- Θα ήθελα να ξεκινήσουμε με ένα σχόλιο γιʼ αυτή την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα πανεπιστήμια και πολλοί σας ασκούν κριτική ότι υποθάλποντας και ενθαρρύνοντας την συμπεριφορά των διοικητικών ουσιαστικά συντηρείτε και διαιωνίζεται μια παραδοξότητα λίγοι να κρατούν ομήρους πολλούς.
Αποκλειστικά υπεύθυνη για το γεγονός ότι τα 2 μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας και μάλιστα διακεκριμένα πανεπιστήμια στην Ευρώπη και στον κόσμο παραμένουν κλειστά είναι η κυβέρνηση, η οποία ακολουθεί μία πολιτική η οποία επιβάλλεται από το μνημόνιο, του Υπουργείου Παιδείας και του ίδιου του υπουργού ο οποίος δεν έκανε ότι μπορούσε μάλιστα θα έλεγα ότι δεν έκανε τίποτα για να διαμορφώσει μία κατάσταση διαλόγου, συνεννόησης και προωθητικών δράσεων σε σχέση με τα ίδια τα πανεπιστήμια. Αυτή τη στιγμή επειδή τα πανεπιστήμια είναι και οι αίθουσες και τα αμφιθέατρα και οι σπουδές αλλά και η επιστημονική έρευνα και οι επεξεργασίες παραμένουν από αυτούς που προανέφερα κλειστά και έχουν πλήρως την ευθύνη.
- Αυτή όμως είναι η ερμηνευτική προσέγγιση γιατί αυτοί που πραγματικά και αντικειμενικά κρατούν κλειστά τα πανεπιστήμια είναι αυτοί οι οποίοι παρεμποδίζουν καθηγητές και φοιτητές να μπουν μέσα και να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια και αυτοί δεν είναι ούτε ο Αρβανιτόπουλος ούτε ο Τόμσεν είναι κάποιοι διοικητικοί υπάλληλοι .
Σας απαντώ γιατί έχω παρακολουθήσει όλη αυτή την ιστορία, κανείς δεν παρεμποδίζει κανέναν. Αυτός που παρεμποδίζει τα πανεπιστήμια να λειτουργήσουν είναι η λογική ότι παίρνουμε ένα χαρτί, διαγράφουμε κάποιους οι οποίοι εργάζονται, δημιουργούμε προβλήματα στην εν γένει λειτουργία των πανεπιστημίων και χθες μόλις αναφέρθηκε ότι η αξιολόγηση που έγινε σε σχολή του Πολυτεχνείου από ξένους αξιολογητές απέδειξε ότι το επίπεδο είναι τόσο υψηλό που χρειάζονται περισσότεροι και όχι λιγότεροι διοικητικοί. Όπως και το γεγονός ότι οι πρώτοι πίνακες που αναρτήθηκαν είχαν πολλά λάθη. Εμάς δεν μας ενδιαφέρει να λειτουργούν τα πανεπιστήμια με υψηλή ποιότητα παρεχομένων σπουδών και υψηλή ερευνητική παιδεία;
- Ναι αλλά για να γίνουν όλα αυτά, πρέπει τυπικά να λειτουργούν.
Ακριβώς. Ας δούμε σε όλη αυτή την ιστορία τι έκανε το υπουργείο παιδείας. Το υπουργείο Παιδείας δεν συζήτησε καν, πήρε ένα μαχαίρι, κόβει κεφάλια και νομίζει ότι με αυτόν τον τρόπο μπορούν να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια. Οι ίδιοι οι καθηγητές, οι ίδιες οι Πρυτανείες λένε ότι υπάρχουν πολλά πάρα πολλά προβλήματα στην ήδη υπάρχουσα λειτουργία. Πολλά προβλήματα και κριτική μπορούμε να κάνουμε και εμείς στον τρόπο που λειτουργούν τα πανεπιστήμια.
- Για να προσχωρήσω στην λογική σας. Έστω λοιπόν ότι πήρε αυτό το μαχαίρι το οποίο είπατε το Υπουργείο Παιδείας και έκανε αυτό το οποίο έκανε. Αυτό νομιμοποιεί ή επιβάλλει κάποιους άλλους να πάρουν ένα άλλο μαχαίρι και να κλείσουν το πανεπιστήμιο ;
Αυτό νομιμοποιεί το γεγονός ότι οι διοικητικοί υπάλληλοι για να προασπίσουν τη ζωή τους μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα στην απεργία. Αυτό είναι το γεγονός το οποίο νομιμοποιείται. Άλλωστε και η αντιπρύτανης αν δεν κάνω λάθος του Πολυτεχνείου εχθές είπε ότι θα ήταν απαράδεκτα να αρχίσουν τα μαθήματα χωρίς να υπάρχουν φύλακες, χωρίς να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θα ανάβουν την θέρμανση, θα ανάψουν τα φώτα. σας λέω για τις απλές διοικητικές διαδικασίες πριν πάμε στις πιο σύνθετες διοικητικές διαδικασίες που έχουν να κάνουν με την εν γένει λειτουργία του πανεπιστημίου. Υπάρχει το ζήτημα που κάθε φορά έρχεται, κάθε φορά όμως έρχεται, εγώ το θυμάμαι τουλάχιστον από το 1973 να έρχεται ότι κάποιοι παραπονούνται. Βεβαίως αυτό τώρα δεν πείθει, γιατί αυτοί που υποτίθεται ότι παραπονιούνται είναι συγχρόνως άνεργοι στον ιδιωτικό τομέα, είναι υπό διαθεσιμότητα, κινητικότητα και απόλυση στο δημόσιο τομέα.
- Άρα καλώς κάνουν κατά την γνώμη σας οι διοικητικοί και υπερασπίζονται με αυτό τον τρόπο τα συμφέροντα τους;
Καταρχήν καλώς κάνουν οι διοικητικοί και υπερασπίζονται τα συμφέροντα τους και κακώς κάνει η κυβέρνηση και δεν προσπαθεί να βρει μια κοινωνικά δίκαιη λύση ώστε να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια.
- Εσείς δεν έχετε προτείνει πάντως κάποια λύση άλλη;
Εμείς έχουμε προτείνει:
1
ον
ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να αποκτήσουν, γιατί λειτουργούν με οργανογράμματα όπως ξέρετε, γιατί άκουσα μέχρι ότι δεν έχουν οργανογράμματα άρα το πρώτο ζήτημα θα ήταν να συνταχθούν σύγχρονα και αποτελεσματικά νέα οργανογράμματα. Μέσα από αυτή την διαδικασία να ειδωθεί η πλήρης αξιοποίηση του επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού. 2
ον
να αλλάξει το όλο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να συνδεθεί η επιστημονική γνώση με 2 πράγματα : α) με μια γενικότερη αλλαγή στην ελληνική κοινωνία ώστε οι επιστήμονες μας οι νέοι επιστήμονες να μην φεύγουν στο εξωτερικό και το β) να συνδεθεί η επιστημονική μας κοινότητα με τις ανάγκες της χώρας και της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
- Ναι είναι μεγάλη συζήτηση για το πώς γίνεται αυτό και δεν θα διαφωνήσει κανείς ότι δεν θα θέλαμε να φεύγουν τα παιδιά μας στο εξωτερικό. Το θέμα είναι πως γίνεται αυτό στην πράξη;
Μα ακριβώς αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει και πρέπει να γίνεται και με ενδιαφέρουσες απόψεις αν θέλετε από όλες τις πλευρές και δεν εννοώ μόνο τις πολιτικές αλλά και τις κοινωνικές δυνάμεις ή αν θέλετε τους κοινωνικούς θεσμούς ή και τις κοινωνικές δομές και όχι να συζητάμε συνέχεια με τι θα κόψουμε απʼ εδώ και τι θα κόψουμε απʼ εκεί για να ευχαριστηθεί η ασκούμενη πολιτική και η τρόικα.
- Πάμε λίγο στο φλέγον. Στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας σας και του θέματος που προέκυψε με τον κύριο Τατσόπουλο. Αντέχει ο ΣΥΡΙΖΑ την διαφορετική άποψη στο εσωτερικό του;
Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί είναι φλέγον. Γίνεται μια συνεδρίαση της Κ.Ομ. όπως γίνονται όλες. Θα ήθελα να σας πω ότι θέμα στη συνεδρίαση περί βουλευτή και πιο συγκεκριμένα για τον Πέτρο Τατσόπουλο δεν υπάρχει στην ατζέντα.
- Ναι αλλά αυτά τίθενται εκ των πραγμάτων όπως καταλαβαίνετε.
Ναι θα πω και γιʼ αυτό. Η ατζέντα της συνεδρίασης έχει την τρέχουσα πολιτική κατάσταση μετά την πρόταση δυσπιστίας και τι ακόμα η Κ.Ομ. πρέπει να κάνει, και αυτό που θα κάνει είναι να αντιτεθεί και να βάλει σοβαρά εμπόδια στο να μπούνε καινούργια μέτρα και το δεύτερο η καλύτερη ακόμα λειτουργία μετά από περίπου ενάμιση χρόνο της ίδιας της Κ.Ομ. ώστε να είναι πιο αποδοτική και πιο αποτελεσματική. Όσον αφορά τον σ. Πέτρο εγώ σας λέω το εξής ότι εμείς όχι απλά αντέχουμε και τις διαφορετικές φωνές, αλλά πρέπει συγχρόνως να επισημαίνουμε λάθη και δυσαρμονίες και με αυτή την έννοια να συζητάμε και με τους βουλευτές μας όπως συζητάμε με το κάθε μέλος του ΣΥΡΙΖΑ και με κάθε Οργάνωση του ΣΥΡΙΖΑ ώστε να επιλύονται διαφορετικές σκέψεις και απόψεις σε μια ενιαία κατεύθυνση.
- Υπάρχει θέμα με τον κύριο Τατσόπουλο;
Από την δική μας την πλευρά το θέμα που υπάρχει είναι να συζητήσουμε με τον σ. Πέτρο ορισμένα ζητήματα που αφορούν θα λέγαμε την εξωκοινοβουλευτική του δραστηριότητα και όχι την εντός βουλής δραστηριότητα του η οποία θα πρέπει να σας πω ότι είναι πάρα πολύ καλή.
- Να σας πάω σε κάτι που είπατε νωρίτερα. Αναφερθήκατε στην ατζέντα της σημερινής συνεδρίασης και στην ομιλία του κ. Τσίπρα και είπατε σε ένα σημείο «να βάλλουμε εμπόδια στα νέα μέτρα. Πώς μπορείτε να βάλετε εμπόδια στα νέα μέτρα που έρχονται, δεδομένου ότι πριν από λίγες μέρες απορρίφθηκε η πρότασή σας στη Βουλή, η κυβέρνηση πήρε έμμεσα ψήφο εμπιστοσύνης, ο πρωθυπουργός προχωράει μια διαπραγμάτευση, η οποία έχει πολλά εμπόδια όπως φαίνεται, πώς μπορεί να γίνει αυτό πρακτικά; Πώς να μπει εμπόδιο στα νέα μέτρα;
Πρακτικά, μέσα στο κοινοβούλιο μπορούμε πέρα από την κριτική στα μέτρα και την πρόταση για ένα άλλο πρόγραμμα, για ένα άλλο πλαίσιο, μπορούμε να οδηγούμε τα πράγματα σε ονομαστικές ψηφοφορίες, ώστε καθένας βουλευτής να στέκεται απέναντι στο συγκεκριμένο. Ή σε μια γενική ψηφοφορία, που αφορά τον προϋπολογισμό, ο οποίος συνήθως είναι και «ψήφος εμπιστοσύνης» μέσα στην Βουλή.
- Ευελπιστείτε ότι θα υπάρχουν διαφοροποιήσεις και βουλευτές οι οποίοι θα πάνε κόντρα στην κομματική γραμμή;
Ευελπιστώ σʼ αυτό που κάνει η δική μας κοινοβουλευτική ομάδα και το δικό μας το κόμμα. Εξηγώ και στους βουλευτές και στην κοινωνία και αναμένω μια συνέπεια λόγων και έργων. Δηλαδή να μη λέγονται άλλα στα ραδιόφωνα και στις τηλεοράσεις και όταν μπαίνουν μέσα στην αίθουσα συνεδρίασης του κοινοβουλίου να κάνουν τα τελείως διαφορετικά. Αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα πάνω στο οποίο κρίνονται και οι ίδιοι και οι ίδιες οι βουλευτές άλλων πολιτικών δυνάμεων από την ίδια την κοινωνία. Το δεύτερο, πρέπει να σας πω, ότι αύριο γίνεται μία συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ και ένα από τα θέματα θα είναι οι πλειστηριασμοί. Μπορώ να σας προαναγγείλω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα δώσει όλες του τις δυνάμεις ώστε να υπάρξει ένα μεγάλο κοινωνικό κίνημα το οποίο να μην επιτρέψει να πλειστηριαστεί ή να κατασχεθεί η πρώτη κατοικία της μικρομεσαίας ιδιοκτησίας.
- Η οποία πώς προσδιορίζεται; Από πού και πάνω είναι μεγάλη;
Η δική μας η πρόταση όσο αφορά στη φορολόγηση, μιλάει για φόρο μεγάλης περιουσίας, η οποία προσδιορίζει το εξής: ότι αν μέσα σʼ αυτή τη διαδικασία της μεγάλης περιουσίας υπάρχει και ακίνητη περιουσία, άρα δε μιλάμε για φόρο ακινήτων αλλά μεγάλης ακίνητης περιουσίας, θα πρέπει να υπάρχει ένα κομμάτι το οποίο θα πρέπει να είναι αφορολόγητο. Ας πούμε, η ιδιοκτησία η οποία φτάνει τις 50.000 ευρώ, και στην οποία είναι περίπου το 50% των ελληνικών ακινήτων, ένα κομμάτι το οποίο από κει και πέρα με ένα προοδευτικό τρόπο, δηλαδή χαμηλή φορολογία στη μικρή και τη μεσαία και μεγαλύτερη φορολογία στη μεγάλη ακίνητη περιουσία. Στη συζήτηση που κάνουμε εμείς και διαβουλευόμαστε, γιατί βλέπετε αυτά τα πράγματα αλλάζουν και ιδιαίτερα στην ακίνητη περιουσία έχουν να κάνουν και με τις αντικειμενικές αξίες οι οποίες θα αλλάξουνε το 2016, ενώ έχει υποστεί φοβερή μείωση η αντικειμενική αξία αυτή τη στιγμή, αναφέρουμε ως ενδεικτικό αριθμό και προς διαβούλευση και εξέταση τις 300.000 ευρώ στο σύνολο της περιουσίας.
- Δηλαδή ό,τι είναι πάνω από 300.000 θεωρείται μεγάλη περιουσία
Δε θεωρείται μεγάλη περιουσία. Ως εκεί είναι το αφορολόγητο. Είναι η φορολογητέα ύλη. Γιατί εμείς λέμε σε ό,τι αφορά στα εισοδήματα, τις 12.000 αφορολόγητο σʼ αυτή τη φάση. Από 12.000 και πάνω δεν είναι κανένα μεγάλο εισόδημα, δεν είναι πλούσιος όποιος έχει εισόδημα πάνω από 12.000, αλλά από εκεί αρχίζει προοδευτικά η φορολόγηση.
To Γραφείο Τύπου