Το άρθρο 90 του Νόμου 4172/2013 “Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α 167 23.7.2013) καθορίζει ότι για την αξιολόγηση του προσωπικού των Υπουργείων λαμβάνεται υπόψιν και ο τρόπος εισαγωγής τους στο Δημόσιο και ιδίως αν πρόκειται για διαδικασία γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ή για διαδικασία πλήρωσης θέσεων με σειρά προτεραιότητας η οποία διενεργείται εξ ολοκλήρου από το ΑΣΕΠ ή για διαδικασία που εποπτεύει το ΑΣΕΠ, καθώς και για Διαγωνισμό Εισαγωγής στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Περαιτέρω, με τις διατάξεις του ν. 4093/2012 και την εκδοθείσα βάσει αυτού εγκύκλιο ΔΙΔΑΔ-ΔΙΠΙΔΔ/οικ. 26188/12.11.2012 οριζόταν επίσης ότι ως ημερομηνία πρόσληψης για το μεταφερόμενο – μετατασσόμενο προσωπικό λογίζεται η ημερομηνία εισόδου στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, ή οποιοδήποτε άλλο φορέα, υπό την προϋπόθεση ότι ο χρόνος που διανύθηκε στις υπηρεσίες προέλευσης του μεταφερομένου – μετατασσομένου προσωπικού έχει ληφθεί υπόψη για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη, με την ιδιότητα του υπαλλήλου ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
Παρόλα αυτά, πληθαίνουν οι καταγγελίες υπαλλήλων που μολονότι πληρούν τα κριτήρια της εξαίρεσης από την παράνομη διαθεσιμότητα δεν εξαιρούνται ρητά από αυτή.
Μία από τις περιπτώσεις παράνομης διαθεσιμότητας είναι αυτή των πρώην υπαλλήλων ΟΣΕ, οι οποίοι είχαν προσληφθεί το 1982 με γραπτό διαγωνισμό. Με τον Νόμο 3891/2010 και βάσει του υπʼ αριθμ. ΔΙΠΙΔΔ/Β 10 ΟΣΕ /1/οικ. 24845/29.11.2010 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, μεταφέρθηκαν, ως πλεονάζον τακτικό προσωπικό, με την ίδια σχέση εργασίας, σε Δημόσιες Υπηρεσίες, Ανεξάρτητες Αρχές, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και Ν.Π.Ι.Δ. του δημόσιου τομέα. Οι υπάλληλοι αυτοί αναγκάστηκαν να μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες, διότι οι θέσεις τους ήταν υπό κατάργηση, καθώς και σε άλλες κατηγορίες θέσεων, διότι οι προηγούμενες δεν υπήρχαν στο οργανόγραμμα του φορέα στον οποίο μετατάχθηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ένταξή τους στον νέο φορέα με την κατηγορία ΔΕ Διοικητικού-Οικονομικού (Διοικητικου-Γενικων Καθηκοντων) και κατʼ επέκταση την απαράδεκτη υπαγωγή τους σε διαθεσιμότητα.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με εργαζόμενους που είχαν προσληφθεί αρχικά στον ΟΑΣΑ. Ενώ οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι προσλήφθηκαν στον οργανισμό έπειτα από διαγωνισμό που διενεργήθηκε υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ και διορίστηκαν με απόφασή του, στη συνέχεια μετατάχθηκαν –βάσει του νόμου περί εξυγίανσης αστικών συγκοινωνιών– σε υπηρεσίες του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέας και, παρά τις αρχικές διαδικασίες πρόσληψής τους, τέθηκαν παράνομα σε διαθεσιμότητα.
Επειδή οι προαναφερόμενες κατηγορίες υπαλλήλων έχουν ήδη μετατεθεί σε άλλες υπηρεσίες πέραν των αρχικών φορέων πρόσληψής τους.
Επειδή έχει υπάρξει πρόβλεψη για τους υπαλλήλους που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το Νοέμβριο του 2012 βάσει του ν. 4093/2012 και τοποθετήθηκαν στις νέες τους θέσεις, ώστε να εξαιρούνται του παράνομου και καθʼ όλα απαράδεκτου μέτρου της διαθεσιμότητας.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να εξαιρεθούν ρητά της διαθεσιμότητας και οι ανωτέρω κατηγορίες υπαλλήλων - κατ αναλογία με την εξαίρεση που υπάρχει για τους υπαλλήλους που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το Νοέμβριο του 2012 βάσει του ν. 4093/2012- , δεδομένου ότι έχουν ήδη υποστεί μία φορά τις συνέπειας της μετάταξης;
2) Σκοπεύει, έστω και την ύστατη αυτή στιγμή, να προχωρήσει στην ακύρωση του παράνομου και καθʼ όλα απαράδεκτου μέτρου της διαθεσιμότητας σε βάρος των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Πετράκος Αθανάσιος
Στρατούλης Δημήτρης
Μητρόπουλος Αλέξης