρά κινηματογραφικά φεστιβάλ (π.χ. το Φεστιβάλ Πειραματικού Κινηματογράφου που δεν υπάρχει πια), συνέδρια, ημερίδες κ.α.
Στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα Θεσσαλονίκης έχει δημιουργηθεί μία νησίδα δημόσιων χώρων πολιτισμού (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Φωτογραφίας, Μουσείο κινηματογράφου, κινηματογραφικές αίθουσες), οι οποίοι θα ήταν δυνατό να εξελιχθούν περισσότερο ως κέντρα υποδοχής και προβολής της καλλιτεχνικής δημιουργίας, τα οποία στις σύγχρονες συνθήκες κρίσης είναι απαραίτητα.
Η παραχώρηση των Αποθηκών Δ΄ και 1΄, συνολικής δομημένης επιφάνειας 2.974 τμ, για εμπορική ουσιαστικά χρήση, αν συνδυαστεί με την προγραμματιζόμενη απόδοση άλλων 1.666 τμ σε εμπορικές χρήσεις στο πλαίσιο της εγκατάστασης «τουριστικού λιμένα εντός του Λιμένα Θεσσαλονίκης», δηλαδή μαρίνας στους Προβλήτες 1 και 2, θα σημάνει τον αποκλεισμό του μεγαλύτερου μέρους των πολιτών από την χρήση ενός ζωτικού δημόσιου χώρου, ο οποίος περιλαμβάνει εγκαταστάσεις ιστορικής και αισθητικής αξίας για τη συντήρηση των οποίων δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά από δημόσιους πόρους, κατά την περίοδο που η Θεσσαλονίκη υπήρξε Πολιτιστική Πρωτεύουσα αλλά και στη συνέχεια.
Επειδή η Θεσσαλονίκη αποτελεί το δεύτερο σε μέγεθος πολεοδομικό συγκρότημα της χώρας και στερείται των ανάλογων με το μέγεθος και τις ανάγκες της δημόσιων χώρων πολιτιστικών δράσεων,
Επειδή στη Θεσσαλονίκη εκτός από το διεθνούς εμβέλειας Φεστιβάλ Κινηματογράφου αναπτύσσονται ποικίλες πολιτιστικές δράσεις και δραστηριοποιείται πλήθος αναγνωρισμένων καλλιτεχνικών ομάδων, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τους χώρους αυτούς,
Επειδή με την παραχώρηση των Αποθηκών Δ΄ και 1΄ για ιδιωτική εκμετάλλευση ένας ακόμη χώρος που θα μπορούσε να αποδοθεί στους κατοίκους της πόλης θυσιάζεται στο βωμό της εμπορευματοποίησης,
Επειδή η μακροπρόθεσμη επένδυση σε πολιτιστικούς θεσμούς αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την πραγματική οικονομική ανάπτυξη,
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, ώστε οι Αποθήκες Δ΄ και 1΄ να παραμείνουν στη χρήση όλων των πολιτών της Θεσσαλονίκης;
2. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, ώστε η χρήση των συγκεκριμένων χώρων να διευρυνθεί και να αποτελέσουν δημόσιους χώρους πολιτισμού συμβάλλοντας έτσι συνολικά στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Ευαγγελία Αμμανατίδου
Ιωάννης Αμανατίδης
Τάσος Κουράκης
Δέσποινα Χαραλαμπίδου
Μαρία Κανελλοπούλου
Έφη Γεωργοπούλου - Σαλτάρη
Χρήστος Μαντάς
Παναγιώτα Δριτσέλη
Γιώργος Πάντζας