Βρισκόμαστε ήδη στο Νοέμβριο και φαίνονται ακόμα πιο καθαρά τα τραγικά αποτελέσματα της αντιεκπαιδευτικής και αντικοινωνικής πολιτικής που υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της δικομματικής Τρόικας εσωτερικού. Αποτελέσματα που βιώνουν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς ως υποβάθμιση, εμπαιγμό και απαξίωση.
Η αύξηση του διδακτικού ωραρίου των καθηγητών και του αριθμού μαθητών ανά τμήμα δεν έλυσε το πραγματικό πρόβλημα των κενών στα σχολεία. Οι διαθεσιμότητες-δυνητικές απολύσεις των 2.000 καθηγητών, οι μηδενικοί διορισμοί, οι υποχρεωτικές - εκβιαστικές μετατάξεις χάρη στα τεχνητά πλεονάσματα στερούν από τους μαθητές χιλιάδες διδακτικές ώρες.
Άλλωστε όλα τα παραπάνω δεν αποφασίστηκαν για την κάλυψη των κενών στην δημόσια παιδεία αλλά για την «εξοικονόμηση» πόρων. Για την δυνητική επίτευξη του «πρωτογενούς πλεονάσματος». Ενός πλεονάσματος που με τον τρόπο που επιδιώκεται έχει γιγαντώσει το έλλειμμα του Κοινωνικού Κράτους.
Η δημόσια δωρεάν παιδεία και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών έχουν μπει στο στόχαστρο της συγκυβέρνησης και όπως σε κάθε Νομό της χώρας μας έτσι και στο Νομό Ηλείας έχει διαμορφωθεί ένα ζοφερό περιβάλλον.
Συγκεκριμένα στα σχολεία της Β/θμιας Εκπαίδευσης Ηλείας καταγράφονται (σύμφωνα με το από 31-10-2013 έγγραφο της ΕΛΜΕ ΗΛΕΙΑΣ) περισσότερα από σαράντα (40) κενά διδακτικού προσωπικού ενώ στο Μουσικό σχολείο Βαρθολομιού τα κενά ανέρχονται σε διακόσιες έντεκα (211) ώρες ανά εβδομάδα. Σε αρκετά σχολεία οι Μαθητές δεν έχουν καθόλου διδαχθεί κάποια μαθήματα πολλά εκ των οποίων είναι και πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Αξιοσημείωτο είναι ότι εκτός από τα τμήματα ένταξης στην Ηλεία προσελήφθησαν μόνο 3 αναπληρωτές στα σχολεία. Στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ του νομού η κατάσταση για τους μαθητές των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν είναι τραγική. Οι μαθητές αντιμετωπίζουν καθημερινά την αδιαφορία του υπουργείου αφού δεν διδάσκονται τα μαθήματα από στις ειδικότητες που οι εκπαιδευτικοί τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Η «προσπάθεια» του Υπουργείου Παιδείας να αντικαταστήσει κάθε θέση μόνιμου εκπαιδευτικού με 20 έως 23 ώρες απασχόλησης εβδομαδιαίως, με τα όποια εναπομείναντα σταθερά εργασιακά δικαιώματα, με τουλάχιστον 4-5 ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι και χαμηλόμισθοι και επισφαλώς εργαζόμενοι είναι έχει αποδειχθεί κενό γράμμα και εμπαιγμός. Απαιτούνται τουλάχιστον 4-5 ωρομίσθιοι για την κάλυψη μίας θέσης μόνιμου εκπαιδευτικού καθότι ο μέγιστος αριθμός ωρών που δύναται να διδάσκει ένας ωρομίσθιος είναι πλέον τέσσερις (4) ώρες την εβδομάδα. Επισημαίνεται παρά ταύτα ότι οι αιτήσεις ωρομισθίων είναι πολύ λιγότερες των απαιτήσεων και οι μαθητές στα ΕΠΑΛ ουσιαστικά δεν κάνουν μάθημα στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των κατηργημένων ειδικοτήτων. Το μέγιστο ύψος μηνιαίου μισθού ενός ωρομισθίου είναι περίπου 420 ?/μήνα. Οι συγκεκριμένες αποδοχές καθιστούν αποτρεπτικό έως απαγορευτικό για έναν εργαζόμενο να μεταβεί σε άλλη πόλη από αυτή της μόνιμης διαμονής του λόγω του ότι το κόστος διαβίωσης θα υπερβαίνει κατά πολύ τις μηνιαίες αποδοχές του.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στο ν. Ηλείας στον τομέα Υγείας Πρόνοιας οι μαθητές δεν διδάσκονται 162 ώρες εβδομαδιαίως. Αξιοσημείωτο είναι ότι η κατάσταση θα ήταν ακόμα χειρότερη δηλαδή θα υπήρχε ένα επιπλέον έλλειμμα σαράντα (40) ωρών εάν δεν είχαν επιστρέψει προσωρινά δύο (2) καθηγήτριες που κέρδισαν τα ασφαλιστικά μέτρα στη δικαστική προσφυγή κατά της διαθεσιμότητας. Σημειώνεται ότι, κατά το Υπουργείο Παιδείας τον Φεβρουάριο λήγει η 8μηνη διαθεσιμότητα και μετατρέπεται σε απόλυση.
Επειδή με τη νεοφιλελεύθερη πολιτική των μνημονίων που εφαρμόζεται αυξάνονται τα πραγματικά κενά σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας
Επειδή ήδη το πρώτο τετράμηνο της σχολικής χρονιάς στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ κινδυνεύει επί της ουσίας να χαθεί
Επειδή με την πολιτική των καταργήσεων ειδικοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση αποδεικνύεται ότι εξυπηρετούνται μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεται το Υπουργείο να λάβει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου άμεσα να καλυφθούν τα σαράντα (40) κενά διδακτικού προσωπικού στα σχολεία του Νομού Ηλείας, οι χαμένες διδακτικές ώρες στο Μουσικό σχολείο Βαρθολομιού αλλά και πανελλαδικά με μόνιμους καθηγητές;
2. Προτίθεται το Υπουργείο να επανεντάξει τις καταργημένες ειδικότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και συνεπακόλουθα να καταργήσει το μέτρο της διαθεσιμότητας για τους εκπαιδευτικούς που την στελεχώνουν;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Έφη Γεωργοπούλου – Σαλτάρη
Αναστάσιος Κουράκης