Τα ΜΥΣΥΦΑ (Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενα Φάρμακα) είναι φαρμακευτικά σκευάσματα που για τη χορήγησή τους δεν απαιτείται ιατρική συνταγή. Παρʼ όλα αυτά δεν παύουν να είναι φάρμακα και το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό που χορηγείται δια χειρός φαρμακοποιού (αρ.4 παρ.1 ν. 5607/32). Και αυτό γιατί ο φαρμακοποιός εκτός από επαγγελματίας είναι και σύμβουλος υγείας και παίζει καθοριστικό ρόλο στην πρωτοβάθμια φροντίδα του πολίτη, ειδικά στη σημερινή ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία όπου η υποβάθμιση των παροχών υγείας είναι εμφανής.
Όπως όλα τα άλλα φάρμακα έτσι και τα ΜΥΣΥΦΑ υπόκεινται στις αυστηρές προδιαγραφές παραγωγής (GMP), διανομής (GDP) και ορθής φαρμακευτικής πρακτικής. Η διαφήμισή τους υπόκειται επίσης σε περιορισμούς που καθορίζονται από συγκεκριμένη Ευρωπαϊκή Οδηγία, αλλά και από εγκύκλιο του ΕΟΦ (49393/7-7-11 ). Η αδειοδότησή τους υπόκειται στους ίδιους κανόνες κανονιστικού πλαισίου (regulation) όπως όλα τα άλλα φάρμακα. Ο τρόπος χορήγησής τους, η δοσολογία, η συχνότητα λήψης και οι αλληλεπιδράσεις τους κατά τη συγχορήγησή τους με άλλα φάρμακα, είναι συνεχώς ζητούμενο προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα ασφάλειας των φαρμάκων στους ασθενείς. Καθότι συγκαταλέγονται στα φάρμακα απαιτείται διαρκής φαρμακοεπαγρύπνηση και δίνονται συνεχώς προειδοποιήσεις κινδύνου. Για παράδειγμα, προϊόντα για το απλό κρυολόγημα που περιέχουν ποσότητες μεθαμφεταμίνης μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά αντιϋπερτασικές αγωγές και να τις απορυθμίσουν.
Στην χώρα μας, μέχρι στιγμής, η διακίνησή τους γίνεται αποκλειστικά από τα φαρμακεία και η τιμή τους καθορίζεται με κρατική διατίμηση. Κοινώς, ασκείται ιδιαίτερη μέριμνα από την Πολιτεία για τη διακίνηση αυτών των φαρμάκων.
Αυτό έχει ως συνέπεια, η αγορά να είναι ορθώς ρυθμισμένη, να έχουμε αυτή τη στιγμή έναν από τους χαμηλότερους μέσους όρους στις τιμές των ΜΥΣΥΦΑ (1,7?/τεμάχιο) και να αποφεύγεται η πολυφαρμακία.
Αντίθετα, όπου επιχειρήθηκε η απορρύθμιση της χορήγησης των ΜΥΣΥΦΑ προκλήθηκαν προβλήματα τόσο Δημόσιας Υγείας όσο και ακρίβειας. Ενδεικτικά, τα μεγαλύτερα ποσοστά διεθνώς, εισαγωγών στα νοσοκομεία και αυτοκτονιών από χρήση ΜΥΣΥΦΑ εμφανίζονται στις χώρες που η χορήγησή τους είναι απορρυθμισμένη, δεν έχει φανεί πουθενά ότι οι τιμές των φαρμάκων ΜΥΣΥ μειώνονται όταν η τιμολόγησή τους απορρυθμίζεται και η κοινή πρακτική των «προσφορών τιμής σε οικονομικές συσκευασίες για τον καταναλωτή», στην περίπτωση των ΜΥΣΥΦΑ έχει αποδείξει ότι οδηγεί σε επιπλέον επιβάρυνση της τσέπης του πολίτη, σε πρόκληση πολυφαρμακίας και κατʼ επέκταση σε κινδύνους για τη Δημόσια Υγεία.
Επειδή το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό και εμπίπτει σε συγκεκριμένους κανόνες παραγωγής και διακίνησης.
Επειδή η ασφάλεια και η υγεία των πολιτών πρέπει να συγκαταλέγεται στις προτεραιότητες της πολιτείας.
Επειδή η σωστή χρήση των ΜΥΣΥΦΑ που προορίζονται για ήπιες ασθένειες έχει αποδειχθεί ότι ωφελεί την οικονομία, αφού διασώζει πόρους από τη φαρμακευτική δαπάνη, ύψους 249εκ. ευρώ το χρόνο.
Επειδή η κρατική διατίμηση διασφαλίζει χαμηλές τιμές που ευνοούν πρωτίστως τον ασθενή.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Πρόκειται να μεταβληθεί το καθεστώς που ισχύει σήμερα για τα ΜΥΣΥΦΑ στην ελληνική επικράτεια και αν ναι, ποιοι είναι οι λόγοι και προς ποια κατεύθυνση;
2. Υπάρχουν παραδείγματα άλλων χωρών όπου να υπήρξαν οφέλη μετά από την απελευθέρωση της αγοράς ΜΥΣΥΦΑ;
3. Τι οφέλη θα αποκομίσει από μια τέτοια ενδεχόμενη ενέργεια το ελληνικό κράτος και τι ο έλληνας πολίτης;
4. Υπάρχουν θετικές γνωμοδοτήσεις υπέρ μιας τέτοιας απελευθέρωσης και αν ναι από ποιους φορείς (ΠΙΣ, ΠΦΣ, ΕΟΦ);
5. Ποιος θα αντικαταστήσει το ρόλο του φαρμακοποιού ως επιστημονικού συμβούλου κατά την χορήγηση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων εάν απελευθερωθεί η αγορά τους;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Γεωργοπούλου - Σαλτάρη Ευσταθία (Έφη)
Δερμιτζάκης Κώστας
Διακάκη Μαρία
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Δρίτσας Θοδωρής
Ζαχαριάς Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Καφαντάρη Χαρά
Κοδέλας Δημήτρης
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κυριακάκης Βασίλης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαλάκης Νίκος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Ξανθός Ανδρέας
Σακοράφα Σοφία
Στρατούλης Δημήτρης
Χατζηλάμπρου Βασίλης