Μεταξύ των διαδοχικών μέτρων λιτότητας που ανακοινώθηκαν από τις μνημονιακές κυβερνήσεις ήταν και η δραστική μείωση της επιδότησης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η μείωση αυτή, είχε ως αποτέλεσμα να γίνουν διάφορες ενέργειες από μέρους των οργανισμών παροχής συγκοινωνιακού έργου (σε βάρος του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών) ώστε να εξασφαλιστεί η «βιωσιμότητά τους». Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκε μείωση του ωραρίου λειτουργίας των ΜΜΜ, η μείωση της συχνότητας τους, η σύμπτυξη ή και κατάργηση των λεωφορειακών γραμμών όπου κρίθηκε πως αυτές είναι ζημιογόνες. Παράλληλα, επιβλήθηκαν αυξήσεις (της τάξης του 25%) στα κόμιστρα των αστικών συγκοινωνιών από το 2013, ώστε να μειωθεί ακόμα περισσότερο η κρατική επιδότηση στις συγκοινωνίες. Εάν τελικά επιβληθεί η δρομολογούμενη αύξηση του κομίστρου το 2013, θα υπάρχει τετραπλασιασμός της αξίας του εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών μέσα στη δεκαετία (από τα 0,45? - τιμή 2004 σε 1,75? - αναμενόμενη τιμή 2013).
Το γεγονός αυτό, δεδομένου πως η ανάγκη για μετακίνηση είναι θεμελιώδης, αλλά και δικαίωμα των ανθρώπων που ζουν και δραστηριοποιούνται σε αστικό περιβάλλον, δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα σε αρκετές κοινωνικές ομάδες (ειδικότερα στις πιο ευάλωτες) οι οποίες από τη μία βλέπουν τα εισοδήματα τους να μειώνονται συνεχώς λόγω των μνημονιακών πολιτικών που εφαρμόζονται και από την άλλη κάθε ίχνος κοινωνικής προστασίας να εξαφανίζεται. Σε αυτές τις κοινωνικές ομάδες σαφώς και συμπεριλαμβάνονται οι άνεργοι, το ποσοστό των οποίων έχει εκτιναχθεί σε 26,8%, κατέχοντας την πρώτη θέση σε ποσοστό στην Ευρωζώνη. Ενώ η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε πάλι στην Ελλάδα (από 19,7% σε 26,8% μέσα σε ένα χρόνο) .
Επειδή στις 28.3.2012 το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, έκανε δεκτό το αίτημα του Δικτύου επισφαλώς εργαζομένων και ανέργων αναφορικά με τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων στα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Ερωτάσθε:
1) Σε ποιές ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε ώστε να ικανοποιηθούν τα αιτήματα του Δικτύου επισφαλώς εργαζομένων και ανέργων Θεσσαλονίκης για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και συνακόλουθα να εφαρμοστεί η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης και;
2) Δεδομένου ότι το πρόγραμμα εσωτερικής υποτίμησης που εφαρμόζετε (μέρος του οποίου είναι και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την απασχόληση των νέων) δημιουργεί την κατηγορία του νέου φτωχού εργαζόμενου των 300-500 ευρώ το μήνα, θα υιοθετήσετε τα αιτήματα που εκφράζονται από τις συλλογικότητες των ανέργων και επισφαλώς εργαζομένων για τη δωρεάν πρόσβαση τους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πανελλαδικά;
Ο ερωτών βουλευτής:
Μπάρκας Kώστας