Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
18/02/2013

Επίκαιρη ερώτηση Τ. Κουράκη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού: απομάκρυνση του σημαντικότατου αρχαίου δρόμου, που αποκαλύφθηκε στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσ/νίκης

Θέμα: Η Γεν. Γραμ. Πολιτισμού θα επιμείνει στην απόφασή της για  απομάκρυνση του σημαντικότατου αρχαίου δρόμου, που αποκαλύφθηκε στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσ/νίκης, ή θα αποδεχτεί την πρόταση των αρχαιολόγων και της τοπικής κοινωνίας για συνύπαρξη του σταθμού με τις αρχαιότητες, όπως συμβαίνει σε αρκετούς σταθμούς του Μετρό της Αθήνας;

Στο σταθμό  Βενιζέλου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη οι αρχαιολογικές έρευνες,  έφεραν στο φως την καρδιά της κοσμικής πόλης των βυζαντινών χρόνων.

Συγκεκριμένα, αποκαλύφθηκε τμήμα του κεντρικού οδικού άξονα της πόλης, της Λεωφόρου ή Μέσης οδού, σε μήκος 76 μ., καθώς και οικοδομικά λείψανα των παρακείμενων στο δρόμο κτηρίων. Τα οικοδομικά κατάλοιπα εκτείνονται χρονικά από τον 4ο έως και τον 9ο αιώνα μ.Χ. και περιλαμβάνουν εργαστήρια, καταστήματα και μεγάλα δημόσια οικοδομήματα, αρχαιολογικό εύρημα εξαιρετικά σημαντικό για τη γνώση και την κατανόηση του δημόσιου χώρου της βυζαντινής Θεσσαλονίκης..

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναινώντας στην εισήγηση των τεχνικών της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, γνωμοδότησε  υπέρ της απόσπασης και της μεταφοράς των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά. Όμως, όπως επισημαίνει και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, το εμβληματικό αυτό εύρημα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης, εάν μετακινηθεί σε άλλη θέση, ακυρώνεται ως προς τη σημασία του. Χάνεται για πάντα αυτό το στοιχείο της συνέχειας του δημόσιου χώρου, το οποίο χαρακτηρίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αντιθέτως, αν το σύνολο αυτό των αρχαιολογικών ευρημάτων αναδειχθεί μέσα στο σταθμό του μετρό θα αποτελέσει εξαιρετικό παράδειγμα ολοκληρωμένης ενσωμάτωσης ενός μνημείου στο σύγχρονο ιστό μιας πόλης, μία απόδειξη σεβασμού της διαχρονίας της πόλης και, φυσικά, έναν ισχυρό πόλο έλξης επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη.

Το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας των αρχαιολόγων και φορείς της πόλης αμέσως ζήτησαν οι πολύ σημαντικές  αρχαιότητες να γίνουν επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, κατά ανάλογο τρόπο, όπως συμβαίνει σε σταθμούς του Μετρό της Αθήνας.

Θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να βρεθεί η τεχνική λύση που θα επιτρέπει τη συνύπαρξη των αρχαιοτήτων με την κατασκευή του μετρό. Για κάτι τέτοιο όμως ενδεχομένως να απαιτηθούν πρόσθετα κονδύλια και ίσως και μια μικρή χρονική παράταση ολοκλήρωσης του έργου.  Επειδή, ωστόσο, πρόκειται για εξαιρετικής σημασίας αρχαιότητες, είναι ανάγκη η γεν. γραμ. Πολιτισμού να επιβάλλει στους κατασκευαστές την εξεύρεση της δέουσας τεχνικής λύσης, που θα εξασφαλίσει και τη λειτουργία του σταθμού και τη διατήρηση των αρχαιοτήτων, και να διερευνήσει εναλλακτικές δυνατότητες χρηματοδότησης του έργου για να μην στερηθεί η πόλη τις προοπτικές που της δίνει η πλούσια ιστορία της.

Ύστερα από τα παραπάνω ερωτάται ο κ. υπουργός:

•    Είναι στις προθέσεις σας οι πολύ σημαντικές  αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσ/νίκης  να γίνουν επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, κατά ανάλογο τρόπο, όπως συμβαίνει σε σταθμούς του Μετρό της Αθήνας;

•    Θα ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις ώστε στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των δομών της πόλης να προστατευθεί και να αναδειχθεί η μακραίωνη ιστορία της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης της οποίας τα περισσότερα παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά μνημεία είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco;

Ο ερωτών βουλευτής

Αναστάσιος Κουράκης